Tulossa Vauva 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias pahalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Morooo!
Mä vasta nyt tajusin kattella tätä ketjua :D Kauheesti kiirettä pitää kun viimeiset kouluviikot meneillään ja on työtä jos jonkinlaista...huoh! Tänään iski jo niin kauhee pahaolo että kotiin jäätiin...

Täällä onkin vähän enemmän tuttuja että varmaan tää ketju onkin kivempi ku tuo kuukausittainen, varsinkin ku laskurin antama LA olis 31.7 niin tuskin ihan heinäkuussa kuitenkaan pullahtaa ulos :D

Liisaleena: Mites täällä nyt on noi uä käytännöt? Siis varasin ekaa ultraa ja se anto sen 5.1 eli onko se jo sitten np-ultra? Ja onko täällä sit toista ultraa ollenkaan? Hirveen vähän se täti mitään tietoja anto...kait se on odotettava ekaa neuvolaa joka on vasta 17.12. Niin ja samalla kyselin et tuosta liikkumisesta raskauden aikana. Sanoi että oikeasti syke ei saa mennä yli 140! Mä en nyt tiiä mitä mä teen ku KAIKKI liikunta mitä yleensä harrastan niin menee kyl ton rajan yli. Taitaa mennä salikortti vaihtoon :( voihan pylly. Mitäs liikuntaa te muut ootte harrastanut?

mminttu/kitcat 4+6 vasta!

Heippa!

Mulle tuosta liikunnasta sanottiin vaan sen verran, että ei kannata enää mitään kovin rankkoja treenejä vetää, vaan siirtyä pikkuhiljaa rauhallisempaan ja kevyempään liikumiseen. Eikä tarvitse sykemittarin kanssa kytätä, vaan oman jaksamisen tiimoilta. Hengästyä saa, mutta ei tuntua pahalta. Ja tuon sykerajan muistaisin joskus lukeneeni että se olisi 150, mutta sekin on vain viitteellinen ja siten, että syke ei saisi kuin tilapäisesti nousta sen yli, kun silloin sikiön hapensaanti voi heiketä. Eikä se taida vaikuttaa alkuraskaudessa. Itse olen käynyt uimassa ja lenkkeillyt koko raskauden ajan. Salitreenejäkin voi varmasti vielä hararstaa, mutta ei mitään kovin rankkoja.

kiitti Noa. Eiköhän mennä ihan oman tuntemusten mukaan :D Kyllähän se ilmottaa jos liikaa rehkii...

Luin juuri tuolta ketjua missä oli Jyväskylän alueen ultrista keskutelua. Siis täällä näköjään tarjotaan vaan yksi ulra eikä siinä katota kuin sikiöiden määrä ja syke. Kiva juttu :( Myös siitä oli mainittu että synnytystapa-arvio? pitäisi itse osata pyytää muuten eivät sitä edes tarjoa..ihme meninkiä täällä! Tiesin että asiat ovat hieman huonommin Jyväskylässä mutta että näin....

Joo mminttu eikö ookin perseestä nämä palvelut täällä (anteeksi ruma sana). Meillä se alkuraskauden ultra oli ja meni tuossa kolmisen viikkoa sitten, nyt sitten sais ootella syntymään asti, että ollaanko siellä terveitä vai ei. Olen kuitenkin suunnitellut, että varaan yksityiseltä ajan rakenneultraan sitten kun viikkoja on n. 20. Kyllähän niitä sydänääniä ilmeisesti kuunnellaan joka neuvolakerralla, mutta eihän ne kerro onko muuten vauvalla kaikki hyvin...

Synnytystapa-arviota en niin kaipaa, koska se on mulle esikoista odottaessa tehty. Lääkäri sanoi silloin, että kyllä täältä viisikiloinen mahtuu :D En tiiä sitte pitäiskö tuosta tiedosta olla ylpeä vai hävetä vai mitä ;) Esikoinen oli iso vauva, 4300 g, joten vähän pelottaa kuinka iso mötikkä tällä kertaa tulee. Sokerirasitustesti on ilmeisesti edessä jossain välissä.

