Tuli mieleen tuosta uusperhe-kuvaketjusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Minua huvittaa ja ihmetyttää, kun veljeni hehkuttaa nyt olevansa vaari. Veljen vaimon aiemmasta liitosta oleva lapsi (nyt noin 21) sai siis vauvan.

Tällä lapsella on isä, jota tapaa, eli uudella vauvalla on jo isoisä (kaksikin, toiselta puolelta myös siis). Tämä lapsi oli 10 v, kun veljeni ja vaimonsa alkoivat seurustella, muuttivat melko pian yhteen ja heillä on 2 yhteistä lastakin. Lapsi ei ole koskaan puhutellut veljeäni isäksi vaan etunimeltä.

Lisäksi heillä on ollut selkeästi veljeni silmissä ns. kahdenlaisia lapsia. Vanhin on aina jäänyt vähemmälle. Esim. muistan kun yrittivät ruinata multa erästä soitinta lainaan, kun tämä vanhin halusi ruveta soittamaan sitä. Sanoin etten anna, kun soitan itse sillä. No, eivät hankkineet soitinta muualta ja vanhin ei sitten saanut aloittaa tätä harrastusta. Kyseessä ei ollut mikään tuhansien eurojen flyygeli, vaan noin noin 500 euroa uutena maksava soitin. 2 nuorempaa lasta saa harrastaa todella kalliita lajeja. Veljeni tienaa hyvin (veikkaan noin 3500 e kuussa), vaimo ei niin hyvin.

Olenko outo, kun musta veljeni käytös on vähän huvittavaa?

potuttaako sinua nyt se että veljesi kutsuu itteensä vaariksi koska ei ole osallistunut puol lapsen hankintoihin? joojoo... periaatteessa veljesi on vaari ei sille minkään voi. jos minusta tulisi nyt mummi(äitipuoli olen nyt) niin kyllä mä hehkuttaisin että musta on tullut mummi vaikka en ole kyseisen lapsen menoihin niin paljon osallistunut... joo kiitti moi

potuttaako sinua nyt se että veljesi kutsuu itteensä vaariksi koska ei ole osallistunut puol lapsen hankintoihin? joojoo... periaatteessa veljesi on vaari ei sille minkään voi. jos minusta tulisi nyt mummi(äitipuoli olen nyt) niin kyllä mä hehkuttaisin että musta on tullut mummi vaikka en ole kyseisen lapsen menoihin niin paljon osallistunut... joo kiitti moi

Ei potuta mutta huvittaa. Kun se heidän suhde ei ole ollut mikään samanarvoinen hänen melessään kuin hänen ja hänen omien lasten kanssa, ei elatuspuolella eikä henkisesti. Niin nyt ollaan niin vaaria :)

Musta hän ei ole mikään isoisä vaan mummon puoliso.

Onko teistä muista (paitsi tuosta yhdestä ylläolevasta ekana kommentoineesta) ihan automaattista, että äitipuoli on myös mummo ja isäpuoli vaari??

Minusta ei. Jos veljeni olisi käyttäytynyt lapsellekin kuin isä, minusta se vaarina olo olisi ihan normaalia. Nyt se tuntuu huvittavalta.

Entäs jos tulee isäpuoleksi vasta kun toisen lapset ovat aikuisia?

[QUOTE="aapee";29011505]Voi olla, koska sitä eriarvoisuutta oli välillä inhottavaa katsella sivusta.[/QUOTE]

Sano sitten mieluummin mitä oikeasti olet mieltä. Jos joku asia huvittaa, se on yleensä jotain kivaa ja positiivista.

No, sanotaanhan täällä usein niin, ettei ymmärretä jotain, kun oikeasti tarkotetaan, että paheksutaan, syvästi ja sen toisen olisi parempi tehdä kuten sanoja.

Sinänsä olen lähes samaa mieltä kanssasi, mutten tykkää tuosta sävystä, millä asian ilmaiset.

No jaa..mun mielestä jokaisella on omanlainen suhteensa, eikä se välttämättä määrity lapsen vanhemman suhteesta tähän henkilöön (tässä tapauksessa lapsen vanhemman äidin puolisoon).

