Tulipa taas kiva mieli :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
järki ja turvallisuus asioissa kyllä kaikki syö samaa ruokaa, kaikki käyttää kypärää ja jos on karkki/limsa päivä ni kaikki ei niin että mä kiskon sitä ja mukulat ulvoo vieressä. säästöjä pitää olla ja ne pitää olla hyvin oikeudenmukaiset.

Meillä mä ja mies voidaan syödä karkkia illalla kun lapset jo nukkuu :D eikä ne koskaan ulvo vieressä jos juon colaa, harvoin sitä edes pyytävät.
Kaikki ei meillä aina syö samaa ruokaa, kyllä lapset senkin ymmärtää että he ei syö vaikka kinkkua mutta äiti syö. Joskus isä on syönyt jo töissä, eikä syö kotona. Joskus lapset söi juuri päiväkodissa mutta äiti ei ole syönyt, joten äiti syö jotain kotona. Tätä rataa.

Edelleenkään ei ole mitään ongelmia ollut näiden asioiden suhteen. Ongelma on jossain muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Mea:
Monesti lapset ihannoivat vanhempiaan ja haluavat tehdä asiat samoin kuin vanhempansa. Minusta vanhemman pitäisi NÄYTTÄÄ sitä hyvää esimerkkiä lapsilleen, eikä vain kertoa, mikä on hyvä juttu ja mikä ei.

Vaikka lapset eivät tällä hetkellä tekisi samoin kuin sinä, niin voisin kuvitella, että heidän mieliinsä jää se, miten sinä teet ja he pitävät sitä ns. oikeana toimintatapana (eli jos syöt usein pizzaa, vaikka tarjolla olisi kotiruokaakin, niin lapset kyllä voivat hyvinkin saada siitä ajatusmallin: pizza on parempi juttu kuin kotiruoka, koska äitikin näin ajattelee/toimii sen mukaisesti). Ja tämä vaikuttaa siten heidän tuleviin käyttäytymismalleihin.

Ei ne kotona tuollaista näe. Jos tilaan pizzan, tilaan sen illalla kun he nukkuvat, jne. Joskus toki käydään koko perhe pizzalla...

Ok:) No tuossa ei ole mitään väärää mielestäni :) Mutta palaan vielä tuohon ap:n tilanteeseen, jossa mies popsii lasten nähden makkaraa, vaikka tarjolla olisi äidin tekemää makaronilaatikkoa. Itsekin tuossa tilanteessa ihmettelisin miehen käytöstä, koska lapset ovat näkemässä (ja toisekseen asia ei tuntuisi itsestänikään kivalta, jos olisin vaivalla tehnyt ruokaa koko perheelle ja sitten mies ahtaisi suuhunsa makkarat, vaikka tarjolla olisi ihan "oikeaakin" ruokaa).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeksi nyt vain, mutta pidätkö lapsiasi ihan tyhminä? Miten luulet voivasi vaikuttaa heidän ajatusmaailmaansa, jos itse et näytä esimerkkiä.

Ei, mä pidän heitä fiksuina :). Sen verran fiksuina että he ymmärtävät sen tosiseikan, että aikuinen on aikuinen ja lapsi on lapsi.

Minä olen aikuinen, ja siksi mm. saan kesällä olla laiturilla ilman pelastusliivejä, saan juoda kahvia (jos haluaisin), saan olla ulkona ilman pipoa talvella, yms. Jos teillä tosiaan on lapsilla ja aikuisilla ihan samat säännöt, niin vautsi. Meillä ei ole. Mutta meillä on aikuisilla myös paljon enemmän velvollisuuksia ja vastuuta kuin lapsilla.

no tota minä oon yksin vastuussa meidän perheessä ja velvollisuuksia yltä kyllin 7v poikani on vaikea vammainen ja 2v uhmiskin löytyy. sekä kokopäivätyö ja talo että vastuussa löytyy ja pojalle ei voi lähettää ristiriitaisia tietoja ja käskyjä.

siis tässä pätee että älä tee niinkuin minä teen vaan niinkuin minä käsken, huh huh!

Siis eikö vanhemmuudessa yleensäkin päde se?

Vai onko teillä samat säännöt alle kouluikäisille ja aikuisille? Meillä ei...

