Tulisiko porukka syömään tänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Köksä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Köksä"

Vieras
Oon pitkään pohdiskellut ruokapaikkaa, tai jotain sellaista, missä voi tarjota itse tekemiään syötäviä.
Haaveena on sellainen lämminhenkinen, tavallinen tila, jossa asiakas tuntee itsensä tärkeäksi ja aidosti kohdatuksi. Johon hän haluaa tulla kerta toisensa jälkeen.
Ruokana olisi siis niin tavallista syötävää, mitä mun ideoistani nousee. Tykkään tehdä ruoan a-alkaen itse. Oon niin vanhanaikainen. Ympäristö olisi lämmin ja sellainen, että asiakas voi tulla sellaisena kuin on. Ruoka olisi tyyliin... jos on jauhelihakeitto, niin siinä on paljon jauhelihaa. Jälkiruoaksi esim edellämainitun keiton kanssa haluaisin tarjota vispipuuroa, joka on mun tekemänäni taivaallista. :)
Ruokalista olis sellainen mun näköiseni. "Vaihtelu virkistää, totes akka kun kissalla pöytää pyyhki".Ihmisenä olen sellainen, joka en yleensä tee asioita niinkuin aina ennen on tehty. Eli se varmaan tulisi näkymään ruokalistassa. Tila, jota olen jo jonkin aikaa kiertänyt ympäri, on sellainen ehkä 15-20 asiakkaan paikka.
Mutta olen niin realistinen, varovainen ja erittäin harkitseva ja järkevä, että olen pyöritellyt asiaa vain mielessäni. Tiedän kaiken sen, mitä "tiskin takana" on tehtävä sen asiakkaan annoksen eteen. Ja että saa monta lusikallista tarjota, ennenkuin voin ostaa uuden jauhelihapaketin.
Suurin motivaattori minulla on tarjota hyvää oloa ihmisille. Vatsan kautta.
Sellainen ruokapaikka, joka on auki mahdollisimman paljon. Ihminen kaipaa tänä päivänä aitoja kohtaamisia.
Onnistuisikohan tämä Seinäjoella? Eräällä asuntoalueella.

Riippuu paljon siitä, mihin hintaan psytyt noita kotiruokia myymään? Pelkään kyllä pahoin, että ei ole kovin kannattavaa. Toi kotiruoka kun on sellaista, mitä aikalailla jokainen tekee kotona, omia tottumuksia ja mieltymyksiä mukailleen.... En esim. itse ole ikinä ollut innoissa, jos työpaikkaravintolassa on ruokalistalla liha-perunasoselaatikkoa, uunilenkkia tai pyttipannua. Varsinkin, kun siitä joutuu maksamaan sen lounarin verran eli 9e.
Eli miettisin sinuna, että ketä se sun asiakaskunta olisi? Sanoisin, että kotiruokaa haluavat toimistoihmiset ottavat lounaansa kotoota mukaan, kun heillä on yleensä työpaikalla säilytys ja lämmitymahdollisuus. Raksamiehet tai muut fyysistä työtä tekevät kenties tykkäisivät ainakin vaihteluna kotiruokalounaasta? Iltaruokana perheelle kuulostaisi hyvälle, mutta pitäisi olla sitten taas todella edullista, jotta esim. itse jättäisin kotona sen jauhelihasopan tekemättä ja veisin katraan ulos syömään. Kohtuuhintainen take away voisi olla toimiva välillä :)

Sulla on hyvä lähtökohta hyvästä palvelusta ja ruuasta, mutta kovin epämääräisessä vaiheessa. Ja jos sulla on jokin alue Seinäjoella mielessä, niin pääset helpommalla kun käyt haastattelemassa siellä asuvia ihmisiä mitä he haluaisivat. Onko siellä muita vastaavia paikkoja? Käy katsomassa käykö niissä ketään ja millaista ruokaa tilataan. Mikä on aina pienissä ruokapaikoissa riski, että jos siellä ihmiset viihtyvät ja jäävät juomaan kahvikuppia pitkäksi ajaksi, se on sulle silloin kallis tila. Jokaisen neliön täytyy tuottaa ja asiakkaat on saatava sieltä myös pihalle nopeassa tahdissa. Kukaan kun ei maksa sinulle hyvästä tahdosta pelkästään, vaan sillekin täytyy laskea hinta.

Ota selville tilan vuokra, leske muut kulut päälle ja sen jälkeen laske montako jauhelihakeittoa joudut viikossa myymään.

Onnea eteenpäin.

Täytyy tunnustaa, että minusta kaikki omasta ravintolasta haaveilevat kuvailevat paikkaansa "omanlaisena" ja "erilaisena" ja "itsensä näköisenä". Ja tunnustan myös, että silloin kun lähden ulos syömään, en halua syödä jauhelihakeittoa ja vispipuuroa. Niitä teen kotona.

Käytän rafloja vähän ja silloin kun syön ulkona niin haluan jotain hyvää ja juhlavaa mitä kotona ei tule tehtyä. Tai vastaavasti ihan roskaruokaa.. Jauhelihakeittoa saa kotona syödä iha joka viikko, joten.. Perinneruokapaikka ois taas ihan eri juttu. Esim. Karjalanpaistia, poron käristystä, kalaruokia, kukkoja, hirvenlihaa, itse tehtyä rieskaa ja karjalanpiirakoita..

Käytän rafloja vähän ja silloin kun syön ulkona niin haluan jotain hyvää ja juhlavaa mitä kotona ei tule tehtyä. Tai vastaavasti ihan roskaruokaa.. Jauhelihakeittoa saa kotona syödä iha joka viikko, joten.. Perinneruokapaikka ois taas ihan eri juttu. Esim. Karjalanpaistia, poron käristystä, kalaruokia, kukkoja, hirvenlihaa, itse tehtyä rieskaa ja karjalanpiirakoita..

Minullakin just näin :) Nytkin kaipaan Fransmannin grillipihviä maalaisranskalaisilla ja maustevoinapilla....mmmmm....

siis kotiruoka paikka. varmaan jos hinnat on kohtuulliset, niin ihmiset lounastauollaan vois käydä. joku muu muutenkin. jos itse menen ulos syömään, niin en mä mihinkään kotiruokapaikkaan mee. koska silloin kun meen haluan jotain vähä parempaa kuin nakkikeittoo

En ajatellut mitään ravintolaa perustavani, vaan sellaisen ihan mukavan paiikan, jossa saa esim. sitä karjalanpaistia (on muuten just tulossa tuolla uunissa), joskus kotitekoisia karjalanpiirakoita(tehtiin miehen kanssa lauantaina) ja josta lähtee hyvillä mielin masu täynnä uusiin haasteisiin. Alueella oman käsitykseni mukaan olisi pienimuotoiselle kotikokkaajalle (koulutus löytyy) kysyntää. Aiemmin kyseisessä kohteessa on ollut pitsapaikka. Käsittääkseni pitsat on hyvin pitkälle paistettu Suomen kamaralla. Hintaa en haluaisi nostaa pilviin. Sen verran, että ei tarvitsisi velalla "harrastusta" pyörittää. Eli harkinnassa ei ole gurmeeta, vaan iloisin mielin, terveellä pohjalaisjärjellä tehtyä, huumorilla höystettyä, uusia ideoita ja älynväläyksiä toteuttava, herkullista makua tarjoava ruoka :)

Yhteistyössä