Tulipa olo, ettei alkoholiongelmainen voi yrittää pelastaa suhdettaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Olemme tällä hetkellä erossa miehen kanssa, keräsin viikonloppuna tavarani, koska kyllästyin miehen juomiseen.
Nyt näyttää siltä, että mies saattaisi olla hakeutumassa hoitoon, ja jättämässä alkoholin kokonaan, koska heräsi siihen todellisuuten, että perhe on pulloa tärkeämpi.

Yritin sitten varata meille pariterapiaan aikaa kirkolta, jotta voisin itsekin yrittää sitten opetella luottamaan mieheen uudestaan ja tukea tätä raittiuspäätöksessä.

Eivät ottaneet vastaan, ei riitä, että mies on hakeutunut hoitoon, pitää olla 6kk raitis, ennen kuin huolivat.

no sellaistahan se on, että moni "herää siihen todellisuuteen että perhe on pulloa tärkeämpi", mutta se uusi vaihe kestää sitten ehkä kuukauden kunnes pullo kiilaa taas perheen paikalle ja tadaa, terapiat oli ihan turhia kun eihän se känninen mies mihinkään perheterapiaan tule. Joten jotain näyttöä pitäisi olla siitä että raittius on oikeasti ehkä jopa pysyvä tila.

haluaa toki, mutta mä en itse pysty odottamaan puolta vuotta, elää yksin sitä aikaa ja vasta silloin alkaa palaamaan yhteen.
Enkä mä myöskään pysty palaamaan yhteen ilman terapiaa joka alkaa jo ennen yhteenpaluuta, koska mä en vaan uskalla luottaa, me tarvitaan siihen yhdessä terapiaa. Muuten se luottamuspula myrkyttää koko ilmapiirin.

Ja on toki yksityisiäkin, mutta järkytti tuo vastaanotto. Niin nuivasti totesi "me ei haluta olla tukemassa niitä kateettomia lupauksia." Ei se kovin kannustavaa ole sitä kohtaankaan, joka haluaa alkoholista päästä eroon.

Voi kuule kun aika monet noista miehistä heittäytyvät raittiiksi ja kun saavat sen perheen kotiin, niin jatkavat samanlaista käytöstä. Juuri Iltalehdessä uutinen siitä, kuinka äidit kattelee alkoholistimiestään siihen pisteeseen asti, että lapsi otetaan huostaan, eivätkä ne tampiot älyä välttämättä silloinkaan lähteä. Mitään sympatioita multa ei irtoa niille muijille, jotka antavat kuspäämiehilleen aina uuden tilaisuuden. Jos on lapsi talossa, niin sen verran pitäis olla järkeä, ettei anna kenenkään alkoholistin siellä hillua päissään, oli se sitten lapsen isä eli ei.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012120316380213_uu.shtml

ehkä siksi, että ensin pitäisi saada hoidettua se alkoholiongelma ja sitten parisuhde. Alkoholiongelmaan saa kyllä apua vaikkei olisi ollut päivääkään raittiina. Miehen pitää kuitenkin lähteä siitä, että se alkoholiongelma hoidetaan pois ihan hänen itsensä takia eikä siksi että muuten vaimo ja lapset lähtee. Jos ei se paranemisen halu lähde aidosti itsestä, niin silloin retkahtaminen on aika helppoa, sitäpaitsi voi olla liian rankkaa selvitellä samaan aikaan parisuhdeongelmia ja parantua alkoholismista. Joten ensin se miehen alkoasia kuriin ja sitten vasta parisuhteen parantaminen.

No ei sille sitten voi mitään jos sä et voi oottaa puolta vuotta. Sit erootte vaan.

Mistä sulla oli tullut mieleen, että joidenkin ihan vieraiden ihmisten pitäs tukee sun mietä ja luottaa siihen, jos et pysty ittekään?

ihan itseni puolustukseksi sanon, että mä olenkin tajunnut lähteä jo ennen kuin se menee siihen, että äijä hilluu kotona kännissä. Lapset eivät ole koskaan nähneet isäänsä humalassa, eivätkö tule näkemäänkään, mikäli se minusta on kiinni.
Se ei silti poista sitä totuutta, että alkoholi on ongelma meidän perheessä.

