Tuli tuossa mieleen semmosta vaan että kun sanotte sitä että köyhän pitäisi muuttaa kaupunkiin tjn..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmm"

Vieras
Mä tutustuin ja rakastuin mun mieheen lähemmäs 10 vuotta sitten ja muutin maalle hänen luokse. Olin juuri täyttänyt 18. Joo ja sossun rahoilla elin silloin, olin aika vilkas enkä paljoa paikoillani pysynyt. Sitten tosiaan tapasin mieheni. Rakastuin hänen ulkonäköön, luonteeseen ja ehkä myös siihen että hän oli kunnollinen eikä mikään renttu niinkuin ne minun aikaisemmat miehet.
Mieheni on täällä maalla asunut koko ikänsä. 14 vuotiaana meni kesätöihin, ja nyt 15 vuotta myöhemmin , hän on edelleen töissä samassa paikassa.. Toki ammattikoulu ja armeijakin tuohon väliin mahtuu.
Mutta, aika pian tapaamisestamme mieheni kanssa, tulin raskaaksi.. Ei se mikään vahinko ollut, kaikkihan tietää miten lapsia tulee... Ja kohta jo toinen tuloillaan.... Kun aloin tuota ensimmäistä vauvaa oottamaan niin alettiin rakentamaan taloa, lainalyhennys on muutaman satasen halvempi kuin asuisi vuokralla.
Nuorimmaisen ollessa vuoden ikäinen päätin mennä autokouluun, ei täältä maalta yksinkertaisesti pääse mihinkään jos sitä autoa ei ole kun bussitkaan ei kulje kuin kaksi kertaa päivässä ja vain koulupäivinä.
Lapset kasvoi ja aloin etsiä töitä ja hups kuinka ollakkaan , eihän täältä kylältä mitään töitä saa ellei ole tuttuja tai kavereita, niin se vain täällä maalla menee...
Onhan miehellänikin pitkä työmatka, n.100km päivässä.
Pitäisi olla minullakin aika hyväpalkkainen työ että viitsii 100km (joka minulla olisi jos töihin pääsisin) päivittäin kulkea ja vielä se että miehelläni työpaikka on ihan eri suunnassa jossa taas minulle ei töitä löytyisi..

.... Ja tarina jatkuis vielä mutta ehkä tässä tuli se tärkein juttu kuiteski....
Että tässäpäs teille mietittävää kun narisette siitä että muuttakaa työpaikkaanne lähemmäksi tai muuta vastaavaa!
Jos tuosta tekstistäni nyt kukaan saa mitään tolkkua :D

Mä en saanut tosta kiinni sun pointtiasi.
Sä olet itse valinnut asuinpaikkasi ja jos siellä ei ole töitä, niitä ei ole. Joko muutat muualle, kuljet pitkiä työmatkoja tai olet hiljaa.

Miksi olette rakentaneet talonne 100 km päähän miehen työpaikasta? Eihän tuossa kulkemisessa ole mitään järkeä, kun ilmeisesti rakentamisen aikaan sinulla ei ole ollut töitä, tuttuja tai kavereita asuinpaikassanne. Vaikka olette lainan lyhennyksissä säästäneet suhteessa vuokraan, niin kulkemisessa olette sitten tuhlanneet sitäkin enemmän...

No, jos siellä miehen työpaikan alueella ei joka tapauksessa ole töitä, niin muutto sinne tuskin työttömyyttäsi ratkaisisi. Onko sinulla koulutusta? Ilman sitä ei pahemmin töitä saa...

Ja voisittehan te muuttaa jonnekin missä teille on molemmille töitä. Jos miehellä on 15 vuoden työkokemus, kai hän jossain muuallakin voisi olla töissä.

Mun mielestäni tuo on taas yksi hyvä syy muuttaa lähemmäksi työpaikkaa. Mikä ihmeen järki on asua 100 km päässä töistä, jos vaimokaan ei siltä paikkakunnalta töitä saa?

[QUOTE="vieras";24846486]Mun mielestäni tuo on taas yksi hyvä syy muuttaa lähemmäksi työpaikkaa. Mikä ihmeen järki on asua 100 km päässä töistä, jos vaimokaan ei siltä paikkakunnalta töitä saa?[/QUOTE]
Niin periaatteessa se on sama, missä työtön/kotiäiti asuu. Säästäisitte miehen työmatkoissa. Ja sinä saattaisit löytää töitä vaikka 100 km päästä sieltä, jolloin vain sinä kulkisit eikä molemmilla olisi sitä pitkää matkaa.

[QUOTE="tii-";24846477]Miksi olette rakentaneet talonne 100 km päähän miehen työpaikasta? Eihän tuossa kulkemisessa ole mitään järkeä[/QUOTE]

Ymmärsin ap:n kirjoituksesta että työmatka on yhteensä 100 km eli työpaikka noin 50 km:n päässä kotoa. Eihän tuo ole ruuhka-Suomessakaan matka eikä mikään, maaseudulla asuvalle vielä vähäpätöisempi matka. Ehkä heillä oli tontti vaikkapa miehen kotipaikan lähellä?

