Tuntuu, että ne joilla monta pientä lasta, eivät vahdi lapsiaan kunnola

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miina

Vieras
Näin ainakin täällä päin. Pihassa äitejä, joilla ihan pieniä, vauvasta n. 5v ikäisiin
Jatkuvasti sattuu jotain. Milloin 1v tulee pää edellä naamalleen liukumäestä, lyö naamansa jonnekin, isommat tekee mitä huvittaa kun äidit keskittyy juoruamiseen...Tekee pahaa kun juuri kävelemään oppineet luokkaavat päivittäin itseään pahastikin. Eivät vain viitsi katsoa lastensa perään vaan juttelevat toisilleen mieluummin. Ymmärrän kyllä että pienissä kova vahtiminen, mutta minulla ollut kaksi pientä samaan aikaan ja ei käynyt noin pahoja tapaturmia kokoajan.

Teidän pihassa tapahtuu siis päiväittäin isompi tapaturma? Aika hurjaa |O

*muoks* Lisään vielä että meillä nuo pikkuipanat ovat välillä keskenäänkin hetken ulkona, välillä teinien kanssa ja välillä minun kanssani.
Verta ei kuitenkaan vuodateta montaa kertaa vuodessa, kesällä tietysti vähän enemmän :whistle:

mulla on kolme pientä lasta kahden vuoden väleillä ja ulkoilen aina kaikkien kolmen kanssa ja mitään isompaa vahinkoa ei ole päässyt sattumaan,vaika keskimmäinen on oikein tapaturma-altis neito ja esikko tuppaa välillä tappeleen ja ärsyttään siskoansa..Eli minä ainaskin vahdin muksujani,vaikka ehdin samalla juttelemaan muiden mammojen kanssa,leikkimään kauppaa,tekemään hiekkakakkuja,keinuttamaan ym. ja monesti vahdittavana on pihassa ystävienkin lapsia :)

Hmmm... mistähän mie saisin meidän pihalle sen kaverin, jonka kanssa juoruta :whistle:

Siis onhan se totta, että isommassa porukassa sattuu helpommin kaikkea, mutta kun ei ne vahingot tule kello kaulassa, eikä kaikille sattumille laita kättä eteen vaikka vieressä seisoisi, niin uskallan väittää, että niitä sattuu myös sellaisille lapsille jotka ovat yksin äitinsä / isänsä / hoitajansa valvonnassa.

Sehän on itsestään selvää, että jos äidillä on useampi pieni lapsi, niin ei hän voi antaa jokaisella jakamatonta huomiotaan, ei voi kulkea taaperonsa perässä kuin varjo samaan tapaan miten yhden pienen lapsen äiti voi.
Mutta en mä kyllä ole havainnut että näiden perheiden lapsilla olisi jatkuvasti joku paikka kipsissä tai tikkejä jossain päin kroppaa, eli onnistuu se vahtiminen silti. Ainoat aina pää auki olevat lapset jotka tiedän ovat itse asiassa ainokaisia - epäilemättä juuri siitä syystä, että heillä on aina pää auki :D

Eiköhän se ole enmmän lapen luonteesta kiinni kun vahtimisen määrästä. Jotkut tuntuvat savan kolhuja kävellessään tasaisella maalla ja toiset selviävät siitä liukumäestäkin ilman vaurioita.

No ei nyt päivittäin tapahdu isompaa, mutta jotakin kuitenkin aina ja samoille lapsille, joiden äidit vain juttelevat muiden kanssa. Itse saa olla kokoajan sanomassa tietyille äideille, että hei sun lapsi tippuu just keinusta tai menee tuolla autotielle. Kun ei ehdi vahtimaan millään itse...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Eiköhän se ole enmmän lapen luonteesta kiinni kun vahtimisen määrästä. Jotkut tuntuvat savan kolhuja kävellessään tasaisella maalla ja toiset selviävät siitä liukumäestäkin ilman vaurioita.

