Tulitikut(valistusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piha

Vieras
Laitan tännekin ton tuolta toiselta palstalta. Kun nyt on tämä joulunalusaikakin ja kynttilöitä poltellaan paljon. Eli onko lapsenne leikkinnyt tulitikuilla koskaan? Meillä tänään 6-vuotias löysi isin jemman ja kunmenin makkariin niin siellä haisi et joku ois leikkiny tikuilla. No kysäisin sit tytöltä mitä on tehny ei sanonu mitään. Kun aikani tenttasin niin sano et oli löytäny isin tikut ja kokeili yhdellä tikulla mut puhalsi sen heti sammuksiin. Onneks ei mitään sattunut ja tikku aski löyty roskiksesta. Ja vielä koomista on et tytön isoveli on vapaapalokunnassa palomiehenä ja minä itse kuulun sen naisosastoon. Eli tarttis varmaan tehdä jotain. Tosin meillä ei juurikaan kynttilöitä sisällä polteta. =)

meillä on 3v ollut topsi kiinnostunut tilitikuista ja sytkäristä. sitten ollaan mökillä kokeiltu niitä itse . lapsi saanut ite sytyttää jne. ja nyt kun tietää että miten ne toimii ja on nähnyt miten esim vanha takki paloi nopsaan niin ei ole kotona enää ollut kiinnostunut tulella laikkimään.

Meillä sama että on annettu sytyttää takkaa ja yhessä "kokeiltu" ja mietitty miten tulipalo tulee ja etenee ja mikä palovaroitin on ja mitä piippaus tarkoitaa....että ymmärtäisivät ja olis se "kielletyn hedelmän" maku ja turha kiinnostus poissa.Toki meillä tulitikut korkeella ja piilossa on kuitenkin.

Meillä näin joulun aikaan syödään aina kynttilänvalossa ja lapset saa vuorotellen sytyttää (ja sammuttaa!). Isoveli 7 v. saa sytyttää joskus takkaan tulen, tai harjoitella, mutta itsekseen ei saa koskaan ottaa tultsareita esille. On tosi tärkeä asia osata käsitellä tulta, ja luulen että se että sitä saa tehdä tarpeeksi usein sallitusti, tekee siitä vähemmän kutkuttavaa,,,

Poikani kiinnostui todenteolla tulileikeistä sen jälkeen, kun hoitopaikalla oli käynyt palokunta esittäytymässä. Sen jälkeen on leikit olleet palonsammutusta ja palomiesleikkejä. On löytänyt kiipeilemällä tulitikut jjemmasta ja mennyt salaa toiseen huoneeseen niiden kanssa, mutta ei ole sytyttänyt tikkuja. En pahemmin ole kynttilöitä sytytellyt. :xmas:

Meillä ovat lapset saaneet valvotusti opetella nuotion tekoa, kynttilän ja uunin sytytystä yms. Ja jokainen on saanut valvotusti myös polttaa sormensa kynttilässä, kun ovat halunneet testata onko se tosiaan kuuma...Hyvin on oppi mennyt perille, ikinä eivät ole koskeneet tulentekovälineisiin ilman lupaa =)

Musta tuntuu että meidän 3v tulee isona pyromaani tai joku vastaava...

Tää sälli saattaa kattoa tulta vaikka kuinka kauan! Se on ihan hypnoosissa!

Meillä tulivehkeet saa kyllä pitää munalukkojen takana..

Kuumimmat

Yhteistyössä