tulevaisuus huolettaa????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taikku

Jäsen
21.01.2005
69
0
6
Mä tässä puran itteeni kun ei sitä oikein voi kavereille koska niillä ei ole erityislasta.Ne ei oikein tunnu ymmärtävän.Ne vaan taputtaa olkapäälle.
Meille poju nytten 6 vuotias.On normaalissa päiväkodissa eskarissa,täällä ei ole muuta.Hänellä on henkilökohtainen avustaja,ja hyvä onkin. :flower: Tällä avustajalla itsellä on dysfasialapsi,eli hän kyllä ymmärtää.Hän osaa myös tukiviittomat.
Mä oon tuolla alempana kertonu meidän pojusta.Lyheysti hänellä on dysfasia.Puhetta ei tule.Viittomat ja kuvat käytössä.Ymmärtämisessä jonkin verran häikkää.
Puheterapia ja SI-toimintaterapia kerran viikossa.
Huolestuttaa hänen koulun käyntinsä,hän joutuu normaaliin kouluun,kylläkin dysfasia ryhmään.Huolestuttaa kiusaaminen,millai pärjää siellä. :'( :'(
Edellisessä HOJKsissa puhuin asiasta sanoivat siellä että kyllä siellä pärjää,avustaja on myös välitunnilla.Mutta kyl silti!!!!
Onko kellään samanmoisia ajatuksia??? :wave:

kyllä muakin jo huolestuttaa. veeti on vasta 4v,ja kovasti mietin jo koulu asioita.varmaankin menee marjatta-kouluun,joka on stainer koulu kehareille. on varmaan vähemmän kiusaamista,näin toivon =)

vielä veetiä ei kiusata,kun on niin pieni kokoinen että menää pari vuotiaasta eikä muut lapset hirveesti ihmettele miks ei puhu.varmaan kohta alkaavat miettiä,veetikin nimittäin viittoo..(veetillä downin syndrooma)..mutta onneks on isosisko joka sit puolustaa ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 12:08 D-mamma kirjoitti:
kyllä muakin jo huolestuttaa. veeti on vasta 4v,ja kovasti mietin jo koulu asioita.varmaankin menee marjatta-kouluun,joka on stainer koulu kehareille. on varmaan vähemmän kiusaamista,näin toivon =)

vielä veetiä ei kiusata,kun on niin pieni kokoinen että menää pari vuotiaasta eikä muut lapset hirveesti ihmettele miks ei puhu.varmaan kohta alkaavat miettiä,veetikin nimittäin viittoo..(veetillä downin syndrooma)..mutta onneks on isosisko joka sit puolustaa ;)
Ei meilläkkään pojua vielä ole kiusattu.Pojulla on kans pikkuveli puolustamassa jos joku meinaa kiusata.
Mutta sit koulu aikaan poju ja pikkuveli menee eri kouluun.Poju joutuu menee toiselle paikkakunnalle.Asutaan täällä maalla Porin liki.

Hei D - mamma! Marjatta - koulussa on myös minun pieni Down - tyttöni, ja hyvin menee! Itse en voisi ikinä laittaa vammaista lasta ns. normaaleiden kouluun kiusattavaksi.

Marjatta - koulu on todella ihana puitteiltaan, kunnolla aidattu ja viihtyisä piha ym. Koulussa on myös uima-allas jne. Luokat ovat ihanan kodinomaisia, ja niissä on myös söpöt pedit päivälepoa varten (ei mitään pinottavia rautahökkeleitä niin kuin joissain kunnallisissa päiväkodeissa, vaan puusta kauniit sängyt joissa verhot edessä tuomassa lepohetkeen yksityisyyttä).

Meillä myös terveitä lapsia ja alusta asti oli selvää, että he menevät eri kouluun; terveelle lapselle olisi liian suuri taakka myös koulussa joutua huolehtimaan vammaisesta sisaruksestaan, ettei kiusata jne.
Usein terveet lapset saattavat muutenkin jäädä vähemmälle huomiolle erityislasten takia perheissä, niin annetaan heille edes koulurauha, että saavat koulussa edustaa ihan omaa itseään, eikä aina sitä "erityislapsen sisarta".

Minä olen miettinyt..Meillä on 6v poika,jolla puheenkehityksenviivästymä.Dysfasiaa ei ole diagnosoitu,vaikka sitäkin jossain vaiheessa epäiltiin.Poikani puhuu yksittäisiä sanoja,käyttää tukiviittomia ja nyt tulee eskarista kuvakansio reissuvihkona.Lausepuhetta tulee jonkin verran,mutta se on aika apäselvää..

