Tuli mieleen päivähoidosta...

KaksiKertaaPienempi

Aktiivinen jäsen
13.02.2008
1 364
0
36
Olen lukenut täältä paljon, miten lapset viihtyvät niin hyvin päivähoidossa, että heille on hyväksi olla hoidossa myös niinä päivinä, kuin vanhempi on itse vapaalla. On todella hienoa, että nämä lapset ovat tykästyneet hoitopaikkaansa ja viihtyvät siellä, saavat touhuta kavereidensa kanssa ja tekevät kaikkea kivaa ryhmässä. Nyt olen näiden lukemisieni pohjalta alkanut miettimään, onko minun lapsessani jotain "vikana", kun hän mieluummin viettää kaiken mahdollisen aikansa kotona kanssani, eikä halua tarhaan silloin, kun minä olen itse kotona. Tämä toki sopii meille molemmille, vien lapsen hoitoon samalla kun lähden kouluun ja haen hänet suoraan koulusta tullessani ja vapaat hän on aina kanssani kotona. Mutta olemmeko ainoa perhe missä lapsi haluaa mieluummin olla kotona?

Meillä sai poika syksyllä paikan päiväkodista vaikka olenkin kotona. Silloin oli muuten vaan rankkaa ja sossu myönsi meille paikan tukitoimenpiteenä.
Mutta kaikki ei mennytkään niin kuin oltiin suunniteltu. Poika ei viihtynyt hoidossa ollenkaan ja huusi aamusta alkaen että ei halua sinne. Joten se siitä hoitopaikasta nyt ollaan kotona ja onnellisena ei joka aamusta tappelua..

Ette varmaan ole! Ei tämän(kään) asian varmaan tarvitse olla ihan noin mustavalkoista. Eiköhän se lapsi voi viihtyä sekä hoidossa että kotona. Meidän lapsi ainakin on viihtynyt hoitopaikoissaan, mutta toisaalta tykkää kyllä olla kotonakin, kyllä äiti & isi hoitajat pesee ihan mennen tullen. Meillä lapsi on hoidossa vain silloin kun molemamt olemme töissä, jos meillä on lomia/olemme itse sairaana, on lapsi meidän kanssa kotosalla.

Sorry ap, mutta en ymmärrä pointtiasi. Oliko tarkoituksesi jotenkin tuoda esiin erinomaisuuttasi vanhempana vai mikä?
Oma poikani olisi varmaan mielummin kotona kanssani kuin hoidossa, mutta enpä minäkään joka aamu häneltä kysy, että jäätkö kotiin vai menetkö hoitoon? Tuskin kovi moni muukaan. Tosin itselläni on ns. normaali päivätyö ja viikonloput lapsi on tottakai kotona kanssamme.

... siis ainoa, jolla lapsi haluaa olla kotona. Juuri pidettiin viikko taaperoamme kotona, ja nyt takaisin pkhon päästyään oli rutistanut omahoitajaansa lämpimästi ja ollut koko päivän tosi iloinen. Päiväkodin rutiinit tuntuvat olevan hänelle tosi tärkeät, taisi todella ikävöidä takaisin.

Mä ihmettelen tosiaankin usein sitä että miksi lapset (siis jotkut) viihtyy paremmin hoidossa kuin kotona. On ihanaa että päiväkodit ovat nykyään turvallisia ja kivoja paikkoja missä lapset viihtyy. Mutta kysymys onkin miksi ne ei viihdy kotona?

Kyllä meilläkin edellisessä päiväkodissa lapset viihtyivät todella hyvin. Edelleen käydään vierailulla kattelemassa tätejä siellä. Ja sinne hoitoon haluttaisiin takaisin sitten kun äiti palaa takaisin töihin.
En todellakaan arvostele sitä onko lapsen paikka kotona vaiko hoidossa. Ihan vaan kirjoittelen täällä aikani kuluksi....

Hmmm. Olen kysynyt omalta lapselta jälkikäteen ja hän sanoi, että kyllä hän tykkäsi hoidostakin, mutta enemmän tykkäsi olla kotona. Harmitti, kun vein lapsen hoitoon ihan ikätovereiden vuoksi, kun luulin hänen niitä kaipaavan. Meidän kerrostalossa ei asunut yhtään lapsiperhettä, ainoastaan opiskelijoita ja vanhempia pariskuntia(asumisoikeusasunto).

Ja olen kysynyt samaa asiaa, kumpi on kivempi paikkka, koti vai hoito, sellaiselta lapselta (naapuri) joka ei koskaan näytä viihtyvän kotonansa, on yltiösosiaalinen, aina hakemassa jotakin ulos, ja yllätys yllätys, hänkin sanoi, että koti.

Joten en usko, että olet ainoa. Mutta mutta... onko lauantai enää lauantai, jos lauantai on aina? Onko sunnuntai enää sunnuntai jos sunnuntai on aina? Siis vaikka lapsi viihtyy kotona, viihtyisikö yhtä hyvin, jos olisi aina kotona? Äh, en osaa selittää mitä tarkoitan, mutta uskon, että joskus voi olla hyvä tottua tekemään sitä toiseksi kivintäkin vaihtoehtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä ihmettelen tosiaankin usein sitä että miksi lapset (siis jotkut) viihtyy paremmin hoidossa kuin kotona. On ihanaa että päiväkodit ovat nykyään turvallisia ja kivoja paikkoja missä lapset viihtyy. Mutta kysymys onkin miksi ne ei viihdy kotona?

Onko tällaisia lapsia muka edes ihan oikeasti olemassa?
Luulen, että suurin osa tarkoittaa sitä, että lapsista on kiva mennä leikkimään kavereiden kanssa ja niitä kaivataan loma-aikoina, mutta aika harva lapsi varmaan valinnan edessä kuitenkaan päiväkotia valitsisisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja72:
En todellakaan arvostele sitä onko lapsen paikka kotona vaiko hoidossa. Ihan vaan kirjoittelen täällä aikani kuluksi....

Näin juuri, mutta ainahan sitä asia käännetään niin, että kirjoittaja aivan varmasti joko tuo esille paremmuuttaan/täydellisyyttään tai haluaa piiloilkeillä toisin tekeville vaikka asioista haluaisikin keskustella ilman arvostelua. Kyllä meilläkin on lapsella oma suosikkihoitajansa, josta pitää eikä tarhaan jäädessä ala huutamaan. Mutta silti lapsi kyselee jatkuvasti, milloin on vapaapäivä eikä tarvitse mennä tarhaan vaikkei se niin vastenmielistä hänelle olekaan. Täällä saa vain niin harvoin lukea, että lapsi haluaa jäädä kotiin yms. Paljon enemmän olen lukenut niistä lapsista, jotka haluavat hoitoon myös silloin, kun olisi mahdollisuus olla kotonakin. Ymmärtääköhän kukaan mitä yritän sanoa...

Yhteistyössä