Tuohon repeämä keskusteluun viitaten; Miksi sitten laskeuma ongelmista ei puhuta täällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pallero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mymmyryy:
En ole laskeuma ketjua lukenut, enkä nähnyt, joten kysyn tyhmänä: puhutko kohdun laskeumasta vai peräsuolen?

Tuossahan kysytään, että jos on niin mikä? Tuolla aiemmin oli joku repeymä keskustelu, jossa kysyttiin kanssa, miksi näistä asioista ei puhuta.

Alkuperäinen kirjoittaja TUNDRA-pisamapeikko-:
No eiköhän niistä repeämistä ja laskeumista voi puhua ihan hyvin, jos jollain niistä on jotain asiaa.

niinpä. en mä nyt usko et ne olis jotenkin tabu asia.. eipä kellään ole juuri ollut mitään sanottavaa näistä.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
No eiköhän niistä repeämistä ja laskeumista voi puhua ihan hyvin, jos jollain niistä on jotain asiaa.

niinpä. en mä nyt usko et ne olis jotenkin tabu asia.. eipä kellään ole juuri ollut mitään sanottavaa näistä.

TABU on tiedän itse ja miten niin ei mitään sanottavaa? Kyllä minulla ainakin löytyis monta a4:sta tekstiä aiheesta ihan vain ns varoituksen sanan-muodossa.
En aktiivisesti kyllä täällä netissä pyörikään, mutta noin yleisesti ystäväpiirissä tms. ei asiasta ole puhuttu ennen kuin minä rohkeana olen avannut keskustelun ja joskus muinoin vuosia sitten kun laskeuma todettiin minulla, niin yritin löytää keskusteluita aiheesta, mutta aika turhaan.

AP:n kysymykseen
Minulla peräsuolen laskeuma, vointi kohtuullinen mutta ei hyvä.
Vauva tulossa joulukuussa ja sitten leikkaukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

TABU on tiedän itse ja miten niin ei mitään sanottavaa? Kyllä minulla ainakin löytyis monta a4:sta tekstiä aiheesta ihan vain ns varoituksen sanan-muodossa.
En aktiivisesti kyllä täällä netissä pyörikään, mutta noin yleisesti ystäväpiirissä tms. ei asiasta ole puhuttu ennen kuin minä rohkeana olen avannut keskustelun ja joskus muinoin vuosia sitten kun laskeuma todettiin minulla, niin yritin löytää keskusteluita aiheesta, mutta aika turhaan.

AP:n kysymykseen
Minulla peräsuolen laskeuma, vointi kohtuullinen mutta ei hyvä.
Vauva tulossa joulukuussa ja sitten leikkaukseen.

miten niin tabu? ei todellakaan ole. en tajua. jos täällä ei ole aloituksia jostain asiasta niin se on tabu? häh? tai jos täällä ei ole aloituksia jostain asiasta niin kellään ei ole mitään sanottavaa aiheesta juuri nyt. eikös? miksi kukaan kirjoittaa aiheesta jos se ei ole mielessä.

ei mua haittaa jos siitä keskustellaan. onhan täällä vaikka millasta juttua. jos sulle jotku asiat on tärkeitä /mieltä vaivaavia ja haluat niistä keskustella niin tee ihmeessä aloitus..

Mä itse epäilen, että mulla olis lievä virtsarakon laskeuma/kohdun laskeuma sekä peräsuolen. Gynen selitykset: ei varsinaista virtsarkon laskeumaa, kudokset vaan löystyneet (mitä lie sit oikeesti meinaa), ei kohdun laskeumaa, vaan "liikkuva kohtu", jonka takia kohdunsuu tuntuu välillä selkeästi, välillä ei. kakkaaminen tuottaa usein vaikeuksia ja ponnistaessa peräsuoli pullottaa (olisko sit sisäisiä pukamia). Mitä toi liikkuva kohtukin meinaa? Miten se mukaa eroaa kohdun laskeumasta?

Juurihan kerroin, että olen yrittänyt asiasta jonkun kerran keskustella aikoinaan tekemällä aloituksia huonoin tuloksin.
Nyt olen kyllä seuraillut keskusteluja, mutta aika vähän laskeumista puhutaan, kysellään tai kerrotaan.
Jos teillä ei ole laskeuma vaivaa jotka väitätte, että asiasta voi puhua eikä ole tabu, niin mistä ihmeestä te sen voitte tietää?
Minä ainakin olen laskeumapotilaana asian kokenut näin, että on tabu ja vertaistukea on todella vaikea saada.

