Tuntuu ihan pahalta yhden päiväkodin lapsien puolesta, kun sieltä kuuluu päivittäin kuinka hoitajat tiuskivat lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ja juoruavat pihassa ringissä keskenään..

Ja tämä on kyllä ihan päivittäistä. Siis miksi ihmeessä mennä päiväkotiin töihin jos ei hittoakaan kiinnosta niitten lasten kanssa olo? Tai jos pää ei kestä niitä lapsia? Minusta tuntuu ihan helvetin pahalta ajatella että mahdollisesti minun lapseni joutuvat noiden tiuskijoiden armoille jossain vaiheessa, vaille seuraa kun hoitajille tärkeämpää keskenään juoruilu.

Tietääköhän päiväkodin johtaja asiasta? Todella inhottavaa :(

No mun lapsille saa päiväkodin hoitajat aivan vapaasti tiuskiakin jos lapset jotain typeryyksiä tekevät eivätkä meinaa totella. En oikeastaan itsekään tule aina toimeen pelkällä puheäänellä kotona, vaan tulee korotettua äääntä. En odota, että päiväkodin hoitajat ovat sen ihmeellisempiä kuin minäkään. hienoa tietysti, jos se lempeä leperrys riittää.

[QUOTE="vieras";23720942]No mun lapsille saa päiväkodin hoitajat aivan vapaasti tiuskiakin jos lapset jotain typeryyksiä tekevät eivätkä meinaa totella. En oikeastaan itsekään tule aina toimeen pelkällä puheäänellä kotona, vaan tulee korotettua äääntä. En odota, että päiväkodin hoitajat ovat sen ihmeellisempiä kuin minäkään. hienoa tietysti, jos se lempeä leperrys riittää.[/QUOTE]

Mahdatkin olla oikein hyvä kasvattaja kun sinulla kaksi tapaa: lepertely tai tiuskiminen. Miten olisi jämäkkyys?

Olen kuunnellut tiuskimista myös oman lapseni päivähoitoyksikössä ja se tuntuu ihan kamalan pahalta. Tiedän että kukaan ei kotonaan selviä huutamatta, mutta ei minullakaan ole työpaikallani oikeutta huutaa muille. Jos päiväkotiin menee työhön luulisi ymmärtävän että ne lapset on lapsia ja opettelee vasta elämään. Oma lapseni oli yhteen aikaan kamalan säikky jos korotin ääntäni kotona, ihmekös tuo kun kuunteli sellaista tarhassa joka päivä :(

Ja nyt kun joku tulee sanomaan että jää lapsesi kanssa kotiin jos hoito ei miellytä...ennen kuin kommentoit, mieti millaista käytöstä itse odotata lapsesi hoitajalta!

Niinpä. Nyt ei varmaan tarkoiteta aiheesta komentamista, siinä voikin joskus ääni nousta (tosin ammattilaisen pitäisi tuntea omat tapansa). Tiuskiminen on erilaista käsittääkseni.

Perään kuulutan laadukasta päivähoitoa!!!
Jos henkilökunta voi hyvin, lapsetkin voivat! Liian isoissa ryhmissä, liian pienissä tiloissa, liian vaihtuvissa ihmissuhteissa, liian vähillä rahoilla, liian meluisassa ympäristössä ei voi hyvin kukaan!

No riippuu vähän mitä se tiuskiminen sinusta on. Monet nykyvanhemmat kun eivät pysty edes "ei":tä lapselleen sanomaan.

Kyllä minä sanon tiukastikin lapsille jos eivät usko nätillä. Joskus saatan tiuskastakin jos ne on koko päivän kiukutelleet ja on menty tukka putkella. Ja pihalla saatan vaihtaa työkaverin kanssa sanasen, se kun on se pieni hetki päivästä kun lapset saavat leikkiä ja olla ihan vapaasti ja me saadaan "hengähtää". Vaikka juttelenkin työkaverille niin tarkkailen samalla lapsia ja olen heidän käytettävissään.

