Tuli paha mieli kun käytiin tutustumassa päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapsella on kasvoissa joku "kauneusvirhe" mikä on ja pysyy niin noi huutelut jatkuu koulussakin eikä siellä oo ketään vahtimassa.Eli niinkuin tuolla joku sanoikin niin tärkeintä tytölle on hyvä itsetunto ja että tollaset idiootit pitää jättää omaan arvoonsa.Ja nyt sanoa myös päiväkotiin että siellä puututaan asiaan ja pidetään silmällä.
Mutta niin,noita huutelijoita tulee aina kuitenkin olemaan.Tiedän kokemuksesta kun pienenä mun parhaallla kaverilla oli syntymämerkki kasvoissa.Ja vaikka huudellaan ei se tarkoita sitä että sitä pitäisi vaan nätisti kuunnella.

[QUOTE="alma";23083500]Kylä se lapsi enemmin tai myöhemmin joutuu kuitenkin kohtamaan julman maailman, en tiedä, onko sekään niin hyvä ratkaisu, että hän on kotona kouluikään. Monet lapset ovat valitettavasti ilkeitä, ovat ollet kyllä ennenkin. Sinun on nyt ryhdistäydyttävä ja otettaa asia puheeksi siellä päiväkodissa, jotta puuttuvat pojan käytökseen. Sinun pitää puolustaa lastasi.
Olen itsekin hirveä herkkis, ja olisi kyllä hirveää, jos omaa lasta kiusattaisiin.[/QUOTE]

Mä olen tästä samaa mieltä. En nyt tiedä minkälaisesta "kauneusvirheestä" on kyse, mutta mitä nuorempia muut lapset ovat, sitä vähemmän tuollainen herättää kummastusta. Sitten eskari- ja kouluvaiheessa lapsellasi on jo vanhoja kavereita tukena uusia kummastelijoita vastaan. Ja niiden myötä terve itsetunto.
Tuon ilkeän pojan vanhemmille pitää saada tieto. Meillä sattui vähän saman tyyppinen tilanne kun mieheni oli hakemassa poikaamme päiväkodista syksyllä. Mies näki, kun joku isompi poika ilmeili ja irveili meidän pojalle aidan läpi niin, että poika alkoi itkeä (ja tässä siis kyse todella ilmeisestä ikäerosta, meidän poika alle 1,5-v. ja tuo isompi varmaan eskarilainen). Tuon isomman pojan äiti tuli sitten siihen ja sai kuulla mieheltäni kyllä, miten huonosti on poikansa kasvattanut. Muija oli ihan sanaton ja häpesi kyllä. Ei tosin sanonut pojalleen mitään!

en tiedä onko kasvatusmallissa vai missä vika, mutta jotkut lapset ihan oikeasti eivät tajua mitä tarkoittaa toisen kunnioittaminen ja miten toisia kophdellaan.
itse olen pienestä asti toitottanyut ja muistuttanut lapsiani siitä, että kenenkään ulkonäköä ei arvostella eikä ketään saa loukata, kumpikin on tämän asian sisäistänyt ja esikoinen (tyttö 6v.) aina kertookin välillä kuinka rumasti joku lapsi on toisellle puhunut, tyttöni sitten siihen väliin yleensä menee torumaan, että toiselle tulee paha mieli niin ei saa tehdä (hyvin on siis opit sisäistänyt)

Mä oon varmaan omituinen, mutta mua ei vieraiden räkänokkien paskapuheet haittaa pätkääkään, varsinkin kun tiedän että lapseni on suloinen ja ihana.
Jos pahoittaisin mieleni kaikesta sanomisista niin eihän sitä voisi sitten poistua asunnosta ollenkaan.
Lohduttaudu sillä että se poika on varmaan joku erityislapsi jolla on hirveästi ongelmia, ja se purkaa pahaa oloaan tuolla tavalla.

Hmm, no mä olisin kyllä ap:nä ennemminkin kertonut sille "haukkujalle", että sellaisia kauneusvirheitä vaan joillain on, eikä ne tee siitä lapsesta ihmisenä sen huonompaa... Kun ei nuo päiväkoti-ikäiset edes välttämättä pahuuttaan tuollaisia puhu, ajattelemattomuuttaan vain.

Hmm, no mä olisin kyllä ap:nä ennemminkin kertonut sille "haukkujalle", että sellaisia kauneusvirheitä vaan joillain on, eikä ne tee siitä lapsesta ihmisenä sen huonompaa... Kun ei nuo päiväkoti-ikäiset edes välttämättä pahuuttaan tuollaisia puhu, ajattelemattomuuttaan vain.

