Tuntuu, että olemme tuttavapiiristä ainuita ketkä eivät asu uudessa omakotitalossa. Mietintää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiitii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiitii"

Vieras
Niin hassua kun onkin koska pidän kodistamme häpeän sitä, että asumme -80 luvun lopussa rakennetussa rivarissa ja asunto on vain kolmio. Meillä siis vain yksi lapsi ja asunto tilava kolmioksi mutta silti. Joku aika sitte havahduin siihen, että lähes kaikki samanikäiset tuttavamme ovat joko rakennuttaneet tai ostaneet valmiina suht uuden omakotitalon ja heillä on vähintäänkin vierashuone ja muutenkin paljon tilaa.

Toki Mielummin asuisin tilavassa ja uudessa omakotitalossa mutta viihdytään tässäkin ja ei todellakaan olisi järkeä ottaa uutta lainaa (tästäkin vielä maksamatta) nyt kun olen hoitovapaalla. Lisäksi asutaan melkolähellä pääkaupunkiseutua niin talojen hinnatkasn eivät ole suomen halvimmasta päästä.

Mietin vain, että onko oikeasti harvinaista että "jo" kolmekymppiset asuvat näin vaatimattomasti vai onkohan vain tuttuihini sattunut näitä kenellä on enemmän varaa.

Itse olen parikymppinen, mutta tunnen muutaman kolmikymppisen (osa muutaman vuoden ylikin), jotka asuvat jopa solussa, vaikka ovat parisuhteessa. Lapsia ei tosin ole. Kyllä niitä löytyy paljon. :)

Mä olen kolmekymppinen ja tässä oikein asiaa tuumailtuani huomasin että yksi tuttavaperhe asuu uudessa okt:ssa. :D Ja siitä onkin sitten velkaa 300 000... Muut asuu rivarissa, kerrostalossa, vuokralla, vanhassa talossa... Älä ressaile. :)

Mitä väliä? Me ei edes haluta mitään suurta uutta omakotitaloa. Omakotitalossa on asuttu eikä ole meitä varten. Asutaan keskustassa kaksiossa yhden lapsen kanssa ja viihdytään mainiosti. On ollut kolmiotakin, mutta eipä sillä meistä ole väliä. Vieraita mahtuu jos on tarvetta.

Mä tunnen YHDEN pariskunnan/ perheen joka asuu uudessa tai kuvailemasi tyyppisessä talossa.

Eikun, kaksi. Mut tää toinen pari asuu Italiassa, lasketaanko sitä tähän?

Muuten kaikki asuu "sillai tavallisesti". Me ehkä pienemmissä neliöissä ja vanhimmassa tönössä.

Me ollaan kolmen kympin molemmin puolin ja itse asiassa ainostaan yksi tuttavaperhe asuu omakotitalossa. Me olemme ainoat ja ensimmäiset jotka rakennettiin uusi :D Ja ollaan silti varmasti pienituloisimpia ystäväpiirissämme.

Kateus on niin monien naisten polttoaine. Se kun vielä yhdistetään halpakorkoisiin lainoihin niin asuntokupla on valmis.

Eihän se tunne ollut "kateus" vaan "häpeä".

Aloittajalle, miksi ihmeessä muuttaisit pois asunnosta josta pidät ja on teille sopivan kokoinen, vain siksi "kun kaikki muutkin"? Meidänkin perhe asui vastaavassa asunnossa 10 vuotta, kunnes tuli toinen lapsi ja tarvittiin lisää tilaa. En myöskään usko että kukaan muu ajattelee edes asiaa kuin sinä.

Tuskin net varakkaampia on, on vaan enemmän velkaa. No me ei tunneta mutta asutaan viiskytluvulla rakennetussa remontoidussa asunnossa jos lohduttaa. Ollaan onnellisia ja tyytyväisiä.

Voi kuule!Hienolta näyttää tuttujesi elämä ulospäin.Se kun meillä suomalaisilla on..tuo näyttämisen tarve.Mutta voin vannoa että tuttavasi kylpevät lainoissaan rämpien vielä sittenkin kun sinä perheinesi kylvet onnellisesti rahoissa ilman lainoja!Nykyihmiset elävät yli varojensa,se siinä on ongelma.

Rivitalokolmia on just sopiva asunto teidän tilanteessa. Mekin asuttiin rivitalokolmiossa aikoinaan yhden lapsen kanssa. Vasta myöhemmin muutettiin omakotitaloon. Rivitaloasumisessa on omat etunsa, kun talonhoitotöitä ja -vastuita on paljon vähemmän kuin omakotitalossa.

Itse en tunne kuin yhden perheen, joka asuu uudessa talossa.

Tuskin net varakkaampia on, on vaan enemmän velkaa. No me ei tunneta mutta asutaan viiskytluvulla rakennetussa remontoidussa asunnossa jos lohduttaa. Ollaan onnellisia ja tyytyväisiä.

Ei kalliilla autoilla ajavat tai luksus-taloissa asuvat aina ole velkavankeudessa. Näin vain tyypillisesti yritetään syyllistää hyvin toimeentulevia kun tässä maassa kaikkien pitäisi elää harmaata keskiluokkaista elämää.

Ja mitä ihmettä sinä vierashuoneella tekisit? Kutsuisit sukulaisia ja frendejä yökylään? Kuka sellaista kestää? Niin ja laina on lähes ilmaista, jos puolen miltsin lainasta joutuu maksamaan verovähennysten jälkeen jonkun 5000 euroa vuodessa eli 400 kuussa. Siitä vaan lainaa hakemaan. Näillä korkotasoilla kuka tahansa voi velkavivuttaa itsensä "varakkaaksi".

[QUOTE="vieras";28791052]Ei kalliilla autoilla ajavat tai luksus-taloissa asuvat aina ole velkavankeudessa. Näin vain tyypillisesti yritetään syyllistää hyvin toimeentulevia kun tässä maassa kaikkien pitäisi elää harmaata keskiluokkaista elämää.[/QUOTE]

En tarkoittanut velkavankeutta, enkä yleistänyt. Enhän tunne edes mutta uskon että täytyy olla enemmän velkaa jos kalliimmat uudemmat asunnot, harvalla kuiten suomessa varallisuutta niin paljon että tosta vaan ostellaan kalliita taloja.

Pistän paremmaksi kertomalla että asumme 68-valmistuneessa rivitalo kolmiossa kahden lapsen kanssa ja ensi kesänä toivottavasti kolmen.. Meillä ei ole saunaa, kylppäri ja wc on samassa.. Tosin remppaamme tästä neliön, mutta kolmen kanssa ei kaikki saa omia huoneita ja vieraille tai tietokoneelle ei ole omaa huonetta. Meillä on keskinkertaiset tulot joilla saa joko sen uuden talon TAI vanhan ja pienen mutta raha riittää vaatteisiin, harrastuksiin, lomailuun jne. Eli mielummin elän leveämmin ja pienesti kuin paljon tilaa ympärillä ja kituutan penniä kaupassa.

Joillakin on ihana tilanne jossa saa kaiken. Tunne yhden tällaisen perheen. Muut asuu ahtaasti, vuokralla tai uudessa talossa ja jatkuvaa itkua rahasta ja mihinkään ei pääse jne..

Uusimmat

Yhteistyössä