Tuli limsaketjusta mieleeni --> tykkäisittekö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Jos olisitte kahden muun tuttavaperheen kanssa syömässä tuttavaperheen luona ja ruokajuomana myös limsaa. Teillä lapset ei limsaa saa juoda, mutta tuttavaperheessä kyllä. Sitten oma lapsenne kysyy, että miksi hän ei saa limsaa ja vastaatte, että teidän mielestä se ei ole lapsen juomaa. Tuttavaperheen lapsi sanoo että onpas lasten juomaa, johon hänen vanhempansa toteaa että eri perheissä eletään eri tavoin. Heidän perheessä saa lapset juoda limsaa, mutta joidenkin vanhemmat eivät jostain syystä anna lapsilleen lupaa. Mukavan merkitsevästi. Nyt sitten lapsi kyselee, että miksi meidän perheessä ei anneta lupaa.

Tän perheen 2v sai muuten ruokailun aluksi lasin sokerilimua ja sitten isän ruokailu meni niin, että maanitteli lasta ottamaan viisi lusikallista ruokaa. Kesti muuten tunnin. Ei mun hermot kestäis, meillä syödään tai lennetään pöydästä.

No ei minusta kyllä vieraaksi tuleva voi määrätä mitä muut pöydässä olijat saavat juoda, vaikkei itse haluaisikaan tai ei haluaisi oman lapsen juovan. Ihan oikein toimivat nuo vanhemmat jotka sanoivat lapselleen, että eri perheissä on eri säännöt. Mitä tulee tuohon maanitteluun, jos kerran kyseessä oli erikoispäivälliset, niin kyllä meilläkin mennään silloin erikoissäännöillä ja lapset voi saada herkkuja, vaikkei normaalisti saisikaan. En myöskään ymmärrä miksi jonkun muun pitäisi menettää hermonsa sen takia, että minä maanittelen omaa lastani, jos lapsi kuitenkin muuten käyttäytyy hyvin.

Eli nyt vaan selität sille omalle lapsellesi, miksi teillä ei saa limsaa juoda missään tilanteessa.

No ehkä mä olisin oman lapseni antanut maistaa limua, jos sitä muillekin lapsille tarjottiin.
Eihän se tarkoita, että lapsi jää limukoukkuun ja kotio on jatkossa pakko kantaa litroittain jaffaa.

Tosin en ymmärrä miksi limsaa tarjottiin ruoan kanssa.. Jälkkärin kanssa, tai aikuisten kahvitellessa on ihan ok juoda limsaa.

Saako teillä lapsi juoda mehua?

Mulle ei todellakaan olisi mikään ongelma, että toisessa perheessä on eri säännöt. Eikä se kyllä koskaan oo ollut meidän lapsillekaan ongelma. Ihan pienestä asti ovat tajunneet että on kotisäännöt, mummolasäännöt, päiväkotisäännöt, ja eri sääntöjä eri perheissä.

Enkä vastaisi lapsen limpparikysymykseen tuossa tilanteessa että "meidän mielestä se ei ole lasten juomaa", se on mun mielestä ikäänkuin sen toisen perheen kasvatustapojen yli kävelemistä, kun heidän lapsensa siinä limsaa kuitenkin juo.

(kopsasin vastaukseni tänne, tämäkin aloitus oli useampana kappaleena)

Jos kylässä ollaan, niin kyllä mun lapset saa siellä juoda mitä haluavat, en ala erikseen nipottaa asiasta vaikkeivät meillä kotona linsoja juuri saakaan. Mutta tuossa tilanteessa olisin toiminut omien lasteni kanssa niin, että nyt syödään ruoka ja ruokajuomana otetaan maitoa (kuten kotonakin) ja kun ruoka on syöty saa limpparia "jälkkäriksi" tai jälkkärin kanssa.

Juotaisiin kylässä sitä mitä tarjotaan, vaikka sitten sitä limsaa. Ei varmaan kerrasta rikki mene ja vaikka ruoka olisikin huonommin maistunut. Kotona toteaisin lapselle, niinkuin tuttavasikin että eri perheissä on eri säännöt. En jäisi asiaa hautomaan tai miettimään toisten lasten ruokahalua sen kummemmin.

[QUOTE="vieras";25988730]Ap, kiellätkö lapsiltasi myös mehun juomisen?[/QUOTE]

En. Mutta limsa on mielestäni eri asia. Meillä vielä yhdellä refluksitauti, joten hiilihapot pahasta.

[QUOTE="a p";25988752]En. Mutta limsa on mielestäni eri asia. Meillä vielä yhdellä refluksitauti, joten hiilihapot pahasta.[/QUOTE]

No sokeria niissä on ihan samanlailla.. Ja hiilihapot saa sekoittamalla pois.

[QUOTE="vieras";25988783]No sokeria niissä on ihan samanlailla.. Ja hiilihapot saa sekoittamalla pois.[/QUOTE]

Miksi sitä limsaa olisi niin pakollista juoda, että alkaisin vatkata happoja pois? Eiks ne hapot ole sen juoman juju? Kyllä kotimehu tai laimennettu tuoremehu on pikkasen eri asia kuin virvoitusjuoma.