Liikuntaa oon harrastanut nyt tosi vähän, vaikka ennen raskautumista kävin 2-3 kertaa viikossa jumpalla. Nyt oon käynyt vaan pilateksessa kerran viikossa, jos oon jaksanut. Nyt kun pahoinvointi ja väsymys alkaa helpottaa, niin voisin koittaa taas jotain muutakin. Muistaakseni nuo sykerajat oli vasta sitten kun ollaan yli puolen välin raskaudessa, ja kylläpä sen omasta voinnista huomaa, milloin rehkii liikaa.

LL rv12+1

Voi v*ttu... Kirjotin pitkät pätkät ja koko teksti hävis, kun en muistanu kopsata välillä! Alotan siis alusta...

Juu, eli siulla mminttu on sit 5.1 ultrassa viikkoja kasassa 10+3, mikäli oikein laskin? Kyl se siis taitaa olla se np-ultra sillon eli sen niskapoimun saa sillon mitattua. Siihen mittaukseen kun tarvii muistaakseni viikkoja olla kasassa tietyn verran... Muistaakseni ne ei sitä tee ennen rv10:ä tai jtn... En nyt muista tarkkaan. Meinasitko mennä ylimääräsiin ultriin sit esim. yksityiselle (tai liekkö niitä muita vaihtoehtoja olemassakaan, omakustanteisiin ultrauksiin siis)? Mie varmaan kävisin sen rakenneultran siinä rv20 tienoilla. Se oli itelle jotenki kans semmonen tärkee ultra, kun siinä katottiin sikiön luut, elimet ym. tosi kunnolla läpi.

Hertta 37+5

Kyllä rakenneultraan menemistä minäkin kannattan aivan ehdottomasti! On se raskaus kuitenkin siinä vaiheessa jo sen verran pitkällä, että näkee ihan kunnolla vauvan siellä ja saa kuvia mukaan! Ja voi kysyä sukupuolenkin jos haluaapi :) Kävin itse viikolla 20 rakenneultrassa myös yksityisellä kun ei meilläkään oulussa tarjota kuin vain se np-ultra kunnan puolesta. Viisikymppiä maksoi 3D-ultra mulla. Oli suht edullinen ja luultavasti edullisin paikka oulussa missä ite kävin. 4D-ultra onkin sitten huomattavasti kalliimpi ja tuo tavallinenkin ultra on monessa paikassa pitkälti yli 100 euroa.
On kyllä ihan p:stä koko homma kun kuulemma 2010 tulee rakenneultra pakolliseksi kaikille kunnille eli silloin täytyy jokaisella olla siihen oikeus. Siihen asti sitten joissakin kunnissa säästetään. Tyhmää hommaa.

On noita neuvolakäyntejä meillä kuitenkin neljän viikon välein ja kolme lääkärikäyntiäkin raskauden aikana tasaisin välein, että siinä mielessä hyvin asiat. Jokaisella käynnillä kuunnellaan aina sydänäänet!

hippu81 25+6

Joo kyllä me rakenneultraan ollaan menossa. Mua niin kiinnostaa se sukupuoli :D Katellaan sitä sitten kun ollaan ekasta ultrasta selvitty..siihenkin on vielä niin pitkä aika!!

No ohoh! Huomasin sattumalta mmintun nimen ja oli pakko tulla kattoon, että onko sama minttu kyseessä:)

Valtavat onnittelut plussasta!! en oo seuraillut vähään aikaan haaveilupuolta niin oon ihan pihalla..Mutta ihanaa:) Paljon tarrasukkia sinne pikkuasukille!

Mimona 28+4

Kiitos Mimona! Täällä tosiaan ollaan piiiitkän yrityksen jälkeen :D

Suonenvedot ja tälläset on kait yleisiä raskausaikana? Mulla alko eilen vetää urheillessä suonta parista varpaasta ja se on nyt jatkunut yön yli. Ihme juttu :( Vähän huonoon saumaan iski kun tänään taas pitäs tunnin päästä olla juoksentelemassa....saa nähä miten käy.

Mulla tää pahoinvointi on aika 24/7. Jos ei minimissään syö 2h välein jotain niin se iskee kauheena. Käytiin ostelemassa eilen kauhee kasa hedelmiä ja niitä sitten napostellaan joka välissä...kätevää!