Mun MOLEMMAT lapset olivat turvallaan tänään kun käveltiin päiväkotiin |O . Tasaisella maalla, ja nimenomaan kävellen, ei juosten.
Poika oli innoissaan kun hän "taatu!" (kaatui), se "tattu!" (sattu) ja tuli "pipi!" =). Tyttöä harmitti kun prinsessasormikkaat likastui (mikroskooppisen pieni läiskä :snotty: ).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei nyt päivittäin tapahdu isompaa, mutta jotakin kuitenkin aina ja samoille lapsille, joiden äidit vain juttelevat muiden kanssa. Itse saa olla kokoajan sanomassa tietyille äideille, että hei sun lapsi tippuu just keinusta tai menee tuolla autotielle. Kun ei ehdi vahtimaan millään itse...

Älä sano. Eihän se sun tehtäväsi ole vahtia heidän lapsiaan...
Kun lopetat vahtimisen, heidän on pakko tehdä se itse! :)

Alkuperäinen kirjoittaja miina:
Näin ainakin täällä päin. Pihassa äitejä, joilla ihan pieniä, vauvasta n. 5v ikäisiin
Jatkuvasti sattuu jotain. Milloin 1v tulee pää edellä naamalleen liukumäestä, lyö naamansa jonnekin, isommat tekee mitä huvittaa kun äidit keskittyy juoruamiseen...Tekee pahaa kun juuri kävelemään oppineet luokkaavat päivittäin itseään pahastikin. Eivät vain viitsi katsoa lastensa perään vaan juttelevat toisilleen mieluummin. Ymmärrän kyllä että pienissä kova vahtiminen, mutta minulla ollut kaksi pientä samaan aikaan ja ei käynyt noin pahoja tapaturmia kokoajan.

eiköhän oo ihan normaalia että lapset kaatuilee ja tulee kolhuja.. sinä varmaan vuoraat oman äpäräs kuplamuoviin ettei varmasti satu mitää. :headwall:

No hyvä että löytyy tollaisia äitejä jotka kerkee vahtimaan muita äitejä että lapsia!
Jotkut lapset on tapaturma alttiita ja elämä opittava kantapään kautta. Toisille satttuu enemmän ja toisille sitten ei vaan koskaan tapahdu mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Älä sano. Eihän se sun tehtäväsi ole vahtia heidän lapsiaan...
Kun lopetat vahtimisen, heidän on pakko tehdä se itse! :)

Kyllä omatunto laittaa vahtimaan..en pysty katsomaan kun taaperot loukkaavat pahasti itseään. Ja pahasti siinä käy jos tippuu vaikka aidan päältä, keinusta tai jää isompien pyörien alle.:( Ja se kanssa mietityttää kun jotkut eivät reagoi lapsensa itkuun.juttelevat kaikessa rauhassa vaikka taapero itkee satutettuaan itsensä. Menevät toki jossain vaiheessa lohduttamaan mutta eivät kiirettä pidä. Mun mielestä outoa koska lapsi ei itke turhaan, ainakaan 1v ikäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
Alkuperäinen kirjoittaja miina:

eiköhän oo ihan normaalia että lapset kaatuilee ja tulee kolhuja.. sinä varmaan vuoraat oman äpäräs kuplamuoviin ettei varmasti satu mitää. :headwall:

Olipa kauniisti sanottu. Tottakai on normaalia että kolhuja tulee, mutta onko oikein olla vahtimatta lapsia sillä verukkeella? Että kyllä ne lapset kaikenlaista kestää ja tekevälle sattuu?Tällaista kuulee sanottavan. Ja minulla on jo isommat lapset, mutta kun olivat pieniä niin kyllä vahtisin etteivät loukkaa. Miksi en olisi vahtinut? En halua että lapseeni sattuu.

Ja kyse nyt tosiaan siitä että loukkaavat siksi että heitä ei vahdita. Ei 1v ikäisen voi antaa mennä miten sattuu..itse olen kyseisiä lapsia vahtinut joskus kun äidit olleet muualla ja kumma kyllä eivät ole silloin loukanneet. On ollut lapsilla murtumia, aivotärähdyksiä ja mustia silmiä alle 2v iässä. Normaalia?Minun mielestä ei.

