Tunnustan: Koen usein olevani keskivertoihmistä pikkasen "parempi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä yhdyn Albert Einsteinin tuntemuksiin:

"My passionate sense of social justice and social responsibility has always contrasted oddly with my pronounced lack of need for direct contact with other human beings and human communities."

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Ai niin, tähän vielä piti sanomani että mielestäni nykymaailmassa tietoa on niin paljon, että on sulaa hulluutta yrittää sitä kaikkea säilöä sisäänsä. Paljon oleellisempaa on osata etsiä ja jäsennellä uutta tietoa. Ja löytää ne tärkeimmät tiedonjyväset mielettömästä massasta kaikkea huttua.

Ensimmäisenä päivänä yliopistossa meille sanottiin tämä asia melkein samoilla sanoillakin vielä. ;) Olet ainakin ollut luennoilla paikalla.

Hmm, mä oon saattanut olla se luennoitsija. Oikeesti.

No sitten sä olet valehdellut jossain välissä. Sä olet suunnilleen saman ikäinen mun kanssa ja tämän sanoja sattui olemaan vanhempi mies, dekaani. Enkä oikein usko että sä olit 10 vuotta sitten edes kukaan muu niistä proffista joita siinä tilaisuudessa paikalla oli. Varsinkin kun parikymppisiä oli korkeintaan apulaisopettajat. :) Nekin oli muuten yleensä opiskelijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja stupid girl:
Muista nöyryys, se että "mahtailet" itsellesi paremmuudellasi voi kostautua kun jonkin elämänkohta meneekin "penkin alle" esim. terveys pettää, jäät pitkäaikaistyöttömäksi, läheinen kuolee ennen aikojaan jne.

Multa on kuollut läheinen ennen aikojaan ja se vaikutti suuresti henkiseen kehitykseeni. Kasvoin aikuiseksi yhdessä vuodessa, viisitoista vuotta sitten.

Ai niin, tähän vielä piti sanomani että mielestäni nykymaailmassa tietoa on niin paljon, että on sulaa hulluutta yrittää sitä kaikkea säilöä sisäänsä. Paljon oleellisempaa on osata etsiä ja jäsennellä uutta tietoa. Ja löytää ne tärkeimmät tiedonjyväset mielettömästä massasta kaikkea huttua.

Ensimmäisenä päivänä yliopistossa meille sanottiin tämä asia melkein samoilla sanoillakin vielä. ;) Olet ainakin ollut luennoilla paikalla.

Hmm, mä oon saattanut olla se luennoitsija. Oikeesti.

No sitten sä olet valehdellut jossain välissä. Sä olet suunnilleen saman ikäinen mun kanssa ja tämän sanoja sattui olemaan vanhempi mies, dekaani. Enkä oikein usko että sä olit 10 vuotta sitten edes kukaan muu niistä proffista joita siinä tilaisuudessa paikalla oli. Varsinkin kun parikymppisiä oli korkeintaan apulaisopettajat. :) Nekin oli muuten yleensä opiskelijoita.

Ok, en ollut se sinun luoennoitsijasi. Mutta omille opiskelijoilleni kyllä paasaan samaa asiaa.

No sehän on hienoa, jos olen oikeasti tavis! Silloinhan se tarkoittaa sitä, että suurin osa ihmisistä ajattelee, pohtii, seuraa maailman tapahtumia, analysoi, kristisoi ja kyseenalaistaa. Ja on löytänyt elämässään rauhan ja tasapainon kaikilla sen osa-alueilla.