Suhtautumiseen on taas vaikea ottaa kantaa. Itsekin kyllä suosittelisi yhden ongelman hoitamista kerralaan ensin alkoholiongelma ja sitten kun se on hoidossa parisuhde. Jos puoli vuotta on liian pitkä aika voi parisuhdeterapia olla muutenkin turhaa.

No ei sille sitten voi mitään jos sä et voi oottaa puolta vuotta. Sit erootte vaan.

Mistä sulla oli tullut mieleen, että joidenkin ihan vieraiden ihmisten pitäs tukee sun mietä ja luottaa siihen, jos et pysty ittekään?

No eiköhän ne pariterapiat ole lähtökohtaisesti sitä varten, että siellä autetaan rakentamaan suhdetta uudestaan, ja sitä luottamusta silloin kun se puuttuu.

[QUOTE="a.p";27637194]No eiköhän ne pariterapiat ole lähtökohtaisesti sitä varten, että siellä autetaan rakentamaan suhdetta uudestaan, ja sitä luottamusta silloin kun se puuttuu.[/QUOTE]

Onhan ne, mutta eikö nyt ole tärkeämpää hoitaa ensin alkoholiongelma kuntoon? Ja eikö luottamuksen palautumiselle ole aika olennaista, että mies on ensin edes puol vuotta ilman sitä viinaa?

[QUOTE="a.p";27637147]haluaa toki, mutta mä en itse pysty odottamaan puolta vuotta, elää yksin sitä aikaa ja vasta silloin alkaa palaamaan yhteen.
Enkä mä myöskään pysty palaamaan yhteen ilman terapiaa joka alkaa jo ennen yhteenpaluuta, koska mä en vaan uskalla luottaa, me tarvitaan siihen yhdessä terapiaa. Muuten se luottamuspula myrkyttää koko ilmapiirin.

Ja on toki yksityisiäkin, mutta järkytti tuo vastaanotto. Niin nuivasti totesi "me ei haluta olla tukemassa niitä kateettomia lupauksia." Ei se kovin kannustavaa ole sitä kohtaankaan, joka haluaa alkoholista päästä eroon.[/QUOTE]

Sehän on ihan oikein, ettei mitään parisuhdeterapiaa saa silloin kun alkoholiongelma on vielä päällä. Miehen täytyy hakeutua ensin omaan henkilökohtaiseen hoitoon hoidattamaan tuota alkoholiongelmaa ja sinä voit hakeutua omaan terapiaasi puhumaan muuten vaan pahasta olostasi asian tiimoilta. Sitten kun mies alkaa olla ok, tuon alkoholiasian kanssa, niin sitten voitte alkaa puimaan pariuhdettanne ja käymään siellä pariterapiassa. Ei se alkoholiongelma yhdessä yössä parane pelkällä miehen sanalla...

Tällä hetkellä se puoli vuotta tuntuu pitkältä ajalta, sillä tunnen itseni, että mä joudun väkisillä tukehduttamaan tunteeni miestä kohtaan, jotta pystyn elämään erossa.
Enkä mä uskalla luvata, että kerran tapetut tunteen herää uudestaan.

[QUOTE="a.p";27637194]No eiköhän ne pariterapiat ole lähtökohtaisesti sitä varten, että siellä autetaan rakentamaan suhdetta uudestaan, ja sitä luottamusta silloin kun se puuttuu.[/QUOTE]

Niin mutta kun pointti on se, että ei ne halua antaa terapiaa, koska ne ei voi luottaa edes siihen, onko miehes tosissaan siinä jutussa. Jonossa on varmaan paljon pareja, joilla on ongelmia, niin miksi ne ottais sinne tyypin, joka luultavasti käy pari kertaa ja alkaa sitten taas ryypätä? Ethän säkään luota siihen, et se muka pystyis olla ryyppäämättä. Siksihän et enää ole sen kanssa.

no mä kuvittelin, että kun alkoholisti hakeutuu hoitoon, hoidettaisiin yhdessä koko perhettä, tänään saamani vastaus ei sitä kuvitelmaa tue.