[QUOTE="lastenhoitaja";23721180]No riippuu vähän mitä se tiuskiminen sinusta on. Monet nykyvanhemmat kun eivät pysty edes "ei":tä lapselleen sanomaan.

Kyllä minä sanon tiukastikin lapsille jos eivät usko nätillä. Joskus saatan tiuskastakin jos ne on koko päivän kiukutelleet ja on menty tukka putkella. Ja pihalla saatan vaihtaa työkaverin kanssa sanasen, se kun on se pieni hetki päivästä kun lapset saavat leikkiä ja olla ihan vapaasti ja me saadaan "hengähtää". Vaikka juttelenkin työkaverille niin tarkkailen samalla lapsia ja olen heidän käytettävissään.[/QUOTE]

Hei, sä olet päiväkodissa TÖISSÄ se on sun TYÖTÄSI, joten et sä voi niille lapsille tiuskia!! Mietippäs jos kaupankassat esim. tiuskis sulle päin naamaa kun eivät vaan ymmärrä sua tai jaksa enää kuunnella yhtään asiakasta? (ja juu niin varmaan joku tekeekin, mut ennen pitkään saa kengän kuvan perseeseen) ne on pieniä LAPSIA joille pitäs kyllä tehota jämäkkä sanominen, jos ei tehoa niin on varmasti syytä katsoa peiliin sillä vika ei suinkaan ole lapsessa.

On täysin eri asia sanolle lapselle jämäkkään kuin tiuskia ja puhua rumasti/alentavaan sävyyn. Minä en kuuna päivänä katsoisi läpi sormien jos joku hoitotäti tiuskisi minun lapsilleni vaan tekisin asialle jotakin!
Ja kyllä meidän lapsilla kuri on mutta kuuna päivänä en suvaitse heille tiuskimista! Lapset päiväkodissa ovat vielä hyvin pieniä jotka vasta opettelevat elämään ja olemaan tässä yhteiskunnassa.

[QUOTE="vieras";23721301]Hei, sä olet päiväkodissa TÖISSÄ se on sun TYÖTÄSI, joten et sä voi niille lapsille tiuskia!! Mietippäs jos kaupankassat esim. tiuskis sulle päin naamaa kun eivät vaan ymmärrä sua tai jaksa enää kuunnella yhtään asiakasta? (ja juu niin varmaan joku tekeekin, mut ennen pitkään saa kengän kuvan perseeseen) ne on pieniä LAPSIA joille pitäs kyllä tehota jämäkkä sanominen, jos ei tehoa niin on varmasti syytä katsoa peiliin sillä vika ei suinkaan ole lapsessa.

On täysin eri asia sanolle lapselle jämäkkään kuin tiuskia ja puhua rumasti/alentavaan sävyyn. Minä en kuuna päivänä katsoisi läpi sormien jos joku hoitotäti tiuskisi minun lapsilleni vaan tekisin asialle jotakin!
Ja kyllä meidän lapsilla kuri on mutta kuuna päivänä en suvaitse heille tiuskimista! Lapset päiväkodissa ovat vielä hyvin pieniä jotka vasta opettelevat elämään ja olemaan tässä yhteiskunnassa.[/QUOTE]

Ja mikä sinusta on tiuskimista? Missä menee tiukasti sanomisen ja tiuskimisen raja? Minä kun en pidä tiuskimista lapsen ala-arvoisena haukkumisena, mitä en harrasta.

[QUOTE="lastenhoitaja";23721337]Ja mikä sinusta on tiuskimista? Missä menee tiukasti sanomisen ja tiuskimisen raja? Minä kun en pidä tiuskimista lapsen ala-arvoisena haukkumisena, mitä en harrasta.[/QUOTE]

Miten voit sitten sanoa ettet tiuski lapsille jos et tiedä mitä se on?

[QUOTE="vieras";23721352]Miten voit sitten sanoa ettet tiuski lapsille jos et tiedä mitä se on?[/QUOTE]

Ehkä mä sitten käsitän tiuskimisen väärin. Mun mielestä tiuskiminen ei ole toista alentavaa tai halventavaa taikka suorastaan haukkumista. Tiuskaisu on minulle esimerkiksi epäystävällinen vastaus.

