Tulipas pitkä vuodatusviesti eskariopelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Sori, olin aamupalapuuhissa enkä ole ehtinyt kommentoida.

Lapsi on siis eskarin lisäksi hoidossa, ja minusta on aika kummallista ettei KOKO PÄIVÄNÄ ulkoilla. Ja jos ulkoillaan, niin ensimmäisen kerran vasta iltapäivällä. Sehän on ihan sama jos ekaluokkalaisella ei olisi ollenkaan välitunteja.

Sen tiedän ettei hoitajien vähyys ole eskariopen vika, siksi kirjoitinkin että siitä pitää valittaa sivistystoimenjohtajalle (osa ei ilmeisesti viitsinyt lukea viestiä loppuun asti). Mutta se yksikin voisi hiukan yrittää touhuta niiden lasten kanssa eikä vain seistä sivussa vahtimassa.

Tiedän että keskiverto 6v ottaa enemmän kontaktia muihin, mutta omani ei olekaan siinä asiassa keskiverto. Ei se ole silti mikään syy päästää häntä jo syrjäytymään jo eskarissa (saa porukka jatkaa sitten ekaluokalle), vaan minusta myös erityistarpeisiin lapsiin pitäisi hiukan panostaa.

olet oikeassa, mutta ymmärrät varmaan että jo usein se, että askartelet 2 lapsen kanssa, on kiirettä. puhumattakaan että iso ryhmä.
eli nuo kasvattamattomat ja pöydille hyppijät vievät sen opettajan. ei siinä auta kasvattaa määrää, jos puolet oppilaista ei käyttäydy.

En ymmärrä ettei ulkoilla! Varusteet sen mukaan, kyllä lapsilta löytyy.
Viime vuonna esikoisen eskarissa joka oli myös koululla, käytiin aina kerran viikossa metsäretkellä. Siihen liittyi "opetusta" luonnossa.
Joskus kävivät myös muualla ulkoilureissulla esim. kalastamassa Vanhankaupungin koskella.

Kerran viikossa oli myös liikuntaa, joka oli useimmin ulkoliikkaa, talvella luistelua ja hiihtoa. Sisäliikkaa oli vaan synkimpänä syksyaikana.

Joka päivä olivat myös ulkona klo 11.45- 12.30, jolloin meidän puolipäivänen eskarilainen haettiin pois.

Nää ulkoilut muuttu vain, jos oli esim. joku teatterireissu tai jotain muuta erikoista tapahtumaa missä olivat mukana.

Muoks. karkas käsistä liian aikais...

Elikkä tää ohjattu toiminta vähentää sitä yksinjäämistä selkeesti.Porukka jaettiin aina pieniin ryhmiin ja kaikilla oli tehtäviä tai liikuntatunnin puitteissa yhteistä pelaamista jne.

Meillä menee eskaripäivä näin alkaa klo 9 (hoitolapsilla 6.30-) vapaata leikkiä ja sitte joku eskari tehtävä, ulos klo 11, ruokailu klo 12, kotiin klo 13 ja hoitolapset viimeistään klo 17. Mun lapsi on vaan eskarissa eli haetaa tuossa klo 13, mutta asumme ihan eskarin vieressä ja ulkoilemme usein heidän kanssaa vielä iltapäivällä. Siellä on lepo klo 13-14 satuja kuunnellen, sitten välipala, vapaata leikkiä ja menevät ulos kklo 15 jälkeen =) tietty hieman kelistä riippuen, mutta ulkoilua tulee aamu ja iltapäivästä joka päivä. Ja minusta lapsi tarvitsee ulkoilua.

Lisään vielä että meidän eskari on kolulun yhteydessä, mutta pyrkivät mahdollisimman leppoisaan ja "päiväkotimaiseen" eskarivuoteen, koska koulua lapselle kertyy vielä monta vuotta eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Viime vuonna esikoisen eskarissa joka oli myös koululla, käytiin aina kerran viikossa metsäretkellä. Siihen liittyi "opetusta" luonnossa.