Siis itsehän en tässä mitään marise tai valita vaan halusin vain sano sitä että kaikilla se muutto ei ole mahdollista, kun jotkut valittaa siitä että "mikset muuta lähemmäs työpaikkaa yms" .
Ja sinulle "vieras", kyllä, asumme miehen kotipaikan lähellä :)

No ei tosta sun kirjoituksesta kyllä käy mitenkään ilmi miksi ette voisi muuttaa halutessanne paikkakunnalle jossa molemmille olisi töitä. Mikä teitä estäisi?

[QUOTE="Aloittaja";24846564]Siis itsehän en tässä mitään marise tai valita vaan halusin vain sano sitä että kaikilla se muutto ei ole mahdollista, kun jotkut valittaa siitä että "mikset muuta lähemmäs työpaikkaa yms" .
Ja sinulle "vieras", kyllä, asumme miehen kotipaikan lähellä :)[/QUOTE]

Ymmärrän että ette halua, mutta miten niin ei ole mahdollista?

[QUOTE="vieras";24846514]Ymmärsin ap:n kirjoituksesta että työmatka on yhteensä 100 km eli työpaikka noin 50 km:n päässä kotoa. Eihän tuo ole ruuhka-Suomessakaan matka eikä mikään, maaseudulla asuvalle vielä vähäpätöisempi matka. Ehkä heillä oli tontti vaikkapa miehen kotipaikan lähellä?[/QUOTE]
No 50 km onkin ymmärrettävämpi, mutta silti itse harkitsisin muuttoa. Valinta sen itse rakennetun talon ja työpaikan välillä, eihän se helppo ole, mutta valitsisin työpaikan, koska asua voi muuallakin. Työt ei aina tule luokse.

Kyllä mun puolestani voitte asua siellä, vaikka rahaa olisikin vähemmän. Mutta omalla kustannuksellanne. Ei ole muiden veronmaksajien asia tukea mitenkään sitä, että valitsette asua syrjemmässä omassa talossa väljästi. Eli asukaa vaan, valittaa rahapulaakin mun puolestani voi. Mutta sitä ei kannata valittaa, jos yhteiskunta ei tue ratkaisuanne ylimääräisellä rahalla.

[QUOTE="siis";24846542]jos talon rakentaa niin se määrittää kaiken, siinä on sit asuttava kuolemaan asti vaikka just töitten puutteen takia nälkään kuolis?[/QUOTE]

Eihän tässä kukaan ole nälkään kuolemassa, ainakaan me. Mutta miksi jättää varma työpaikka ja muuttaa vieraalle paikkakunnalle jossa se työpaikka ei ehkä niin varma olekkaan vaikka luvataanki?
Esim täällä lapsilla on kaverit, mummot ja papat, tukiverkot ja kaikki ja myös se oma talo. Mieheni ei ikinä muuttaisi kaupunkiin, onhan hän kokoikänsä asunu maalla :)

[QUOTE="vieras";24846569]No ei tosta sun kirjoituksesta kyllä käy mitenkään ilmi miksi ette voisi muuttaa halutessanne paikkakunnalle jossa molemmille olisi töitä. Mikä teitä estäisi?[/QUOTE]

Mutta miksi ihmeessä jättää varma työpaikka? Näinä päivinä kun tuo työpaikka ei ole itsestään selvyys.. Ja en edes halua täältä pois :) Vaikka työmatka onkin pidempi.. Sama aika mulla menee täältä kaupunkiin työpaikalle ku asusin kaupungissa ja joutuis ruuhkassa jonottaan.

[QUOTE="Aloittaja";24846584]Eihän tässä kukaan ole nälkään kuolemassa, ainakaan me. Mutta miksi jättää varma työpaikka ja muuttaa vieraalle paikkakunnalle jossa se työpaikka ei ehkä niin varma olekkaan vaikka luvataanki?
Esim täällä lapsilla on kaverit, mummot ja papat, tukiverkot ja kaikki ja myös se oma talo. Mieheni ei ikinä muuttaisi kaupunkiin, onhan hän kokoikänsä asunu maalla :)[/QUOTE]
Mikä sitten oli pointti? Jos ette koe perhettänne köyhäksi, niin voithan sinä sitten olla työtön ja elätte miehen rahoilla. Valintahan sekin on. Jos perhe on köyhä, ei tule mitenkään toimeen, niin minusta se oma talo pitäisi jättää ja muuttaa paremmille apajille. Teillä taitaa kumminkin mennä ihan ok.

Ai miten niin muutto ei ole mahdollinen? Mikä sen siis estää?
Onhan se tietysti aika iso päätös muuttaa kauas, mutta jos molemmat haluaa tehdä töitä niin joskus se on ainoa vaihtoehto.