[QUOTE="lastenhoitaja";23721180] Joskus saatan tiuskastakin jos ne on koko päivän kiukutelleet ja on menty tukka putkella. [/QUOTE]

mitäpä luulet, voiko asiakaspalvelija tiuskia asiakkailleen vaikka ne käyttäytyisivät miten pöntösti? voiko lääkäri tiuskaista potilaalle että hittoako siinä taas sairastat? tai timpuri ärähtää asiakkaalle että rakenna itte hemmetti talosi? aivan. ei voi. koska ne asiakkaat ovat AIKUISIA IHMISIÄ. mikä sitten oikeuttaa käyttäytymään lasten kohdalla eri tavalla? sekö että ne ovat lapsia, altavastaajia, sinun valtasi ja hallintasi alla?

olisko aihetta miettiä MIKSI se lapsi on kiukutellut koko päivän? meinaatko että ihan ilkeyttään vai olisko sillä joku syy siihen, joka sinun pitäisi kasvatusalan ammattilaisena selvittää?

suosittelen sinulle lisää koulutusta - joko lisäkoulutusta työhösi tai sitten vaihtoa tyystin toiselle alalle.

mitäpä luulet, voiko asiakaspalvelija tiuskia asiakkailleen vaikka ne käyttäytyisivät miten pöntösti? voiko lääkäri tiuskaista potilaalle että hittoako siinä taas sairastat? tai timpuri ärähtää asiakkaalle että rakenna itte hemmetti talosi? aivan. ei voi. koska ne asiakkaat ovat AIKUISIA IHMISIÄ. mikä sitten oikeuttaa käyttäytymään lasten kohdalla eri tavalla? sekö että ne ovat lapsia, altavastaajia, sinun valtasi ja hallintasi alla?

olisko aihetta miettiä MIKSI se lapsi on kiukutellut koko päivän? meinaatko että ihan ilkeyttään vai olisko sillä joku syy siihen, joka sinun pitäisi kasvatusalan ammattilaisena selvittää?

suosittelen sinulle lisää koulutusta - joko lisäkoulutusta työhösi tai sitten vaihtoa tyystin toiselle alalle.

veit kirjaimet näppikseltäni!!

Ei tietenkään voi eikä saa. Ja silti ihmiset niin tekee, työssäänkin, jatkuvasti, kaikilla aloilla. Etenkin stressin alaisena. Ja läheisillekkään ei saa tiuskia. Eikä omille lapsille saa tiuskia. Silti jokainen meistä tiuskii joskus, aivan varmasti. Mun mielestä on vaan tekopyhää sanoa etteikö joskus olisi tiuskaissut työkaverille tai asiakkaalle taikka lapselleen. Ja itse olen välillä niin stressaantunut työssäni että itseasiassa olen vaihtamassa alaa syksyllä, kiitos vaan hei vinkistä. Ja kyllä minä tiedän miten pitäisi toimia kaikkien kirjojen ynnä muiden hienojen oppien mukaan, sekä työssä että vanhempana, mutta käytännössä en aina jaksa. Minä rakastan lapsia ja hoitolapsiin olen moniin kiintynyt hyvinkin vahvasti, mutta olosuhteet päiväkodeissa on aika kurjat monissa paikoissa ja aika harvalla pää sitä työtä kestää niin että jaksaisi siellä toimia täydellisesti joka päivä.

Joo vanhemmat saa tiuskaista/sanoa jämäkästi lapselle, mutta ei lastenhoitajat, koska ne on töissä ja niiden työ on verrattavissa kassatyöhön. Kassatyöntekijän tehtävä ei ole hoitaa asiakkaitaan. Hoitajan tehtävä on hoitaa lapsia. Mitä siitäkin tulisi kun ne taaperot tekisi ihan mitä huvittaisi ja miten huvittaisi siellä tarhassa? Jos kerta kotonakin voi siitä sanoa niin miksei tarhassa? Ja jos ei "lepertelyllä" usko niin miksei voi sanoa tiukasti?