Mun lapsi ei ole tekemisissä isänsä kanssa, mutta on todella läheinen isänsä äidin puolison kanssa.
Myös tuon ei-mitään-biologista-sukua-olevan "papan" äiti haluaa tavata lastani.
Käsittääkseni tuo mies ei silti ole läheinen lapseni bio-isän kanssa, eli ei se nyt sieltä määriydy. Ja eihän tuo bio-isä tosiaan ole edes ikänä nähnyt koko lasta. :D

Mun mielestä siis hyvä antaa mahdollisuus tälle "vaarille" eli veljellesi osaltaan isovanhemmuuteen, sillä eihän sitä voi tietää, kuinka tärkeä hänestä todellisuudessa tuleekaan tuolle uudelle pienelle ihmiselle.

[QUOTE="vieras";29011511]Sano sitten mieluummin mitä oikeasti olet mieltä. Jos joku asia huvittaa, se on yleensä jotain kivaa ja positiivista.

No, sanotaanhan täällä usein niin, ettei ymmärretä jotain, kun oikeasti tarkotetaan, että paheksutaan, syvästi ja sen toisen olisi parempi tehdä kuten sanoja.

Sinänsä olen lähes samaa mieltä kanssasi, mutten tykkää tuosta sävystä, millä asian ilmaiset.[/QUOTE]

Ekassa kirjoitin että huvittaa ja ihmetyttää. Minusta voi huvittaa vinosti hymyillenkin.

En mä varsinaisesti paheksu tätä yhtäkkistä Fb-hehkutusintoa. Mietin vaan eikö itse näe sen olevan aika falskia ja mitähän se lapsipuoli ja vaimonsa ajattelevat, näkevätkö sen falskina.

Samaan tapaan mua huvitti, kun eräs koulukaverini häistään näytti keskaria anopilleen joka toivoi pienten jalkojen töminää seuraavaksi. Ei ikinä jne. Meni 2 v ja oli ihan omasta halustaan raskaana (kysyin oliko vahinko). Ei siis huvittanut se keskari vaan se vähän järkyttikin, että miten huonotapaista, mutta kun sitten suht pian oli äidiksi haluamansa, niin se vinosti huvitti.

Minulla ei ole mummokuumetta, olen pikkusisko ja 9 v nuorempi ja mulla on vielä alle kouluikäiset lapset.

[QUOTE="aapee";29011455]Kun se heidän suhde ei ole ollut mikään samanarvoinen hänen melessään kuin hänen ja hänen omien lasten kanssa, ei elatuspuolella eikä henkisesti. Niin nyt ollaan niin vaaria :)
[/QUOTE]

Toivottavasti "vaari" osaa toimia paremmin lastenlastensa kanssa. Isovanhemmuus saattaa nostaa esiin ihan uusia piirteitä ihmisessä. Esimerkiksi mun suvussa on mies joka ei ole esimerkiksi omalle lapselleen vaippaa vaihtanut ikinä (ihan siis ydinperhe kyseessä), on ollut turhankin ankara jne. ja nyt on aivan ihana, hellä ja huolehtiva isoisä lapsenlapselleen. Tarjoaa hoitoapua jne.

Sehän on vaan lapselle rikkaus, jos saa ylimääräisen "isovanhemman". Huonosti kohtelu ei tietenkään ole (tuleepa sitä biologiselta isovanhemmalta tai mummon puolisolta), mutta eipä sitä voi vielä tietää, millaiseksi lapsen ja "vaarin" suhde muotoutuu. Mä olisi vain iloinen ja kannustaisin "vaareiluun".

No jaa..mun mielestä jokaisella on omanlainen suhteensa, eikä se välttämättä määrity lapsen vanhemman suhteesta tähän henkilöön (tässä tapauksessa lapsen vanhemman äidin puolisoon).