Niin täälläkin on periaatteessa keskiviikko retkipäivä (metsäkin vieressä, siellä kävivät), mutta se olikin näköjään vain syksyllä, kun ei satanut. Talvella ilmeisesti luistelevat ja hiihtävät, mutta täällä Etelä-Suomessa ei välttämättä ole kelejä siihen kuin muutama viikko, jos sitäkään. Olen muilta kuullut että se tarkoittaa siis sisäliikuntaa keskiviikkoisin lähes koko talven, tällä viikolla ei tosin ollut sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uskon että ope tekee parhaansa, mutta kuinka paljon huomiota ehtii antaa yhdelle lapselle, jos pitää samalla seurata kahtatoista muuta :/

Siihen en ottanut tosiaan kantaa, toin vain esille sen, miten käsitin ap:n viestin. Totta on, että henkilökuntaa niin päiväkodeissa kuin eskareissa ja kouluissakin on aivan liian vähän eikä yhden ihmisen resurssit riitä mitenkään kaikkeen vaikka itse haluaisikin tehdä enemmän.

Mielestäni ap teki kuitenkin oikein, kun nyt otti asian kunnolla esille eskariopen kanssa. Sehän on se ensimmäinen askel, kun lähetään asiaa selvittämään. Uskon, että eskariopekin on hyvillään, kun joku vanhemmista uskaltaa aukaista suunsa ja vaatia lapselleen parempaa. Ei nimittäin riitä, että opet itse valittavat tilanteesta ylemmälle taholle vaan siihen pitää myös vanhempien osallistua, silloin mahdollisuudet asioiden parantumiseen on edes jonkinlaiset. Nyt ap on saanut ohjeet miten jatkaa oman pienen lapsensa tilanteen parantamista ja toivon mukaan sen tekeekin.

Meitä vanhempia tarvitaan ajamaan näitä asioita yhdessä alan tekijöiden kanssa! Ja on uskallettava aukaista se oma suu kuten ap nyt teki.

Meillä myös arka eskari, ja täytyy sanoa, että hyvät opet ovat saaneet aikaan huiman kehityksen tytössämme syksyn aikana. Meillä opet huomioivat jos joku on yksin ja ohjaavat tämän johonkin porukkaan mukaan. Samoin järjestävät paljon ryhmäytymisleikkejä yms., ohjaavat lapsia leikkimään eri ryhmissä jne. Ja ulkoilevat paljon!
Olen puhunut opejen kanssa alkuun paljon ja kaikki esiintuomani asiani on huomioitu. Eli ota vaan asia puheeksi, kyllä ope pystyy yksinäänkin ohjailemaan lapsia leikkimään yhdessä!

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
miksi piirtäminen on paha asia?

Jos lapsi tekee sitä tunnin aamulla, sitten eskarin istumiset ja tehtävät, sitten iltapäivällä 2-3 tuntia, niin onhan se vähän liikaa istumista ja piirtämistä. Leikkiinkin pitäisi kannustaa, ja jos lapsi ei oma-aloitteisesti mene leikkimään muiden kanssa, niin kyllä häntä pitäisi hiukan lempeästi "tyrkätä" leikkimään. Ei vain tyytyä siihen, että yksi ei ainakaan aiheuta mitään päänvaivaa, kun istuu ja piirtää kiltisti koko päivän.

ok. meidän eskarissa se ohjelma on yleensä jotain muuta kuin sitä istumista. eli tekevät sen ohjatun tuokion yleensä retkiä tai on musiikkiliikuntaa jne. siis ensin se aamuhetki, sen jälkeen aamupala, sitten ulos/retkelle, ohjattu hetki, ruoka, päivälepo ja vapaata leikkiä, jolloin lapseni melko usein piirtää.

olen myös miettinyt sitä, että onko piirtäminen vapaaehtoista. luulen, etä ryhmissä on nämä päsmärit, jotka päättävät ketä tulee leikkiin jam itä leikitään,ja minusta on ihan ok piirrellä. sitten isompana lapset tajuavat, että se hiljainen voi olla mahtava ystävä, luotettava,kiva. ja noin pienillä esim. ne uudet hello kitty muotivaatteet voivat olla suosituksi tekevä asia tai määräävä ja syrjivä luonne (jos et sano että minä olen kiva, ja paras, niin minä alan syrjiä sinua)

kummassta on enemmän haittaa? siitä että pakottaa ryhmään vai antaa toisetn määräillä? onko kaikkien pakko alistua ryhmäkuriin? ihan hyvä olla yksinkin.
äh, ei varmaan kukaan tajua...