No meillä ei ole kouluikäisiä vaan taapero ja leikki-ikäinen, mutta kyllä meillä samat säännöt pätee noin niin kuin yleensä. Aikuisen ja lapsen fyysiset ja psyykkiset erot tietysti huomioon ottaen, vaatimukset ovat joissakin kohdin erilaiset. Ketään ei saa lyödä, anteeksi pitää pyytää, syöminen tapahtuu vain ruoka-aikaan, kiitos ja ole hyvä jne.

Sitten jos puhutaan aikuisten vapauksista, jotka eivät koske lasta, niihin on olemassa syy. Aikuinen saa valvoa myöhempään, koska lapsi tarvitsee enemmän unta. Aikuinen ei tarvitse autossa turvaistuinta, koska hän on isokokoisempi. Aikuinen saa koskea tulitikkuihin, koska osaa käyttää niitä varoen jne.

no tota minä oon yksin vastuussa meidän perheessä ja velvollisuuksia yltä kyllin 7v poikani on vaikea vammainen ja 2v uhmiskin löytyy. sekä kokopäivätyö ja talo että vastuussa löytyy ja pojalle ei voi lähettää ristiriitaisia tietoja ja käskyjä.

Mutta eihän se minun perheeseeni liity.

Sitten jos puhutaan aikuisten vapauksista, jotka eivät koske lasta, niihin on olemassa syy. Aikuinen saa valvoa myöhempään, koska lapsi tarvitsee enemmän unta. Aikuinen ei tarvitse autossa turvaistuinta, koska hän on isokokoisempi. Aikuinen saa koskea tulitikkuihin, koska osaa käyttää niitä varoen jne.

Samaan tapaan minäkin lapsille asiat perustelen.

Anteeksi nyt vain, mutta pidätkö lapsiasi ihan tyhminä? Miten luulet voivasi vaikuttaa heidän ajatusmaailmaansa, jos itse et näytä esimerkkiä.

Ei, mä pidän heitä fiksuina :). Sen verran fiksuina että he ymmärtävät sen tosiseikan, että aikuinen on aikuinen ja lapsi on lapsi.

Minä olen aikuinen, ja siksi mm. saan kesällä olla laiturilla ilman pelastusliivejä, saan juoda kahvia (jos haluaisin), saan olla ulkona ilman pipoa talvella, yms. Jos teillä tosiaan on lapsilla ja aikuisilla ihan samat säännöt, niin vautsi. Meillä ei ole. Mutta meillä on aikuisilla myös paljon enemmän velvollisuuksia ja vastuuta kuin lapsilla.

Nuo asiat eivät mielestäni ole perusteltavissa pelkästään sillä, että olet aikuinen. Pitää olla joku muukin syy. Tuossa aiemmassa viestissä luettelinkin joitakin hyviä syitä. Esim saat olla kesällä laiturilla ilman pelastusliivejä, koska osaat uida ja olet isokokoisempi.

kun nyt noista vastuista ja velvollisuuksista mainitsit kiitos sydämmellisyydestäsi ja lämmin henkisyydesta.

Samaan tapaan minäkin lapsille asiat perustelen.

Sinä perustelet vain sillä, että olet aikuinen. Se ei ole perustelu eikä liity esim siihen kolan juomiseen. Tuolla logiikalla voisit lyödä lastasi sillä perusteella, että olet aikuinen.

kun nyt noista vastuista ja velvollisuuksista mainitsit kiitos sydämmellisyydestäsi ja lämmin henkisyydesta.

En minä sinun vastuutasi tai taakkaasi vähättele, mutta onhan sinun tilanteesi ihan erilainen kuin meidän perheen tilanne, eikä siksi voi verrata esim. sitä millaisia tietoja ja käskyjä käytetään.

Sinä perustelet vain sillä, että olet aikuinen. Se ei ole perustelu eikä liity esim siihen kolan juomiseen. Tuolla logiikalla voisit lyödä lastasi sillä perusteella, että olet aikuinen.

Muut lyököön lapsiaan, minä en alennu sellaiseen...