Jotenkin olin kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että nykyaikana ihmiset ovat yhä enemmän ahdistuneita, masentuneita ja välinpitämättömiä. Kaikkialla puhutaan esimerkiksi mielenterveysongelmista ja syrjäytyneisyydestä. Kiva, jos kuitenkin tavikset ovat yhtä tyytyväisiä itseensä kuin minäkin. Silloinhan maapallo on täynnä onnellisia ihmisiä :D
Suurin osa on taviksia. Mutta tavikset eivät ole mediaseksikkäitä, joten heistä kertominen ei kiinnosta ketään eivätkä tavikset tee mitään sellaista, mikä ylittäisi uutiskynnyksen. Tämä on ihan sama ilmiö kuin se, että suurin osa suomalaisista nuorista voi hyvin. Paremmin kuin nuoret koskaan aikaisemmin. Mutta ei heistä kirjoiteta lehdissä eikä kerrota uutisissa, koska he eivät näy eivätkä kuulu. He ovat taviksia. Se osa nuorista, joka voi huonosti, näkyy ja kuuluu sekä voi huonommin kuin huonosti voivat nuoret aikaisemmin. Siksi heistä kirjoitetaan ja kerrotaan.

Olet valinnut opettajan ammatin ja mietit vielä täällä järjenjuoksusi ylivertaisuutta. Opettajana saat olla se ylöspäinkatsottu tiedon lähde, mahtaa hyväillä itsetuntoa. Nyt kun sitä alkuperäistä kysymystä miettii, niin, no, kieltämättä hieman narsismia saattaa löytyä. Iso menetys nuorena, ehkä jompikumpi vanhempi? Aiheuttanut ehkä näitä pieniä suuruuden illuusioitakin? Mene ja tiedä. Hyvänolontunteesta ja asioiden kanssa sinut olemisesta voin vain onnitella. Psyykeen puolella nuo narsistiset piirteetkin vaikuttavat melko lieviltä ja tavanomaisilta, niin ehkei ole syytä isompaan huoleen tai erikoissairaanhoidon arvioon ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No sehän on hienoa, jos olen oikeasti tavis! Silloinhan se tarkoittaa sitä, että suurin osa ihmisistä ajattelee, pohtii, seuraa maailman tapahtumia, analysoi, kristisoi ja kyseenalaistaa. Ja on löytänyt elämässään rauhan ja tasapainon kaikilla sen osa-alueilla.

Jotenkin olin kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että nykyaikana ihmiset ovat yhä enemmän ahdistuneita, masentuneita ja välinpitämättömiä. Kaikkialla puhutaan esimerkiksi mielenterveysongelmista ja syrjäytyneisyydestä. Kiva, jos kuitenkin tavikset ovat yhtä tyytyväisiä itseensä kuin minäkin. Silloinhan maapallo on täynnä onnellisia ihmisiä :D
Suurin osa on taviksia. Mutta tavikset eivät ole mediaseksikkäitä, joten heistä kertominen ei kiinnosta ketään eivätkä tavikset tee mitään sellaista, mikä ylittäisi uutiskynnyksen. Tämä on ihan sama ilmiö kuin se, että suurin osa suomalaisista nuorista voi hyvin. Paremmin kuin nuoret koskaan aikaisemmin. Mutta ei heistä kirjoiteta lehdissä eikä kerrota uutisissa, koska he eivät näy eivätkä kuulu. He ovat taviksia. Se osa nuorista, joka voi huonosti, näkyy ja kuuluu sekä voi huonommin kuin huonosti voivat nuoret aikaisemmin. Siksi heistä kirjoitetaan ja kerrotaan.

Naulan kantaan!

Kiinankielen merkki, joka tarkoittaa sanaa viisaus, koostuu kolmesta eri elementistä:

Miekka sydämmellä: Elä aina niin kuin miekka olisi sydämmelläsi, nöyrästi.
Silmä: Pidä silmät aina avoinna
Korva: Kuuntele

Muista nöyryys, se että "mahtailet" itsellesi paremmuudellasi voi kostautua kun jonkin elämänkohta meneekin "penkin alle" esim. terveys pettää, jäät pitkäaikaistyöttömäksi, läheinen kuolee ennen aikojaan jne.

Multa on kuollut läheinen ennen aikojaan ja se vaikutti suuresti henkiseen kehitykseeni. Kasvoin aikuiseksi yhdessä vuodessa, viisitoista vuotta sitten.