Ei se mikään tabu ole, mutta hyvin harvinainen. Mitä siinä sitten muilla on sanottavaa, kun ei ole mitään kokemuksia synnytyksen jättämistä vaivoista. Näin kuitenkin ihan suurimmalla osalla on. Vaikeaa sitä on sitten vertaistueksi alkaa, ellei samaa kokemusta ole. Jatka etsimistä, kyllä vertaistukea varmasti jostain löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Juurihan kerroin, että olen yrittänyt asiasta jonkun kerran keskustella aikoinaan tekemällä aloituksia huonoin tuloksin.
Nyt olen kyllä seuraillut keskusteluja, mutta aika vähän laskeumista puhutaan, kysellään tai kerrotaan.
Jos teillä ei ole laskeuma vaivaa jotka väitätte, että asiasta voi puhua eikä ole tabu, niin mistä ihmeestä te sen voitte tietää?
Minä ainakin olen laskeumapotilaana asian kokenut näin, että on tabu ja vertaistukea on todella vaikea saada.

Voisiko johtua ihan siitä, ettei laskeumavaivoja ole kovin monilla? Paha puhua, jos heti tyrmätään "NO kun sulla ei ole, niin parempi olla hiljaa".

No harvoin laskeumat (virtsarakon, kohdun, peräsuolen ) koskettavat vielä sen ikäsiä naisia, joita tälläkin palstalla pyörii. Ovat tavallisesti jo iäkkäämpien ja ehkä isoja lapsia synnyttäneiden vaivoja. Onhan se ihan luonnollista, ettei niistä sitten ihan joka päivä aloituksia vastaan tule, vai :)

ekaksi ei ollut eikä ole tarkoitus loukata, mutta kysehän oliki nyt siitä, että miten sellainen voi jolla ei noita ongelmia, niin voi vastata ettei ole tabu?
Puhuahan saa ja täytyykin, vaikkei ole laskeumia, mutta väittäminen että on ihan tyyliin yleinen keskustelun aihe, ei pidä paikkaansa.

Laskeuma vaivoja on TODELLA monella naisella jossain vaiheessa elämäänsä ja jonkinasteisena.
Kyllä nainen jolla niitä ei ole on kohta harvinaisempi tapaus, jos nyt vähän liioitellaan.
Kysymyksessä on kuitenkin varsin yleinen vaiva rypäs, kellä sitten mitäkin laatua.
Ja tämä yleisyystieto on tullut ihan minua aikoinaan hoitaneelta lääkäriltä.

aika paljon vääriä tietoja. Ensinnäkin laskeuma ei ole harvinainen, vaan se tosiaan ON vaiettu asia, niin siksi täälläkin saatetaan luulla, että sitä ei esiinny. Ei ole helppo tunnustaa kenellekkään että sellainen olisi. Omasta kokemuksesta voin sen sanoa.
Lisäksi sitä on todella monella synnyttäneellä naisella, iästä riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aika paljon vääriä tietoja. Ensinnäkin laskeuma ei ole harvinainen, vaan se tosiaan ON vaiettu asia, niin siksi täälläkin saatetaan luulla, että sitä ei esiinny. Ei ole helppo tunnustaa kenellekkään että sellainen olisi. Omasta kokemuksesta voin sen sanoa.

Enemmistö on vanhempia naisia.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
No harvoin laskeumat (virtsarakon, kohdun, peräsuolen ) koskettavat vielä sen ikäsiä naisia, joita tälläkin palstalla pyörii. Ovat tavallisesti jo iäkkäämpien ja ehkä isoja lapsia synnyttäneiden vaivoja. Onhan se ihan luonnollista, ettei niistä sitten ihan joka päivä aloituksia vastaan tule, vai :)

Minulla todettiin reilusti alle kolmekymppisenä ja keskikokoisten (3200-3600g)lasten teon jälkeen peräsuolen laskeuma, enkä kuulemma ollut mikään ihme tapaus lääkärin mielestä?
Vai onko mun elämäni sitten shit happens?

Minulla todettiin reilusti alle kolmekymppisenä ja keskikokoisten (3200-3600g)lasten teon jälkeen peräsuolen laskeuma, enkä kuulemma ollut mikään ihme tapaus lääkärin mielestä?

Aina on poikkeuksia joukossamme. Laskeumien syntymiseen vaikuttaa myös kudosten laatu ja hormoonitkin tietyllä tapaa. Ja muistakaa, että lantionpohjanlihasjumpalla voi ehkäistä laskeumien syntymää.