Kyllä se sama kuri pitää tulla niin tarhassa kuin kotonakin.

Mutta siis tiuskiminen syyttä suotta eri asia..

Meidän lapset ovat olleet neljässä eri päiväkoti/ ryhmis ryhmässä ja vain yhdessä oli tapana ja sallittua tiuskia lapsille. Vähitellen se hyväkin hoitaja kiukkuili ja selvästi aikuisilla ei ollut keskenäänkään toimivaa kommunikointia. Ymmärrettävästi vaihdoimme tuolta pois juuri ilmapiirin vuoksi. Nykyisessä päiväkodissa ei tuollaisia ongelmia ole ollut. Ehkä toiset hoitajatkin osaavat paikata jOnkun huonoa päivää tai sitten se ei vaan ole aikuistenkaan mielestä sallittua, jolloin ihminen pinnistelee enemmän löytääkseen muita ratkaisuja. Tuolla tiuskijapaikassa kun tuntui olevan ylitsepääsemättömiä ongelmiakin eenemmän eikä niihin ratkaisuja löytynyt. Kunhan pahenivat ajan kuluessa.

Syyttä suotta tiuskiminen on tietysti väärin. Mutta aiheesta voi joskus tiuskastakkin, myös lapselle. Lapsi ei siittä rikki mene. Maailma on mennyt liikaa siihen että taputellaan päähän ja etsitään syitä siihen ja tähän vaikka kyse on niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin uhmaikäisestä joka joskus koettelee rajojaan äärimmilleen ja siihen yksinkertaisesti vastataan tiukasti laittamalla ne rajat. Liikaa lässytystä ja kohkaamista turhasta.

No, mun mielestä lasten on ihan hyvä ymmärtää, että on ihan luonnollista ettei aina voi olla hyvällä päällä. Joskus sillä lehmän hermoilla varustetulla hoitajallakin menee hermo. Tiuskiminen ei ketään maahan kaada ja varmasti hoitajat sitten ottaa lapsen kanssa puheeksi, että nyt kävi näin ja pyytää anteeksi. Ja tuleppa ap näyttämään mulle yksikin työpaikka missä työn tekijät eivät puhu toistensa kanssa (kuunteletko tarkkaankin, että juoruavat?) Kyllä lasten täytyy osata leikkiä myös ilman aikuisen opastusta ja käyttää mielikuvitustaan. Eiköhän he sisällä enemmän puuhaile ohjatusti.

Kyllä mun mielestä lastenhoitajan on opittava tuntemaan omat suuttumuksensa ja nielemään ne. Mä en ainakaan haluais että mun lapselle tiuskitaan vaikka sillä ois kuinka uhmaikä. Työnsä ammattilaiset eli lastenhoitajat ovat koko opiskeluaikansa lukeneet lasten uhmasta ja tietävät miten silloin käyttäydytään...jotenkin vaan tuntuu pahalta että toisissa päiväkodeissa työssään olevat hoitajat tekevät työnsä vain rahan takia, ei nooden lasten tai kutsumuksen takia... oisko alanvaihto mitään?

Ja sitten joku vielä sanoo, ettei kotiäidin työ ole raskasta.. siis henkisesti raskasta.

Onhan se ilmiselvästi henkisesti raskasta hoitajillekin kestää omia tunteita, joita lapsen pettymys ja kiukuttelu saavat aikaan. Ei siihen kykene kukaan täydellisesti.
Mielestäni tässä ketjussa oli kyse jokapäiväisestä tiuskimisesta, ei satunnaisista huonoista päivistä tai tiukasta kieltämisestä.