No tuo sanominen varmasti osaltaan ajattelemattomuutta, mutta tuo noin ruma kielenkäyttö on kyllä ihan opittua ja tarkoitettua.

EIhän tuollaisen lällättelijän pillin mukaan pidä lähteä tanssimaan, eli kyllä mun mielestäni sä voit lapsen hoitoon viedä. Eikä sunkaan kannata kovin paljoa tuntea pahaa asiasta - kyse oli kuitenkin keskenkasvuisesta kakarasta, joka tuskin ees tiesi tarkaan mitä sanoi. Toisti vaan luultavammin kielenkäyttömallia jonka on kotoonsa saannut.

Meidän lapsi aloitti joku aika sitten uudessa päiväkodissa ja heti aamulla oli hänen ulkonäköään haukuttu siis lihavaksi. Lapsella on pyöreät posket, mutta ne sukuvika ennemmin. Aivan kuten sillä urheiluruudun(tai mikä juontaja se nyt on) naisjuontajalla. Olikohan Heidi Suomi tms. Asiaa oli puitu päiväkodissa osallisten kesken. Seuraavina päivinä sitten oli tullut tätä pahoinpitelyä mukaan mm. nyrkillä lyöty naamaan, selkään jne. Lapsi ollut hoidossa aiemmin muutamassa päiväkodissa ja koskaan ei ole tuollaista tapahtunut. Luin hoitajan kertomuksesta rivien välistä jo ennen lapsen hoidon aloitusta, että siellä on muutama ongelmalapsi samassa ryhmässä. Onkohan oppi tullut kotoa. Molemmat on näitä ns. nicopettereitä, jotka asuvat yli puolenmillin arvoisissa omakotitaloissa ja vaatteet jne. on vain merkkivaatteita jne.

Valitettava tosiasia mutta ei ryhmässä tarvi olla kuin yksi räkänokka jolle ei perus käytöstapoja ole opetettu niin jo alkaa muutkin äkkiä laukomaan moisia lällätyksia jos ei opettajat tätä karsi heti pois. Ilmoitus vaan sinne päiväkotiin.
Meilläkin käy eräs tyttä naapurustosta kylässä joka on päivisin lähi päiväkodissa ja kyllä sen käytöksestä ja puheesta huomaa. On todella raivostuttavaa jos itselläni soi puhelin niin tämä naapurin räkänokka tunkee siihen ja alkaa huutamaan kuka soittaa, lopulta kun poistut huoneesta useinkin wc tilaan laittamalla oven lukkoon jotta saan puha rauhassa niin heti on kysymässä kun puhelu loppuu ja tulen takaisin että kuka se oli?
Kun asiasta sanon että on epäkohteliasta alkaa kylässä huutamaan kuka soittaa tai edes kysellä kuka soitti alkaa vinkuminen että kyllä hänenkin vanhemmat aina kertoo kuka soitti ja ei saa jättää sanomatta.

Peesaan muita tuossa hoitoon viemisessä, ei kannata tuollaista säikähtää koska kouluun meno on joskus edessä. Mietin vain että kai puhuit lapsesi kanssa asiasta ja painotit että se lällättelevä lapsi oli tietämätön ja että oma lapsesi on hyvä juuri sellaisena kuin hän on? Pienet lapsethan yhdistävät kaiken itseensä ja pahimmassa tapauksessa oma lapsesi luulee että äiti itki kotona koska hän on ruma :(

Oltiin jo sisällä käyty ja oli aika lähteä ulos tutustumaan pihan leikkipaikkoihin.
Heti ovella oli vastassa joku lähemmäs kouluikäinen poika ja tyttömme (3-v.) nähdessään tämä poika rupesi irvailemaan "hyi hito kun on ruma kakara! tosi ruma lapsi, saisit hävetä rumuuttas!"
Olin vain että :O
Menin niin sanattomaksi, etten tajunnut kelleen mainita asiasta. Kotona purskahdin itkuun, miten joku noin pieni lapsi voi olla noin julma ja ilkeä?
Olkoonkin meidän lapsella pieni "kauneusvirhe" kasvoissa, mutta tuota poikaa ei oltu kyllä yhtään kasvatettu hyviin tapoihin.

Tiedätkö mitä? Kun kerran lapsellasi on jokin "virhe" kasvoilla, olisi todella tärkeä opetella suhtautumaan siihen normaalisti. Maailman sivu tulee olemaan ilkeitä ihmisiä ja jos jokaisesta sanasta pahoittaa mielensä, saa jäädä kotiin itkemään loppuiäksi.

