Tunnetteko romaneja?

  • Viestiketjun aloittaja hmmmmmmmmmmmmmm
  • Ensimmäinen viesti
hmmmmmmmmmmmmmm
Itse en. Millaisia tapoja olette huomanneet heissä? Luin juuri netissä pienen pätkän heidän tavoistaan, mutta olisi kiva kuulla jonkun kertovan romaniystävästään.
 
Mulla ei ooystavia, mutta oli kaks kaveria, jotka oli romaneja.Heilla oli samat tavat kuin mulla ,paitsi heidan hyvat tavat oli paremmat ku mulla ja huonoja tapoja heilla ei muistaakseni ollu. mulla on vielakin huonpja tapoja.(ethan sita kuitenkaan kysynyt)
Ihan oikeen mun nuoruuden kaveri oli romani.
Paras kaverini ,ever. han opetti mulle hyvia kaytostapoja ja kuinka suhtautua ja kuinka lahestya tyttoja , niinku sillaan niinku herrasmies eika niinku moukka tai juntti,
 
ploploplo
äiti ja isää teititellään tai kutsutaan etunimellä ja vanhempia muita romaneja teititellään aina. jos romanit asuvat kerrostalossa ei nuorempi pariskunta saa asua vanhempaa ylempänä. naiset istuvat autossa aina takana ellei itse nainen aja taikka autossa ainoastaan naisia. tyttö ja poikaystävät esitellään kavereina niin kauan kunnes menee naimisiin eikä mainosteta jos asuu yhdessä ennen häitä. eli loppupeleissä hyvin korrekteja ja vanhoillisia jotkin tavat. niin ja kirosanoja ei käytetä. toki nuoret miehet kiroilevat ja yleensä monet romanit ovat hyvinkin kova äänisiä paikasta viis.
 
tämmöistä
Asiakaspalvelutyössäni tapaan jonkin verran romaneja. He vaativat lähes poikkeuksetta ekstrapalveluja, kyselevät löytyisikö vauvalle vaippoja tai tuttipulloa, isoäidillä on särkyjä joihin tarvittaisiin särkylääkettä, löytyisikö kahvia yms. Useinkaan kyseessä ei ole potilaan tarpeet vaan muun seurueen. Puhetapa kuulostaa myös tosi töykeältä, eikä kiitosta kuule useinkaan, vaikka koittaisi täyttää ne toiveet mitä on mahdollista. Minuun ei tee mitään vaikutusta tieto siitä, että he kohtelevat omiaan kunnioittavasti, kun muita ihmisiä (valkolaisia) saa näköjään kohdella miten vaan.

Isäni symppaa romaneja ja vuokrasi asunnon romaninaiselle. Vuokra tuli ajallaan, kunnes maksaminen loppui vuoden päästä. Isäni meni katsomaan asunnolle ja se oli tyhjä. Romani ei ollut katsonut tarpeelliseksi ilmoittaa vuokrasopimuksen purkamisesta. Muutaman viikon päästä postiluukusta alkoi tippua kirjeitä ulosottotoimistosta useiden eri romaneiden nimissä. Asuntoa oli näköjään käytetty tukikohtana kun oli tilattu jotain palveluita tai tuotteita isolle määrälle ihmisiä ja jätetty maksamatta.

Minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa romanien kulttuurista tai tavoista, kun eivät osoita kiitollisuutta tai kunnioitusta edes vanhaa miestä kohtaan, joka ystävällisesti järjesti vuokra-asunnon romanille, jonka oli vaikea saada asuntoa muualta.
 
"vieras"
Raskaus salataan loppuun asti, raskaanaoleva ei saa ollenkaan mennä keittiöön, ei saa syödä samoilla välineillä ja samoista astioista kuin muut, eikä saa ollenkaan koskea ruokaan mitä muut syö ja käsittääkseni mies ei saa koskea raskaana olevaan vaimoonsa.
 
"Lion"
Riippuu ilmeisesti perheestä. Siskoni miehen isä on romani ja ei heillä kyllä tuollaisia kaikkia tapoja ole. No ruokakassia ei laiteta pöydälle ja samalla rätillä ei saa pyyhkiä muuta keittiön pöytien lisäksi. Jos lattialle tippuu jotain, on se laitettava pesuun, huuhtelu ei riitä. Esim. jos haarukka tippuu lattialle otetaan uusi.
Kiroilevat, vanhempia kutsutaan nimillä. Lapsista pidetään erityisesti huolta.
Eläimet ei saa syödä samoista kipoista kuin ihmiset, vaikka välissä olisi pesty astianpesukoneessa. Nää tulimieleen.
 
