Tunnen epäonnistuneeni kasvattajana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
15v tyttäreni jäi tänään kiinni varastamisesta, on varastellut pari kertaa aiemminkin mm. vaatteita, meikkejä jne. :( Mikä mussa on vikana, kun mun lapsi ei tunne oikeaa ja väärää? Olenko kasvattanut moraalittoman nuoren?? Itse en koskaan nuoruudessani varastanut mitään, vaikka kaverit sitä tekivätkin...aina olin fiksu, tiesin mikä on väärin ja mulla oli korkea moraali. Olisin toivonut, että myös tyttärestäni olisi kasvanut yhtä fiksu nuori :/ Miksi nuoret varastavat?

Itse näpistelin nuorena, nykyään tiedän, että syynä oli se, että kaipasin adrenaliinihumausta... Eli ihan proosallisesti jännityksen hakemista, veikkaisin. Itselläni on adhd, jonka vuoksi aivojen välittäjäaineita joutui tiedostamattomasti ikään kuin "potkimaan käyntiin" riskikäyttäytymisellä.

No nuoret nyt vaan kokeilee rajojaan.
Ei se välttämättä tarkota yhtään mitään :hug:
Tai sitten pitää todistaa, ettei ole niin kiltti, minä kaikki pitää, "täydellisyyskin" voi ahdistaa nuorta. Liika huomio voi ahdistaa. siis se että asiat on "liian hyvin"

älä itseäsi arvostele varmasti olet hienon nuoren kasvattanut.
:hug:
taitaa kuulua tuohon ikään ja kokeilunhalu piikkiin laittaisin.
itse menisin nuoren kanssa ko liikkeeseen ja yhdessä selvitettäisiin vielä asia,porttikiellon ko liikkeeseen määräajaksi ja kotiarestia varastettu tavara per pvä.

voi kuule :hug:

Itse olen saanut hyvän kotikasvatuksen. tiesin mikä on oikein ja mikä väärin. SILTI tein niitä mitä tiesin olevan väärin.- Se on sitä murrosiän rajojen kokeilua. Olin KAUHEE nuori. Join, tupakoin, näpistin (jotain karkkeja en isompaa) ja rymysin yömyöhään kaupungilla. Minulla on 2 veljeä, jotka ovat saaneet saman kasvatuksen ja ikinä eivät ole näpistäneet mitään, eivät ole tupakoineet koskaan ja juoneetkin äärimmäisen harvoin. ja silloinkin vasta liki täysi-ikäisinä.

Pakko sano, että et ole epäonnistunut kasvattajana. Et saa ajatella niin! Ihmiset on erilaisia ja tekevät eri asioita.

Ja vaikka minä olin kauhee murrosiässä niin nyt olen todella tunnollinen perheenäiti, joka kasvattaa lapsensa moraaliseksi, ystävälliseksi, vastuuntuntoiseksi, toiset huomioonottavaksi ihmiseksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:02 Sähköjänis kirjoitti:
voi kuule :hug:

Itse olen saanut hyvän kotikasvatuksen. tiesin mikä on oikein ja mikä väärin. SILTI tein niitä mitä tiesin olevan väärin.- Se on sitä murrosiän rajojen kokeilua. Olin KAUHEE nuori. Join, tupakoin, näpistin (jotain karkkeja en isompaa) ja rymysin yömyöhään kaupungilla. Minulla on 2 veljeä, jotka ovat saaneet saman kasvatuksen ja ikinä eivät ole näpistäneet mitään, eivät ole tupakoineet koskaan ja juoneetkin äärimmäisen harvoin. ja silloinkin vasta liki täysi-ikäisinä.

Pakko sano, että et ole epäonnistunut kasvattajana. Et saa ajatella niin! Ihmiset on erilaisia ja tekevät eri asioita.

Ja vaikka minä olin kauhee murrosiässä niin nyt olen todella tunnollinen perheenäiti, joka kasvattaa lapsensa moraaliseksi, ystävälliseksi, vastuuntuntoiseksi, toiset huomioonottavaksi ihmiseksi.
minäkö tämän kirjoitin? kaikki täsmää eli moi vaan kohtalotoveri! :D

jännitys, kapinointi ja pienet viikkorahat. Tosin suuret viikokrahat ei asiaa korjaa, mutta mutta...

olen itse näpistänyt yläasteikäisenä suklaapatukan just kokeillakseni (olin just semonen kiltti tyttö) ja jännityksen hakua... Vielä siis niin, että pistin toisen taskuun ja maksoin toisen. huhhuh.

Nyt kun on jäänyt kiinni, niin varmaan häpeää riittävästi, meinaan jos vielä asiasta kerrotaan koulussa (onko vielä yläasteella?) ja sosiaalitoimistoon ja minne lie. Ja aresti päälle. Eiköhän tokene ja ryhdy ihmismäiseksi.

Yhteistyössä