No sittenhän olet tarpeeksi viisas ymmärtämään että tasapaino voi järkkyä milloin vain uudestaan ja palasesi loksahtaa pois paikaltaan. Se on hyvä se ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Olet valinnut opettajan ammatin ja mietit vielä täällä järjenjuoksusi ylivertaisuutta. Opettajana saat olla se ylöspäinkatsottu tiedon lähde, mahtaa hyväillä itsetuntoa. Nyt kun sitä alkuperäistä kysymystä miettii, niin, no, kieltämättä hieman narsismia saattaa löytyä. Iso menetys nuorena, ehkä jompikumpi vanhempi? Aiheuttanut ehkä näitä pieniä suuruuden illuusioitakin? Mene ja tiedä. Hyvänolontunteesta ja asioiden kanssa sinut olemisesta voin vain onnitella. Psyykeen puolella nuo narsistiset piirteetkin vaikuttavat melko lieviltä ja tavanomaisilta, niin ehkei ole syytä isompaan huoleen tai erikoissairaanhoidon arvioon ;)

En valinnut, vaan ajauduin. Enkä koe opettajana olevani ylöspäinkatsottu tiedon lähde, sillä yliopistotasolla opettaminen on mielestäni enemmän mentorointia ja yhteistyötä opiskelijoiden kanssa. En siis mene luokan eteen kuvitellen, että tiedän kaiken. Menen sinne avoimin mielin ja otan vastaan kaikki ne visaisimmatkin kysymykset, joihin minulla ei ole vastausta. Sen vastauksen haemme sitten yhdessä.

Mutta kiva, että akuuttia hoidontarvetta ei ole :D Voin siis hyvin mielin jatkaa näitä suuruudenhulluja kuvitelmiani.

No sittenhän olet tarpeeksi viisas ymmärtämään että tasapaino voi järkkyä milloin vain uudestaan ja palasesi loksahtaa pois paikaltaan. Se on hyvä se ;)

Toisaalta tuo kokemus opetti minulle sen, että elämä kantaa ja vastoinkäymisistä selviää. Joten elämän tasapainon järkkyminen ei pelota, koska luotan siihen että palaset loksahtelevat kyllä takaisin paikoilleen ajan kanssa.

Eikö olekin? Ymmärsit varmaan ironian, vaikkei tässä äänenpainoja kuulekaan? :D Mutta miksi tarve tätä asiaa täällä mainostaa? Voisit oikein laittaa kuvan ja nimenkin tänne tai johonkin laajemman populaation löytämälle julkaisulle, niin useampi tietäisi viisautesi. Ai niin, sinulle ylivertaisena tietysti riittää se sisäinen rauha ja oma tieto asiasta? ;)

"Kun lakit päähän painettiin, kaikesta kaikki tiedettiin. Mitä vanhemmaksi vartutaan sitä tyhmemmiksi muututaan. Nykyään en minä ainakaan enää mistään tiedä paskaakaan..."

Eikö olekin? Ymmärsit varmaan ironian, vaikkei tässä äänenpainoja kuulekaan? :D Mutta miksi tarve tätä asiaa täällä mainostaa? Voisit oikein laittaa kuvan ja nimenkin tänne tai johonkin laajemman populaation löytämälle julkaisulle, niin useampi tietäisi viisautesi. Ai niin, sinulle ylivertaisena tietysti riittää se sisäinen rauha ja oma tieto asiasta? ;)

Juu, sisäinen rauha ja valaistus riittää minulle. Tein avauksen - en mainostaakseni ylivertaisuuttani - vaan saadakseni aikaan laajempaa keskustelua aiheesta ja ehkä jopa löytääkseni samanhenkisiä ihmisiä. Totta puhuenhan tällaisista mietteistä ei ole soveliasta keskustella IRL. Eikä näemmä täällääkään...

Saahan täällä keskustella mistä vaan ;) Tottakai, kysyin vain mikä oma motiivisi oli, mutta tuossahan se tulikin. Mutta jos tulee sanomaan, että senkin tietämätön nuhjake, keskusteletko kanssani filosofiasta, joskin olen mielestäni todennäköisesti keskustelukumppaniani fiksumpi, niin et välttämättä saa parasta keskustelua aikaiseksi.