"..."
Lionin listaamat taitavat olla ihan tuon kyseisen perheen tapoja jotka kuulostavat muuten samoilta kun meidän. Eläimille on ihan omat eläinkaupasta ostetut astiat...ja vaikka ne peseytyvät astianpesukoneessa, mutta en silti ymmärrä miksi eläimet latkivat samoista astioista.
Myöskään tiskirätillä en menisi televisiosta pölyjä pyyhkimään, sehän on selvä keittiörätti.

Mitä tulee noihin romaneihin niin tiedän muutamia, enkä ole heillä mitään yllämainittuja tapoja kuullut/nähnyt. Räävittömiä ovat suustaan, puhuvat sujuvasti rahaa itselleen lainaan eivätkä maksa takaisin, juopottelevat samalla tavalla kun valkolaiset, varastavat tavaraa, koulussa heillä oli aivan omat aikataulut ja lait, erityisesti mieleeni jäi kouluajoilta n.150cm pituinen romanipoika joka kuljeskeli ja eli koulussa kuninkaan elkein. Mokomakin pikkutappi olisi tarvinnut esim. meikäläiseen tikapuut, mutta empähän siitä huolimatta uskaltanut tuolle sanaakaan sanoa... iltalenkillä olis varmaan tullu lauma heitä ja olisin "kaatunut puukkoon."

Että sellaisia kokemuksia täälläkin. Eräs ns. "kiltti" romani oli oikein tomera poika, kävi ammattikoulunkin loppuun ja meni töihin ja on ilmeisesti työelämässä yhä. Mutta olipa hänelläkin omat metkunsa... en viitsi kuitenkaan pilata tarinan illuusioita kertomalla niistä. Koitetaan elää siinä uskossa että "hyviäkin romaneja on" (yeeeeeah riiiiiiight...)
 
viik
[QUOTE="...";24019064]Miks niillä muuten on tollanen tapa että raskaana oleva on ku jotain ruttoo?[/QUOTE]

Kun naisen raskaus näkyy selvästi, hän ei enää mene samoihin paikkoihin vanhempien romanien kanssa. Samanikäisten ja nuorempien kanssa voi olla ihan normaalisti, myös keittiössä :) Sen sijaan synnytyksen jälkeen noin kuukauden ajan nainen ei mene keittiöön, mies tai joku sukulainen valmistaa ruuat jne.

Kaipa siitä raskaana olosta huomaa, että se lapsi on saatettu alulle, ja siksi raskaus on ns. häpeä.
 
Empä juurikaan ole ollut romanien kanssa tekemisissä, kotikylältä on muistikuva että hoitivat sen kylän pimeän viinan myynti. Elävin muistikuva on kun ikäiseni romanipoika pyysi pientä summaa rahaa lainaksi puukolla uhaten. Ei ole maksanut takaisin.
 
---
Koulussa luokallani oli romaninainen.
Oli samanlainen kuin muutkin luokan tytöt mutta tupakkaa poltti piilossa ettei vahingossakaan kukaan tuttu näkisi mistään. En nyt mitään erikoista tapaa huomannut. Kiroili usein miten sen kymmenen kilon hame on v-mäinen kesäisin 30 asteen helteillä. En ihmettele.
 
Tunnen kyllä, olen naimisissa romanimiehen kanssa. Meillä ei kotona noudateta mitään erityisiä tapoja. Kaikki tavat joilla oikeasti on jotain väliä on ihan yleisiä hyviä käytöstapoja myös valtaväestön keskuudessa.
 
siinä hyviä tapoja
Kovia kiroilemaan niin tytöt kuin pojat kuin naiset ja miehetkin. Kyllä meillä naapurin mussu perheen emäntä istuu auton edessä vaikka mies ajaa joten tuo on puppua mitä joku väitti että aina nainen takana.
Lapsista ei todellakaan pidetä kummemmin holta, ne saa juoksennella missä lystää kunhan nyt yöksi tulee kotiin, jos nämä tekee tuhojaan on parempi kun et vaan valita sillä mustalaislapset ei koskaan tee pahaa ja syy on aina muissa.
Meidän pikkukylällä mustalaiset hoitaa myös kaiken pimeän kaupan, löytyy niin viinaa kuin muutakin.
Luokallani oli aikanaan mustalaistyttö joka koetti uhkailla puukolla ja kiristää meiltä muilta rahaa, käräytin sen ja eihän nyt mussua sovi jälkiistuntoon laittaa,sanottiin vaan tsot tsot ei noin saa tehdä.
Mussut ei mene naimisiin, he karkaavat ja sitten on heidän kulttuurin mukaan vihitty, monenko mustalaisen ovessa muka koreilee se yksi sukunimi ;)
Tuo on totta että pöydät pyyhitään eri rätillä kuin lattia tai tuolit ja siivousliinat aina pestään pyykkikoneessa
 

Yhteistyössä