Tungetteleva äiti lapseni synttäreillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietystihän tässä voi olla sekin puoli että ihmiset pelkää allergisia/ sairaita lapsia, ja arastelevat ottaa näitä hoitoon/ kutsua juhliin esim juurikin tarjottavien takia.
Tästä syystä kun me menemme jollekin kylään missä luultavimmin tarjotaan jotain kahvipöydässä otamme tytölle omat munattomat keksit mukaan, vaikkei tyttö yleensä saakkaan herkkuja, mutta on se kivempi että on mistä antaa jos muutkin ( ja etenkin myös muut lapset ) saa.
Itsestä tuntuisi kyllä tosi pahalta jos tietäisin ettei meidän tyttö kutsuta kylään/ juhliin allergian tai tämän d:n takia. Kuitenkin allergisen lapsen kohdalla paljon auttaa jo se että joko A ) ihan suoraan kysyy mitän lapselle voisi ostaa kaupasta tai B ) pyytää lapsen vanhempia tuomaan omat eväät lapselleen.
Tuosta jälkimmäisestä tietysti jotkut VOIVAT loukkaantua, mutta itselleni se ainakin on ollut ihan itsestään selvyys että otetaan ne omat eväät mukaan, vaikka kyläpaikassa tiedettäisiinkin tytön allergiasta niin ei se välttämättä ole tullut mieleen leipoessa sitä kakkua " mihin tulee kuitenkin vain valkuaista " tai ostaessa niitä sulkaapatukoita missä lukee " kananmunan keltuainen tai kananmunajauhe "

Mieheni on pahoin allerginen (mm maitoproteiinile ja kalalle) joten kaikille perheenjäsenille allergeenien varominen on nykyään ihan automaattistakin.

Mutta aiemmin, kun moista ei perheessä ollut, ei ystävien lasten allergiat tai diabetes tai... (mm epliepsia) ollut ongelma sekään. Kyllähän normiaivoinen emäntä ja isäntä nekin ja niiden hoidon opastusta saatuaan oivaltaa lasten yövieraidenkin kohdalla.

Ei tulisi mieleenkään sulkea lastenjuhlista ulos joku moisen johdosta.

:)

[QUOTE="jaaha";26553435]Usko mua, allergisoivien aineiden välttely voi olla sitten sun synttäritarjoiluiden valmisteluiden suurin stressin aihe, jos väen väkisin haluat tehdä itse vakavasti allergisen lapsen tarjoiltavat. Pari ihmistä on ehdottanut että voivat tehdä meidän lapselle tarjottavat, mutta tutustuessaan aiheeseen ja kuullessaan mun kertomia vinkkejä, ovat jokainen lopulta olleet vain helpottunieta, että minä hoidan homman! :) Tällaista asiaa ei todellakaan kannata ottaa henkilökohtaisesti. Mäkään en edes ole mikään kontrollifriikkiäiti, vain kokemuksesta oppinut miten tarkka mun nyt vaan täytyy olla näiden asioiden kanssa.[/QUOTE]

Kyllä satun tietämään, kun minut on hommaan koulutettukin. Joten pitäisin sitä huomattavana epäluottamuksena osaamistani kohtaan, jos en saisi yhtälailla kaikille sitä ruokaa tehdä, ellei ole toisin sovittu hyvissä ajoin etukäteen. En innostu yllätyksistä suunnitelmissani, varsinkaan jos ne koskevat tyttöni synttäreitä eli vuoden ainutta isoa juhlaani :D

Kyllä satun tietämään, kun minut on hommaan koulutettukin. Joten pitäisin sitä huomattavana epäluottamuksena osaamistani kohtaan, jos en saisi yhtälailla kaikille sitä ruokaa tehdä, ellei ole toisin sovittu hyvissä ajoin etukäteen. En innostu yllätyksistä suunnitelmissani, varsinkaan jos ne koskevat tyttöni synttäreitä eli vuoden ainutta isoa juhlaani :D

Miten tämän asian voisi joku päiväkotikaverin äiti sinusta tietää?! Varmasti hyvät kaverit tietävät ja luottavat, mutta mitä jos tämä äiti ei sinua tunne?