Eikö Übermenschin osana ole Weltschmerz? Mielenrauha harvoin tulee nimensä mukaisesti mielestä, vaan jostain ulkoisesta. Todellinen mielenrauha on sitä, että ei tarvitse mitään henkisiä tukipylväitä.

Tetrafarmakos

»Jumalaa ei tarvitse pelätä.
Kuolemasta ei tarvitse olla huolissaan.
Hyvä on helposti saavutettavissa.
Paha on helposti kestettävissä.»

Saahan täällä keskustella mistä vaan ;) Tottakai, kysyin vain mikä oma motiivisi oli, mutta tuossahan se tulikin. Mutta jos tulee sanomaan, että senkin tietämätön nuhjake, keskusteletko kanssani filosofiasta, joskin olen mielestäni todennäköisesti keskustelukumppaniani fiksumpi, niin et välttämättä saa parasta keskustelua aikaiseksi.

En kyllä mielestäni missään vaiheessa sanonut noin :(

Onhan tuo vähän sopimatonta mennä sanomaan kavereille että mä pidän itseeni parempana kuin keskimääräistä ihmistä. Aika moni pitää itseään suunnilleen keskimääräisenäå, joten siinä tulee tahtomattaan (?) korottaneeksi itseään muiden kustannuksella. Eikä sellaista yleensä jakseta kovin kauan katsella. Tosin taisit tuolla alussa sanoa että olet mm. pohdiskelevampi kuin kanssasisaresi, eli jossain määrin taidat verrata iteäsi naisiin.

Luin vielä uudelleen tuon viestin jonka olet kirjoittanut klo 11.13, enkä edelleenkään löydä mitään merkkiä paremmuudesta sen perusteella. Kukapa meistä ei arvostaisi esimerkiksi uran ja vapaa-ajan tasapainoa? En sano tätä mitenkään halventaakseni sua, en vain ymmärrä millä perusteella korotat itseäsi noitten asioiden mukaan. Mun mielestä se vaan kuulostaa ihan tavismeiningiltä.

Luin vielä uudelleen tuon viestin jonka olet kirjoittanut klo 11.13, enkä edelleenkään löydä mitään merkkiä paremmuudesta sen perusteella. Kukapa meistä ei arvostaisi esimerkiksi uran ja vapaa-ajan tasapainoa? En sano tätä mitenkään halventaakseni sua, en vain ymmärrä millä perusteella korotat itseäsi noitten asioiden mukaan. Mun mielestä se vaan kuulostaa ihan tavismeiningiltä.

Vastasin tuossa viestissäni vain minulle esitettyyn kysymykseen arvoistani. Ja muistaakseni aloitinkin viestini toteamalla, että samat arvot kuin muillakin. En siis noiden juttujen vuoksi itseäni "parempana" pidä. Aikaisemmin sitävastoin annoin esimerksi kriittisestä ja analyyttisestä luonteestani, tiedonjanostani ja pohdiskelevasta mielestäni, joita siis pidän esimerkkeinä keskivertoa "paremmasta" psyykeestä. Ja edelleen, jokainen saa määritellä paremmuuden itse.

Ja tuo on muuten totta, että usein vertaan itseäni naisiin. Hävettää tunnustaa näin feministinä, että koen usein elämässäni enemmän hengenheimolaisuutta miesten kuin naisten kanssa.

Älä nyt luojan tähden sotke enää mitään feminismiä tähän :D Joko annat itsestäsi kirjallisesti hyvin väärän kuvan, mutta kanssasisarten parjaaminen ei kuulosta ensisijassa hurjan feministiseltä.

kanssasisarten parjaaminen ei kuulosta ensisijassa hurjan feministiseltä.

Mutta eikös se nimen omaan ole hyvin naismaista ;) Mitä muutakaan naiset tekee kuin parjaavat toisiaan? Näkeehän sen tälläkin palstalla joka päivä! Eli ehkä olenkin enemmän nainen kuin luulenkaan...

Ok, mut ajattelin että tarkoitit feminismiä etkä naismaisuutta. Feminismin vastakohtana taitaa olla tuo naisten lokerointi, mutta ehkäpä siinä tieteenala, jota voisit opiskella vähänlisää ;)

Yhteistyössä