Älä pillahda ajattelemattomien ja ilkeiden ihmisten sanomisista itkuun ja sillä tavoin opeta omaa lastasi häpeilemään tai nolostelemaan itseään. Sinulla on kaunis ja ihana lapsi ja sinä olet tärkeässä asemassa hänen elämässään, kun ohjaat häntä suhtautumaan itseensä arvostavasti. Aina jollain on hörökorvat, iso nenä, vinot hampaat, kierot silmät jne.

Seuraavan kerran kun vastaavaa sattuu, pysähdy jututtamaan ilkeilijää ja selvitä tilanne paikan päällä rauhallisesti. Kerro hänelle miten me kaikki kuule ollaan erilaisia ulkonäöstä lähtien ja onpa tosi harmi jos sinusta tuntuu mukavalle puhua toisille noin ja tiedätkö miten pahalta tuo voi toisesta tuntua? Entäs jos sinua puhuteltaisiin noin tai kerrottaisiin kuinka ikävä ihminen olet? Eikö tulisi tosi paha mieli? Tuon ikäinen lapsi on vielä sydämeltään heräteltävissä. Jos et tilanteessa osaa menetellä oikein, niin sitten hakemaan sitä aikuista, joka on tästä lapsesta vastuussa. Mainitsemassasi tilanteessa hoitaja. Tilannehan on kasvun paikka teille kaikille joten ei kannattaisi kääntää selkäänsä ja lähteä uikuttamaan kotiin. Kaikella ystävyydellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mää ite;23083702:
Peesaan muita tuossa hoitoon viemisessä, ei kannata tuollaista säikähtää koska kouluun meno on joskus edessä. Mietin vain että kai puhuit lapsesi kanssa asiasta ja painotit että se lällättelevä lapsi oli tietämätön ja että oma lapsesi on hyvä juuri sellaisena kuin hän on? Pienet lapsethan yhdistävät kaiken itseensä ja pahimmassa tapauksessa oma lapsesi luulee että äiti itki kotona koska hän on ruma :(

Ajattelen ihan samoin, että kyllä kai tuon ikäinen voi hyvinkin ymmärtää, mistä on kyse ja lapsen kanssa olis hyvä puhua asiasta. Että "äidille tuli paha mieli, kun se poika puhui niin rumasti". Ja kertoa lapselle, että aikoo soittaa päiväkotiin ja keskustella asiasta. Mun mielestä lapsen tulee saada tietää, että äiti on hänen puolellaan ja hoitaa asiaa eteenpäin.
Ja se hyvän itsetunnon luominen on kaiken a ja o:)

[QUOTE="vieras";23083730]Tiedätkö mitä? Kun kerran lapsellasi on jokin "virhe" kasvoilla, olisi todella tärkeä opetella suhtautumaan siihen normaalisti. Maailman sivu tulee olemaan ilkeitä ihmisiä ja jos jokaisesta sanasta pahoittaa mielensä, saa jäädä kotiin itkemään loppuiäksi.

Älä pillahda ajattelemattomien ja ilkeiden ihmisten sanomisista itkuun ja sillä tavoin opeta omaa lastasi häpeilemään tai nolostelemaan itseään. Sinulla on kaunis ja ihana lapsi ja sinä olet tärkeässä asemassa hänen elämässään, kun ohjaat häntä suhtautumaan itseensä arvostavasti. Aina jollain on hörökorvat, iso nenä, vinot hampaat, kierot silmät jne.

Seuraavan kerran kun vastaavaa sattuu, pysähdy jututtamaan ilkeilijää ja selvitä tilanne paikan päällä rauhallisesti. Kerro hänelle miten me kaikki kuule ollaan erilaisia ulkonäöstä lähtien ja onpa tosi harmi jos sinusta tuntuu mukavalle puhua toisille noin ja tiedätkö miten pahalta tuo voi toisesta tuntua? Entäs jos sinua puhuteltaisiin noin tai kerrottaisiin kuinka ikävä ihminen olet? Eikö tulisi tosi paha mieli? Tuon ikäinen lapsi on vielä sydämeltään heräteltävissä. Jos et tilanteessa osaa menetellä oikein, niin sitten hakemaan sitä aikuista, joka on tästä lapsesta vastuussa. Mainitsemassasi tilanteessa hoitaja. Tilannehan on kasvun paikka teille kaikille joten ei kannattaisi kääntää selkäänsä ja lähteä uikuttamaan kotiin. Kaikella ystävyydellä.[/QUOTE]
Peesi tähän. Lasten kanssa on vielä helppo keskustella ja kertoa lapselle, mistä oman lapsen erilainen ulkonäkö johtuu. Se ulkonäöstä huomauttaja kun voi olla joskus myös aikuinen, joka luulee, että lapsi tai tämän vanhemmat eivät kuule. Nimimerkillä Kokemusta on.

Vieras lapsi käyttäytyi kamalasti, mutta on vasta lapsi. SINÄ olet se, joka rakentaa itsetunnon lapsellesi. Muistat vaan tulevaisuudessa kommentoida ilkeälle lapselle jotain, ja omalle tytöllesi painottaa, että hän ei todellakaan ole ruma, eikä huonosti käyttäytyvistä ihmisistä kannata välittää. Tutussa päiväkotiryhmässä lapsesi kauneusvirhe "katoaa" nopeasti, ei kukaan ajattele tutuista ihmisistä pidemmän päälle ulkonäköä, vaan sitä millaisia ovat luonteeltaan. Tässä ympäristössä tyttösi saa rakentaa pysyviä turvallisia kaverisuhteita, ja nimenomaan se auttaa hänen itsetuntonsa kehittymistä, verrattuna siihen, että olisi kotona kouluikään asti.

Voit myös olla ihan varma, että ihan tavallisenkin näköiset lapset joutuvat kuulemaan kaikenlaista elämänsä aikana, kaikki ei johdu mistään erityispiirteistä tms, vaan lapset yksinkertaisesti ovat tuollaisia möläyttelijöitä, eivätkä osaa/halua aina käyttäytyä oikein toisia kohtaan.

Älä itse edes ajattele tyttösi "kauneusvirhettä" kauneusvirheenä, tyttösi kyllä huomaa sen!!! Ole ylpeä lapsestasi!

Mä olen sitä mieltä että omalla esimerkilläsi teet hallaa lapsellesi...
Maailmassa on aina joku, joka ei tykkää, haukkuu, ivaa ... mut se miten SÄ otat sen vastaan, merkitsee... nyt sä meet kotiin itkemään etkä edes puolustanu lastasi sen ivaajan edessä!!! Millaisen esimerkin sä lapselles annoit??!

Maailmassa on aina joku, joka ei tykkää, haukkuu, ivaa ... mut se miten SÄ otat sen vastaan, merkitsee... nyt sä meet kotiin itkemään etkä edes puolustanu lastasi sen ivaajan edessä!!! Millaisen esimerkin sä lapselles annoit??!

Huvittavaa tosiaan että pikkulapsi pilkkaa ja aikuinen pahoittaa mielensä menemällä kotiin itkeä pillittämään.
Ymmärtäisin jos sanoja olisi ollut aikuinen ja silloin olisi jäänyt sanomattomaksi moisesta töksäytyksestä mutta pikkulapsi

Mä olin kotona kuusivuotiaaksi asti, sitten jouduin päiväkodissa kiusatuksi kun olin täysin tottumaton pitämään puoliani. Eli ei kannata jättää lasta viemättä päiväkotiin...koulussakin on samat tilanteet edessä.
Puolensa pitämisellä en tarkoita agressiivista kyynärpäätaktiikkaa vaan just sitä että osaa tarvittaessa puolustaa itseään.

Eiköhän se tilanne tullut ap:lle niin yllättävänä, että ei osannut ajatella sillä hetkellä, miten pitäisi toimia. Mun mielestä ihan ymmärrettävää. Kun mä ekan kerran kohtasin vammaisen lapseni kanssa vastaavaa, häkellyin niin, etten saanut sanaa suustani. Seuraavlla kerralla jo sain.

Tuli niin paha mieli, että taidan sittenkin erota töistäni ja hoitaa tytärtäni kotona. Olkoon mitälie curlausta hyvänsä, mutta mä en kestä että mun tyttöä tuollai haukutaan kun se ei ole tytön oma vika. :(

No jos sinulla on mahdollisuus kotihoitoon niin ilmanmuuta kotihoito on hyvä. Käytte sitten kerjoissa, muskareissa ja avoimissa päiväkodeissa.

Eikö teidän paikkakunnalla ole kristillistä päiväkotia ja koulua? Siellä erilaisuuden sieto ja kunnioitus olisi suurempaa kuin kuvailemassasi paikassa! Missä asutte?

[QUOTE="vieras";23083446]No jos sulla on mahis jäädä kotiin, niin jää!! Niin mäkin jäin, lapsi 3,5 v[/QUOTE]

No just, tämähän se on oikea ratkaisu. Piiloudutaan kotiin neljän seinän sisään ja suojellaan lasta kaikelta pahalta. Tiedätkö jossain vaiheessa se lapsi on päästettävä sinne ulkomaailmaan.

Yhteistyössä