Vakavasti allergisen lapsen äitinä en luottaisi hevillä juuri ketään tekemään lapseni ruokia. Esimerkiksi vaikka kokin koulutus ja ammatti eivät ole auttaneet ihmisiä tekemään turvallista ruokaa lapselleni, sen olen usein ravintoloissa huomannut kun niin kokki kuin tarjoilijakin ovat ulapalla siitä, mitä tämä allergikkolapsi saisi syödä ja mitä ei ja miten välineitä ei saa sekoittaa..

Lisäyksenä vielä, että miten kontrollifriikki sitä voikaan olla, jos ei kestä sitä, että yksi vieras tulee lapsesi synttäreille parin oman muffinsin/keksin tms. kanssa...?! Huh huh.

Kuitenkin allergisen lapsen kohdalla paljon auttaa jo se että joko A ) ihan suoraan kysyy mitän lapselle voisi ostaa kaupasta tai B ) pyytää lapsen vanhempia tuomaan omat eväät lapselleen.

On tosi vaikeaa kuvitella, että olisi pahasti allergisten lasten vanhempia, jotka eivät olisi valmiita tuomaan lapselle omia eväitä ihan joka kekkereihin -ja vielä oikein mielellään! :)

Oma lapseni täyttää ensi keväänä 4 v. , ja meinaan pitää ekat kaverisynttärit. Ja tuon ikäisethän ovat vielä pieniä, en minä halua yksin ottaa vastuuta katraasta nelivuotiaita. Eli toivonkin että vanhemmat jäävät katsomaan muksunsa perään, en edes haluaisi vahtia yksin kaikkia. ja olisi kiva tutustuakin vanhempiin.

Minä pidän ap:n asennetta hieman kummallisena.Ehkä vähän epäsosiaalinen luonne, ei paljon ystäviä jne.

Viimeksi muokattu:
Taisi olla teillä ekat kaverisynttärit :D ? Kyllä kuule melkein kaikille synttäreille jää aina joku äiti tai isi, kun ei kullannuput suostu välttämättä jäämään ilman omaa aikuista. Kyllä se siitä muuttuu, kun lapset kasvavat. 7-vuotiaan syntymäpäiville ei jää enää kukaan. Relaa vähän. Useimmiten noista äideistä on ollut jopa iso apu erilaisissa mehunkaato ja pissathousuun tilanteissa. Kertoo kyllä sinusta paljon, että tuon takia et ole valmis kutsumaan lapsiraukka enää teille syntymäpäivlle.

Voi hyvän tähden... Mun mielestä toi kaverin äiti toimi vain huomaavaisesti. Oliko kutsussa siis ollut jo pyyntö ilmoittaa allergioista? Nykypäivänä se kun on jo rutiinia.

Tällä hetkellä vain yhdellä lasteni kavereista on ruoka-aineallergioita ja tarkasti kyllä katson, ettei mitään noita aineita ole tarjolla kun kaveri meillä on. Mutta en mä herran tähden hernepeltoa rupeaisi takaraivossani kasvattamaan jos kaverin äiti laittaisi omalleen eväät mukaan! Tai siitäkään, että ekalla kerralla tulisi 4-vuotiaan (!) kanssa yhdessä meille kylään, olkoonkin sitten meillä piltin synttärit, pyytäisinpähän apua kun kerran paikalla on ;).

Mä en ymmärrä yhtään, mistä ap on loukkaantunut.

Mä olisin vaan iloinen, että allergisen lapsen vanhempi ottaa itse vastuun lapsestaan ja hänen syömisistään. Ilman allergiaakin tosin olisin toivottanut äidin lämpimästi tervetulleeksi, mutten olisi ajatellut, että minun tehtäväni on viihdyttää häntä jotenkin. Kahvit toki keittäisin hänellekin, mutta muuten varmaan käyttäisin häntä lisäsilmäparina ja -käsinä. Tutustuminen olisi käynyt siinä sivussa.