Niinkö ne siellä hoidossakin suhtautuu, odottaa vain milloin jokainen alkoholisti repsahtaa uudestaan :O

nimenomaan, mutta parisuhdeterapia ei hoida sitä teidän ongelmanne ydintä, eli miehen alkoholismia. SE on hoidettava kuntoon ennen kuin mistään parisuhteen ongelmista voidaan alkaa puhua. Ei alkoholismi hoidu sillä, että parisuhdetta rakennetaan uudestaan ja luottamusta yritetään palauttaa, kun eihän alkoholisti voi sen luottamuksen arvoinen olla niin kauan kuin alkoholismi on hänellä vaivana.

[QUOTE="a.p";27637218]no mä kuvittelin, että kun alkoholisti hakeutuu hoitoon, hoidettaisiin yhdessä koko perhettä, tänään saamani vastaus ei sitä kuvitelmaa tue.

Niinkö ne siellä hoidossakin suhtautuu, odottaa vain milloin jokainen alkoholisti repsahtaa uudestaan :O[/QUOTE]

En ymmärrä, mikä sua nyt hiertää. Jos et voi puolta vuotta odottaa peläten, että tunteet haihtuu siinä ajassa, niin silloin on kyllä lasten kannalta parempikin erota. Myös jos ei iskä voi puolta vuotta olla raittiina, niin yhteenpaluuta ei kannata edes harkita.

[QUOTE="a.p";27637218]no mä kuvittelin, että kun alkoholisti hakeutuu hoitoon, hoidettaisiin yhdessä koko perhettä, tänään saamani vastaus ei sitä kuvitelmaa tue.

Niinkö ne siellä hoidossakin suhtautuu, odottaa vain milloin jokainen alkoholisti repsahtaa uudestaan :O[/QUOTE]

joo, koko perhe voi saada apua mutta sitä apua ei saa parisuhdeterapiasta. Sinä ja lapset saatte omaa keskusteluapua ja mies saa omaa tukea alkoholismiin. Lisäksi voi olla jotain perhetapaamisia joissa puidaan sitä miehen alkoholismia, mutta teidän parisuhteenne ongelmia ei kyllä selvitetä ennen kuin se itse pointti, eli alkoholismi on hoidossa.
Jos ihmisellä on vaikka syöpä ja hiukset tippuu päästä, niin ensin pitää hoitaa se syöpä hoitoineen pois alta ennen kuin uusia hiuksia voidaan alkaa kasvattaa. Hiusten kasvattaminen kesken hoitojen olisi ihan turhaa, kun ne tippuvat uudestaan pois kuitenkin. Tajuatko?

1. mies tekee päätöksen lopettamisesta
2. mies lopettaa ja hakeutuu heti hoitoon
3. mies on raitis ja käy hoidoissa
4. mies ei käy enää hoidossa mutta pysyy silti raittiina
5. mies on raitis
6. te voitte alkaa hoitaa parisuhdettanne, mutta kannattaa pitää huoli siitä että mies on tosiaan ollut tarpeeksi kauan raitis tässä vaiheessa, koska tuo parisuhdeongelmien auki repiminen altistaa aika helposti uudelle ratkeamiselle.

Kirkon tarjoamassa parisuhdeterapiassa sitä alkoholismia tuskin hoidetaan. Perhen mukaan ottamista hoitoon kysyisin tässä vaiheessa taholta joka hoitaa myös miestä.

Siis ongelma on se, ettei mulla kestää pää odottaa kuukausia. se on joko tai. Mun jaksaminen ei yksinkertaisesti riitä.

Mä kuitenkin tunnen oman mieheni myös sen verranhyvin, ettei lähde huvikseen mihinkään terapioihin ja myönnä alkoholiongelmaansa. On niin korkea kynnys hänellä niellä se ylpeys. Joten mä ehkä olen valmis ottamaan sen riskin, että palaisin yhteen siinä vaiheessa kun miehellä on vielä hoito alussa. Kuitenkin tietoisena siitä, että yksin kerta, ja se olisi siinä.

tuo jäikin juuri kijoittamatta, että kun tekevät aa:n jha al-anonin kanssa kirkolla yhteistyötä, niin luulisi, että olisivat neuvoneet muaallekin, kuin toipumaan erosta heidän eroryhmäänsä.

Yhteistyössä