Mutta joo. Selitänhän mä heille asioita. En todellakaan aina vaan totea, että olen aikuinen. Joistain asioista totean että ne ovat aikuisten juttuja, tms ja se saa luvan joskus riittää, ei aina pidä antaa pitkää selvennystä asiasta jonka lapsi jo tietää... Älä nyt ainakaan tahallasi käsitä väärin, kyllä minä ja mies osataan lapsillemme asioita hyvin opettaa ja selventää :)

En minä sinun vastuutasi tai taakkaasi vähättele, mutta onhan sinun tilanteesi ihan erilainen kuin meidän perheen tilanne, eikä siksi voi verrata esim. sitä millaisia tietoja ja käskyjä käytetään.

ok ymmärsin normilapselle voi sanoa mitä vaan vammaiselle ei : )hyvin perusteltu.

ok ymmärsin normilapselle voi sanoa mitä vaan vammaiselle ei : )hyvin perusteltu.

Haluat vissiin ymmärtää tahallasi väärin.

Erityislapsen kanssa ei aina päde samat jutut kuin ns. normaalin lapsen kanssa, sitä ei kai kukaan voi kiistää?

Minä tiedän, miten voin lapsilleni puhua ja asioita selittää, eikä siihen vaikuta lainkaan se, että jollain toisella on erityislapsi jonka kanssa pärjääminen vaatii erilaista lähestymistapaa. Joka perheessä, joka lapsen suhteen, on omat olosuhteensa. Mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella.

Muut lyököön lapsiaan, minä en alennu sellaiseen...

Mutta joo. Selitänhän mä heille asioita. En todellakaan aina vaan totea, että olen aikuinen. Joistain asioista totean että ne ovat aikuisten juttuja, tms ja se saa luvan joskus riittää, ei aina pidä antaa pitkää selvennystä asiasta jonka lapsi jo tietää... Älä nyt ainakaan tahallasi käsitä väärin, kyllä minä ja mies osataan lapsillemme asioita hyvin opettaa ja selventää :)

Mutta miten selvennät, ettei voi litkiä kolaa pitkin päivää, jos itsekin niin teet? Tai jos esim et pidä autossa turvavyötä, mutta pakotat lapset pitämään? Selitätkö heille, että jos tulee onnettomuus voi loukkaantua tai kuolla, jos ei ole turvavöissä? Miten selität heille, että sinä et kuitenkaan loukkaannu tai kuole? Sitä tarkoitin tuolla tyhmänä pitämisellä.

En näkisi tuossa ongelmaa kun mies kerta tuli kotiin pari tuntia muiden ruokailun jälkeen. Jos hän sen sijaan olisi tullut samaan ruokapöytään, tuonut siihen ne makkaransa ja todennut vaan ettei hän tuollaista makaroonilaatikkoa syö niin se olisi ollut asiatonta.

Itselläkin on joskus ollut sellainen olo ettei kyseisen päivän ruoka vaan maistu jostain syystä. silloin olen saattanut jättää ruokailun väliin ja myöhemmin syödä jotain muuta mikä maistuu.

Mutta miten selvennät, ettei voi litkiä kolaa pitkin päivää, jos itsekin niin teet? Tai jos esim et pidä autossa turvavyötä, mutta pakotat lapset pitämään? Selitätkö heille, että jos tulee onnettomuus voi loukkaantua tai kuolla, jos ei ole turvavöissä? Miten selität heille, että sinä et kuitenkaan loukkaannu tai kuole? Sitä tarkoitin tuolla tyhmänä pitämisellä.

Mä käytän aina turvavyötä. Mutta esim. pyöräilykypäräasian olen selittänyt siten, että minä olen isompi, olen taitavampi pyöräilemään ja seuraamaan liikennettä, ja vaikka minunkin olisi fiksua käyttää kypärää niin en ole vielä toistaiseksi saanut sellaista hankittua. Mitään takuuta siitä, etten loukkaannu tai kuole (tai etteivät he loukkaannu tai kuole) en ole antanut, vaan eipä sitä ole edes kysytty. Eikä lapset ole mun kypäränkäytöstänikään kyselleet kuin ehkä kerran.