Mulla vastaavia kokemuksia yhdestä viiden äidistä, joka tulee joka paikkaan sillä meiningillä, että päästää lapset "irti" ja sitten saa toiset vahtia... aikast karmivaa katsottavaa.

Mutta niinhän täällä jo joku kommentoi, että ainoat tapaturma-alttiit joita on nähnyt, ovat ainokaisia - on siis varmaan enemmän ihmisestä kuin lapsien lukumäärästä kiinni.

Miten paljon niitä lapsia sinun mielestä ap pitäisi vahtia? Kulkea perässä taukoamatta vai? Pitää kädestä kiinni kun liukuu jne. ??

Liika vahtiminenkin saattaa myöhemmin "kostautua" kun lapsi joka on tottunut siihen ettei mitään satu/itseään ei loukkaa/jne. KUITENKIN jossain vaiheessa on ilman sinun vahtivaa silmääsi... Eihän lapsi opi mitään varomaan, ellei koskaan tarvitse varoa:/

Minä olen vahtinut kaikkia lapsiani yhtä vähän (vähän siis ainakin ap mittapuun mukaan) , toiset heistä ovat loukanneet pahastikkin, toiset taas eivät lainkaan. Se on aika pitkälle myös lapsen luonteesta kiinni että miten paljon niitä haavereita sattuu.

Hmmm...todella omituista. en ole kyllä tollasia äitejä tavannu. Nykysin näkee tosi harvoin yllensäkään mpmonien pienten lasten äitejä pihoilla..Ja että vielä yhdelle pihalle sattunu useampi tapaus. Mut ehkä tarttis tehdä jotain jos noin usein sattuu tapaturmia. tunnut olevan tosi perillä tilanteesta. mitäpä jos ihan puhuisit äko äideille.

Semmosta se on kun elämässä ei ole muuta kuin haarojen levitys ja lasten sarjatuotanto.
Kun sitten pääsevät jonkun toisen aikuisen kanssa samaan tilaan, ovat omasta mielestään taivaassa paskavaippastooreineen. :headwall:
Ei kai siinä enää kerkeä vahtimaan, kun täytyy juoruta viikon puklut ja tarjous-reimat.

Ja kyse nyt tosiaan siitä että loukkaavat siksi että heitä ei vahdita. Ei 1v ikäisen voi antaa mennä miten sattuu..itse olen kyseisiä lapsia vahtinut joskus kun äidit olleet muualla ja kumma kyllä eivät ole silloin loukanneet. On ollut lapsilla murtumia, aivotärähdyksiä ja mustia silmiä alle 2v iässä. Normaalia?Minun mielestä ei.

no jos noin on niin sitten on kyllä lasten hyvinvointia jo vaarannettu. puhupa äideille huolestasi

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Semmosta se on kun elämässä ei ole muuta kuin haarojen levitys ja lasten sarjatuotanto.
Kun sitten pääsevät jonkun toisen aikuisen kanssa samaan tilaan, ovat omasta mielestään taivaassa paskavaippastooreineen. :headwall:
Ei kai siinä enää kerkeä vahtimaan, kun täytyy juoruta viikon puklut ja tarjous-reimat.

Mikä sulla onkelma?? Olet aika hauska...

no juu. oltiin eilen koko perhe lasten kanssa jumpassa ja jäin itse jumppaohjaajan kanssa salin puolelle juttelemaan kun mies lähti lasten kanssa eväitä syömään. Tullessani heidän luokseen jäin ihemttelemään missä tyttö on. Mies totesi vaan että jonnekin tuonne eteiseen meni pyörimään muiden alsten kanssa. Kerkesin ovelle yhtä aikaa yhden isän kanssa; tämän isän 4v poika siinä oli juuri avaamassa ovea meidän alle 2v:lle joka halusi lähteä ulos (autotie heti rakennuksen edessä).

Kieltämättä teki ensin mieli sanoa miehelle muutama valittu sana lasten perään katsomisesta, mutta onneksi ymmärsi itsekin tilanteen.

Mutta juu, uusi ilmiö tämäkin; nyt kävellessään tyttö pääsee jopa karkailemaan! :xmas: (kai sitä kuitenkin pitää olla ylpeä uusista saavutuksista)

Yhteistyössä