tuleekohan shittiä niskaan kun kerron pari esimerkkiä kiukuttelevasta lapsesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei oikeesti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei oikeesti huolissaan

Vieras
meidän kohta 5v:llä on vaihe, että mä haluun, mä tahdon, ostaostaosta, äitiiiiii......!!!! ja kun en anna / osta, niin alkaa mouruamaan että "mä en sitten äiti enää ikinä halua mitään..." sit sen kuittaan sanomalla vaan et no hyvä..
tänään ipana sai kamalan raivarin kun ei löytänyt toista sukkaansa. mä kahvittelin mun (lapsettoman) ystävän kanssa ja ipana senkun rääkyy; "äitiii!!! MÄ EN LÖYDÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
korotin ääntäni sen verran et se kuului lapsen kiljunnan yli ja sanoin et "huuda vaikka vähäsen jos se sukka sieltä sit jostain putkahtais!"
lapsi meni ihan hiljaiseksi ja huusi et ENHÄN HUUDA!!!! ( :D )
tähän en kommentoinut enää mitään. lapsi etsi edelleen sukkaansa (tiesin et se on olkkarissa ja olin lähes 100% varma et lapsi myös tietää missä, kunhan kiukutteli..)
sukka löytyi ja seuraava parku alkoi aiheesta "en saa sukkaa jalkaan".
möykkäs yksinään aikansa kunnes mä menin lapsen luo, polvistuin, otin sitä olkapäistä kiinni ja sanoin rauhallisesti että NYT tuo huutaminen loppuu tai menet huoneesees huutamaan, ei kukaan jaksa kuunnella.
lapsi alkoi inttää että jaksaapas ja juupaseipäskunhanväitänvastaanargh. passitin lapsen huoneeseen, sanoin et pois saa tulla kun osaa käyttäytyä ja laitoin oven kiinni. vartin jaksoi lapsi huutaa kunnes kaikki oli ok ja tilanne ohi.
ja aloituksen pointti on se, että tää mun ystävä tuomitsi mun toiminnan lapselliseksi, sanoi et mä olen alistava ja alhainen ja kohtelen lasta huonosti.
onko moni muu samaa mieltä?! kun musta mun lapsi on ihan normaali näistä välikohtauksista huolimatta...!!

Mä olisin toiminut itse ihan samalla tavalla, mitäs alistavaa tai lapsellista tossa oli?!
Lapsellista olis ollut huutaa ja mesota ja menettää täysin hermonsa tai mennä ja ettiä se sukka ja pukea vielä lapsen jalkaankin ja vähän halia ja pusia päälle.. :xmas: :D

mä toki kysyin et miten HÄN olisi itse toiminut.. "olisin mennyt, etsinyt sen sukan, laittanut sen jalkaan ja tadaa tilanne olis ollu paljon nopeemmin ohi".
haha. sanoin et onnee sulle ja palataan astialle kun sun lapset on 5v :D

mitä sun olis ystäväs mielestä pitänyt tehdä? mun mielestä toimit oikein,mä oisin varmaan vieraan takia käyny ettimäs sen sukan yms.,vaikkei se ois ollu oikein...

Mun mielestä toimit kyllä ihan oikein. Jos lapselle antaa tuossa iässä kaiken periksi ja palvelee lasta koko ajan, niin se on vaan lapselle itselle pahasta. Olisi mielenkiintoista tietää miten kaverisi mielestä olisi tullut menetellä?

No...en sanoisi että alistat lasta tms.. mutta minä itse en käyttäydy noin. :) ja tuo juupaseipäskunhanväitänvastaansrghhhh-tilanne kun ei voi mennä siihen jos aikuinen ei mene siihen mukaan? siis kun.. eihän se lapsi voi yksin inttää..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä toki kysyin et miten HÄN olisi itse toiminut.. "olisin mennyt, etsinyt sen sukan, laittanut sen jalkaan ja tadaa tilanne olis ollu paljon nopeemmin ohi".
haha. sanoin et onnee sulle ja palataan astialle kun sun lapset on 5v :D

olen kuulema sadistinen (tai joku vastaava, en muista mitä sanaa käytti) koska PITKITIN itsestäänselvää tilannetta omalla käytökselläni.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mä olisin toiminut itse ihan samalla tavalla, mitäs alistavaa tai lapsellista tossa oli?!
Lapsellista olis ollut huutaa ja mesota ja menettää täysin hermonsa tai mennä ja ettiä se sukka ja pukea vielä lapsen jalkaankin ja vähän halia ja pusia päälle.. :xmas: :D

mä olisin todennäköisesti tehnyt noin ja lepytellyt vielä jätskillä. ihan sen takia, kun yleisönä olis ollut joku vähän vieraampi.

Mutta siis ap toimi just niinkuin tilanteessa vanhemman tulisikin...

Alkuperäinen kirjoittaja no..:
No...en sanoisi että alistat lasta tms.. mutta minä itse en käyttäydy noin. :) ja tuo juupaseipäskunhanväitänvastaansrghhhh-tilanne kun ei voi mennä siihen jos aikuinen ei mene siihen mukaan? siis kun.. eihän se lapsi voi yksin inttää..

en mä siihen mukaan mene :D lapsi voi inttää ihan kaikkea mun sanomaa vastaan;
-nyt mennään kauppaan -eipäs mennä
-nyt pesulle -eipäs mennä
huuda vaikka vähän -enpäs huuda jnejne.

ja inttämisen jälkeen meillä alkaa tapahtumaan, mä en jää vänkäämään vaan esim.kauppa-asiassa jää sitten kotio jos se mahdollisuus on ja jos ei niin sitten sinne kauppaan lähdetään vaikka kainalossa kantaen jne..

