Tunnetteko ketään kenellä on vaativa persoonallisuus? Jos niin kertokaa minkälainen ko. henkilö on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaatii erityiskohtelua,haluaa juhlissa olla keskipiste,pitää omasta äänestään,on aina oikeassa,kaikki on aina muiden vika. Tekee itse samoja asioita mistä syyllistää muita,suuttuu jos joku on erimieltä,jankkaa niin kauan että saa tahtonsa läpi. Tuossa nyt tommosia mitkä itse koen hankalana kun kyseisen ihmisen kanssa olen tekemisissä.

,ex,hyvä ystävä, puolet suvusta...näitähän riittää. Sukulaisiaan ei voi valita, ex on exsairraalloisen kontrolloinnin tarpeen ja mustasukkaisuuden vuoksi ja monta ihmistä olen elämästäni deletoinut kun käyneet liian vaikeiksi ja raskaiksi. Tuon yhden ystävän olen tuntenut kauan ja hänen sairauttaan oppinut ymmärtämään, eli en pahastu kun osaan odottaa tietynlaista käytöstä häneltä (ei osaa kontrolloida sitä, mutta ei oikeasti tarkoita pahaa).

Kritisoi muita, paljon myös tarpeettomasti, muttei pysty itse ottamaan vastaan minkäänlaista kritiikkiä. Haluaa hallita kaikkia ja kaikkea. Jos ei jollekin käy hänen ehdotuksensa, ei voi ymmärtää miksei se sovi toiselle, suuttuu, turhautuu, raivoaa, mököttää.

Kaikessa toiminnasssan hirveän itsekeskeinen. Haluaa esimerkiksi usein vieraita kylään sopi se sitten sille vieraalle tai ei. Jankkaa niin kauan että on "pakko" suostua ja jos ei suostu niin ottaa itseensä.

[QUOTE="vieras";26284548]Vaatii erityiskohtelua,haluaa juhlissa olla keskipiste,pitää omasta äänestään,on aina oikeassa,kaikki on aina muiden vika. Tekee itse samoja asioita mistä syyllistää muita,suuttuu jos joku on erimieltä,jankkaa niin kauan että saa tahtonsa läpi. Tuossa nyt tommosia mitkä itse koen hankalana kun kyseisen ihmisen kanssa olen tekemisissä.[/QUOTE]

tämä ei ole vaativa vaan huomionhakuinen

Mulla on skid haastattelussa todettu vaativan persoonallisuuden piirteitä eli häiriötä ei ole. Tärkeää itselle on tietty vakaus ja rutiinit. Suorittaminen, musta-valkoisuus sekä ehdottomuus asioissa (esim pitääkö tv lupa maksaa).
Harjoittelulla oon päässyt pitkälle eli musta-valkotelkussa on nykyään värejäkin :)

yleensä pakko-oireinen eli tekee samat asiat joka pvä samaan aikaa, ei osaa luopua omista tavoistaan, muut ei koskaan osaa tehdä hänelle oikein eli olet sit hiljaa tai jutte3let niin kumpikin on väärin, muut eivät ymmärrä häntä esim. hän on sairaanpi kuin muut tai hän on erinlainen kuin muut eli normisäännöt eivät päde häneen.

olisko tälläinen?

yleensä pakko-oireinen eli tekee samat asiat joka pvä samaan aikaa, ei osaa luopua omista tavoistaan, muut ei koskaan osaa tehdä hänelle oikein eli olet sit hiljaa tai jutte3let niin kumpikin on väärin, muut eivät ymmärrä häntä esim. hän on sairaanpi kuin muut tai hän on erinlainen kuin muut eli normisäännöt eivät päde häneen.

olisko tälläinen?

Onko tämä joku arvausleikki? :D

[QUOTE="vieras";26284548]...on aina oikeassa,kaikki on aina muiden vika. Tekee itse samoja asioita mistä syyllistää muita,suuttuu jos joku on erimieltä,jankkaa niin kauan että saa tahtonsa läpi. Tuossa nyt tommosia mitkä itse koen hankalana kun kyseisen ihmisen kanssa olen tekemisissä.[/QUOTE]

Sama + on erittäin pitkävihainen (vaikka itse olisi syypää, mitä ei tietenkään myönnä). Juhlissa ei niinkään yritä olla keskipisteenä, mutta muuten tuntuu myös rakastavan omaa ääntään. Jauhaa samoja omia juttujaan moneen kertaan, ei kykene ottamaan vastaan minkäänlaista kritiikkiä...

Exä tällainen. On todellakin hankala, eikä pelkästään huomionhakuinen. Joudutaan nyt jotenkin olemaan tekemisissä pojan takia.

Tunnen. Kuten persoonallisuushäiriö kuvaakin, vaativa. Vaatii itseltään, vaatii myös joskus muilta (vaikkakaan ei samalla tavalla kuin itseltään). Jälkimmäinen vaatiminen aiheuttaa hänelle suuria sisäisiä ristiriitoja, jotka ajavat hänet alas. Hän ei saisi kritisoida toisia (vaikka aihettakin olisi), hän ei voisi vaatia (vaikka saisikin vaatia) jne. On kuin hän etsisi nöyryyttä, jollaista ei ole olemassakaan. Sanomisiaan ruotii ja analysoi läpi useita kertoja.

Tekee itselleen listoja asioista. Ja yrittää suoriutua niistä, oli ne mitenkään mahdollisia tai edes inhimillisiä välillä.

