Tulikohan taas turha antibioottikuuri lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lääkäri määräsi juuri lapselle Kefexin-kuurin keuhkoputkentulehdukseen ja pelkään, että kuuri on turha ja vain varmuuden vuoksi määrätty. Mies käytti lasta yksityisellä lääkärillä, kun on vakuutus. Lapsi on ollut vasta muutaman päivän kipeänä ja luin mm. Terveyskirjastoon, että yleensä keuhkoputkentulehdus ei vaadi antibioottia. Silmien takia vietiin lääkäriin, koska silmät kutisivat rajusti. Muuten olisi kvartetti lääkäriä mahdollisimman pitkään. Käytännön elämä kun on osoittanut, että jotkut lääkärit edelleen määräävät liian heppoisin perustein antibiootteja. Turhat antibiootit turhaan kuormittavat suolistoa ja laskevat vastustuskykyä, ja pelkään että nyt alkaa sairastelukierre tämän mahdollisesti turhan antibiootin takia. Kokemuksia?

Lapsihan nyt kuitenkin oli sillä lailla kipeä, että teillä heräsi asiasta huoli. Ei kukaan huvikseen lasta lääkärille vie. Eli ei tässä nyt tervettä lasta ole kukaan lääkitsemässä, kuten annat ymmärtää, vaan lapsi selvästi on kuitenkin sairas.
Sillä lääkärillä nyt ehkä kuitenkin on vähän enemmän kokemusta kuin sinulla yhden googlettamisen perusteella, joten luottaisin häneen. Itse olen sitä mieltä, että kärsikää toki aikuiset kaikki sairautenne ilman lääkkeitä, mutta lapselta ei lähdetä viemään pois lääkärin määräämiä lääkkeitä. Se on lapsen elämä ja terveys mikä siinä on kyseessä.
Taudeilla, joihin antibiootteja määrätään, on vakavia sivuvaikutuksia, ja ne harvemmin paranevat itsestään.

Sinuna syöttäisin kuurin, ja ensi viikolla tähän aikaan teillä on terve lapsi ja sinä olet unohtanut ahdistuksesi. Jos nyt alat säätämään, sulla voi olla ensi viikolla tähän aikaan edelleen sairas lapsi, ja sinä vielä arvot että pitäisiköhän antaa pilleri vai ei. Turhanpäiväistä jahkaamista ongelmissa jotka on nopeasti ratkaistavissa.

Lapsihan nyt kuitenkin oli sillä lailla kipeä, että teillä heräsi asiasta huoli. Ei kukaan huvikseen lasta lääkärille vie. Eli ei tässä nyt tervettä lasta ole kukaan lääkitsemässä, kuten annat ymmärtää, vaan lapsi selvästi on kuitenkin sairas.
Sillä lääkärillä nyt ehkä kuitenkin on vähän enemmän kokemusta kuin sinulla yhden googlettamisen perusteella, joten luottaisin häneen. Itse olen sitä mieltä, että kärsikää toki aikuiset kaikki sairautenne ilman lääkkeitä, mutta lapselta ei lähdetä viemään pois lääkärin määräämiä lääkkeitä. Se on lapsen elämä ja terveys mikä siinä on kyseessä.
Taudeilla, joihin antibiootteja määrätään, on vakavia sivuvaikutuksia, ja ne harvemmin paranevat itsestään.

Sinuna syöttäisin kuurin, ja ensi viikolla tähän aikaan teillä on terve lapsi ja sinä olet unohtanut ahdistuksesi. Jos nyt alat säätämään, sulla voi olla ensi viikolla tähän aikaan edelleen sairas lapsi, ja sinä vielä arvot että pitäisiköhän antaa pilleri vai ei. Turhanpäiväistä jahkaamista ongelmissa jotka on nopeasti ratkaistavissa.
Itse asiassa moni tyypillisesti antibiooteilla hoidettu tulehdus paranee itsestään, kuten nyt nämä keuhkoputkentulehdukset ja korvatulehdukset joita ennen niin innokkaasti määrättiin. Ja edelleen määrää koska 1) potilas kokee saaneensa hoitoa ja hänet saadaan nopeasti pihalle sekä 2) seurantakäyntien eli lääkäriresurssien tarve vähenee. Kumpikaan näistä ei ole lääketieteellinen indikaatio lääkkeelle joka syö vastustuskykyä ja aiheuttaa kumulatiivisesti lukuisia, vakavia terveysongelmia väestötasolla ja potentiaalisesti ko. yksilön kohdalla.

Aloittajan kohdalla odottelisin hetken seuraillen ennen mahdollista kuuria.

Yhteistyössä