tunnetteko ketään lasta joka ei pese hampaitaan ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie

Aktiivinen jäsen
07.05.2007
14 918
6
36
mä ihan ällistyin,kun kummityttöni 11v oli meillä pääsiäisen ajan,pe aamusta su iltaan ja hän ei kertaakaan käynyt suihkussa tai pessyt hampaitaan. Ekana iltana kun vein omia muksuja hammaspesuille,hän kaiveli reppuaan ja totesi että oho hammasharja jäänyt kotiin..
no,ostin hänelle uuden oman lauantaina,mutta ei hän sitä kyllä käyttänyt ..
siis kuuluuko tuollainen jotenkin ikään tms ? hän taitaa olla muutenkin aika likainen,koska mun pojan huone,jossa tyttö nukkui yöt,haisi ihan kamalalle aina öiden jälkeen :/

Kuuluu tai ei ikään,meillä kyläilevät käyvät pesulla ja pesevät hampaat jos ovat 3-4 päivää.
Asiasta ei edes neuvotella vaan pyyhe kouraan suihkuun ja ovi kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Kuuluu tai ei ikään,meillä kyläilevät käyvät pesulla ja pesevät hampaat jos ovat 3-4 päivää.
Asiasta ei edes neuvotella vaan pyyhe kouraan suihkuun ja ovi kiinni.

joo,muakin vähän harmittaa kun en ollut jämäkämpi asiassa :/ mutta kun jotenkin tuli sellai fiilis, että hän kiusaantui kauheesti siitä hammasharjastakin ja kun vielä sitä pariin kertaan hänelle annoin ja jätin hälle sen jne.

Kannattaa pakottaa vaan pesulle...meilä ei kotona ikinä käsketty pestä hampaita ja nyt siitä kärsii kun on niin huonossa kunnossa hampaat vaikka kuin mallikkaasti niitä nykyään hoitaa :(

Luulen, että voi olla jotenkin ikään kuuluvaakin. Muistan, kun itse en halunnu millään pestä hampaitani(en ymmärrä miksi) Äiti joutui patistamaan joka aamu ja ilta. Olen huomannut saman veljen tytölläni.

Tuntisin, jos emme patistaisi hammaspesulle joka aamu ja ilta. Meidän tokalouokkalainen tyttö jättäisi aina pesemättä. Samaten suihkuun saa aina väkisin laittaa. Isompaa taas saa sieltä suihkusta komennella pois :headwall:

No kyllä semmonen kutina on, ettei paljon hampaita pestä kaveriperheessä.

Myöskin ovat meillä kylässä sanoneet etteivät ikinä kotonakaan käy iltapesulla, paitsi joskus suihkun alla.

Mä en pessyt ikinä lapsena, mun vanhemmat eivät aikoinaan ostaneet edes mulle harjaa. en edes tiennyt sellaista tapaa olevan, kun ei vanhemmatkaan pessy omiaan (tekarit oliki sit molemmilla aika pian...) Sit kouluiässä oliki reikiä kaikki hampaat täynnä... Onneksi ei ole ihan kauheasti haitannut nyt aikuisena, kun olen pitänyt hyvän huolen hampaista jo niin pitkään kun asian ymmärsin. Omat lapset todellakin pesee, vaikka puolipakolla, ettei historia toista itseään.

käskettävä suihkuun ja hammaspyykille täälläkin, ei ihan oma alotteisesti mene suihkuun ja helposti "unohtaa" pestä hampaansa. Katotaan kauanko menee, ennen ku muuttuu omatoimiseks touhuks

en pikkulapsia mut yhden parikymppisen. Hampaissa silmin nähtävä töhnäkerros. ihmettelin asiaa kunnes äitinsä oli meillä kylässä, ei pessyt koko viikonlopun aikana hampaita tai teki sen tosi salaa ja hänellä myös hampaat silminnähden likaiset. Ikävä kyllä nää menee suoraan sukupolvelta toiselle.

Mä tiedän yhden 2v. 1 kk vanhan, joka pesee itse hampaansa. Vanhemmat eivät auta, mutta sentään ilmoittavat, milloin on pesun aika. Varmaan tulee tosi puhdasta...

Hampaidenpesusta täytyy aina olla muistuttamassa ja jos suinkin vaan on paikassa, jossa asiasta pystyy "livistämään" niin meidän tokaluokkalainen livistäisi. Voisin kuvitella just jotain, että on "unohtanut" hammasharjan, mikä saattaisi silti oikeasti olla repussa...

Suihkussa kyllä käy vähän turhankin mielellään... Kotona ainakin. Vieraissa paikoissa ei kyllä tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja vastuutonta:
Mä tiedän yhden 2v. 1 kk vanhan, joka pesee itse hampaansa. Vanhemmat eivät auta, mutta sentään ilmoittavat, milloin on pesun aika. Varmaan tulee tosi puhdasta...

Ja mä tunnen erään 2v5kk joka on vahvasti mieltä että äiti tai isi ei pese vaan hän itse...saa kyl pestä itse aina aikusen pestyä ensin. Mahtas olla kivat hampaat tolla jos se vaan itse pesis. Yhden tytön tiedän jonka hampaat huonot kun kotona ei pidetä huolta.

eli mun olisi vaan pitänyt laittaa se lapsi pesulle ja vahtia vieressä. no,hitsi.ens kerralla tiedän olla jämäkkä.
tosin heillä muuten tuo hygieniajuttu kyllä taitaa kulkea perheessä..vanhemmat eivät hoida hirveesti omiakaan hampaita.ainakin ulkonäöstä päätellen .

No kuinka usein teillä sitten lapset käyvät suihkussa? Ja minkä ikäsiä?
Meillä on lapset 4 ja 6, joten ei niitä joka ilta suihkuun pistetä.
2 kert viikossa käydään saunassa.
Hampaat pestään kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kuinka usein teillä sitten lapset käyvät suihkussa? Ja minkä ikäsiä?
Meillä on lapset 4 ja 6, joten ei niitä joka ilta suihkuun pistetä.
2 kert viikossa käydään saunassa.
Hampaat pestään kyllä.

no omasta puolesta voin sanoa, että meillä käy vajaa 7v käy joka toinen päivä suihkussa ja 1,5v käy suihkussa par kertaa viikossa.
hampaat pestään joka aamu ja ilta kyllä ja käsiä ja kasvoja päivittäin myös ( sekä pienemmältä peppua tietty kans ) .

Mä en pessyt about tuossa iässä, asia muuttui kun kuulin koulussa muiden supisevan mun keltaisista hampaista :ashamed:
Hiuksiakaan en pessyt, kunnes teini-iässä kuulin että mulle on annettu lempinimi rasvaletti :(

Uusimmat

Yhteistyössä