Tulisiko opiskelusta mitään?

Kolme pientä lasta, vanhin 6 v.
Kokopäivätyö. Opintoja olisi kaksi iltaa viikossa n. 3 tuntia.
Tulisikohan tuosta mitään? Kokemuksia?

Miehen varaan ei voi laskea mitään, joten nämä kaksi iltaa viikossa mentäis mummujen avustuksella lastenhoidon suhteen.
 
Keittiönoita
Tulee, jos pistää tulemaan. Riippuu myös vähän siitä, mitä opiskelet. Eli opiskeletko jotain ammattia vai esim ranskaa. Jos ammattia, niin ongelmallisinta ei ehkä ole nuo 2 iltaa viikossa vaan kaikki se muu aika, minkä joudut koulutehtäviin käyttämään.

Mä opiskelin aikoinaan työn ohella ammattikorkeakoulussa, mutta kuopukseni oli jo koulussa aloittaessani. En osaa sanoa, olisinko jaksanut opiskella, jos mulla olisi ollut pienet lapset.
 
Jos haluat opiskella itsellesi ammatin/alan, niin ehkä kannattaa odottaa muutama vuosi vielä - arvatenkin sun nuorimmaiset lapset on ihan pieniä vielä? Näkevät sinua vain illat? Jos opintoihin ei liity paljoa lisätyötä noiden kahden illan lisäksi, niin eiköhän se suju. Mutta jos sun pitää kirjoittaa kaikki viikonloputesseitä ja päntätä kirjoja, niin odottele hiukan isompia lapsia.
 
viaton
Kun lapset ovat isompia, menee illat helposti siihen, että huolehtii lasten harrastusaikatauluista (ja ruoka-ajoista) ja koulutyöt vaativat enemmän yhteistäkin paneutumista (tai aikuisenkin täytyy vähän miettiä, eikä vain tarkastaa käsialaa). Jos on apua lastenhoitoon, niin kyllä opiskelu onnistuu. Tehtäviä ja tentteihin lukua voi harjoittaa iltaisin kun lapset menevät pieninä vielä aikaisin nukkumaan. Ihan hyvin ehtii, jos teeveen pitää kiinni ja vie netin modeemin autoon koulutöitten ajaksi ja kotityöt on koko perhe tai äiti ja lapset tehnyt yhdessä ennen lasten nukkumaanmenoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Jos haluat opiskella itsellesi ammatin/alan, niin ehkä kannattaa odottaa muutama vuosi vielä - arvatenkin sun nuorimmaiset lapset on ihan pieniä vielä? Näkevät sinua vain illat? Jos opintoihin ei liity paljoa lisätyötä noiden kahden illan lisäksi, niin eiköhän se suju. Mutta jos sun pitää kirjoittaa kaikki viikonloputesseitä ja päntätä kirjoja, niin odottele hiukan isompia lapsia.
En oikein tiedä, minkälaista Suurtalouskokin opinnot olisivat.
Olisikohan siinä paljon kotihommia?
 
v
Mä en jaksaisi. Odottaisin muutaman vuoden. Tuossa vaiheessa olin täysin työllistetty enkä olisi voinut kuvitella mitään ylimääräistä. Jälkikäteen olen ihmetellyt, miten jaksoin kokopäivätyön ja kolme lasta, joista yksi oli vaativampi tapaus.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja HyppyKeppi:
Onhan se tietty jostain pois.
Ompas kaksipiippuinen juttu! :|
Sinuna miettisin ainakin seuraavia asioita?
- Kuinka paljon sinulla nyt on omaa aikaa? Siis aikaa, jolloin kukaan ei vaadi huomiotasi?
- Kuinka säännöllinen päivärytmi lapsillasi on? Menevätkö helposti nukkumaan? Onko lasten mahdollinen nukuttaminen jaettu eli nukuttaako miehesi myös välillä lapsia vai onko se aina sinun tehtäväsi?
- Kuka hoitaa lapset, kun he ovat sairaina? Saatko isovanhemmat lapsenvahdiksi silloinkin?
- Mitä teillä kuuluu viikonlopun "pakolliseen" ohjelmaan? Voitko esim jättää lähtemättä anoppilaan ja miehesi menee lasten kanssa keskenään?
- Miten paljon miehesi haluaa sinun viettävän kahdenkeskistä aikaa hänen kanssaan ja miten suuren osan siitä ajasta voisit lohkaista opiskeluun?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja HyppyKeppi:
Onhan se tietty jostain pois.
Ompas kaksipiippuinen juttu! :|
Sinuna miettisin ainakin seuraavia asioita?
- Kuinka paljon sinulla nyt on omaa aikaa? Siis aikaa, jolloin kukaan ei vaadi huomiotasi?
- Kuinka säännöllinen päivärytmi lapsillasi on? Menevätkö helposti nukkumaan? Onko lasten mahdollinen nukuttaminen jaettu eli nukuttaako miehesi myös välillä lapsia vai onko se aina sinun tehtäväsi?
- Kuka hoitaa lapset, kun he ovat sairaina? Saatko isovanhemmat lapsenvahdiksi silloinkin?
- Mitä teillä kuuluu viikonlopun "pakolliseen" ohjelmaan? Voitko esim jättää lähtemättä anoppilaan ja miehesi menee lasten kanssa keskenään?
- Miten paljon miehesi haluaa sinun viettävän kahdenkeskistä aikaa hänen kanssaan ja miten suuren osan siitä ajasta voisit lohkaista opiskeluun?
No tuota...
Nyt on omaa aikaa, kun työt alkaa vasta lokakuussa. Ehkä sitä olisi vielä töihinpaluun jälkeenkin, koska ei tarvis koko ajan siivota taloa, mitä olen nyt saanut tehdä, kun mummut ovat täällä olleet, kun olen ollut vähän välillä töissä. LAsten nukkumaan laitto on minun heiniä, mutta se ei meillä vaadi mitään seremonioita. Viedään lapset sänkyyn ja sillä hyvä. Mummut hoitaisivat lapset silloin, kun he ovat sairaita... on ainakin tähän saakka onnistunut. Viikonloppuisin ei ole mitään "pakollisia". Mummulatkin molemmat 7 km säteellä meistä. Ja mies tuskin kauheesti vaatii kahdenkeskistä aikaa tulevaisuudessa, kun ryhtyi yrittäjäksi hetki sitten ja on PALJON kiinni töissä...

Ompa hankalaa päättää tämäkin taas! :|
 
Minusta kyllä tuntuu etten voisi olla lasten luota pois kaksi iltaa viikossa. Toki joillakin se aika vierähtää harrastuksissakin, mutta silti. Lapsesi ovat niin pieniä vielä (minulla myös kolme lasta, joista vanhin 6v).
 
Onko sinulla tapana valvoskella vielä lasten nukkumaanmenon jälkeen? Tällöin esim hyvä aika opiskella. Itse opiskelen nyt AMK:ssa monimuotona eli työn ohessa. Mitä se vaatii, täytyy olla valmis luopumaan omasta vapaa-ajasta, voi mennä välillä viikkoja ettei ehdi surffailee, lukemaan, katsomaan telkkua ym juttuja.

Kodinhoitojutut kannattaa myös miettiä, jos toinen ei voi lainkaan osallistua. Varmasti tulee hetkiä, ettei vain ehdi tekemään kaikkea. Kestääkö pyykkivuoria ja villakoiria nurkissa? Jostainhan se aika pitää ottaa opiskeluun.
 

Yhteistyössä