Yrittää päästä aina parempaan suoritukseen, eli voi jähmettyä kun ei pystykään tai ei ole saavuttanut sitä tulosta, mikä olisi hänestä erinomainen. Vaatii siis täydellisyyttää itseltään. Rima koko ajan liian korkealla. Pettymykset ovat vaikeita paloja. Pikkutarkka.

Tietyllä tavalla jähmeä asioissa. Siitä miten asiat hoidetaan tai millä tavoin hän niistä ajattelee. Ei kuitenkaan ole mustavalkoinen. Tästäkin saa syyllisyyden aiheita itselleen.

On jumiutunut tapoihinsa siten, että niitä on vaikea muuttaa. Tavoilla tarkoitan sekä ajattelumalleja, että toimintamalleja.

Ihmisten suhteen varovainen. Jos hänet pettää, se pettymys jää kuhmuksi sieluun vuosiksi. Se sattuu ja hautuu. Se vie häneltä enemmän. On siis herkkä ihminen. Epäilee joskus toisten löytävän hänestä kritisoitavaa, jonka hänen pitäisi hioa itsestään pois.

Älykäs, empaattinen, ihana ihminen. Aarre. :)

Itse olen vaativa persoona, varsinkin työtehtävissä. Vaadin muilta projektiin osallistujilta samanlaista panosta kun itse annan, tosin vain työaikana, vapaa-aikana saa tehdä mitä haluaa, töissä pitää palkan edestä tehdä hommia eikä vaan lusmuilla. Myös siinä vaiheessa kun kunniaa ja bonuksia jaetaan teen erittäin selväksi kuka on tehnyt minkäkin verran, minun seurassani ei kunniaa ruskealla kielellä saa vaan tekemällä mitä täytyy tehdä. Kunnian annan rehellisesti myös ihmiselle josta muuten en pidä, kunhan työn tekee. Jostain syystä jos muut työntekijät ovat naisia, helposti käy niin että olen ainoa joka työn tekee, miehet ovat halunneet minut jatkossakin "pomoksi" projekteihin ja kaikki tekevät mielellään oman osuutensa.

Kouluissa olen ollut myös erittäin vaativa oppilas, opettajan tulee jakaa sitä tietotaitoaan oppilaille eikä todeta että "ota itse selvää" tai "opettele kantapään kautta". Jos jokin on minulle epäselvää, menen kysymään siltä opettajalta eli "otan asiasta selvää". Jos haluan opetella kantapään kautta tai muuten vain ottaa asioista selvää, en siihen koulua tarvitse. Aika monella opettajalla tuntuu nykyään olevan käsite "opettaminen" täysin epäselvä.

Vapaamatksutajat inhoavat minua, ne jotka tekee työnsä kokevat voivansa luottaa minuun. He myös luottavat että pystyn ymmärtämään jos on joku kriisi tullut ylllättäen eikä ole hetkeen työkykyinen esim. läheisen kuoleman jälkeen.

Tunenn myös vaativia ihmisiä jotka vaativat kaikesta mielestäni turhasta muita ihmisiä tiettyyn suoritukseen, tai ehkä paremminkin makuasiat pitäisi olla samat kuin heillä, esim. eräs vaati täysin ilman sävelkorvaa olevia ihmisiä kuulemaan kuinka puhdas ja täydellinen ääni tuli hänen uusista kaiuttimistaan ja haukkui nämä jotka olivat sitä mieltä että ne kaiuttimet ovat heidän mielestään rumat eivätkä hankkisi itse sellaisia. Oma korvani ei todellakaan erota tuleeko ääni vitosen maksaneista halppiskajareista vai tonnin maksavista, joten omani valitsen ulkonäön perusteella, kunhan toimivat. Jos jollakin on parempi kuulo kuin minulla eikä ollenkaan esteettistä silmää, hankkikoot ne kaiuttimet äänenlaadun perusteella, eipä se minulle kuulu.

Voiku tuon sekoittaa ADD:hen?

muoks. sitä vaan pohdin, että samanlaisia piirteitä on myös add-persoonassa... :whistle: että mikäköhän nuo sitten erottaa? Se että vaativa persoona ei ole "tyhmä" vai?

plääh, ihan tyhmä kysymys, kunhan mietin... :D

Viimeksi muokattu:
Mä tunnistin itseni sun tekstistä hyvinkin pitkälti. Ja koska olen tiedostanut nämä piirteet itsessäni, pyrin niitä "jalostamaan" niin että läheisillä olisi helpompaa olla. Joskus onnistuu, joskus ei..

Vaativa persoonallisuushäiriö on aikamoinen kumppani. Enkä siis tarkoita kumppanille, vaan ihan siitä kärsivälle itselleen.

Voiku tuon sekoittaa ADD:hen?

muoks. sitä vaan pohdin, että samanlaisia piirteitä on myös add-persoonassa... :whistle: että mikäköhän nuo sitten erottaa? Se että vaativa persoona ei ole "tyhmä" vai?

plääh, ihan tyhmä kysymys, kunhan mietin... :D

En nyt sanoisi, että ADD:ssa on samoja piirteitä kuin vaativassa persoonallisuushäiriössä. Sitä en sano, etteikö ADD voisi kärsiä vaativasta personaallisuushäiriöstä, mutta ei ne kyllä minusta yhteen mene muuten.

[QUOTE="gdf";26316167]mulla on molemmat, tappava yhdistelmä kun toimintakyky ja tavoitteet on eri universumeista.[/QUOTE]

huhhuijaa, eli ei mahdotonta että molemmat... Se selittääkin jo paljon omia ongelmia : /

Yhteistyössä