Oma lapseni on nyt 4v ja voisi haluta äidin mukaan, jos saisi kutsun kaverisynttäreille. Itselleni ainakin tärkeämpää että lapseni kaverit tulevat lapseni kaverisynttäreille äidin kanssa kuin etteivät tulisi ollenkaan.Ehkä 6v sit jo eri juttu.

Minusta myös se on vain hyvä juttu että äiti on tullut mukaan katsomaan lapsen perään! Ja toisekseen, vaikka lapsella ei olisi allergiaa ollutkaan, niin 4-vuotiaat on vielä aika pieniä... Oma lapseni on 3v3kk, ja jos saisi kutsun kaverin 4-vuotissyntymäpäiville niin kotiinhan hän jäisi jos ei äiti saisi mukaan tulla. Ei varmasti uskaltaisi jalallaan astua vieraaseen kotiin ilman tuttua aikuista.

Pakko sanoa, että ymmmärrän tätä äitiä aivan valtavasti, jos lapsella on paha allergia.
Olen itse aikuisikään asti ollut allerginen kananmunalle ja maidolle (ei laktoosi-intoleranssi vaan maitoproteiini-allergia) ja pakko sanoa, että ne ruuat mitä mullekkin on nyt elämäni aikana tarjottu ei aina todellakaan ole vastanneet tarjoajan kuvausta "maidottomasta" tai "kananmunattomasta", vaikka ne olisikin juuri minua varten valmistettu.

Muistan hyvin kun tätini hautajisissa minulle tehtiin "allergeenitöntä kakkua" ja sain hirveän oksetus-ja mahakipukohtauksen, koska catering tädit olivat käyttäneet hyla-tuotteita siinä luulossa, että ne on ns."maidottomia".. Jeesus sentään. Omassa maitoallergiassani mahkipu on aivan järkyttävä ja kaikella tavalla inhimillisen sietokyvyn rajoilla. Oireet jatkuvat vielä lievempinä parinkin päivän ajan ummetuksena ja tukalana olona. Pitkään altistuessa pienille määrille seurauksena on hyvin verinen ja kova uloste. Sattuu.

Pikkulapsena luotin sokeasti viersiin aikuisiin, jotka olivat ruokaa minulle valmistaneet esim. juuri kaverin synttäreillä. Ei lapselle tule mieleen epäillä, ettei aikuinen tietäisi mitä sinulle tulee syöttää. Onneksi vain yhden kerran on tullut tehtyä sairaalareissu, jonka aikana todella meinasi lähteä henki.

Vieläkin erilaiset juhlat on niitä pahimpia.. Häät, synttärit, kaikki. Ravintolat tulee sitten toisena. On oikein kiva kun kysyy, että mitähän tämä ruoka nyt sisältää, että voinko syödä niin vastaus on aivan liian monesti, että ei olla ihan varmoja onko käytetty hylaakermaa ja vai mitä, onko kananmunaa, ai pitääkö olla gluteiiniton.......Oikeasti joskus tuntuu, ettei missään ole turvallista syödä :(

Kaikkien allergisten puolesta sanon, että varovaisuus, joka saataa toisesta tuntua loukkaavalta saattaa hyvinkin pelastaa sen oman henki kullan tai ainakin säästää kivulta ja pelolta..

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26553263:
Minä aina jaksan toivoa, että vanhemmat ilmoittaisivat jos lapsella on jokin ruokarajoite, että se voidaan huomioida. Ja varaudun siihenkin, että ei sitä ilmoiteta vaan lapsi sanoo sen sitten itse, joten saa kakun sijasta esimerkiksi mehujään tms..

