Tulehtunut ien?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaskeiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammaskeiju

Vieras
Reilu vuosikkaalla pojalla on omituinen kolo ikenessä ensimmäisen alaposkihampaan kohdalla. Hieman turvonneen ja tulehtuneen näköinen, siinä näkyy punaista, valkoista ja rusehtavaa. Huomattiin tämä eilen illalla, sitä ennen oli näkynyt sellainen vaalea irtolärpäke. Lärpäkevaiheessa luultiin, että siihen on vaan hammas tulossa ja ien jotenkin vetäytyy, mutta eilen alkoi näyttää siltä, että onkohan voinut jossain tällissä (kävelyä opetellaan, kolauksia tulee) kolauttaa niin, että ylös tuloilla oleva hammas on tehnyt reiän alaikeneen. Kunnolla ei näe, kun poika puree kuin pieni eläin, jos yrittää sormea suuhun tunkea.

Päivystykseen ei nyt viikonloppuna viitsi viedä, kun poika syö normaalisti ja voi normaalisti, nukkuu yöllä, ei kuumetta. Mutta maanantaina voisi varmaan johonkin mennä näyttämäänkin. Kysymys kuuluu, että lääkärille vai hammaslääkärille. Tietty voisi kysyä neuvolasta, että mihin vien, mutta siellä vastataan vasta puolen päivän aikaan, ja jos haluaa päivystysajan maanantaille tai tiistaille, pitää soittaa maanantaiaamuna.

On meillä tietty vakuutuskin, mutta en tiedä, kattaako hammaslääkärikuluja, eikös niissä ole jotain hammaslääkärirajoituksia?

Eli oletteko nähneet lapsillanne vastaavaa, onko normaalia, ja jos ei, niin mille lääkärille kuuluu?

Tulossa olevat hampaat voivat näyttää ilkeiltä vaikkei lasta satukaan. Meillä on just ollut noita samannäköisiä "hampaanalkuja" jopa kuukausi ennen kuin itse hammas on pukannut näkyviin. En usko että muusta olisi kyse... Oman mielenrauhasi takia toki voit käyttää vaikka neuvolassa näytillä!

Kiitos vastauksesta. Tänään hammas jo näyttääkin himpun paremmalta, joten täytyy seurailla nyt itse, ennen kuin vie mihinkään, jos vie. Se tässä ihmetytti, kun mun mielestä muut hampaanalut ei ole olleet noin pahannäköisiä, mutta ehkä tämä on pahemmalla paikalla.