Lapseni on eräässä päivähoidossa jonka ryhmäkoko on pieni. Hoitajista yksi on minulle todella mukava, kaksi vähän etäisempää...kuitenkin kun kaikki hoitajat ovat samaan aikaan paikalla myös tämä yksi on todella etäinen...olisipa hauska tietää mitä minusta sitten puhuvat. Muutenkin hoitajat tuntuvat lapsia kohtaan kylmiltä ja vihaisilta, ei yhtään sellaisilta "lastenhoitajilta"
Voisinpa ajatella että kuvittelen, mutta minusta tuntuu että lastani "syrjitään" kovasti. Häneltä odotetaan ihan kauheasti kaikkea ja jos joku ei onnnistu hän on ainoa joka saa rangaistuksen. Olen muutaman kerran ollut yhteydessä johtajaan mutta tuntuu että hän puolustelee omia työntekijöitään.
Olen melko epävarma äitinä ja usein lasta hakiessani koen suurta epäonnistumisen tunnetta kun minulle mainitaan että lapseni on ollut kiukkuinen tai ei tehnyt sitä tai ei tehnyt tätä... ja saan kuunnella tätä miltei päivittäin.

En tiedä enään mitä minun pitäisi tehdä, tuntuu että olen hukassa oman äitiyteni kanssa ja jän rypemään epäonnistumisen tunteeseen. En edes tiedä miten minun tulisi suhtautua hoitajien palautteeseen kun se on jokapäiväistä.

Lapseni on ihana ja kotona kiltti, mutta pelkään että alan tuntea että lapsi on jotenkin epäonnistunut yksilö...
Voiko olla mahdollista että hoitajat eivät pidä minusta ja siksi koko ajan syyllistävät jollaki asialla...?

Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23721495:
Joo vanhemmat saa tiuskaista/sanoa jämäkästi lapselle, mutta ei lastenhoitajat, koska ne on töissä ja niiden työ on verrattavissa kassatyöhön. Kassatyöntekijän tehtävä ei ole hoitaa asiakkaitaan. Hoitajan tehtävä on hoitaa lapsia. Mitä siitäkin tulisi kun ne taaperot tekisi ihan mitä huvittaisi ja miten huvittaisi siellä tarhassa? Jos kerta kotonakin voi siitä sanoa niin miksei tarhassa? Ja jos ei "lepertelyllä" usko niin miksei voi sanoa tiukasti?

Kyllä se sama kuri pitää tulla niin tarhassa kuin kotonakin.

Mutta siis tiuskiminen syyttä suotta eri asia..

Näin. Hoitajan tehtävä on hoitaa ja KASVATTAA niitä lapsia.

Ja otetaanhan sekin nyt huomioon tässä ketjussa että vaikka ap käyttää sanaa tiuskiminen niin sehän ei välttämättä ole sitä. Voi olla myös jämäkästi sanottu, vihaisesti sanottu, painokkaasti sanottu. Sanat eivät tarkoita kaikille samaa asiaa ja erilaiset äänenpainotkin ovat eri ihmisille erilaisia. Joten hirveän huonoa on lähteä arvostelemaan ihmisten tekemisiä yhden ihmisen kuvailun perusteella. Varsinkin kun kyse on näin herkästä asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä voin tehdä?;23721679:
Lapseni on eräässä päivähoidossa jonka ryhmäkoko on pieni. Hoitajista yksi on minulle todella mukava, kaksi vähän etäisempää...kuitenkin kun kaikki hoitajat ovat samaan aikaan paikalla myös tämä yksi on todella etäinen...olisipa hauska tietää mitä minusta sitten puhuvat. Muutenkin hoitajat tuntuvat lapsia kohtaan kylmiltä ja vihaisilta, ei yhtään sellaisilta "lastenhoitajilta"
Voisinpa ajatella että kuvittelen, mutta minusta tuntuu että lastani "syrjitään" kovasti. Häneltä odotetaan ihan kauheasti kaikkea ja jos joku ei onnnistu hän on ainoa joka saa rangaistuksen. Olen muutaman kerran ollut yhteydessä johtajaan mutta tuntuu että hän puolustelee omia työntekijöitään.
Olen melko epävarma äitinä ja usein lasta hakiessani koen suurta epäonnistumisen tunnetta kun minulle mainitaan että lapseni on ollut kiukkuinen tai ei tehnyt sitä tai ei tehnyt tätä... ja saan kuunnella tätä miltei päivittäin.