Mun lapsi ei ole tekemisissä isänsä kanssa, mutta on todella läheinen isänsä äidin puolison kanssa.
Myös tuon ei-mitään-biologista-sukua-olevan "papan" äiti haluaa tavata lastani.
Käsittääkseni tuo mies ei silti ole läheinen lapseni bio-isän kanssa, eli ei se nyt sieltä määriydy. Ja eihän tuo bio-isä tosiaan ole edes ikänä nähnyt koko lasta. :D

Mun mielestä siis hyvä antaa mahdollisuus tälle "vaarille" eli veljellesi osaltaan isovanhemmuuteen, sillä eihän sitä voi tietää, kuinka tärkeä hänestä todellisuudessa tuleekaan tuolle uudelle pienelle ihmiselle.

Joo, minun yhdellä lapsellani on kummipariskunta, lapseton sairauksista ym. johtuen ja voin hyvin kuvitella että jos ja kun tyttöni joskus on äiti, se lapsi on näillekin kuin lapsenlapsi. Niin omakseen he ovat tytön ottaneet ja pitävät hänestä tosi paljon. Se on minusta pelkästään hienoa ja ihanaa. Kaikille win-win.

Ja tosiaan jos olisi ollut tasapuolinen ja käyttäytynyt kuin isä tälle vaimonsa vanhimmalle, niin mulla ei edes kulmakarvat kohtaisi.

Nyt se tuntuu vaan falskilta.

Äitini miesystävä tuli kuvioihin, kun itse olin 10v. Äiti ja mies eivät asu yhdessä, vaikka ovat seurustelleet 15v. Kyllä häntä silti nimitetään lapseni (ja koirien) papaksi, vaikka meilläkin on ollut myrskyinen "isäpuoli-tytärpuoli" -suhde. Lapsellani on kolme pappaa ja sillä siisti

[QUOTE="vieras";29011546]Toivottavasti "vaari" osaa toimia paremmin lastenlastensa kanssa. Isovanhemmuus saattaa nostaa esiin ihan uusia piirteitä ihmisessä. Esimerkiksi mun suvussa on mies joka ei ole esimerkiksi omalle lapselleen vaippaa vaihtanut ikinä (ihan siis ydinperhe kyseessä), on ollut turhankin ankara jne. ja nyt on aivan ihana, hellä ja huolehtiva isoisä lapsenlapselleen. Tarjoaa hoitoapua jne.

Sehän on vaan lapselle rikkaus, jos saa ylimääräisen "isovanhemman". Huonosti kohtelu ei tietenkään ole (tuleepa sitä biologiselta isovanhemmalta tai mummon puolisolta), mutta eipä sitä voi vielä tietää, millaiseksi lapsen ja "vaarin" suhde muotoutuu. Mä olisi vain iloinen ja kannustaisin "vaareiluun".[/QUOTE]

Hän on ollut kiva isä 2 omalle lapselleen, hoitanut ja hyysännyt, ym. Kuin meidän isämme.

Mutta samaan aikaan aika kylmä tätä vaimon vanhinta kohtaan, rahallisestikin mutta myös henkisesti. Ei ole vain minun mielipiteeni, vaan myös minun vanhempieni.

Toivottavasti on tälle vauvalle kiva eikä vain ulkokohtaisesti nyt hehkuta kun on vähän pakko...

No kivahan se on että vauva on suvun ja perheen toivoma niin että isäpuolikin kokee olevansa vaari. Se olisi ikävää jos hän dissaisi tuoretta pienokaista ja tekisi kokoajan selväksi ettei tämä ole hänen sukuaan.

Ja juu, onhan noitakin miehiä joilta isyys ei ole ihan luonnistunut mutta isoisyyteen ovat sitten heränneet. Ihmiset voivat muuttua ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)

Mitä harrastuksiin ja näiden hintoihin tulee,ei ne yksistään näyttele lasten arvoa perheessä. Tilanteetkin voivat muuttua ts esikoisen aikana ei ole varaa kaikkeen sellaiseen mihin nuorempien kohdalla ja toisaalta myös joku lapsi saattaa innostumisissaan olla enemmän tuuliviiri eli ei aina fiksuakaan sännätä heti ostamaan kaikkia kalliita harrastusvälineitä. Jonkin verran voi olla merkitystä biologisella vanhemmuudellakin noihin.

