T
tuleva äiti
Vieras
geenit vaikuttaa tähän tiedetään, mutta jos äidillä on vihreät silmät, joissa on häivähdys ruskeaa ja isällä kokonaan ruskeat silmät niin minkä väriset silmät lapselle todennäköisesti tulee?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:ehkä ruskeat?mulla siniset ja isällä ruskeat,tytöllä syntymästä asti ruskeat silmät
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Accra:ehkä ruskeat?mulla siniset ja isällä ruskeat,tytöllä syntymästä asti ruskeat silmät
Ruskeasilmäisellekin voi aina syntyä sinisilmäinen.
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:Vihreäsilmäisyyttä aiheuttava geeni on mutatoitunut ruskeasilmäisyyttä aiheuttava geeni, joten se käyttäytyy samoin kuin ruskeasilmäisyyttä aiheuttava geeni (ks. ed.). Vihreäsilmäisyyttä aiheuttava geeni on siis dominoiva kuten ruskeasilmäisyyttäkin aiheuttava geeni.
quote]
Kun sulla nyt näyttäisi olevan tuota tietoa, niin onko mahdollista (tai siis on). Mutta siis mun isällä on sinivihreät silmät ja äidilläni on siniset ja mulla on ruskeat. Isäni isällä on ruskeat, niin onko isälläni sitten jotenkin piilevänä tuon vihreät takia se ruskeasilmäisyyden geeni vai onko se hypännyt vain yhden sukupolven yli?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:Vihreäsilmäisyyttä aiheuttava geeni on mutatoitunut ruskeasilmäisyyttä aiheuttava geeni, joten se käyttäytyy samoin kuin ruskeasilmäisyyttä aiheuttava geeni (ks. ed.). Vihreäsilmäisyyttä aiheuttava geeni on siis dominoiva kuten ruskeasilmäisyyttäkin aiheuttava geeni.
quote]
Kun sulla nyt näyttäisi olevan tuota tietoa, niin onko mahdollista (tai siis on). Mutta siis mun isällä on sinivihreät silmät ja äidilläni on siniset ja mulla on ruskeat. Isäni isällä on ruskeat, niin onko isälläni sitten jotenkin piilevänä tuon vihreät takia se ruskeasilmäisyyden geeni vai onko se hypännyt vain yhden sukupolven yli?
Käsittääkseni sun silmiesi ruskeuden syy voi olla kumpi tahansa =)
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula::attn: Huom, huom. Silmien väri on polygeeninen ominaisuus. Siis vanha koulussa opetettava peritymismalli ei ole enää täysin paikkansa pitävä, vaikka sitä yhä opetetaan koulussa. Se on hieno ja osittain toimivakin, mutta ei oikeasti vastaa täysin todellisuutta.