En tiedä enään mitä minun pitäisi tehdä, tuntuu että olen hukassa oman äitiyteni kanssa ja jän rypemään epäonnistumisen tunteeseen. En edes tiedä miten minun tulisi suhtautua hoitajien palautteeseen kun se on jokapäiväistä.

Lapseni on ihana ja kotona kiltti, mutta pelkään että alan tuntea että lapsi on jotenkin epäonnistunut yksilö...
Voiko olla mahdollista että hoitajat eivät pidä minusta ja siksi koko ajan syyllistävät jollaki asialla...?

Voi, ihan itkettää! Nyt haet itsellesi ja lapsellesi apua! Sä tarvitset itsetunnolle vahvistusta! Hoitajat eivät aina ole niin ammattitaitoisia kuin annetaan ymmärtää ja toisaalta lapsikaan ei aina ole niin ihana kuin vanhemmat kuvittelevat. Mutta on täysin mahdollista, että lasta sorretaan. Voitko mennä pariksi päiväksi päiväkodin arkeen mukaan? Ota pari päivää palkatonta tms.? Mä tekisin niin, että menisin mukaan seuraamaan hoitajien ja lasten vuorovaikutusta. Teennäinen esittäminen (jos sellaista on) näkyy kyllä kauas ja todellinen vuorovaikutus on siellä alla.
Mitä ongelmia teillä on? Voisitko pyytää palaveria kivan hoitajan kanssa? Tai kaikkien? Kerro avoimesti tunteistasi, minusta se olisi parasta.

[QUOTE="vieras";23721072]Mahdatkin olla oikein hyvä kasvattaja kun sinulla kaksi tapaa: lepertely tai tiuskiminen. Miten olisi jämäkkyys?[/QUOTE]

Juu en tietenkään ole sinun veroisesi missään nimessä. Voinkin myöntää nöyrästi tähän väliin, etten ole täydellinen äiti :) Katsos, meillä on monenlaisia tapoja puhua; Voin olla jämäkkä, leperrellä ja joskus tiuskaistakin, miksen vaikka karjaista. Harmi vaan, ettei tämä tieto avaa kasvattajankyvystäni sinulle edes pientä punaista lankaa, josta voisit päätellä perheestämme yhtään mitään ;)

[QUOTE="just";23721641]Kyllä mun mielestä lastenhoitajan on opittava tuntemaan omat suuttumuksensa ja nielemään ne. Mä en ainakaan haluais että mun lapselle tiuskitaan vaikka sillä ois kuinka uhmaikä. Työnsä ammattilaiset eli lastenhoitajat ovat koko opiskeluaikansa lukeneet lasten uhmasta ja tietävät miten silloin käyttäydytään...jotenkin vaan tuntuu pahalta että toisissa päiväkodeissa työssään olevat hoitajat tekevät työnsä vain rahan takia, ei nooden lasten tai kutsumuksen takia... oisko alanvaihto mitään?[/QUOTE]

Tuskin se lastenhoitaja suuttuukaan tuossa tilanteessa välttämättä, en minäkään suutu jos korotan lapsille ääntäni. Teen niin, että he tottelevat jos eivät muuten tottele, usein joudunkin keräämään itseni että saan äänen korotettua, vaikka naurattaisi oikeasti :) Ja se äänen korottaminen toden totta joskus toimii. Samaa menetelmää saavat käyttää muutkin, jotka lapsiani hoitavat, en edes oleta että heidän pitäisi leperrellä pelkästään jos minäkään en niin aina toimii Ja vaikka hoitaja hermostuisikin, ei sekään minua haittaa, mun mielestä lasten hoitajan tulee olla aivan luonnollinen ihminen, on luonnotonta olla joku tunteeton robotti. Jos hoitajat saavat nauraa, niin miksei suuttua :) Kuitenkin lain nimessä, lapsia ei haukuta eikä heihin kajota, äänen korottamista puolestaan ei mikään laki tai viranomainen kiellä.

Yhteistyössä