Mutta ilmeisesti teillä on varaa siihen että olet kotona niin mikäs siinä. Omia valintojahan ne aina kuitenkin on.

[QUOTE="tii-";24846617]Mikä sitten oli pointti? Jos ette koe perhettänne köyhäksi, niin voithan sinä sitten olla työtön ja elätte miehen rahoilla. Valintahan sekin on. Jos perhe on köyhä, ei tule mitenkään toimeen, niin minusta se oma talo pitäisi jättää ja muuttaa paremmille apajille. Teillä taitaa kumminkin mennä ihan ok.[/QUOTE]

Joo kyllä meillä menee ihan jees.
Pointti siis oli se että kun te jankkaatte aina siitä että pitää muuttaa lähemmäs työpaikkaa ym niin yritin tässä selventää, näköjään aika heikosti, että kaikki ei ehkä halua muuttaa ja myös sen että minäkin penskana tänne muuttanu eikä ollu huolta huomisesta enkä myöskään paljon "töilläni" päätä sillon vaivannut , niin ... Öh, mitähän mun pitikään sanoa :D
Ei esim tuolla elämäntyylillä ajattele mitään hiton työmatkoja :D Tätä paikkakuntaa en edes tiennyt että on olemassakaan ennenku tuo ukko minut tänne rahaas :D

Joo, ei tästä pirukaan ota selvää.. :D

[QUOTE="vieras";24846634]No en mä keksinyt yhtä ainutta syytä tuosta sun tekstistä, mitkä tekisi muuttamisen mahdottomaksi.[/QUOTE]

Miehen työpaikka, tukiverkosto, lasten ja omat kaverit, kaikki on täällä...

[QUOTE="vieras";24846629]Ai miten niin muutto ei ole mahdollinen? Mikä sen siis estää?
Onhan se tietysti aika iso päätös muuttaa kauas, mutta jos molemmat haluaa tehdä töitä niin joskus se on ainoa vaihtoehto.

Mutta ilmeisesti teillä on varaa siihen että olet kotona niin mikäs siinä. Omia valintojahan ne aina kuitenkin on.[/QUOTE]

Ja edelleenkään minua ei pitkät työmatkat haittaa . Viihdytään täällä ja täällä on meille kaikki...

50km suuntaansa on tänäpäivänä "normaali" työmatka, jopa siellä kaupungissa asujillekkin..

Tilanteet muuttuu, sitä ei koskaan tiedä mistä sitä löytää itsensä asumasta tai tekemästä työtä.. :)

[QUOTE="Aloittaja";24846658]
Pointti siis oli se että kun te jankkaatte aina siitä että pitää muuttaa lähemmäs työpaikkaa ym niin yritin tässä selventää, näköjään aika heikosti, että kaikki ei ehkä halua muuttaa [/QUOTE]
Ei kaikki haluakaan muuttaa eikä tukiverkkojen katkaiseminen ole helppoa. Mutta jos on työttömyyttä/köyhyyttä, niin muutto muualle voi katkaista "kierteen". Ei se automaattisesti pelasta, mutta paikoille jääminen pelastaa epätodennäköisemmin. Siksi muutto on järkevä ehdotus. Monet tuskailee, kun kyläpahasella ei ole töitä, mutta eivät yhtään mieti muuttamisvaihtoehtoja. Sinä et nuorena ajatellut töitä tai työmatkoja, mutta nyt olet sen ikäinen, että olet alkanut ajatella. Ennemmin tai myöhemmin ihmiset herää tilanteeseen. Kyllä se muualle muuttaminen on hyvä ehdotus.

mä ymmärrän ap:n pointin täysin, samanlaisella paikkakunnalla kun itsekin elän.
Jos toisen työ on kuitenkin sillä paikkakunnalla, muutto ei ratkaise mitään. Ja aika kauan saisi ap:nkin tapauksessa, vaikka siis miehen työ siellä kaupungissa onkin, tienata että tulisi maksettua se kallis tontti ja talo. Meillä maalla kun niitä tontteja saa eurolla, tai kotipaikasta ilmaiseksi, ja ok talojakin on myynnissä parillakymmenellä tuhannella.
Kuten kirjoitinkin tuossa toisessa ketjussa, että mä maksan asuntolainaa 200 kk, ja vaikka siihen lisää sähkölämmitykset ja verot, niin en sillä summalla asuisi vuokralla. Vuokra-asuntoon vaan saisin reilusti asumistukea.
Miksi sen ap:n miehen tarvitsisi ap:n työpaikan takia muuttaa, jos kerran haluaa asua maalla?
Pitäisiköhän ap:n nyt sitten muuttaa erilleen miehestään, niin te olisitte tyytyväisiä?
Ap saisi tukea vuokraan, voisi käydä tekemässä hanttihommiakin, ja hän voisi lomailla edelleen miehen luona, veronmaksajien kustannuksella.

Yhteistyössä