Tuli paha mieli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
Joudun palaamaan töihin ja lapset menevät päiväkotiin. Nuorempi on silloin muutaman kuukauden päälle 1-vee ja tuntuu jo valmiiksi pahalta. Tänään sain tästä asiasta sellaisen kommentin, että tuli paha mieli. Kotona kannattaisi kuulemma olla pitempään, koska päiväkodin työntekijät eivät tykkää yhtään, kun noin pieniä viedään sinne. Ovat siellä isompien jaloissa ja haittaavat muiden leikkejä. Että näin. Päiväkoti (joka on täällä ainoa vaihtoehto) on jakanut lapset eri ryhmiin syntymävuoden mukaan ja kuopus on menossa 06 syntyneiden ryhmään, ei siis samaan kuin 3-vuotiaat. Toki varmaan ulkoilevat samassa ja näin, mutta uskoisin kuitenkin, että lapsi pärjää siellä. Varmaan aluksi tulee itkua, mut eiköhän se siitä ajan kanssa.

Henkilö, joka tämän kommentin mulle sanoi, vei oman lapsensa vasta 3-vuotiaana hoitoon. Sitä ennen lasta ei ollut hoitanut kukaan oman perheen ulkopuolinen, eikä lapsi ollut käynyt missään kerhoissa tai muutenkaan viettänyt aikaa juurikaan muuten kuin oman perheen kanssa. Arvata saattaa, että kova itku siitä tuli kun lapsi yhtäkkiä joutui jäämään täysin vieraaseen hoitopaikkaan ilman äitiä. Mun kävi lasta silloin kovasti sääliksi, mutta pidin sen omana tietonani, en ilkeillyt tälle äidille.

Mulla on muutenkin paha mieli kun joudun palaamaan töihin, enkä kaipaisi yhtään ilkeää kommettia asiasta. Tänään tuli sellainen olo, että olen kelvoton äiti, taas kerran. :(

Mä muistan kun eilisen päivän kun vein poitsun tarhaan, olo oli mitä hirvein ja tunsin itseni maailman huonoimmaksi äidiksi. Kun sitä sitten näki kuin poitsu päivä päivältä alkoi nauttia enemmän uusista kavereistaan niin itselläkin tuli hyvä olo ja tunne et oli onnistunut jossain =)

Ei se, onko ollut ennen tarhaa hoidossa, juurikaan vaikuta siihen miten lapsi hoitoon jää.. Yleensä ne huutaa viikon tai pari äitin perään pää punasena.. Tai sitten eivät huuda, se riippuu lapsesta...

Mutta tuohan on hyvä että tarhassanne on pienten ryhmä erikseen eli kun sielä on lähinnä vain saman ikäisiä (+-1v) ei pienimmätkään jää niin helposti jalkoihin... Tsemppiä van hoidon/töiden aloitukseen ja kyllä lapsesi sinne hoitoon sopeutuu niin muittenkin lapset on sopeutunut... =)

Meidän poikanen lähti 1½v päiväkotiin, ja kyllähän olen kantanut syyllisyyttä ja välillä itkeskellyt, kun olen jättänyt itkevän pojun hoitopaikalle. MUTTA, lapset sopeutuvat nopeasti päiväkotirytmiin ja sitä paitsi oppivat aivan mielettömästi uusia hienoja juttuja siellä :) . Meidänkin jössikkä oppi syömään ja pukemaan itse päiväkodissa, hän myös oppi leikkimään ryhmässä toisten kanssa =) Olet maailman paras äiti lapsellesi, usko pois :flower: =)

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ei se, onko ollut ennen tarhaa hoidossa, juurikaan vaikuta siihen miten lapsi hoitoon jää.. Yleensä ne huutaa viikon tai pari äitin perään pää punasena.. Tai sitten eivät huuda, se riippuu lapsesta...

Kyllä se tässä tapauksessa vaikutti. Perhe on ehkä vähän epäsosiaalinen, eikä lapsi ole juurikaan nähnyt muita ihmisiä kuin oman perheensä. Kun meilleikin tuli kylään ekoja kertoja, niin ei uskaltanut yhtään irrottaa otettaan äidistä, saatikka, että olisi voinut katsoa päin. Ikää tällöin melkein 3. Meillä ei kumpikaan lapsi pelkää noin paljon vieraita ihmisiä, vaikka esikko vierasti tosi paljon pienenä, alle 1-vuotiaana.

No eihän toi nyt niin kovin pieni oo jos on vaikka sen 1v3kk hoitoon mennessä. Osannee kävellä, ehkä vähän syödä itse, ja sanoja löytynee koko ajan lisää. Jos töihin on mentävä (rahan takia?), niin sitten on, eikä välttämättä esim 6 kk lisää kotona tekis hoidon aloitusta yhtään sen helpommaksi.

Muiden mielipiteistä ei kannata kauheesti perustaa, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Rohkeasti sanot, että teidän nuorimmainen menee nyt hoitoon ja sillä siisti, on teidän perheenne päätös. Eikä se nyt herra jumala tee susta huonoa äitiä että lapses menee hoitoon!

Yhteistyössä