Tuli kutsu "kaukaisen sukulaisen" lapsen yo-juhliin *mitä mä teen*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohhoh!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ohhoh!

Vieras
jota en ole nähnyt kun varmaan pari kertaa, eikä noitten sukulaisten kanssa muutenkaan olla tekemisissä oltu vuosiin. on siis mummun pikkuserkun lapsia (ja mulle ei vissiin mitään sukua). sen jälkeen kun mummun äiti kuoli 15v sitten, ei juurikaan tuon suvun kanssa olla oltu tekemisissä. ei kiinnostais kyl yhtään mennä, en edes tiedä mitä lahjaksi veisin, kun en tiedä mistä ees tykkää.

lahjanko toivossa vaan on kutsu napsahtanut. ainakin siltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23878225:
mulle tuli sellainen olo, että kutsuivat teidät, ettette pääse sanomaan, ettei ole kutsuttu. mä en varmaan menis, mutta kortin ja pienen rahalahjan voisin postissa laittaa

miks ihmeessä mä laittaisin rahaa, koska ei nekään ole koskaan mun lapsia rahoittaneet millään tavalla.

Kortin ja ehkäpä lahjakortin laittaisin. Ei ainakaan menis mihinkään ns. turhuuteen raha. Mutta on kyllä omituista, että kaikki pitää kutsua ja kuulostaa vieläpä siltä, että lahjankiilto silmissä...Huoh, voi näitä ihmisiä.

[QUOTE="juupajuu";23878246]Kortin ja ehkäpä lahjakortin laittaisin. Ei ainakaan menis mihinkään ns. turhuuteen raha. Mutta on kyllä omituista, että kaikki pitää kutsua ja kuulostaa vieläpä siltä, että lahjankiilto silmissä...Huoh, voi näitä ihmisiä.[/QUOTE]

sama tuli mieleen.

Voisiko olla mahdollista, että haluavat oikeasti nä'hdä teitä ja yrittää lämmitellä suhteita pitkän tauon jälkeen?? Meillä ainakin osa sukulaisista puhuu, että kun pitäisi kerrankin järjestää isot juhlat, että saisi sukua koolle kun osaa ei ole nähnyt vuosikausiin.

Toisaalta jos et ole kiinnostunut pätkääkään luomaan suhteita siihen osaan sukua, lähetä kortti, lahjaa ei mielestäni tuossa tilanteessa tarvitse lähettää.

Jotkut sukulaiset haluaisivat olla edes joskus kanssakäymisissä, mutta valitettavan usein se jää hautajaisiin. Ja sitten kun joka tapauksessa järjestetään juhlat, tässä tapauksessa yo:n kunniaksi, niin halutaan kutsua kaikki vähänkin suvun jatketta olevat. Aina ei ole kyse lahjanhimosta.

Juhliin osallistuminen onkin sitten kutsun saajan päätettävissä, mutta ottaisin kutsun kohteliaisuutena, en rahankerjuuna.

[QUOTE="vieras";23878294]Voisiko olla mahdollista, että haluavat oikeasti nä'hdä teitä ja yrittää lämmitellä suhteita pitkän tauon jälkeen?? Meillä ainakin osa sukulaisista puhuu, että kun pitäisi kerrankin järjestää isot juhlat, että saisi sukua koolle kun osaa ei ole nähnyt vuosikausiin.

Toisaalta jos et ole kiinnostunut pätkääkään luomaan suhteita siihen osaan sukua, lähetä kortti, lahjaa ei mielestäni tuossa tilanteessa tarvitse lähettää.[/QUOTE]

no en oikeestaan koska muutenkaan emme tekemisissä ole. vieraita ihmisiä kaikki. silloin kun olin pieni (alta kouluikäinen) niin olimme paljonkin tekemisissä. äitini ilmeisesti menee mummun kanssa, ehkä laitan meiltä pelkän kortin. äitinikin menee vaan kohteliaisuudesta. hänkin mietti lahjaa, onko tyhmä esim. 6 iittalan juomalasia viedä.

Jotkut sukulaiset haluaisivat olla edes joskus kanssakäymisissä, mutta valitettavan usein se jää hautajaisiin. Ja sitten kun joka tapauksessa järjestetään juhlat, tässä tapauksessa yo:n kunniaksi, niin halutaan kutsua kaikki vähänkin suvun jatketta olevat. Aina ei ole kyse lahjanhimosta.

Juhliin osallistuminen onkin sitten kutsun saajan päätettävissä, mutta ottaisin kutsun kohteliaisuutena, en rahankerjuuna.

Minäkin ajattelen näin. Minustsa on tosi surullista, jos yrittää pitää sukulaisiinsa yhteyttä ja luoda kontaktia uudestaan, niin se tulkitaan vain ahneudeksi. Ei ihme, jos suvut hajoavat, turvaverkot ovat vähissä ja ihmiset ovat tässä maassa yksinäisiä, jos ensimmäinen ajatus on aina "Mitä ne musta haluaa? Rahaa varmasti."

• Tykkää
Reactions: kaffetauko
Laittaisin kortin ja ehkä lahjankin (rahaa tilille tai vaikka lahjakortti kirjakauppaan tai urheiluliikkeeseen tai vaikka avaimenperän opiskelija-asunnon avaimille). Menisin juhliin, mikäli tykkäisin sukujuhlista ja matka olisi lyhyt. Ehdottomasti menisin, jos samalla paikkakunnalla juhlat.

Totta tuo tuossa ylempänä, että on omituista ja kammottavaa, jos heti ajatellaan kutsuista, että "mitä ne musta haluaa, rahaa!"

Tuossa tapauksessa voi tehdä niinkuin haluaa. YO-juhlat on hyvä tilaisuus tavata sukulaisia, joita ei ole nähnyt pitkään aikaan. Ikävää, jos kutsu tulkitaan rahan kerjuuna. Jos lahjakortin haluaa laittaa, niin laittaa sen vain sille summalle, minkä on valmis antamaan.

Yhteistyössä