Tulipahan todettua eilen illalla että kuopus on yhä ERITTÄIN allerginen kalalle :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naurukohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Naurukohtaus

Aktiivinen jäsen
04.07.2006
3 625
0
36
Vuosi sitten kun kuopus söi vielä pilttejä niin löydettiin syy-yhteys tytön toistuville,todella voimakkaille ´vatsataudeille´. Joka kerta kun oli kalaa tarjolla niin tyttörukka oksensi ja ripuloi todella voimakkaasti vuorokauden :/ No jätettiin kala ja ´taudit´jäi myös sille tielleen. Eilen sitten ajattelin että jos kokeillaan ihan pieni määrä kun oli ruokana lohta. Annoin ehkä ruokalusikallisen ja koko ilta meni sitten yrjöjä korjatessa :/ Eli on näköjään aika sinnikäs allergia,ehkäpä koko loppuiän kestävä. Esikoinen oli ekana vuonnaan tosi allerginen mansikalle,meni vatsa sekasin ja ihottumaa tuli. Mutta meni sitten ohi iän myötä tai ainakin lieveni huomattavasti. Nyt esikoinen 4,5v ja ihan pystyy mansikoita napsimaan. Ehkä teen uuden kokeilun kuopukselle aina näin vuoden välein tai sitten jätän suosiolla väliin kokonaan :/

Meillä kukkakaali teki tepposia ku sitä alettiin syöttää. Pidin reilusti väliä ja nyt ei ole enää mitään siitä tullut :)
Ehkä kannattaa tosiaan pitää kunnon väli ja kokeilla sitten uudestaan, jos se sitten vaikka joskus kävisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
Mun kaveri oli pelkälle kalan hajullekin allerginen

Mä oon kans kuullu tällasista että kurat on housussa pelkästä hajusta. meillä ei sentään niin voimakasta ole mutta ei näköjään tarvi ku ihan minimäärän niin tulee isot reaktiot.

Me saatiin allergialääkärisltä ohje välttää kalaa täysin useamman vuoden ajan. Jää kuulema helposti elämänikäiseksi. Meillä vältettiin noin 4v ikään asti ja sen jälkeen kala sopi.

Meillä lapselta löytyi vuoden ikäisenä vakava kala-allergia. Allergologi antoi ohjeen testata aikaisintaa kouluiässä. Tosin nyt ei tarvi edes testata, koska IgE-allergiakomponettikokeissa oli niin railakkaat viitearvojen ylitykset. Allergia on todennäköisesti elinikäinen.

Meillä tyttö teini-ikäisenä pääsi eroon lohi-allergiasta. Suun limakalvot tulivat kipeiksi. Muut kalat sopivat.
Sitten tässä äskettäin söi katkarapunuudeleita, niistä voimakkaampikin reaktio kuin lohesta aiemmin, ei saanut puhuttuakaan normaalisti. En ole meillä kotona katkarapua ruoissa käyttänyt, kun en itse pidä niistä.

Yhteistyössä