Tuli mieleen tosta kulmien siistimisketjusta... Että kuinka monen mielestä lapselle pitää opettaa että lapsi on täydellinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mun muru

Aktiivinen jäsen
05.05.2008
10 344
2
36
Eikö se juuri vahingoita itsetuntoa jos jankkaa lapselle että lapsessa ei ole koskaan mitään vikaa vaikka muut niin sanovat.. Eikä esim. kannusteta parantamaan tilannetta positiivisessa hengessä?

Lapsipsykolgiassa juuri sanotaan ettei lapselle saa antaa väärää minäkuvaa. Esim. ei saisi kehua asiaoista jotka eivät pidä paikkaansa.
Jos vaikka lapsi on piirtänyt tikku-ukon josta ei tiedä onko nainen vai mies vai koira niin ei se ole "maailman paras taideteos". Muistaen ettei myöskään pidä haukkua :)!
Kehutuista ( vääristä syistä ) lapsista kasvaa psykologian mukaan epävarmoja narsisteja joiden minäkuva on kieroutunut ( Minä olen paras !! ).

Se kulmakarvahommakin. Ei se lapsi on lasista. Kyllä sen kulmat voi siistiä ilman että se kuvittelee loppuikänsä olevansa epäkelpo kulmien takia. Lapsi pystyy käsittelemään pieniä "vastoinkäymisiä" ja realiteettejäkin ja lapsen myös pitää pystyä.

Oletteko huomanneet kuinka paljon narsisteja nyky-yhteiskunnassa on? Kasvatetaanko meidänkin lapsista sokerinsulavia, herkkiä, täydellisiä parhaita? Vaikka oikeasti ovat vain tavallisia lapsia.

mun mielestä ei todella pidä kehua jos ei ole aihetta, siis esim jos lapsi laulaa, mutta laulaa pahasti nuotin vierestä, niin ei siinä kannata kehua maasta taivaisiin.. hakee vielä idolssiin tmv. jossa selviää se totuus kuitenkin.. mikä tahansa taito taikka ominaisuus, jos ei sitä ole niin siitä on turha kehua.. kannustaa voi opettelemaan, mutta virheellistä käsitystä ei niistä omista taidoista kannata antaa sille lapselle..

Niin, millainen nuori ja aikuinen kasvaa vauvasta ja lapsesta joka on äidin mielestä täydellinen, älykkäin ja taitavin ja ihmeellisin lapsi ikinä. Sen lisäksi vaatii ja odottaa myös täydellistä käytöstä ja taitojen esittelyä. Jos ei suoriudu "iänmukaisista" tehtävistä, alkaa preppaus ja tavoite on vain onnistuminen. Rangaistus napsahtaa liian äänekkäästä leikistä.

Minä haluan opettaa omille lapsilleni, että ei tarvitse olla täydellinen että on hyväksytty ja rakastettu. Ja että pitää opetella itse hyväksymään ne omat heikkoudet, koska jokaisessa ihmisessä on niitäkin.

no omasta mielestäni lapsi tekee vain hienoja piirustuksia, en mitenkään yltiöpäisesti kehu hänen jokaista teostaan, vaan sanon että onpa hieno, surullista jos lasta ei voi kehua.

Minä tiedän naisen jonka vanhemmat on aina jankannu ja kehunu sille että olet ihan normaali painoinen ja laiha vaikka se on sairaanloisen lihava, haukkuu itseään 30kiloa laihempia läskeiksi ettei noin lihavana viittis naamaa näyttää missään.. minäkuva on vääristyny ja pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
no omasta mielestäni lapsi tekee vain hienoja piirustuksia, en mitenkään yltiöpäisesti kehu hänen jokaista teostaan, vaan sanon että onpa hieno, surullista jos lasta ei voi kehua.

Ei ollut siitä kyse ettei voi kehua!!!!!!!!!!!!!

Yhteistyössä