Miten muuten on feta-juuston kanssa. Saakohan sitä syödä? Siinä paketissa lukee et se on tehty pasyöroidusta maidosta....mulle ottaa nää juustojutut niin koville ku jokapäivä syön jotain.
Hauskaa sunnuntaita kaikille!

mminttu: Periaatteessahan pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja saa syödä, mutta itse oon yrittänyt kuitenkin välttää esim. sinihomejuustoa ja fetajuustoa. Tähänkin on varmasti niin paljon mielipiteitä. Kuumennettuna esim. pizzassa kyllä pitäisi olla ok.

Pakko oli tulla vilkasee mitä tälle puolelle kuuluu.. :)

mminttu* : ne suonenvedot todellakin ovat yleisiä, muistaakseni lääkkeeksi mainittiin joskus magnesium. Join ite magnesiumia poretabletteina aikoinaan, ainakin minulla auttoivat..

Dodiin,
Pidetääs tätäkin ketjua hereillä.

Mminttu, kyllä mä uskaltaisin syödä fetajuustoa, kun on kerran pastöroidusta maidosta tehty. Ei ole kyllä ollut niistä ongelmaa, kun ei tee yhtään mieli minkäänlaista juustoa. Maitoa kyllä menee litrakaupalla, että eiköhän ole kalsiumin saanti turvattu.

Kirjottelinkin jo tuonne kesäkuun ketjuun, että kävin tänään lääkärineuvolassa ja kaikki ok. Sydänäänet saatiin kuulumaan pienen haeskelun jälkeen <3 <3 Lääkäri ois kirjoittanut mulle jotain lääkettä pahoinvointiin, koska mulla oli paino pikkuisen pudonnut viime kerrasta. Mutta en usko, että se on tarpeen - en ole edes oksentanut kuin muutaman kerran. Painon lasku johtuu varmaan terveellisemmästä ruokavaliosta - tämä vauva ei oikein välitä herkuista, vaan söis vaan salaattia, hedelmiä ja leipää.

Mitäpä muille kuuluu?

Liisaleena rv13+0

Edelleen yhtenä :) Käytiin eilen kontrolliultrassa. Kohdunsuu auki jo 2,5cm ja sikiökalvo siellä kuulemma oikein jo pullotti, että on vain ajan kysymys milloin vedet menee tai alkaa kunnon supparit... Nyt siis vaan niitä kivuttomia, mut näköjään nekin tehtäviään tuolla on tehny :) Jännittää... Viimeks (pari viikkoo sit siellä ed. ultrassa) oli sitä kapeutta jossain symfyysikulmassa, mut se olikin nyt jostain syystä parantunut, joten ei pitäisi ollakaan ongelmia alakautta syntymisen suhteen. Kiva niin! Ja kun ei tää synnytys nyt hirmu kaukana taida olla...toivottavasti. Huomenna on vielä tarkotus lähtee kaupungille kaverin kans, vielä viimesiä joululahjaostoksia tekemään... Ei siellä kyl kauaa jaksa kävellä, mut jos parikin tuntia jaksas :)

Ihanaa, kun Liisaleenalla kaikki hyvin ja sydänäänet kuului hienosti! Ja nyt maaginen rv12:kin ylitetty...

Hertta 38+4

Täälläkin kaikki hyvin. Äitiysloma alkoi tällä viikolla eli nyt on aikaa vaan nauttia ja levätä ennen pikkuisen tuloa. Ja valmistella rauhassa joulua :)

Aika jännä että lääkäri oli liisaleenalle määräämässä jotain lääkettä, kun monellahan paino laskee juuri alkuraskaudessa. Niin itsellänikin, eikä siitä koskaan oltu yhtään huolissaan. Mulla oikeastaan paino alkoi nousta vasta joskus rv 18 tienoilla. Ja jos kerta pahoinvointikaan ei ole tuon pahempaa. No mutta hyvä että sydänäänet kuului ja 12 viikkoakin jo täynnä :)