Mutta mulle olisi kyllä oikeasti hieman kauhistus, jos mamma tulisi kutsutun lapsen kylkiäisinä, en ole todellakaan mitenkään luontevasti sosiaalinen vieraiden ihmisten kanssa ja ahdistaisi ihan sikana pitää seuraa sellaiselle parin tunnin ajan :ashamed:

Varaudu myös siihen ettei kukaan taho kaakkua vaan kaikki tahtoo mehujäätä.
Erilaisuus kiehtoo lapsia.
Hyvä idea et omat eväät ja äiti mukana näillä allergisilla.

Mulla on kaveripariskunta seurana lapsen kaverisynttäreillä, omat eväät on ok mutta vieras äiti ei :D aika hyvin ne lapset pärjää keskenään ja tutustuu jos on uusia kasvoja. Sit jätetään puhnumerot jos tulee jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttävää;26553196:
Meidän tytöllä oli 4v kaverisynttärit. Yhden tytön kaverin äiti kutsui itse itsensä juhliin, kun muut toivat lapsensa juhliin, tämä mamma jäi itsekin!! Vetosi siihen, ettei oma tyttönsä ole koskaan aikaisemmin ollut kaverisynttäreillä (sen huomasi) ja niillä oli omat eväätkin mukana (kananmuna-allergia, kuulemma). Se on ihan varma, että seuraaviin synttäreihin ei sitä tyttöä kutsuta! En mä rupee lapseni juhlissa toisia vanhempia, outoja varsinkaan, viihdyttään!

Siis miten niin sitä tyttöä ei kutsuta seuraaville synttäreille? Ethän sinä sitä päätä, vaan tyttösi. Hänenhän syntymäpäivänsä se on eikä sinun. Jos sinun tyttösi ja se allerginen tyttö ovat hyviä ystäviä, niin totta kai tyttösi saa kutsua hänet omille syntymäpäivilleen, jos haluaa. Ei se sinulle kuulu.

Provohan tuo aloitus oli, mutta sanoinpa nyt kuitenkin.

[QUOTE="Vieras";27168473]Varaudu myös siihen ettei kukaan taho kaakkua vaan kaikki tahtoo mehujäätä.
Erilaisuus kiehtoo lapsia.
Hyvä idea et omat eväät ja äiti mukana näillä allergisilla.[/QUOTE]

On meillä juhlittu jo reippaasti yli kahdetkymmenet synttäripippalot, eikä vielä tähän mennessä ole kukaan maukunut jos allergikko on saanut muuta herkkua :D Mutta, olen varautunut, sillä ostan aina mehujäätä varalta sen verran että muillekkin on, varsinkin kesän juhlissa :)

täytyy sanoo että mä olisin enemmän ku mielissäni, jos lapsella on hengenvaarallinen allergia, että äiti tois omat eväät sille lapselle ja aina parempi jos jäis paikalle vahtiin.

en todellakaan uskaltais alkaa sooloileen mitään, mistä en 100% varma ole ja päivän kahen perehdytys ei mun köksätaidoilla riittäis siihen, että voisin olla sen 100% varma.

se vahinko kun ei tuu kello kaulassa ja pieni lapsi on vielä niin arvaamaton, että saattaapi napata tippuneen karkin maasta ja syyä sen.

-moniko oikeesti haluaa elää sellasen asian kanssa,
että teidän kutsuilla nico-petteri sai vaarallisen allergiakohtauksen ja vietiin lanssilla isoo lujaa :snotty:

mietin viel sitä, et ku muksut päiväkodissa puhuu asiasta, "jucca-pecan äiti koitti tappaa nico-petterin" :D

ite olin päikyssä töissä joskus ja millon mitäki siellä kuuli, jonku isi tultiin hakeen viikonloppuna poliisiautolla (poliisi työkseen) ja jonku isillä oli pillu (hiirenpillu leuassa ja oli sattumalta kuullu ohimennen jonku keskustelun), jos ei tietäis asioitten oikeeta laitaa nii vois siinäki olla ihmettelemistä et jucca-pecan isi onki oikeesti nainen :D

sä oot AINA se äiti kuka koitti tappaa nico-petterin :snotty: :xmas:

Yhteistyössä