[QUOTE="a p";25988752]En. Mutta limsa on mielestäni eri asia. Meillä vielä yhdellä refluksitauti, joten hiilihapot pahasta.[/QUOTE]
Ei kai ne pahasta ole kuin sille, jolla on refluksitauti?

[QUOTE="vieras";25988634]Mun mielestä tosi outoa, ettet anna lapsesi ottaa limsaa edes kylässä. Annatko ottaa mehua? Kakkua? Pullaa?[/QUOTE]

Vastaisitko tähän ap?

Ei kai ne pahasta ole kuin sille, jolla on refluksitauti?

Ei ne kyllä muidenkaan hampaille hyväksi ole. Miettikää nyt oikeasti, onko ne limsat terveellisiä kenellekkään? No ei. Miksi siis antaisin lapsille jotain, mikä on mahdollisimman epäterveellistä? Kyllä ne sitten teininä viimeistään varmaan limsan makuun pääsee. Kolajuomiahan ei alle 15-vuotiaille suositella. Eikä limsaa lapsen terveellisessä ruokavaliossa taida olla? Meille ainakin on lastenlääkäri antanut siunauksen kotimehulle ja laimennetulle tuoremehulle, niitä voi juoda jopa joka päivä jos lapsi ei muuten juo tarpeeksi suolen toiminnan kannalta.

En anna itsekään limsaa lapsille enkä tarjoa limsaa lapsille. Mehua maksimissa ja jtn pientä herkkua jos tulee vieraita.Ei pieni vielä tarvitse, katsellaan sitten kouluikäisenä uudestaan

[QUOTE="a p";25988853]Ei ne kyllä muidenkaan hampaille hyväksi ole. Miettikää nyt oikeasti, onko ne limsat terveellisiä kenellekkään? No ei. Miksi siis antaisin lapsille jotain, mikä on mahdollisimman epäterveellistä? Kyllä ne sitten teininä viimeistään varmaan limsan makuun pääsee. Kolajuomiahan ei alle 15-vuotiaille suositella. Eikä limsaa lapsen terveellisessä ruokavaliossa taida olla? Meille ainakin on lastenlääkäri antanut siunauksen kotimehulle ja laimennetulle tuoremehulle, niitä voi juoda jopa joka päivä jos lapsi ei muuten juo tarpeeksi suolen toiminnan kannalta.[/QUOTE]

Ei kaiken varmaan tarvitse aina niin terveellistä ollakaan, esimerkiksi erikoistilanteiden juomien. Erikoistilanne, kuten kyläpaikassa juotu limpparilasi, ei pilaa kenenkään terveellistä ruokavaliota.

Jos hampaista on huolissaan, niin mehut kannattaisi lopettaa myös.

[QUOTE="a p";25988853] Meille ainakin on lastenlääkäri antanut siunauksen kotimehulle ja laimennetulle tuoremehulle, niitä voi juoda jopa joka päivä jos lapsi ei muuten juo tarpeeksi suolen toiminnan kannalta.[/QUOTE]

Mutta hammaslääkärin mielestä mehu on hampaille yhtä vahingollista kuin limsakin.

Ja jos sä lasten terveyttä ajattelet, niin ne ei vissiin teillä saa karkkia, jätskiä, sipsiä, täytekakkua, tms.?
Ja ruoankin valmistat alusta asti itse?

Mä en usko että mikään maata merelle vie. Jos lapsi mukin juo limsaa niin se ei siitä kummene. Mutta myös vanhempana olen valmis ottamaan paskat niskaani ja sanomaan että "sori, meillä nyt tehdään näin ja piste".
Mutta limsasta en sitä ongelmaa tekisi. Ellei se sitte olisi terveydellisesti vaarallista jolloin asian voi selittää sillä.

No jos on niin nipo et lapsi ei voi ottaa limsaa/herkkuja erikoistilanteissa, niin voi varautua sit selittämään niille myös syyt.

Meillä ei kotona juoda limsoja eikä kaupan mehuja, eikä kyllä syödä herkkujakaan, mutta kylässä tai jos meillä on vieraita, niin toki lapsetkin saavat ottaa mitä haluavat. Tosin noi meidän lapset eivät tykkää limsasta eivätkä pahemmin tykkää muista herkuistakaan kuin jätskistä ja sipseistä.

[QUOTE="a p";25988853]Kolajuomiahan ei alle 15-vuotiaille suositella.[/QUOTE]

Missä noin sanotaan? En ole koskaan kuullutkaan. Itse olen juonut Coca-Colaa säännöllisesti ainakin 5-vuotiaasta lähtien ja niin ovat kaikki muutkin tuntemani ihmiset.

No, näihin tilanteisiinhan törmää harva se päivä, kun toiset lapset saavat tehdä meillä kiellettyjä asioita ja toisinpäin. Minä sanon vaan, että "eri perheissä/paikoissa on eri säännöt, ja sinä et tee niin, koska minä kiellän." Ei se sen kummempaa ole...

Yhteistyössä