Tunnetko yhtään Mensalaista?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
No se ei ole mielipidekysymys. Tiedetään ihan tarkkaan miten paljon kulttuurisidonnaisia ne ovat (eivät juurikaan). Älykkyystutkimus on tieteenala ja aiheesta on julkaistu vuosikymmenten ajan satoja vertaisarvioituja tutkimuksia. Kiinnostuneet voivat sieltä katsoa mikä on totta ja mikä ei ole. Kyökkipsykologit ja naistenlehtien asiantuntijat ovat valitettavasti vähän liikaa äänessä tässä asiassa.
Joo, asettelin sanani hieman väärin. Mut sanotaan nyt niin, että kuitenkin erin testit soveltuvat eri ihmisille hieman eri tavalla. Jos on 10 erilaista testiä, niin jotkut ovat ehkä tosille suotuisampia kuin toiset.

Vaikeapa sitä on perustella, muistan vaan että jostakin syystä yksi tekemäni testi meni jostain syystä normaalia suoritustasoa selkeästi huonommin. Toki ehkä se sitten oli vaan huono päivä, tai en jotenkin saanut hommasta kiinni. Samahan se on muiden tehtävien kanssa.

Jep. Niinhän ne painotti, että joissain tilanteissa täytyy tehdä nopeitakin päätöksiä. Totesivat vielä, että on esimerkiksi parempi, ettei toimitusjohtaja ole liian älykäs
Ainakin muistan lukeneeni (voi olla, että tää on juuri näiden kyökkispykologien höpinöitä), että yhteiskunnassa menestymisen kannalta parasta olisi juuri että ei ole ns. "liian älykäs". Minusta tuo on kyllä enemmän yhteiskunnan sopeutumattomuutta kuin niiden älykkäiden vika. Mutta jossakin asioissa tosiaan älykkäillä on taipumusta jäädä fundeeraamaan hieman liian pitkäksi aikaa.

Ehkä se on niin, että vähän tyhmemmät tekevät nopeammin ratkaisuja. Osa menee päin peetä, mutta sanotaan nyt sitten että joka kymmenes "vähän tyhmempi" osuu oikeampaan tarpeeksi ajoissa ja selviää tilanteesta voittajana.

Itse kyllä myönnän sen, että kun alan selvittää johonkin asiaan ratkaisua, niin se vaan leviää käsiin. Ja pitkän selvityksen jälkeen olen vain epävarmempi. Siksi olen tietyissä asioissa todennut, että ihan pakko vaan luottaa "fiilikseen" vaikka se ei luonteelleni ominaista olekkaan. Tai intuitioon...

• Tykkää
Reactions: KalaMies
vierailija
Mensalaiset on yleensä pienimunaisia nillittäjiä, jotka vaan buustaa itsetuntoa tommosilla pilipalitesteillä. Sillä oo mitään tekemistä älyn kanssa miten noita kuvioita pyörittelee. Yhdenkin mensapellen tiesin ja kaveri ei oikeesti osannut mitään... ei varmaan ees taulua saanut kotona seinään tai lamppua autosta vaihtaa. Muutenkin oli tietyssä mielessä "tyhmä kuin saapas". Mitä hyötyä on siitä, että osaa jotain kuvioita pyörittää jos on oikeessa elämässä täysin avuton ja kyvytön?

vierailija
Onkohan joku kansanedustaja Mensan jösen? Ja pitäiskö olla? Jos 2% kansasta pitäis kuulua mensaan, nii sehän tarkottas, että 4 kansanedustajaa pitäis olla sitä tasoa.

vierailija
Onkohan joku kansanedustaja Mensan jösen? Ja pitäiskö olla? Jos 2% kansasta pitäis kuulua mensaan, nii sehän tarkottas, että 4 kansanedustajaa pitäis olla sitä tasoa.
Tämmönen juttu tuli joskus vastaan. Perustuu kai armeijassa tehtyihin testeihin:

vierailija
Olipas mielenkiintoinen ketju. Minua kiinnostaa tämä siksi, että minun mies on saavuttanut Mensan rajan. Lisäksi hän on AD/HD. Yhdistelmä on aika mielenkiintoinen. Mutta sanotaanko nyt näin, että jäänyt aika paljon saavuttamatta siihen nähden mitä olisi voinut kuvitella korkean ÄO:n omaavana saavuttaa. Ja ei mua sinällään ne saavutukset kiinnosta, mutta kun olis itse onnellinen.

Tapasin mieheni kun hän oli 28-vuotias. Hän työskenteli silloin jossain tehtaassa, mutta oli opiskellut yliopistossa. Tuohon aikaan, 20 vuotta sitten, yliopistossa oli vielä aika vahvana akateeminen vapaus. Hänellä touhusta ei ollut tullut skitten yhtikäs mitään. Patistelin häntä yliopistoon takaisin, mutta kun ei hänellä siellä ollut mitään, niin ei päässyt mihkään kiinni.

No nyt on siis ikää jo melkein 50v ja tehnyt koko ikänsä hanttihommia. Missään ei ole edennyt ja harvemmin samassa duunissa yli 3 vuotta. Lopultakin sinällään tyytynyt osaansa ja ainoo huolenaihe on se, että saako noita pätkähanttihommiakaan enää yli 50v?

Onhan se surullista, että noinkin älykäs kaveri käyttää älynsä siihen että kerää varastolla lähetyksiä. Mut taitaa olla se AD/HD voimakkaampi kuin äly.

Tunteeko joku muu näitä "epäonnistuneita älykköjä?"

Sinällään ihan hyvä, että ei oo (pidemmäksi aikaa) huumeisiin tai alkoon sortunut. Itteä vähän surettaa kun jäi lapset tekemättä, mutta eipä hänestä oikein isäksikään olis ollut.

Tunnen useitakin. Ja varmaan enemmänkin. Tuskin kaikki moista mainostavat eikä oo tullut puheeksi.
En oo muuten koskaan kellekkään (paitsi tuolle kaverilleni, jonka kanssa vetoa lyötiin) tuloksistani kertonut face-to-face. No vaimolle olen joskus maininnut. Pikemminkin tavallaan vähän hävennyt, että olen tommoseen testiin mennyt. Armeijan P-kokeesta olen ehkä maininnut useemmalle, koska siitä tietenkin siinä iässä hiukan enemmän puhutiin. Mutta se olikin pakollinen testi kaikille intissä olleille.

ÄO on tosiaan vain yksi asia ja se ei edes suoraan korreloi esim. oppimiskyvyn kanssa. Itse en ainakaan ole mikäön superoppija oikein missään.

Suurin osa tosiaan ei mainosta. Monestakin syystä.

Yhteistyössä