Eskariopelle kirjoitin myös sitä, että minusta lapsille olisi mahtavaa opettaa ulkoleikkejä ja -pelejä jo eskarissa. Usein se ulkoilu on nimittäin ollut sitä että osa lapsista vain istuu paikallaan (koulun piha on aika virikkeetön lapsille), ja jos heille ei muuta nyt opeteta, niin sama jatkuu koulussakin. Eskariaikana klo 9-13 ryhmässä on siis 18 lasta ja eskariopen lisäksi yksi avustaja, ja silloin olisi hyvä hetki ohjata lapsia liikkumaan ulkona. Aamulla ja iltapäivällä avustaja on yksin lasten kanssa (lapsista käsittääkseni juuri se 13 jää hoitoon eskarin jälkeen).

Niin täälläkin on periaatteessa keskiviikko retkipäivä (metsäkin vieressä, siellä kävivät), mutta se olikin näköjään vain syksyllä, kun ei satanut. Talvella ilmeisesti luistelevat ja hiihtävät, mutta täällä Etelä-Suomessa ei välttämättä ole kelejä siihen kuin muutama viikko, jos sitäkään. Olen muilta kuullut että se tarkoittaa siis sisäliikuntaa keskiviikkoisin lähes koko talven, tällä viikolla ei tosin ollut sitäkään.

No, mekin asutaan Helsingissä ja kyllä noilta sujui viime talvela hiihto ja luistelu :)
Kävivät tekojäälläkin luikkaamassa.
Hiihto toki on tsäkästä kiinni, mutta useampana viikkona hiihtivät.

Saattaa olla et tuohon ulkoiluun vaikutti se, että tuossa samaisessa koulussa on erikseen liikuntaluokkia joita varten noita mahdollisuuksia luodaan. Kiva, että eskaritkin pääsi niitä hyödyntämään.

Meillä viime vuonna eskarissa kyllä ulkoiltiin. Poika oli siellä myös hoidossa ennenkuin jäin äitiyslomalla. Vein aamulla 6.30, 08.00 aamupala yhteisleikkejä sen jälkeen. Eskari alkoi 09.00. Ja loppui 13.00. n12.15 kaikki siirtyivät ulos. Eskarit haettiin ja hoitolaiset sisään 13.30 välipala ja taas yhteisleikkejä ja lopuksi ulos hain pojan 15.15 Sitten siirtyi vain olemaan 09.00-13.00 ja ulkona olemiseen ei juuri jäänyt aikaa.

No, mekin asutaan Helsingissä ja kyllä noilta sujui viime talvela hiihto ja luistelu :)
Kävivät tekojäälläkin luikkaamassa.
Hiihto toki on tsäkästä kiinni, mutta useampana viikkona hiihtivät.

Saattaa olla et tuohon ulkoiluun vaikutti se, että tuossa samaisessa koulussa on erikseen liikuntaluokkia joita varten noita mahdollisuuksia luodaan. Kiva, että eskaritkin pääsi niitä hyödyntämään.

Täällä Pirkanmaalla viime talvi oli ensimmäinen muutamaan vuoteen, kun ylipäänsä pääsi luistelemaan. Hiihdon kanssa sama juttu. Tekojäätä tässä kylässä ei ole, mutta koulun pihassa on onneksi jää ja viereisellä nurmialueella latu, jos säät sallivat. Toivotaan että sallivat :)

Sori, olin aamupalapuuhissa enkä ole ehtinyt kommentoida.

Lapsi on siis eskarin lisäksi hoidossa, ja minusta on aika kummallista ettei KOKO PÄIVÄNÄ ulkoilla. Ja jos ulkoillaan, niin ensimmäisen kerran vasta iltapäivällä. Sehän on ihan sama jos ekaluokkalaisella ei olisi ollenkaan välitunteja.

Sen tiedän ettei hoitajien vähyys ole eskariopen vika, siksi kirjoitinkin että siitä pitää valittaa sivistystoimenjohtajalle (osa ei ilmeisesti viitsinyt lukea viestiä loppuun asti). Mutta se yksikin voisi hiukan yrittää touhuta niiden lasten kanssa eikä vain seistä sivussa vahtimassa.

Tiedän että keskiverto 6v ottaa enemmän kontaktia muihin, mutta omani ei olekaan siinä asiassa keskiverto. Ei se ole silti mikään syy päästää häntä jo syrjäytymään jo eskarissa (sama porukka jatkaa sitten ekaluokalle), vaan minusta myös erityistarpeisiin lapsiin pitäisi hiukan panostaa.

Eipä se ole eskariopen syy, että lapsesi on mitä on.
Niitä lapsia täytyy todella oikeasti vahtia ja silloin ei VOI leikkiä jonkun kanssa; tiedät varmaan mitä voi tapahtua ja kenen syy se on... niitä silmiä kun ei eskariopellakaan ole neljää...

