tulkinta-apua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Voisiko joku kiltti tulkita mun verensokeriarvoja. Eli mulla todettiin raskausdiabetes ja olen nyt mittaillut arvoja aamulla ja aterioiden jälkeen.

Eilen paastoarvo oli 5.0, ja aterian jälkeiset 5.7-6.8. Tänään paastoarvo oli 5.6, sen jälkeen söin aamupalan, ja arvo oli tunnin päästä 5.3. Miksikähän se laski paastoarvosta? Muutenkin olen miettinyt, että voiko sillä olla merkitystä syönkö iltapalan vai en? Kun tuntuu, että jos en syö, niin paastoarvo on korkeampi???

Verensokeriin vaikuttavat niin monet seikat, esim. juurikin se, mitä syöt iltapalaksi. Lisäksi liikkuminen laskee verensokeria ja monet elimistön omat hormonit vaikuttavat siihen. Lue halutessasi täältä lisää: Veren sokeripitoisuuden säätely :: Terveyskirjasto

Sun arvot ovat ihan ok. Sormenpäästä verensokeria mitatessa on tärkeää, että sormi on puhdas: esim. sanomalehtimuste tai käsirasva saattaa vaikuttaa tulokseen, ja se, että jos olet vasta käsitellyt esim. hedelmiä. Lisäksi veripisaran "puristaminen" sormenpäähän liian läheltä pistoskohtaa voi sekoittaa vereen kudosnestettä, jolloin lukema on alhaisempi. Ensimmäinen pisara pyyhitään pois, ja mitataan vasta seuraavasta pisarasta.

Olen lukenut tällaisen jutun, että illalla syömättömyys saa elimistön yön aikana polttelemaan maksan glykogeenivarastoja, jolloin paastosokerit nousevat. Illalla kannattaa ottaa joku pieni, kuitupitoinen eväs (pala näkkileipää tai iltapuuro). Diabetesliiton sivuilta löydät tietoa ja kirjautuneena voit kysyä ja seurata toisten keskusteluja vernesokerin hallinnasta.

Yhteistyössä