tuleekohan millainen karenssi

  • Viestiketjun aloittaja aiolli
  • Ensimmäinen viesti
aiolli
Niin, olen mietiskellyt, että miten pitkän karenssin työkkäri laittaa jos irtisanoudun työstäni työni huonojen henkilökemioiden takia. Olen vielä koeajalla ja siellä lähinnä pomon ja entisen työntekijän välit todella kireät. Vaikuttaa mielestäni jo muidenkin työntekijöiden olemiseen ja työoloihin. Olen miettinyt, että ei tuollaisissa oloissa jaksa kovin kauan olla. Tietääkö kukaan?.
 
aiolli
Työsopimus on toistaiseksi. Joo, niin arvelin et joku karenssi siitä tulee joka tapauksessa. Tuskin niitä työkkärin ihmisiä kiinnostaa, et mikä takia irtisanoutuu, vaikka sitten oiskin syynä huonot työilmapiirit. Mieluummin lähtee sit kokonaan pois kuin pitkittää esim. sairaslomalla.
 
harmailija
Kannattaa keskustella työvoimatoimiston virkailijan kanssa. Olen kuullut tapauksista, jossa työvoimatoimisto on tietoinen työpaikan negatiivisesta ilmapiiristä ja ovat ymmärtäneet irtisanoutumisen. Asia täytyy varmasti olla yleisesti tiedossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:28 kirpin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 12:46 samperi kirjoitti:
Mä irtisanouduin vakituisesta työstä ja sain aikanani kolmen kuukauden karenssin..
Samoin kävi mulle vaikka vein työkkäriin lääkärintodistuksenkin siitä että työpaikan ilmapiiri ja stressi aiheuttivat erilaisia oireiluja. Eli oli "hyvä syy" lähteä.


Samoin
 
A shadieeyah
kiinnitin huomiota mitä alkuperäinen sanoi ekana..eli olevansa vielä koeajalla..

koskeeko se työantajaa pelkästään että voi irtisanoa ilman perusteita sen aikana / jälkeen? Koskeeko työntekijää että voi irtisanoutua koeajan jälkeen ilman perusteita(=ilman karenssin pelkoa)??
 
kotäityli
mä irtisanouduin vaikutuisesta työpaikasta myös osittain huonojen työolosuhteitten takia ja 3 kk karenssi pätkähti, mut ei paljon vaikuttaneet tuloihin koska irtisanouduin aippäloma aikaan niin eivät voineet äippärahaa multa ottaa pois, mut karenssi juoski koko ajan :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:33 A shadieeyah kirjoitti:
koskeeko se työantajaa pelkästään että voi irtisanoa ilman perusteita sen aikana / jälkeen? Koskeeko työntekijää että voi irtisanoutua koeajan jälkeen ilman perusteita(=ilman karenssin pelkoa)??
Koskee toki työntekijääkin, mutta se tarkoittaa ettei tarvitse olla mitään syytä jonka kertoo työnantajalle.
Karenssi tulee, mikäli ei ole työkkärin mielestä tarpeeksi hyvää syytä työsuhteen purkuun (ja niitä hyviä on todella vähän!) koeajalla ei ole mitään merkitystä siihen.
 
Kyllä siitä varmaan se 3kk karenssi paukahtaa. Pitää olla aika pätevä syy, että välttyy karenssilta, esim. itselläni oli terveydelliset syyt irtisanoutumisen syynä, mulla oli siitä lääkärintodistus ja se riitti työvoimalautakunnalle.

Eli en saanut karenssia...onneks ;)


Mutta joskus monta vuotta sitten keskeytin työharjoittelun, kun en tullut toimeen työnantajan kanssa, sain siitä 3kk karenssin tai olisin saanut, mutta onneks löyty muutamassa päivässä uus harjoittelupaikka.<br><br>
 
Minä irtisanouduin tammikuussa työpaikastani ois helmikuussa muuttunut vakituiseksi. Säästyin kokonaan karenssilta ja oikeastaan en vieläkään tiiä mikä tuohon päätökseen oli syynä. Kannattaa vain tosi hyvin perustella miksi irtisanoutunut.
 
Koeajalla voi tosiaan irtisanoutua ilman perusteita puolin ja toisin, mutta karenssi sieltä yleensä rapsahtaa ellei ole riittäviä perusteita. Riittäväksi perusteeksi ei käy oikeastaan muu kuin maksamattomat palkat tai muu vastaava syy. Eli todellinen työsopimusrikkomus.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 16:51 vieras kirjoitti:
jää nyt sairaslomalle, tuskin sun sopparia jatketaan koeajan jälkeen, jos olet sairaslomalla ja säästyt karenssilta.
Ei sitä tarvitsekkaan jatkaa kun ap.llä oli toistaiseksi voimassa oleva työsuhde jo nyt.. olin lukevinani. Siihen vaan kuuluu tuo maksimissaan 4 kk oleva koeaika alkuun mukaan.
 

Yhteistyössä