30v
Mikäs suhde se tuollainen on? Et taida välittää miehestäsi piirun vertaa. Minä en todellakaan oleta että mies elättää, oletan että molemmat kykyjemme mukaan pyrimme tekemään töitä ja kantamaan kortemme yhteiseen kekoon. Me kuitenkin säästämme sitä rahaakin yhteistä tulevaisuutta varten, ei niin että minä säästän omia lomamatkoja varten ja mies omiaan. Ei se ole mikään parisuhde.Mutta onko sekään rakkautta, että itse maksattaa kulunsa toisella, ja se toinen raataa töissä yhteisen hyvän eteen? Ja toinen ei kanna korttaan kekoon? Minusta ei.
Olen itse suhteellisen hyvätuloinen, enkä todellakaan suostuisi elättämään miestä. Jos yhdessä asutaan, asumiskulut maksetaan puoliksi. Piste. Omia menoja voi sitten toteuttaa oman rahatilanteen mukaan. En minä ainakaan maksaisi esim. miehelle etelänmatkaa omasta pussistani. Lähtisin mieluummin sitten vaikka reissuun jonkun kaverin kanssa. Kyllä se katkeroittaa, jos alkaa tuntea olevansa hyväksikäytetty.
Minusta on outoa, että vielä 2000-luvullakin monet naiset jotenkin automaattisesti odottavat, että mies elättää.
Mistähän tuo malli on opittu että pidetään omat rahat ja oma elämä niin erillään toisesta kuin vain mahdollista? Kuten joku täällä sanoikin, jos sänky jaetaan, niin miksei rahoja? Ei tietysti tarvitse jonkun luuserin mukaan lähteä joka maksattaa kaiken sitten vain toisella, mutta normaalissa tasapuolisessa parisuhteessa tätä vaaraa ei ole (tai ei pitäisi olla, jos näin käy niin sittenhän voi pakata kamansa ja lähteä).
Minä olen kolmekymppinen kuten miehenikin, yhdessä olemme olleet viisi vuotta. Rahat ovat olleet heti yhteenmuutosta lähtien yhteisiä. Molemmat olemme myös ehtineet olla työttöminä (eri aikaan) jolloin toinen on sitten hoitanut laskut yms. Mieheni on myös opiskellut kun minä olen ollut töissä, ja silloin minä olen maksanut enemmän. Ei tulisi mieleenikään lähteä matkalle yksin tai jonkun kaverin kanssa vain siksi että mies ei pystyisi maksamaan omaa osuuttaan matkasta, ihan naurettavaa! Ei sekään olisi kovin kivaa jos minä olisin työttömänä ja söisin vain puuroa kun mies ostelisi taulutelevisioita ja söisi ravintoloissa. Molemmat ollaan tietoisia kuinka paljon kummankin tileillä on rahaa, ja kortteja käytetään ristiin sen mukaan kummalla on enemmän. Esim. voin ottaa mieheni kortin ja tankata auton jos hänellä on rahaa ja minulla ei yms. Kaikki suuremmat hankinnat aina keskustellaan ja sovitaan yhdessä.
Minä ainakin opin omilta vanhemmilta että molemmat työskentelee ja rahat jaetaan. Tottakai äiti oli välissä kotona kun sai lapsia, mutta ei isä silti lähtenyt reissuun yksin kun äidillä oli vähemmän rahaa. Isä jäi myöhemmin työttömäksi ja sitten äiti kävi töissä, eikä siitä mitään tappeluita laitettu pystyyn.
Mitä jos se elämän rakkaus vaikkapa sairastuu eikä kykene tekemään töitä, sittenkö puoliso käy siitä lähtien yksin matkoilla kun toinen saa odotella kotona? Käsittämättömän itsekästä touhua, yhteen ei pitäisi muuttaa jos ei raha-asioista osata sopia. Luulen että suurin ongelma on kommunikaatiossa, ei osata sopia miten yhteisiä rahoja hoidetaan (esim. itse ei päätetä että ostan sen television vaan siitä keskustellaan). Onneksi olen itse löytänyt keskustelu- ja kompromissikykyisen miehen jonka kanssa ei tarvitse turhista tapella.
Viimeksi muokattu: