Tuli mieleen tuosta uusperhe-kuvaketjusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos asianomaiset itse unohtaa menneet, niin voi olla varma, että ulkopuoliset pitää huolen muistelemisesta (omasta perspektiivistään). :)
Veljesi saattaa olla parempi vaarin roolissa kuin isäpuolen ja tuntea enemmän yhteyttä uuteen tulokkaaseen kun on alusta saakka ollut hänen elämässä mukana.
Huoh.

[QUOTE="aapee";29011502]
Entäs jos tulee isäpuoleksi vasta kun toisen lapset ovat aikuisia?[/QUOTE]

No siinä voi käydä kuten meidän tapaukses ku mä sain likan. Äitin mies halus olla likan elämäs mukana alusta asti ja halus, että likka rupiaa kutsumaan häntä moffaksi. No näin likka kutsuu ja pitää tuota miestä yhtenä paappana vaikka eivät biologisesti sukua olekaan. Yhtälailla mun paapan vanhemmalla iällä löytämä puoliso on ****-mummu likalle. Ei kaikki tuijota hysteerisesti sitä ollaanko samaa verta vai ei.

No siinä voi käydä kuten meidän tapaukses ku mä sain likan. Äitin mies halus olla likan elämäs mukana alusta asti ja halus, että likka rupiaa kutsumaan häntä moffaksi. No näin likka kutsuu ja pitää tuota miestä yhtenä paappana vaikka eivät biologisesti sukua olekaan. Yhtälailla mun paapan vanhemmalla iällä löytämä puoliso on ****-mummu likalle. Ei kaikki tuijota hysteerisesti sitä ollaanko samaa verta vai ei.

Entäs jos ****-pappa tai *****-pappa olisi vuosikausia kohdellut sua kuin toisen luokan kansalaista, mutta tyttösi kelpaisi?

[QUOTE="aapee";29011923]Entäs jos ****-pappa tai *****-pappa olisi vuosikausia kohdellut sua kuin toisen luokan kansalaista, mutta tyttösi kelpaisi?[/QUOTE]

Toinen piti tietenkin olla mummo...

[QUOTE="aapee";29011923]Entäs jos ****-pappa tai *****-pappa olisi vuosikausia kohdellut sua kuin toisen luokan kansalaista, mutta tyttösi kelpaisi?[/QUOTE]

Mä vastasin kylläki tuohon lainaamaani kysymykseen eikä siinä puhuttu mitää huonosta kohtelusta...

[QUOTE="aapee";29011502]Onko teistä muista (paitsi tuosta yhdestä ylläolevasta ekana kommentoineesta) ihan automaattista, että äitipuoli on myös mummo ja isäpuoli vaari??

Minusta ei. Jos veljeni olisi käyttäytynyt lapsellekin kuin isä, minusta se vaarina olo olisi ihan normaalia. Nyt se tuntuu huvittavalta.

Entäs jos tulee isäpuoleksi vasta kun toisen lapset ovat aikuisia?[/QUOTE]

Ei ole automaattista. Sama kuin synnyttäminen/siittäminen ei automaattisesti tee kenestäkään äitiä/isää.

Mutta kuulostaa, että ap:n veli olisi ylpeä uudesta tulokkaasta eli sitä kautta innostunut asiasta ja voisi hyvinkin "ansaita" tuon vaarin paikan?

Mun lapseni läheisin isovanhempi on mummi, joka ei ole oikeasti mitään muuta kuin pappan naisystävä. Ei edes avopuoliso. Ja näin on ollut aina (lapsi on jo 15v).

Ei ole automaattista. Sama kuin synnyttäminen/siittäminen ei automaattisesti tee kenestäkään äitiä/isää.

Mutta kuulostaa, että ap:n veli olisi ylpeä uudesta tulokkaasta eli sitä kautta innostunut asiasta ja voisi hyvinkin "ansaita" tuon vaarin paikan?

Mun lapseni läheisin isovanhempi on mummi, joka ei ole oikeasti mitään muuta kuin pappan naisystävä. Ei edes avopuoliso. Ja näin on ollut aina (lapsi on jo 15v).

Toivotaan että se on näin, eikä vaan turhaa Fb-hehkutusta. Jää nähtäväksi.

Mun oman isän isäpuoli kohteli isääni kuin sontaa, mutta mulle hän oli paras pappa ikinä.

Niin et jos on kohdellut lasta huonosti, pitää jatkaa samaa rataa lapsenlapsen kanssa? Eikö voi vain olla kannustava, jos vaari haluaa nyt aikaisemmasta typeryydestä oppineena laittaa paremmaksi? Mun puolison isovanhemmat olivat ihan kamalia miehen vanhemmille. Mies muistelee isovanhempia lämmöllä, ovat pärjänneet siinä tehtävässä oikein loistavasti. Mies ei ole isänsä, eikä vanhempien ja isovanhempien välisiä kahnauksia tarvitse väkisin sekoittaa isovanhempien ja lapsenlapsen suhteeseen, lapseltahan se vain on pois. Ehkä tuntuisi suloiselta "kostaa" vaarille niin ettei annakaan nyt nauttia vaariudesta, mutta loppujen lopuksi lapsi on se joka eniten menettää, jos lähdetään tuollaisiin peleihin.

[QUOTE="aapee";29011954]Ja hyvin monessa kohtaa olen kirjoittanut, että jos olisi ollut aina ystävällinen lapsipuolelleen ja ollut hänelle kuin isä, minusta se olisi hyvä ja vaariuden hehkuttaminen erittäin ok.

Itse veljeni valitsi, että verisukulainen on parempi kuin lapsipuoli.[/QUOTE]

Isäpuolen rooli naisystävän 10vuotiaalle lapselle jonka oma isä on mukana kuvioissa on kuitenkin erilainen kuin se myöhemmin tullut isän rooli omille biologisille lapsille. Ei ne eronneiden isien naisystävätkään aina ota äidinroolia miehen edellisen suhteen lapsiin ja kyllähän ne omat biologiset lapset taitavat yleensä olla näille äitipuolillekin tärkeämpiä. Mutta silti sen isäpuolen ja äitipuolen roolit voi hoitaa ihan hyvin.

Tässä kyseisessä perheessä vissiin tämän esikoisen ja seuraavan lapsen ikäero oli vähintään 11v, ehkä pidempikin. Käytännössä eivät ole samaan aikaan olleet haluamassa samoja leluja, harrastuksia jne. Voi olla ettei muumimaat sun muut lapsiperheen lomakohteet ole enää kiinnostaneet murrosikäistä isosisarusta niin. Omat nuorimmat (täys)sisarukseni ovat minua 8v nuoremmat ja kyllähän heidän lapsuudessaan/nuoruudessaan oli sellaisia juttuja jotka minulta puuttuivat. Eikä se ole epätasa-arvoisuutta vaan ihan sitä että elämä muuttuu ja ehkä vanhemmatkin oppivat jotain, näkevät roolinsa ja koko lastenkasvatuksen erilaisena jne.

Mutta jos siis veljesi on oikeasti kohdellut tuota lapsipuoltaan väärin niin varmaan tämä lapsikin on sen huomannut ja se on jättänyt oman jälkensä heidän suhteeseensa. Ehkä lapsipuoli on hänelle hyvinkin katkera? Nyt uuden vauvan myötä voi siis olla että veljesi on löytänyt uuden siteen tähän lapsipuoleen ja ovat sopineet välinsä. Silloin onkin aihetta hehkuttaa vaariudella. Jos taas välit ovat yhä kireät ja tuo on veljesi puolelta teatteria niin eiköhän se selviä läheisille ajan myötä. Tuskin tuo kuitenkaan niin vaarallista on vaikka huono isäpuoli nyt vauvasta iloitseekin.

Isäpuolen rooli naisystävän 10vuotiaalle lapselle jonka oma isä on mukana kuvioissa on kuitenkin erilainen kuin se myöhemmin tullut isän rooli omille biologisille lapsille. Ei ne eronneiden isien naisystävätkään aina ota äidinroolia miehen edellisen suhteen lapsiin ja kyllähän ne omat biologiset lapset taitavat yleensä olla näille äitipuolillekin tärkeämpiä. Mutta silti sen isäpuolen ja äitipuolen roolit voi hoitaa ihan hyvin.

Tässä kyseisessä perheessä vissiin tämän esikoisen ja seuraavan lapsen ikäero oli vähintään 11v, ehkä pidempikin. Käytännössä eivät ole samaan aikaan olleet haluamassa samoja leluja, harrastuksia jne. Voi olla ettei muumimaat sun muut lapsiperheen lomakohteet ole enää kiinnostaneet murrosikäistä isosisarusta niin. Omat nuorimmat (täys)sisarukseni ovat minua 8v nuoremmat ja kyllähän heidän lapsuudessaan/nuoruudessaan oli sellaisia juttuja jotka minulta puuttuivat. Eikä se ole epätasa-arvoisuutta vaan ihan sitä että elämä muuttuu ja ehkä vanhemmatkin oppivat jotain, näkevät roolinsa ja koko lastenkasvatuksen erilaisena jne.

Mutta jos siis veljesi on oikeasti kohdellut tuota lapsipuoltaan väärin niin varmaan tämä lapsikin on sen huomannut ja se on jättänyt oman jälkensä heidän suhteeseensa. Ehkä lapsipuoli on hänelle hyvinkin katkera? Nyt uuden vauvan myötä voi siis olla että veljesi on löytänyt uuden siteen tähän lapsipuoleen ja ovat sopineet välinsä. Silloin onkin aihetta hehkuttaa vaariudella. Jos taas välit ovat yhä kireät ja tuo on veljesi puolelta teatteria niin eiköhän se selviä läheisille ajan myötä. Tuskin tuo kuitenkaan niin vaarallista on vaikka huono isäpuoli nyt vauvasta iloitseekin.

Ymmärrän toki tuon, mutta ei ne reissut olleet muumimaailmaan ym. vaan ihan tavallisia perhelomia ulkomaille. Olisivat varmasti kiinnostaneet yli 10-vuotiastakin. Jotain muutakin, mm. 3 v sitten veljeni perheineen matkusti New Yorkiin ilman lapsipuolta, tietenkin. Sillä aikaa oli lapsipuolen 18-v syntymäpäivä. Hän muutti silloin poikaystävänsä luo, ja sanoi mulle että osasyy oli se kohtelu (ei pelkät matkat ym. vaan henkinen kohtelu jossa hän on se kakkosluokan lapsi). Oli ainakin silloin hyvin katkera siitä.

En tiedä miten veljeni vaimo sieti sitä. Itseäni olisi pänninyt.

Yhteistyössä