Noa 34+3

Kävin kurkkimassa Hertan kuulumisia. Liekö jo synnyttämässä kun ei ole hetkeen kirjoitellut????????? Ja muutenkin tulin nostelemaan teitä ylöspäin taasen =)
UP kp 7/66

Voi UP, kun oisinkin jo vaavi kainalossa, mut edelleen vaavi mahassa...
Käyn aktiivisemmin raportoimassa tuonne Alkumetri-ketjuun. Tuossa toissapäivänä (muistaakseni) tais tulla limatulppaa muutamaan otteeseen, mut ei oo vielä mitään tuntunu missään. Eli kärsimätön odottelu jatkuu :)

Tsemppiä UP! Toivotaan, että clomit tekis tehtävänsä pian! bdbdbd

Hertta 39+1

Jepjep, Hertta se täällä vaan pyörii :) Niin ne mullekin sanoi esikoista odottaessa kaikki lääkäriä myöten, että ei se ainakaan laskettuun aikaan asti mene. Taisi olla kohdunsuu vähän auki ja supisteli kipeästikin koko loppuajan… Mutta neitipä päätti syntyä vasta rv 41+0. Lohdutukseksi Hertalle voisin kuitenkin veikata, että koska paikat on jo noin hyvällä mallilla, niin itse synnytys ei varmaan veny maratonpituiseksi. Mulla ainakin meni aika nopsaan ensisynnyttäjäksi.

Noa - ihan totta, kumma juttu noiden lääkkeidensä kanssa. Lääkäri vielä vannotti soittamaan, jos muutan mieleni :) Ehkä mä näytin jotenkin erityisen kurjalta, silloin olikin vähän heikko olo.

Itsenäisyyspäivä meni mulla vähän lörinäksi, pyttyä piti käydä halailemassa ja sitten nukuin 1,5 tunnin päikkärit. Mutta sunnuntaina oli parempi päivä, ja tein jopa ruokaa! Meillä mies on ollut kokkina pari kuukautta, kun mua väsyttää ja ällöttää ne hajut ja muutenkin mies on aiemmin kotona arkipäivisin. Jokos teillä on jouluvalmistelut kovasti käynnissä? Meillä vähän nahkeesti lähtenyt liikkeelle tänä vuonna, mutta vielähän tässä ehtii.

Mminttu, Miini, kirjotelkaapas tekin tänne!

Vaatii
Liisaleena 13+5

Kyllä se Hertta kohta täältä katoaa synnyttämään :D Vaikka menis yliaikaa niin ei se enää paria viikkoa kauempaa kuitenkaan ole, että varmaan siellä ollaan jo ihan täpinöissä!?

Tänne ei kuulu mitään sen erikoisempaa. Pahaa oloa ja pahaa oloa ja äklötystä ja sellasta :D Tänä aamuna ei ollut mitään! mutta kyllä sitten alko taas paska olo ku lähdin kouluun.

Harmittaa tosi paljon kun meillä on aika tiivis luokka ja porukka tuntee toisensa ihan kiitettävän hyvin. Parille parhaallee luokkakaverille oonkin jo kertonu mutta muut ne arvas tietysti heti ja nyt saan koulussa joka välissä kuulla kuinka mä oon raskaana ja miten mä jaksan koulussa ku mä oon vaan niiiiin raskaana. En vaan vielä haluis kertoo ihan kaikille niin ärsyttää ku ne jankuttaa.... Onneks kohta on loma ja pääsee ihan omiin oloihin :D

Liisaleenalla kyllä kuulostaa aika pahalta kans tuo pahoinvointi. Mä en onneks vielä ole oksentanu mutta veikkaan et se on vaan ajasta kiinni että mäkin siellä halailen sitä pyttyä. Just luin ikivanhasta vauva-lehdestä yhdestä naisesta joka kärsi niin pahasta pahoinvoinnista että joutu oleen melkeen koko raskausajan sairaalassa tiputuksessa :( Ei siis tämä minun huono olo ole mitään siihen verrattuna.

Noalla ihanaa ku saa olla jo rauhassa kotona ja odotella sitä h-hetkeä?Mitäs kaikkee oot puuhaillu?