No kivahan se on että vauva on suvun ja perheen toivoma niin että isäpuolikin kokee olevansa vaari. Se olisi ikävää jos hän dissaisi tuoretta pienokaista ja tekisi kokoajan selväksi ettei tämä ole hänen sukuaan.

Ja juu, onhan noitakin miehiä joilta isyys ei ole ihan luonnistunut mutta isoisyyteen ovat sitten heränneet. Ihmiset voivat muuttua ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)

Mitä harrastuksiin ja näiden hintoihin tulee,ei ne yksistään näyttele lasten arvoa perheessä. Tilanteetkin voivat muuttua ts esikoisen aikana ei ole varaa kaikkeen sellaiseen mihin nuorempien kohdalla ja toisaalta myös joku lapsi saattaa innostumisissaan olla enemmän tuuliviiri eli ei aina fiksuakaan sännätä heti ostamaan kaikkia kalliita harrastusvälineitä. Jonkin verran voi olla merkitystä biologisella vanhemmuudellakin noihin.

Hän osasi samaan aikaan olla kiva isä ja kylmä isäpuoli.

Hänen omista lapsistaan toinen on ollut tuollainen tuuliviiri, kaiken on saanut siltikin. Se ei ole pelkästään harrastukset, missä se on taloudellisesti näkynyt vaan kaikessa, vaatetuksessa, on vienyt omat lapsensa ja vaimonsa ulkomaan lomalle vain kun vanhin on ollut isänsä kanssa kesälomalla ettei tarvi maksaa hänestä jne. jne.

Taloudellisesti oli hyvin toimeentuleva ihan alusta asti eikä velkaa ole. Veljelläni oli tarpeeksi iso asunto jo valmiiksi, missä ovat asuneet koko ajan.

Miksi vanhimman lapsen olisi pitänyt saada samat jutut kun pienempien, kun kuitenkin saa kaiken laista lisäksi oman isänsä luona?
Ja miksi veljesi ei voisi olla vaarina tälle vauvalle? keltä se on pois? Meidän lapsilla on 1 ei biologinen mummu, joka on mun isäni exä.

Äidilläni on uusi kumppani, joka on tullut "perheeseen" vasta lasteni synnyttyä. Hänestä tuli kuitenkin "vaaripuoli" kun suhde äitiini vakiintui.

Eihän mummot ja vaarit ole sama asia kuin äidit ja isät muutenkaan. En minä ainakaan ajattele, että isovanhemmuus on joku "ostamalla" hankittu status. Se lisää vain varttuneempia aikuisia lapsen elinpiiriin.

Meillä puhutellaan naapurin vanhaa tätiä myös "mummoksi", vaikka mitään verisidettä ei ole eikä tässä viitattua aiempaa "taloudellista tukea".

Miksi vanhimman lapsen olisi pitänyt saada samat jutut kun pienempien, kun kuitenkin saa kaiken laista lisäksi oman isänsä luona?
Ja miksi veljesi ei voisi olla vaarina tälle vauvalle? keltä se on pois? Meidän lapsilla on 1 ei biologinen mummu, joka on mun isäni exä.

Ööö... tasapuolisuuden vuoksi? Tämän lapsen isä ei ollut niin varoissaan, että olisi vienyt omaa lastaan ulkomaille. Elarit tulivat pakotettuina ja miniminä kelan kautta (kälyni kertoi). Eikä isä tosiaan ostellut lapselleen vaikka vaatteita jos isäpuoli ei anna rahaa niihin jne.

Veljeni voi olla vaarina. Toivottavasti onkin, eikä vain esitä Fb:ssa. Mutta ei ollut pahemmin isänä tälle veljen vaimon vanhimmalle.

[QUOTE="vieras";29011708]Äidilläni on uusi kumppani, joka on tullut "perheeseen" vasta lasteni synnyttyä. Hänestä tuli kuitenkin "vaaripuoli" kun suhde äitiini vakiintui.

Eihän mummot ja vaarit ole sama asia kuin äidit ja isät muutenkaan. En minä ainakaan ajattele, että isovanhemmuus on joku "ostamalla" hankittu status. Se lisää vain varttuneempia aikuisia lapsen elinpiiriin.