Poika on nyt integroidussa pienryhmässä eskari vuoden,sen jälkeen olis suunnitelmissa starttiryhmää ja tulevaisuus näyttää sitten mitä tehdään ja minne mennään.Maananataina on HOJKs palaveri,jolloin kuullaan lisää mitä on suunnitelmissa.

Mua pelottaa myös tuo kiusa-asia,kokemusta kun on jo alkutaipaleelta..Isot pojat oli kiusannut taksissa koulumatkoilla meidän poikaa,johon jo onnelksi taksikuski puuttui ja minä kävin pajattamassa "isoille" asiasta.Nyt kiusaaminen on loppunut.

Tuolla eskarissa poika tuntuu pärjäävän hyvin,onhan se niinkin pieni ryhmä(11lasta)ja opettajilla on enempi aikaa yhdelle lapselle (3opea),mitä isossa ryhmässä olisi.

Olen jopa kerennyt murehtimaan pojan tulevaisuutta aikuis-ikäsenä;saako työtä jos puhe ei etene tuostaan,mitä hänen tulevaisuus olisi täällä "normaalien" joukossa,tuleeko ymmärretyksi, joutuuko syrjityksi...

Mutta päivä kerrallaan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 10:48 Downin äiti kirjoitti:
Hei D - mamma! Marjatta - koulussa on myös minun pieni Down - tyttöni, ja hyvin menee! Itse en voisi ikinä laittaa vammaista lasta ns. normaaleiden kouluun kiusattavaksi.

Marjatta - koulu on todella ihana puitteiltaan, kunnolla aidattu ja viihtyisä piha ym. Koulussa on myös uima-allas jne. Luokat ovat ihanan kodinomaisia, ja niissä on myös söpöt pedit päivälepoa varten (ei mitään pinottavia rautahökkeleitä niin kuin joissain kunnallisissa päiväkodeissa, vaan puusta kauniit sängyt joissa verhot edessä tuomassa lepohetkeen yksityisyyttä).

Meillä myös terveitä lapsia ja alusta asti oli selvää, että he menevät eri kouluun; terveelle lapselle olisi liian suuri taakka myös koulussa joutua huolehtimaan vammaisesta sisaruksestaan, ettei kiusata jne.
Usein terveet lapset saattavat muutenkin jäädä vähemmälle huomiolle erityislasten takia perheissä, niin annetaan heille edes koulurauha, että saavat koulussa edustaa ihan omaa itseään, eikä aina sitä "erityislapsen sisarta".
moro!
vaikka kohdistikkin viestisi D-mammalle.Vastaan silti.Kyllä mekin laittaisimme pojun mielellään vain erityiskouluun mutta täällä maalla ei voi.Täällä lopetetaan kaikki tälläiset koulut ja siirretään ns.normaaliin kouluun.
Ja toisaalta ku asiaa ajattelee eikö ole rikkaus niille ns.normaaleille lapsille ku koulussa on erityislapsia.Ei minusta erityislapsia voi aina laittaa eri paikkaan.Kyllähän esim leikkipuistossa on kaikenlaisia lapsia.(no se oli vaan heitto :D )
Ja en tietystikään ajattele asiaa niin että veljen täytyy kantaa huolta pojusta.Mutta ainahan sisarukset puolustavat toisiaan,ovat he sitten ns.normaaleja tai erityislapsia.
No nää oli vaan mun ajatuksia. =) :flower:

jotain hyötyä asua isommassa kaupungissa ;)
tätä nimittäin mietittiin kun alettiin etsiä omaa asuntoa ja vaikka halvemmalla oltais saatu vähän kauempaa niin veetin takia päätettiin helsinkiin jäädä.. :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 16:33 D-mamma kirjoitti:
jotain hyötyä asua isommassa kaupungissa ;)
tätä nimittäin mietittiin kun alettiin etsiä omaa asuntoa ja vaikka halvemmalla oltais saatu vähän kauempaa niin veetin takia päätettiin helsinkiin jäädä.. :\|
Niinpä!!!!
Hauskaa syksyn jatkoa!!! :flower:

mulla poika käynyt koko ikänsä harjaantumiskoulua. nyt yläasteele siirtyessään hän siirtyi tämän koulun toimipisteisiin joka sijaitsee ihan tavallisen yläasteen tiloissa missä jonkin verran ollaan ns. normaalien lapsien joukossa. ongelmia on ollut kun poika koko kesän ajatteli et nyt hän ns. normaaliin kouluun. ja otti asenteen et hänen ei tarvi totella muita kuin omaa opettajaa. mut nyt alkanut jo luonnistua kun käynyt koulukuraattorin luona juttelemassa ja kerrattu sääntöjä. meillä tosin nämä murroiän oireet vielä lisäävät näitä juttuja.

Yhteistyössä