Alkuperäinen kirjoittaja no..:

en mä siihen mukaan mene :D lapsi voi inttää ihan kaikkea mun sanomaa vastaan;
-nyt mennään kauppaan -eipäs mennä
-nyt pesulle -eipäs mennä
huuda vaikka vähän -enpäs huuda jnejne.

ja inttämisen jälkeen meillä alkaa tapahtumaan, mä en jää vänkäämään vaan esim.kauppa-asiassa jää sitten kotio jos se mahdollisuus on ja jos ei niin sitten sinne kauppaan lähdetään vaikka kainalossa kantaen jne..

nooo..sitten sä teet aivan oikein :ashame:

Mun lapseton kaveri aikanaan kauhisteli kun meillä on niin kova kuri, ilmeisesti uhmikselle ei olis saanu sanoa ei hänen mielestään tai muutenkaan komentaa yhtään..
Ap, mun mielestä sä olit fiksu tuossa, mä olisin varmaan jo sortunut karjaisemaan lapselle..

Mä olisin voinu kirjottaa ton alotuksen.. kuulosti niiin tutulta =D Meijän jäärpää typy täyttää kesällä 5v :) Se on kyllä kaikkein parasta kun lapseton antaa kasvatusvinkkejä ;)

Ymmärrän täysin toimintaasi. Meillä joka päivä ihan samanlaista. Tyttö heittäytyy ihan avuttomaksi, kiukuttelee, dramatisoi, vetkuttelee... Jos joka kerta palvelisin häntä, muuta en ehtisi tehdäkään. Toki autan, mutta odotan että pyytää nätisti eikä kitise tai vempuloi. Pakko myöntää, että pari kertaa on todella pahemman kerran mennyt hermot ja on tullut huudettuakin.

Välillä olen ihan neuvoton - jos yritän rangaista tyttöä esim. viemällä huoneeseensa, hän saa aivan hirveän hysteerisen kohtauksen. Lisäksi hän todella laukoo jotain tällaistä, että "kukaan ei enää rakasta minua", "minä en enää ikinä syö sitten mitään", "minä jään yksin kotiin kun te kaikki muut lähdette" tms. tilanteeseen sopivaa. Todella väsyttävää.

Jos "huuda vaikka vähäsen jos se sukka sieltä sit jostain putkahtais!" sanotaan tietyllä ivallisella äänensävyllä, niin eipä tuo ehkä ihan parhaan mahdollisen kasvatustavan kriteerejä täytä. Lapsi voi kokea sen vähättelynä ja mitätöimisenä.

Lapsella on yleensä joku syy kiukutteluun, aikuisen näkökulmasta syy voi olla täysin naurettava/turha, mutta lapselle kiukku on siinä tilanteessa täyttä totta. Ei ole mukavaa, jos toinen yrittää ilmaista tunteitaan ja aikuiset vähättelevät, vaikka lapsen keinot ilmaista itseään eivät aina olekaan "järkeviä". Kyllähän se huuto tottakai lakkaa, kun kukaan ei noteeraa, mutta aikuinen voi miettiä, oppiiko lapsi sillä tavalla paremmin hallitsemaan seuraavaa kiukunpurkausta?. Lapset kuitenkin tarvitsevat usein aikuisten apua tunteidensa säätelyyn ja yksin karjuminen ei opeta niitä keinoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos "huuda vaikka vähäsen jos se sukka sieltä sit jostain putkahtais!" sanotaan tietyllä ivallisella äänensävyllä, niin eipä tuo ehkä ihan parhaan mahdollisen kasvatustavan kriteerejä täytä. Lapsi voi kokea sen vähättelynä ja mitätöimisenä.

Lapsella on yleensä joku syy kiukutteluun, aikuisen näkökulmasta syy voi olla täysin naurettava/turha, mutta lapselle kiukku on siinä tilanteessa täyttä totta. Ei ole mukavaa, jos toinen yrittää ilmaista tunteitaan ja aikuiset vähättelevät, vaikka lapsen keinot ilmaista itseään eivät aina olekaan "järkeviä". Kyllähän se huuto tottakai lakkaa, kun kukaan ei noteeraa, mutta aikuinen voi miettiä, oppiiko lapsi sillä tavalla paremmin hallitsemaan seuraavaa kiukunpurkausta?. Lapset kuitenkin tarvitsevat usein aikuisten apua tunteidensa säätelyyn ja yksin karjuminen ei opeta niitä keinoja.

eli miten itse olisit toiminut? :)

eli miten itse olisit toiminut? :)

Meillä vastaava kiukunpurkaus olisi luultavasti pohjimmiltaan johtunut lapsen huomionkipeydestä ja mustasukkaisuudesta vierasta kohtaan. Olisin mennyt lapsen luo, osoittanut kuulleeni hänen murheensa katsomalla silmiin ja koskettamalla olkapäälle sekä kertonut hänelle, että sukka on olohuoneessa, hän voi hakea sen sieltä. Olisin myös sanonut, että sukan puettuaan hän voi halutessaan liittyä seuraamme kahvipöytään. Todennäköisesti lapseni olisi sanonut, ettei tule kahvipöytään vaan menee mieluummin leikkimään ja mennyt hakemaan sukkaansa. Pienen huomion antaminen lapselle ja kutsu kahvipöytään olisi tässä tilanteessa todennäköisesti riittänyt vakuuttamaan lapselle, että mustasukkaisuuteen ei ole syytä ja kiukuttelu olisi loppunut alkuunsa.

En kuitenkaan tunne ap:n lasta, enkä voi tietää syytä hänen kiukunpurkaukseensa. Lapsen käytöksen taakse katsomalla voi kuitenkin saada joskus ihmeitä aikaan ;)

Yhteistyössä