Meillä puhutellaan naapurin vanhaa tätiä myös "mummoksi", vaikka mitään verisidettä ei ole eikä tässä viitattua aiempaa "taloudellista tukea".[/QUOTE]

Ei ostamalla, vaan olemalla oikeasti isä ja tasavertainen, kun lapsi oli vielä äitinsä mukana samassa paketissa.

Musta on eri asia jos sanon lapsilleni naapurin vanhaa naista naapurin mummoksi. Ei he luule että se on nyt oikeasti heidän mummo... Veljelläni oli kuitenkin mahdollisuus olla isänä ja tukena tälle vaimonsa lapselle. Hän valitsi että veri on vettä sakeampaa.

Niin että siksi se tuntuu oudolta.

Kyllähän maailmaan meteliä mahtuu ja veljesikin turhat puheet. Ymmärrän rehellisyyytesi ja oikeudenmukaisuutesi. Ei veljesi ole vaarin titteliä ansainnut sillä kasvatustavalla kuin kerroit hänellä olleen lapsipuoltaan kohtaan. Joten anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ihan varmasti enemmistö ihmisistä tajuaa hänen sanahelinänsä ja toivon mukana veljesi myös tajuaa sen itsekin, ettei mokaisi vielä lisää.

Eiköhän sitä kylmää suihkua ala tulemaan lapsipuolen taholta kunhan vauvauutisten ensi into alkaa laantumaan ja arki alkaa. Sitten ne totuudet kyllä sinkoilevat. Juttujesi perusteella kun en yhtään usko veljesi täyttävän vaarin mittoja ja menevän hoitamaan lasta sellaisen tarpeen ilmestyessä. Jos olisin sinä kysyisinkin joko on viikonloppureppu pakattu, että pääset tuuraamaan hoitovuoroissa.

[QUOTE="vieras";29011732]Kyllähän maailmaan meteliä mahtuu ja veljesikin turhat puheet. Ymmärrän rehellisyyytesi ja oikeudenmukaisuutesi. Ei veljesi ole vaarin titteliä ansainnut sillä kasvatustavalla kuin kerroit hänellä olleen lapsipuoltaan kohtaan. Joten anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ihan varmasti enemmistö ihmisistä tajuaa hänen sanahelinänsä ja toivon mukana veljesi myös tajuaa sen itsekin, ettei mokaisi vielä lisää.

Eiköhän sitä kylmää suihkua ala tulemaan lapsipuolen taholta kunhan vauvauutisten ensi into alkaa laantumaan ja arki alkaa. Sitten ne totuudet kyllä sinkoilevat. Juttujesi perusteella kun en yhtään usko veljesi täyttävän vaarin mittoja ja menevän hoitamaan lasta sellaisen tarpeen ilmestyessä. Jos olisin sinä kysyisinkin joko on viikonloppureppu pakattu, että pääset tuuraamaan hoitovuoroissa.[/QUOTE]

Niin, tätä hain. Ei ole ansainnut sitä.

Mä olen jo sanonut, että meille voi tuoda hoitoon, jos haluaa tuoda. Meillä on helppokin tuoda kun on tuoreet tavarat talossa, meillä on vielä syöttötuolikin vaatehuoneessa kun käy paljon pienempiä vieraita. Ja on matkasänky ym. Sanoin, että itse en lasten takia helposti pääse heille hoitamaan, että helpompaa jos tuo meille. Asutaan kaikki samassa kaupungissa. Kiitti tarjouksesta. Luulen että joskus tuokin.

En silti sitten joskus kun lapsi on meillä aio hehkuttaa Fb:ssa olevani nyt mummo tai isotäti...

Mä olen muistanut tämän lapsen synttärit, konfirmaatiot ja yo-juhlat siinä kuin hänen sisarustensakin eli veljeni omien lasten. Nyt kun vauva on kotona, käytiin siellä ja vein rotinat eli tarjottavat mukanani ja kortin & kukkia, ja vauvalle lahjan. Mutta jos pitävät ristiäiset kotona niin kuin ilmeisesti pitävät, kaksiossaan, niin en loukkaannu jos mua tai meidän perhettä ei kutsua. Jos ja kun on läheisempiäkin.

Yhteistyössä