Tunnustan itsestäni jotain todella noloa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
En tiedä mikä purkautumisen tarve muhun iski, mut jaan teidän kanssanne nyt ehkä syvimmän salaisuuteni.

Taustaa sen verran alkuun, että mulla on diagnosoitu masennus joka on hoidossa, mutta epäilyn alla on myös kaksisuuntainen mielialahäiriö, tai jokin muu sairaus joka aiheuttaa maanisia vaiheita, tämä siis ihan psykiatrin sanomaa. Myös jonkin sortin pakkotoimintojakin on.

Eli viime syksynyä mulla yhtäkkiä naksahti päässä. Tuli vain jokin ihmeen totaali kyllästyminen säästäväiseen ja järkevään elämään. Tein itselleni ihan järjettömät velat, joita saan maksaa vielä vuosia. Ainakin pari viikkoa istuin vain yötäpäivää netissä, ja otin pikavippejä,kulutusluottoja, tilasin laskuun kaikkea, mitä ikinä vain sai laskuun tilattua, tarpeellista tai ei. en edes tiedä tarkkaa summaa minkä velkaannuin, mutta varmasti korkoineen yli 10 000? |O :ashamed: :ashamed:

Sitten yksi kaunis päivä yhtäkkiä kuin heräsin ja tajusim mitä olen tehnyt. Tavarat ja rahat saatu, palautusajat menneet umpeen ja mieletön syyllisyys ja häpeä päällimmäisenä tunteena.

Pieneen murto-osaan laskuista meillä riitti kuukausi tulot, mutta loput annoin suosiolla mennä ulosottoon. Tuleehan siihen päälle korkoa koron päälle, ja saan maksaa entistä enemmän, mutta pystyn lyhentämään velkaani yhteen paikkaan kerralla, ehkä hitaasti, mutta kyllä se joskus on ohi.
Itse tästä tietysti kärsin luottotietojen menetyksellä, mutta se on kyllä mulle ihan oikein. Empähän pysty enää tekemään noin järjetöntä temppua.
Ja kun joskus saan luottotietoni takaisin, on mulle toivonmukaan jo löytynyt selitys maanisiin kausiin, ja saatu sekin puoli hoitoon.

Tämän tietää vain äitini ja mieheni, ja kummankin on ollut vaikea ymmärtää, miten minä, joka on aina ollut tarkka laskuista ja raha-asoista, saatoin tehdä jotain tuollaista. Oikeasti olen siis todella tarkka laskujen maksun suhteen, ja mulle on aina ollut todella häpeällinen edes ajatus siitä, etten hoitaisi raha-asioita.

No tulipahan kerrottua nyt sitten tämäkin, ehkä vielä kadun tätä...

Älä välitä. Jos ajattelee niin 10 000 ?, ei ole niin suuren suuri velka ettei siitä pääsisi joskus eroon. Mun siskolla on burn out, masennus ja psykoosi. Hän teki velkaa ja jätti laskut maksamatta. Hänestä tuli myös väkivaltainen ja lopuksi hänet jouduttiin viemään suljetulle osastolle 6 kuukaudeksi. Onneksi lääkitys saatiin kohdilleen ja pääsi sen jälkeen asumaan vuodeksi kuntoutuskotiin jossa opeteltiin elämän perusasioita. Nyt helmikuussa viimein pääsi asumaan omilleen, joka aamu kuitenkin sairaanhoitaja käy katsomassa et hän ottaa lääkkeet ja nousee ylös koska rutiinit on tärkeitä. Tässä nyt toivotaan et kaikki rupee sujumaan. Valitettavasti joutuu syömään valtavat määrät mm. diapameja. Nykyisin kaikki laskut menee meidän isälle ja puhelin on isän nimissä.

hei, jaksamisia hirvesti!

mulla ei ole täysin samaa ongelmaa. mutta sellaisen hälläväliä-elämänvaiheen takia velkoja maksellaan vielä vuosia. tai siis minä maksan, mutta tokihan se vaikuttaa koko perheen talouteen.

voimia sulle, toivottavasti saat nyt ja tulevaisuudessa oikeanlaista ja asiantuntevaa apua. <3

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei mä opiskelin tosi tarpeellisen tradenomin tutkinnon ja mulla on toi sama 10 000 opintolainaa :D:D:D

Yks 10 000 sinne tai tänne...
Kai sä aina töitä saat, ainakin joka samperin kahvinkeittotoimistoduuniin pitäisi olla tradenomin koulutus.