Aina on poikkeuksia joukossamme. Laskeumien syntymiseen vaikuttaa myös kudosten laatu ja hormoonitkin tietyllä tapaa. Ja muistakaa, että lantionpohjanlihasjumpalla voi ehkäistä laskeumien syntymää.
Voiko vaikuttaa?
Mä olen miettinyt tuota, kun itsellä useampi lapsi, eikä mulla tai kellään suvun naisella ei ole laskeumaa, eikää virtsanpidätysongelmia tms. vaivaa. Myöskään raskausarpia ei tule kovin herkästi, että oisko geneettistä? Lantionpohjalihaksia olen kyllä harjoittanut jo ennen lapsia, äitin ja siskonkin kans näistä on jopa puhuttu.

t. myöskin nuori laskeumapotilas

No en nyt ihan noinkaan sanois :) yli 10v ollut naistentautipolilla myös laskeumavaivojen kanssa tekemisissä.

No en nyt ihan noinkaan sanois :) yli 10v ollut naistentautipolilla myös laskeumavaivojen kanssa tekemisissä.

ilmeisesti sitten teidän sairaalassa on pieni laskeumapotilaiden prosentti, en tiedä, mutta minulle olet ensimmäinen, joka väittää ettei ole kovin yleistä tämän ikäisten keskuudessa joita tällä palstalla pyörii.
Onhan täälläkin ikähaarukka aika laaja.

Alkuperäinen kirjoittaja myöskin nuori laskeumapotilas:

ilmeisesti sitten teidän sairaalassa on pieni laskeumapotilaiden prosentti, en tiedä, mutta minulle olet ensimmäinen, joka väittää ettei ole kovin yleistä tämän ikäisten keskuudessa joita tällä palstalla pyörii.
Onhan täälläkin ikähaarukka aika laaja.

No ei ole yleistä 20-30 v ikäsillä. Joka päivä meillä käy leikkausharkissa laskeumapotilaita.

Minulla rektoseele ja leikkaukseen olisin päässyt kun todettiin.
Lapsia kuitenkin vielä halusin niin leikkaus pistettiin jäihin.
Sain v.2007 lapsen ja synnytys päätyi lapsen sydänäänten rajujen laskujen vuoksi hätäsektioon.
Vaivani paheni lapsen ollessa n.½ vuotias, mutta pystyin edelleenkin suht normaalisti vaivan kanssa elämään.
Yksi lapsi tuntui puuttuvan vielä elämästämme ja SUURESTI asiaa harkiten päädyimme vielä antaa yhden lapsen tulla jos on tullakseen.
Nyt sitten olen raskaana ja tuleva synnytys on alkanut kummitella mieltäni.
Nyt pullistuma on ajoittain kovasti pullottava kun "isolle" hädälle täytyy mennä. Ei muulloin. Ei siis haittaa kävelyä, liikuntaa tai muutenkaan pullottele oikeastaan muulloin.

Entäpä alatie synnytys. Voinko jotenkin invalisoitua synnytyksessä niin, että elämästäni tulee tuskien taivalta tuon suolen kanssa siihen asti, että minut leikataan. Eikös se leikkauskin tehdä max 6kk:n jälkeen synnytyksestä?
Synnytystapa-arvio edessä, mutta ainakin neuvolamme kätilö oli sitä mieltä, ettei ainakaan tämän laskeuman osalta pitäisi olla mitään estettä ettenkö voisi alateitse synnyttää.

Arvaapa mietinkö sitä teimmekö oikean ratkaisun sittenkään tämän lapsen hankkimisen kanssa kun pelko tulevasta on alkanut täyttää päiväni:(

Voiko tai tekeekö kätilö mitään sen erityisempiä kommervenkkejä synnytyksen edetessä ettei vaivani kovasti pahenisi? Voinko itse tehdä jotain tämän asian edesauttamiseksi?

Mitä ihmettä minulla on odotettavissa:(

Nuorilla laskeumat ovat myös varmasti alidiagnosoitu sairaus. Olen kuullut useamman alle 35 sanovan, että itse on pitänyt gynegologilla käskeä tutkia, normi tarkastuksessa asiaan ei kiinnitetä mitään huomiota. Ja päälle päätteeksi vähätellään vaikka oireita olisikin. Tai saatetaan katsoa kohdun laskeumaa, mutta gyne ei tutki muuta, ei edes tiedustele, onko ongelmia virtsankarkailun tai ulostamisen kanssa. Ja potilas itse ei välttämättä ollenkaan osaa yhdistää esim. ulostamisvaikeuksia laskeumiin, joten olisi todella tärkeää, että gyne kiinnittäisi myös siihen huomion.

Yhteistyössä