Ja mun colan litkimiseni ei yleensä tapahdu lasten silmien edessä. Jos tapahtuu, ja jos he kysyvät saavatko hekin, niin totean että lasten ei ole hyvä juoda colaa koska se tekee heistä levottomia, siinä on sellainen aine joka ei oikein lapsille sovi, se vaikeuttaa lasten unen saantiakin...mutta jossain juhlassa tms voivat lapsetkin cokista juoda. En edes muista milloin viimeeksi olisin joutunut asian selittämään. Kun eivät nuo sitä colaa edes pyydä, vaan pyytävät maitoa tai vettä, joskus mehua.

Mä käytän aina turvavyötä. Mutta esim. pyöräilykypäräasian olen selittänyt siten, että minä olen isompi, olen taitavampi pyöräilemään ja seuraamaan liikennettä, ja vaikka minunkin olisi fiksua käyttää kypärää niin en ole vielä toistaiseksi saanut sellaista hankittua. Mitään takuuta siitä, etten loukkaannu tai kuole (tai etteivät he loukkaannu tai kuole) en ole antanut, vaan eipä sitä ole edes kysytty. Eikä lapset ole mun kypäränkäytöstänikään kyselleet kuin ehkä kerran.

Ja mun colan litkimiseni ei yleensä tapahdu lasten silmien edessä. Jos tapahtuu, ja jos he kysyvät saavatko hekin, niin totean että lasten ei ole hyvä juoda colaa koska se tekee heistä levottomia, siinä on sellainen aine joka ei oikein lapsille sovi, se vaikeuttaa lasten unen saantiakin...mutta jossain juhlassa tms voivat lapsetkin cokista juoda. En edes muista milloin viimeeksi olisin joutunut asian selittämään. Kun eivät nuo sitä colaa edes pyydä, vaan pyytävät maitoa tai vettä, joskus mehua.

No mitenkäs selventäisit niille lapsille tämän ap:n tilanteen? Iskä ei nyt syö samaa ruokaa kuin me, koska... hän on aikuinen?

No mitenkäs selventäisit niille lapsille tämän ap:n tilanteen? Iskä ei nyt syö samaa ruokaa kuin me, koska... hän on aikuinen?

Meillä tuskin tarvitsisi edes selittää mitään...tuskin nuo edes huomaisi asiaa!

Jos pitäisi, niin toteaisin että iskän teki mieli makkaroita, tai että iskä syö nuo makkarat pois ennen kun ne menee huonoksi, tai siksi että meille jää makaronilootaa huomiseksikin päiväksi. Ei ongelmaa.

Näin väliin puuttuen... Eikö se isä tullut siis kotiin kl 14 ja muu perhe on syönyt kl 12. Tarviiko lapsille ylipäätänsä selittää mitään, mahtavatko he edes tuossa vaiheessa tulla kysymään miski isä syö eri ruokaa kuin he pari tuntia sitten?

Meillä tuskin tarvitsisi edes selittää mitään...tuskin nuo edes huomaisi asiaa!

Jos pitäisi, niin toteaisin että iskän teki mieli makkaroita, tai että iskä syö nuo makkarat pois ennen kun ne menee huonoksi, tai siksi että meille jää makaronilootaa huomiseksikin päiväksi. Ei ongelmaa.

No se, että teidän lapset eivät huomaisi tai kysyisi, ei tee asiasta silti ongelmatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei tämä ole siis ensimmäinen kerta kun ei syö samaa ruokaa mitä me muut. Useasti olen hänen lompakostaan löytänyt kuitteja pikaruokapaikoista (on lupa käydä hänen lompakollaan koska meillä yhteiset rahat, ettei kukaan ala sitä kauhistelemaan), vaikka minä olen samana päivänä tehnyt ruuan. Kyllä se vain aika kurjalta tuntuu.. voisi ajatella omaa terveyttäänkin, ei tuosta ole pitkä matka diabetekseen tai johonkin vielä pahempaan kun on ylipainoa omasta takaa.

Käyks sä sun miehes lompakolla :O ?

Tuota noin, kai aikuinen mies saa itse päättää mitä jääkaapista ottaa?

No ei TOD saa jos ruoka on nenän edessä ja lapsetkin on siinä syömässä! Mä heittäisin aika äkkiä pellolle tollasen törkimyksen!

Yhteistyössä