Meillä on ap ihan toisinpäin: monesti ovat ainakin puolet päivästä pihalla, tekevät metsäretkiä ja oppivat sitä kautta, pelaavat pallopelejä, on liikuntatunteja, ja myös vapaata leikkiä. Paljon askartelevat ja tekevät tehtäviä, eilen olivat leiponeet pipareita koulun keittiössä. Lapsi on aina väsynyt mutta onnellinen kun kahdelta tulee kotiin ja alkaa selostaa päivän tapahtumia =)

Toivottavasti teillä vähän kohenisi olot, ei tuo tosiaan kivalta kuulosta!

Eskariopelle kirjoitin myös sitä, että minusta lapsille olisi mahtavaa opettaa ulkoleikkejä ja -pelejä jo eskarissa. Usein se ulkoilu on nimittäin ollut sitä että osa lapsista vain istuu paikallaan (koulun piha on aika virikkeetön lapsille), ja jos heille ei muuta nyt opeteta, niin sama jatkuu koulussakin. Eskariaikana klo 9-13 ryhmässä on siis 18 lasta ja eskariopen lisäksi yksi avustaja, ja silloin olisi hyvä hetki ohjata lapsia liikkumaan ulkona. Aamulla ja iltapäivällä avustaja on yksin lasten kanssa (lapsista käsittääkseni juuri se 13 jää hoitoon eskarin jälkeen).

Pitäisikö sinun ryhtyä eskariopeksi, kun tiedät paremmin miten toisten tulisi toimia.

ps. lykkää itse lapses leikkimään

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Pitäisikö sinun ryhtyä eskariopeksi, kun tiedät paremmin miten toisten tulisi toimia.

ps. lykkää itse lapses leikkimään

Sekö on aina se vakiovastaus, että tee homma itse jos tiedät paremmin? Sillä tavalla ei kenenkään tarvitse parantaa omaa työsuoritustaan, kun toteaa arvostelijoille tuon.

Lapsi oli edellisvuoden päiväkodissa, ja sillä perusteella tiedän että henkilökunta todella voi ohjata lasta leikkimään muiden kanssa. Henkilökuntaa toki oli enemmän, mutta myös LTO suhtautui asiaan ihan toisella tavalla. Nyt olen saanut jotain ympäripyöreitä selityksiä kun olen ottanut yksinäisyysasian puheeksi eskariopen kanssa. Pari kertaa hän on sanonut minulle esim. näin: "Me täällä luemme Kisu Pikkukuun tarinaa, alussa Kisu Pikkukuu on arka kissa, mutta sitten hän rohkaistuu ja blaablaa". Ihan kiva että tarinan kissalla on samoja ongelmia, mutta toivoisin jotain konkreettista tehtävän myös minun lapseni suhteen.

Ps. En itse ole eskaripäivän aikana läsnä, koska opiskelen. Sekin on taas joka kotiäitifanaatikon vakiovastaus "Hoida itse jos ei hoito miellytä". Valitettavasti en edes voisi sinne eskariin mennä auttamaan lasta, sehän hänestä vasta erilaisen tekisikin jos äiti olisi aina mukana...

Ulkoilupointin ymmärrän. Kyllä myös "huonolla kelillä " voi ja mielestäni pitääkin mennä ulos.

Mitä lapsen ujouteen yms tulee, niin minun mielestäni aikuisen kuuluu rohkaista muttei pakottaa. Voi kehottaa lasta menemään kotileikkiin tai majanrakennukseen, mutta jos lapsi ei mene, niin sitten hän ei vaan mene, eikä voi olettaa että aikuinen keksimällä keksisi tekemistä tälle lapselle tai alkaisi lapselle leikkiseuraksi. Mutta päivän mittaan pitäisi ainakin pari kolme kertaa muistaa rohkaista myös sitä arkaa lasta osallistumaan muiden leikkeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ulkoilupointin ymmärrän. Kyllä myös "huonolla kelillä " voi ja mielestäni pitääkin mennä ulos.

Mitä lapsen ujouteen yms tulee, niin minun mielestäni aikuisen kuuluu rohkaista muttei pakottaa. Voi kehottaa lasta menemään kotileikkiin tai majanrakennukseen, mutta jos lapsi ei mene, niin sitten hän ei vaan mene, eikä voi olettaa että aikuinen keksimällä keksisi tekemistä tälle lapselle tai alkaisi lapselle leikkiseuraksi. Mutta päivän mittaan pitäisi ainakin pari kolme kertaa muistaa rohkaista myös sitä arkaa lasta osallistumaan muiden leikkeihin.