Alkuperäinen kirjoittaja :-/:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei mä opiskelin tosi tarpeellisen tradenomin tutkinnon ja mulla on toi sama 10 000 opintolainaa :D:D:D

Yks 10 000 sinne tai tänne...
Kai sä aina töitä saat, ainakin joka samperin kahvinkeittotoimistoduuniin pitäisi olla tradenomin koulutus.

Joo, mutta kahvinkeittotoimistoduunista saa palkkaa alle sen, mitä olen saanut tehdastöistä ennen koulujen käymistä... Kyllä kannatti.

Mistäpä tuo johtuu, että toisia haukutaan "samojen" vaikeuksien takia?
Mä joskus kertonut täällä itsestäni vaikeitakin asioita, niin metsään on mennyt. Olen mielummin saanut kuulla olevani huijari, vaikka olen uhri joka kaipaa apua ja ystäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa jos on ihania ihmisiä:
Mä joskus kertonut täällä itsestäni vaikeitakin asioita, niin metsään on mennyt. Olen mielummin saanut kuulla olevani huijari, vaikka olen uhri joka kaipaa apua ja ystäviä.

no siis sitä mäkin ihmettelin, kun tuntuu että yleensä varsinkin luottotiedottumuus manataan alimpaan helvettiin, ja ihminen jolla luottotietoja ei ole, on arvoton hylkiö.

Mutta kai se on vastausten laatu tuuristakin kiinni, millaista porukkaa sattuu palstalla olemaan juuri silloin kun kirjoittaa oman juttunsa...

Ehkä se ongelma on siinä, että sä heittäydyt uhriksi tai siis väität olevasi vaan uhri? Tän ketjun ap ei musta heittäydy uhriksi, vaan myöntää ja ottaa vastuun teoistaan, vaikka ne onkin olleet siihen mielenterveyteen liittyviä. Siinä on musta iso ero, ei mulla tulis mieleen sanoa huijariksi ihmistä joka kantaa vastuunsa tyhmistäkin teoista.

sama täällä, en nyt sanois et mul on pipolaaria mut eron jälkeen mulla jotenki riistäyty käsistä shoppailu, olin äitiyspvärahalla..otin osamaksulla huonekaluja, elektroniikkaa, vaatteita ym joka puolelta mistä vaan irtos ja kuvittelin et pystyn ne maksamaan, en tajua mitä tapahtu, ensi mul oli velkaa se tonni ja olisin sen kans viel pärjänny,mut menin lisävelkaantuun vaan omaa tyhmyyttäni ja nyt mulla 15 000e ulosotos..Oon päättäny hoitaa kesällä hommat kuntoon siten että myyn asuntoni ja pistän myyntivoiton noihin velkoihin

Noo, minä en ainakaan haukkuisi. Ehkäpä sellaiset ihmiset jotka on itsekin nähneet ja kokeneet elämässä kaikenlaista myös negatiivista, ei ole niin herkkiä haukkumaan ja mollaamaan toisia. Oman pienen piirin tallaajat usein on toisenlaisia.

Mokailuissa on se hyvä puoli että yleensä ainakin ne pystyy korjaamaan tai suuntaamaan parempaa kohti ainakin. Luottotiedotkin on pois sen jonkun vuoden, ei niitä kukaan kuolinvuoteella kysele että oliko sulla muuten luottotiedot kunnossa vuosina '99-2004. ;)

No itse olen luottotiedoton, ihan pikkusummista kylläkin, mutta en näe sitä mitenkään hirveänä häpeänä. Pahempiakin salaisuuksia ihmisillä on, kun rahalla selviää niin hyvä on. Ite kärsin.

Tuo masennus on hankalampi.

Velkaneuvojaan kannattais varmaan ottaa yhteyttä, mutta voi olla pitkä jono.

Mutta periaate kuitenkin tuollaisessa tapauksessa on että marssit pankkiin ja otat yhden ison lainan jolla maksat nuo pienemmät pois, kaikki, ja sitten vähitellen makselet sen lainan pois. Ei oo hirveen iso juttu :)

Yhteistyössä