Kait se on alotettava lukeen viimeisiin tentteihin.huoh! Vielä kun viikon jaksan niin sitten koittaa loma!!

mminttu 6+3

No niin, taasen palattu kontrollikäynniltä. Edelleen on sen 2-2,5cm auki, mut nyt ehkä vähän alempana/matalammalla eli vauva käsittääkseni on nyt kiinnittynyt kunnolla, niin kohdunsuukin on vähän alemmaksi painunut... Jotenkin noin se gyne selitti. Pyöräytti taas oikein kunnolla sitä kohdunsuuta, et jos se sais aikaan jotain. Ei enää varattu kolmatta kontrolliaikaa, joten nyt vaan odotellaan, että lähtisi (toivon mukaan) itsestään syntymään. Vauvan painoarvio oli muuten n. 3,3kg.

Vähän on tässä nyt supistellut (kivuttomasti) sen tutkimuksen jälkeen ja hieman ehkä jomotellutkin tuonne alakertaan päin, mut shoppailin kyllä vielä kaupungillakin melkein 3 h, joten se kävelykin vähän suppareita aiheuttaa... Noh, katsellaan :)

Niin Liisaleena, tuota just aattelinkin, että kun näinkin kivasti on paikat auki ollu jo hyvän aikaa ja mitään kipeetä ei oo missään tuntunu, niin mitenkähän sit lähtee etenemään, kun ekat kipeet supistukset tulee?!? Saattaa lähtee vauhdikkaastikin etenemään, tai sitten ei. Eihän näistä etukäteen tiedä miten menee... Mut toivottavasti ei oo maratonia edessä :) Mut ei sellanen parin tunnin syöksykään ois välttämättä paras... Mutta menee miten menee, toivottavasti kuitenkin hyvin :)

Ei nyt ihmeempiä jouluvalmisteluita olla tehty, kun ei vielä tiedä miten ja missä tullaan joulu viettämään :) On kyllä tullu torttuja paisteltua moneen kertaan jo, mut ne on syöty samantien. Samoin pipareitakin oon pari satsia jo paistanu. Eipä oikein muuta... No nyt kyllä kaupungilta löysin alesta jouluverhot, joten pitääkin alkaa niitä sovittamaan tankoihin!

Niin, mitä kuuluu mmintulle ja Miinille? Kaikki toivottavasti hyvin!

Hertta 39+2

Enpä ole mitään kovin ihmeempää tehnyt, kun esim. vauvanvaatteet olin ehtinyt jo pestä ja silittää aiemmin. Ihan on mennyt päivät vaan lepäillessä kun yöunet on mitä on, joululahjoja suunnitellessa, joulukortteja tehdessä ja vähän siivoillessa. Ja tietenkin netissä roikkuessa :) Semmoista perusleppoisaa oleilua.

Toivottavasti tuo ronkkiminen saa Hertalla jotain aikaan :)

Ja Miinin hurjia uutisia kävinkin jo tuolta haaveilupuolelta kurkkimassa :) Mahtavaa!!

HUomenna taas neuvola ja synnärille tutustuminen, ja ensi viikolla vika ultra. Sitä kyllä ootan kovasti, saa kuulla kokoarvion vauvasta ja varmistuksen, että onhan se raivotarjonnassa, kun välillä epäilen... Potkuja tuntuu milloin missäkin, mutta kyllähän ne käsiosumatkin tietty jo tuntuvat.

Noa 35+1

Juu, Miinin mahtavia uutisia miekin kävin jo toisaalla kuikkimassa :) Isot onnittelut!

Miekin oon kovasti joululahjoja jo suunnitellut ja itse asiassa taitaa jo tärkeimmät suurinpiirtein olla ostettukin. Oli vähän pakko, kun ei tiedä miten tuonne kaupungille täs vielä pääsee ostoksille... Voi olla vähän mahdotonta, jos vauva nyt suostuis syntymään ennen joulua ja vaikka vielä kotiinkin ehdittäisiin ennen joulua, niin mitenkä siinä muka vielä shoppailemaan pystyisi/ehtisi/jaksaisi?!? Joopa, ei mahtaisi onnistua minulta, jos joltakulta muulta vaikka onnistuisikin...

Nyt maate. Öitä!

Hertta 39+2