Tulot n. 3000, minkä kokoinen asuntolaina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu tietenkin teidän tilanteesta, lapsimäärästä, rahan käytöstä jne mutta me otimme nelihemkisenä perheenä juuri 175000 euroa lainaa vähän pienemmillä tuloilla. Tosin rakennettavaan taloon. Mihinkään vanhaan luukkuun en tosiaankaan ottaisi...

Yhteiset tulot 3200€ ja asuntolainaa 100,000€. Maksetaan lainaa 500€/kk, siihen päälle vastike 300€+vesi/sähkö. Kuukauden asumiskustannukset on noin 1000€, joten jää rahaa muuhunkin. Pankin suosittelikin että asumiseen saa mennä maksimissaan kolmasosa tuloista kun lasketaan lainan päälle asumiskustannukset (lämmitys,vesi,sähkö).

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;26956879:
Yhteiset tulot 3200€ ja asuntolainaa 100,000€. Maksetaan lainaa 500€/kk, siihen päälle vastike 300€+vesi/sähkö. Kuukauden asumiskustannukset on noin 1000€, joten jää rahaa muuhunkin. Pankin suosittelikin että asumiseen saa mennä maksimissaan kolmasosa tuloista kun lasketaan lainan päälle asumiskustannukset (lämmitys,vesi,sähkö).

Onko teillä monta lasta?

[QUOTE="vieras";26956912]Paljonko teillä on säästöjä? Meillä oli tuohon 175000 euron lainaan reilut 20000 euroa + 10000 eurolla takaaja.[/QUOTE]

Ei säästöjä. Ehkä me jouvutaan tuo unohtaa. Menis turhan tiukille :/

Ns. pankinjohtajn sääntö on että lainamäärä ei saisi ylittää 3x kotitalouden vuosituloja. 3000 kuukausitulolla vuositulo on 36000 ja se 3x = 108 000.

Maksukykyyn vaikuttaa tämän lisäksi myös perheen koko.

[QUOTE="äiti";26956955]Mä en koskaan tajua miksi noilla tuloilla on tehty noin monta lasta?jos olisi vain yksi lapsi niin pärjäisi paremmin.[/QUOTE]

Ja minä en taas tajua, miksi noilla tuloilla ei saisi tehdä lapsia juuri niin paljon kuin haluaa. Omillaan kuitenkin toimeen tulee, ja ei kaikkien elintason tarvitse olla luksustasoa.

[QUOTE="minä";26957021]Ja minä en taas tajua, miksi noilla tuloilla ei saisi tehdä lapsia juuri niin paljon kuin haluaa. Omillaan kuitenkin toimeen tulee, ja ei kaikkien elintason tarvitse olla luksustasoa.[/QUOTE]

Mutta olisihan se kiva ettei elämä ole kituuttamista eikä koko elämää joudu vuokralla asumaan.

[QUOTE="äiti";26957030]Mutta olisihan se kiva ettei elämä ole kituuttamista eikä koko elämää joudu vuokralla asumaan.[/QUOTE]

Minä tulen nelilapsisesta pienituloisesta perheestä. Vanhempani asuivat aina vuokralla. Koskaan en ole kokenut, että tiukkuus olisi lapsuuttani haitannut tai se, että asumme vuokralla. Hyvä lapsuus koostuu niin paljosta muusta kuin hyvistä tuloista ja omistuskodista.

[QUOTE="äiti";26957030]Mutta olisihan se kiva ettei elämä ole kituuttamista eikä koko elämää joudu vuokralla asumaan.[/QUOTE]

onnellisuus kun syntyy asuntolainasta :whistle:

RIIPPUU PANKISTA.. mekun haimme lainaa niin mieheni oli vain töissä ja minä koton akotihoidon tuella. 3 lasta silloin, nyt 4. miehen 2800-verot. ei ollut mitään ongelmaa sen saamisessa, sanoivat heti et saatte. meillä lainaa 180 000 ja takuita saatii toisen vanhemmilta 50 000euron panttikirjra.

[QUOTE="äiti";26957184]onhan se kiva jättää lapsille jotain kun kuolee.[/QUOTE]

Olis varmasti kiva, mutta ei välttämättömyys. Olen omasta mielestäni tullut hyvin toimeen ilman taloudellista avustusta, enkä koe jääväni paitsi mistään vaikka en kallista perintöä saa.
Perhe voi siis olla onnellinen ilman kalliita asuntoja vaikka lapsia olisikin useampi.

[QUOTE="huoh";26957056]Aina pitäisi puhua bruttotulosta, tässäkin tapauksessa kuukauden netto teillä kasvaa, koska asuntolainan korosta saa verovähennykset.[/QUOTE]

Nettotuloista kuitenkin se laina maksetaan. Eli minusta on järkevämpää puhua nettotuloista, bruttotuloja kun on paha mennä vertailemaan, erilaisten veroprosenttien vuoksi.

Yhteistyössä