Tiedän, ei voi (eikä tarvitsekaan) pakottaa. Mutta aika helposti lapseni menee, jos vain saa hiukan rohkaisua.

Henkilökuntaa tarvittaisiin kyllä ehdottomasti lisää, jotta aikaa jäisi muuhunkin kuin järjestyksenvalvomiselle. Juttelin neuvolan terveydenhoitajan kanssa, ja hänkin kehotti ottamaan yhteyttä sivistystoimenjohtajaan. Hänen kokemustensa mukaan tällä on hirveän paljon lapsia, jotka tarvitsisivat eri syistä lisätukea eskarissa, mutta nyt ovat aikalailla oman onnensa nojassa. Itse eskariaikana 9-13 aikuisia tosiaan on kaksi, mutta minunkin lapseni on usein vielä viisi tuntia sen lisäksi hoidossa, se on pitkä aika pelkästään ajan tappamiselle. Kyllä aikuisia tarvittaisiin lisää.

Ehdottomasti pitäisi ulkoilla! Ymmärrän täysin ärsytyksesi. Meidän pojan pk-ryhmä ulkoilee vaikka mummoja sataisi. Eihän se vaadi tädeiltä muuta kuin tarmoa pukea lapset ja itsensä asianmukaisiin varusteisiin. Mun mielestä se on osa niiden duunia. Jos ei jaksa pukemisrumbaa, ei kannata mennä tarhaan töihin. Ja eskari-ikäiset nyt on jo niin isoa, että tuskin kovin paljoa tarvitsevat muussa apua kuin vaatteiden valinnassa.

Ymmärrän myös huolesi vetäytyvän lapsen puolesta. Hän vaatisi ehdottomasti tädin, jolla olisi kunnon pelisilmää lapsen positiiviseen kannustamiseen. Teillä on kyllä käynyt paska mäihä :(

Tiedän, ei voi (eikä tarvitsekaan) pakottaa. Mutta aika helposti lapseni menee, jos vain saa hiukan rohkaisua.

En todellakaan ymmärrä, miksi eivät sitten viitsi edes pikkuisen rohkaista :/

Pakottaa ei tietenkään saa, eikä painostaa, arka lapsi voi kokea sen kovinkin ahdistavaksi, mutta jos lapsi kaipaisi vain pientä "tönäisyä " ja nauttii toisten seurasta niin oudolta kuulostaa jos eivät sen vertaa viitsi.

Mulla on tästä kokemusta kuinka hyvä eskari ope voi saada myös aran lapsen mukaan leikeihin ja rohkaista samalla lasta. Onneksi meidän neidillä oli tälläinen ope. Kyllä vanhemman velvollisuus on puolustaa lastaan. Voi olla kun muutamana päivänä autetaan leikeihin niin sitten sujuu jo paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

En todellakaan ymmärrä, miksi eivät sitten viitsi edes pikkuisen rohkaista :/

Pakottaa ei tietenkään saa, eikä painostaa, arka lapsi voi kokea sen kovinkin ahdistavaksi, mutta jos lapsi kaipaisi vain pientä "tönäisyä " ja nauttii toisten seurasta niin oudolta kuulostaa jos eivät sen vertaa viitsi.

Vaikka olen eskariopen kanssa asiasta puhunut aiemminkin, niin en ole ollenkaan varma onko hän "ottanut asiakseen" lapseni kannustamista. Tai eskariaikanahan heillä ei paljon vapaata leikkiä ole, joten se kannustaminen jää ap- ja ip-ohjaajien kontolle. Enkä tiedä onko heitä ollenkaan informoitu asiasta (eri hoitajia on yhteensä neljä ), kuinka heillä on juuri tuota edellämainittua pelisilmää ja kokemusta jne. Voi olla että eskariope on vain painanut asian villaisella, eli minun pitäisi mennä puhumaan jokaisen hoitajan kanssa erikseen että kannustaa menemään leikkeihin mukaan.

Jos lapsi on arka menemään leikkiin mukaan niin totta hitossa lasta pitää rohkaista kuten myös rohkaista muita lapsia kysymään arempaa leikkiin mukaan. Nyt kun eskarilaisena jää sivuun yksikseen niin sama jatkuu todennäköisesti koulussa.

Se on mielestäni sellaista hiljaista kiusaamista.

Yhteistyössä