Tuleeko vasektomiasta sivuoireita/haittoja miehelle?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihatzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ihatzu

Uusi jäsen
16.05.2011
19
0
1
Hei kaikki. Tahtoisin ihan käytännön kokemuksia vasektomiasta.

Meillä 4 lasta ja lapsiluku on ehdottomasti täysi kummankin mielestä. Mies sanoi menevänsä vasektomiaan. Mietin vain onko vaaraton toimenpide ja voiko siitä seurata jotain negatiivista? Tuota suositeltiin miehelle, koska minulle ei voi tehdä sterilisaatiota sairauden vuoksi, arpikudoksen muodostuminen ja muu ei ole normaalia, enkä voi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Jokatapauksessa kroppani ei enään kestäisi yhtään raskautta. Mies on vankasti sitä mieltä että menee toimenpiteeseen. Lähti tänään hakemaan siihen lähetettä. Ehkäisyongelman takia meillä on seksiä vain kerran kuussa, jos sitäkään. Pelkään nykyään raskaaksi tuloa ihan älyttömästi, koska ainoa vaihtoehto vahingon käydessä oisi abortti enkä sitä kestäisi....

Eli kaikki kokemukset vasektomiasta kiitos :) :)

Leikkauksen jälkeen käveli pari päivää kuin Aku Ankka, kun kivespussit olivat niin turvoksissa. Sen jälkeen ei oo ollu ongelmia (leikkaus tehty viitisen vuotta sitten). Todella jees juttu ainakin meille. :D

Mikään toimenpide ei ole vaaraton, mutta miehen sterilisaatio on monta kertaa vaarattomampi kuin naisen. Muutaman päivän on kassit turvoksissa ja sinimustat, kolme kuukautta pitää käyttää vielä muuta ehkäisyä. Siinäpä se.

Mies soitti just ja sai lähetteen. Minä joudun vielä kirjoittamaan lupalapun, sitten kaikki on ok. Siinä pitää olla että vaimo tietää toimeenpiteestä ja hyväksyy sen :) Hassua. Monikohan mies tekee tuon salaa...

Mies soitti just ja sai lähetteen. Minä joudun vielä kirjoittamaan lupalapun, sitten kaikki on ok. Siinä pitää olla että vaimo tietää toimeenpiteestä ja hyväksyy sen :) Hassua. Monikohan mies tekee tuon salaa...

Oho! Missäpäin pitää olla lupalappu? Olen kuullut että jossain etelässä ainakin naiset on joutuneet mieheltä allekirjoituksen pyytämään.

Mieheni kävi reilu vuosi sitten eikä minun tarvinut mitään lupia kirjoitella. Mielestäni kun jokainen saa tehdä kropalleen mitä haluaa ilman toisen antamaa lupaa. Kun jos ei lapsia enää halua niin ei halua ja sitä ei puoliso voi eikä saa päättää. Meinaako että jättäis lääkäri leikkaamatta jos ei ole puolison lupaa?

No, sitten itse aiheeseen; eli pallit oli pari pv. kipeät/arat ja kävely vähän hankalaa, muuten ei yhtään mitään ongelmaa. Ei kipuja, ei impotenssia, eikä sitä edellä mainittua äänen kimeyttäkään =D ;D

Höh... Viestini katosi.

Mieheni kävi pyytämässä lähetteen Mehiläisen työterveyshuollosta samalla kun uusi migreenilääkereseptinsä. Ilman lupalappua ei suostu laittaa lähetettä. Asutaan noin 40km Helsingistä. En viitti laittaa tarkemmin.

Lain mukaan puolisolle on varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua lian 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen. Missään kohtaa lakia ei sanota että tarvitaan puolison lupa!

Juu, ei tarvitse tarkemmin =) Ilmeisesti joku eteläsuomen systeemi kun en ole Oulussa kenenkään kuullut moisesta puhuvan ja ihan useampi tuttu on käynyt sterilisaatiossa. Omakin mies sai lähetteen ihan sillä perusteella että lapsia on 4 ja ikää yli 30v. Tosin minun terveydentila siinä oli vielä lisäsyynä, mutta ilman sitäkin olisi saanut. Minullakin samankaltainan tilanne että raskauksia ei enää kroppa kestä, eikä oikein mikään ehkäisy tunnu sopivan.

Ei se ole mikään Etelä-Suomen systeemi vaan jotkut lääkärit jostain syystä yrittävät vaatia puolison lupia tai jopa läsnäoloa lähetteen kirjoittamisessa. Lääkäri ei voi kieltäytyä lähetteestä vaikkei olisi puolison lupaa.

[QUOTE="vieras";26229510]Impotenssia, lapsettomutta, munattomuutta, äänen kimeytymistä.[/QUOTE]

Ei periaatteessa mitään näistä, lapsiahan jo on.
Impotenssista, munattomuudesta tai äänen kimeytymisestä ei ole havaintoja mun miehessä.
Eihän siinä kiveksiä viedä ;)

On kyllä siinä tilanteessa paras ehkäisy mitä voi olla kun lapsiluku on täynnä.
Mieheltä oli työterveyslääkäri kysässyt tietääkö vaimo ja kun mies oli myöntänyt lähetteen kirjoitti.
Ehkä tässä ajetaan sitä takaa että ei tulisi katumapäälle tai jotain. Lainmukaanhan sitä puolisin lupaa ei tarvitse olla, mutta kaippa käytäntö on lääkäreille opettanut että on hyvä varmistaa että toinenkin osapuoli suhteessa on asiasta tietoinen ja samalla kannalla.
Ettei tarvi ryhtyä purkuleikkauksiin.

Meillä ei ole ainakaan tullut mitään ikäviä sivuvaikutuksia.

Kunnallisella puolella HUS:n alueella muuten jono aika pitkä, meillä mies jonotti lähes kaksi vuotta ja sittenkin sai jonkun peruutuspaikan.

Meillä 4 lasta ja ikää kummallakin 32v. Minuakin kummastuttaa tuo lupalappu. Mutta kirjoitin sen ja mies kävi hakemassa ja kiikuttamassa Mehiläiseen. Siinä oli vain kaksi riviä. Kerroin tietäväni asiasta ja hyväksyväni sen. Lääkäri sanoi että toimenpiteeseen voi päästä jo ennen kesälomaa. Eli ei kait ole sitten pitkät jonot.... Me kuulutaan Lohjan sairaalan aueeseen vaikke Lohjalla asutakkaan. Lääkäri oli sanonut miehelle että vaimon lupalappu tarvitaan. Onkohan Mehiläisen käytäntö??????

Meillä mies itse halusi vasektomian, kun hänen mielestään lapsiluku täynnä. Siitä on nyt 1½ vuotta ja seksielämä on mennyt vaan huonompaan ja huonompaan. Musta tuntuu ettei mies ole enää ollenkaan kiinnostunut minusta :( Se viritys on kadonnut kokonaan, silloin havoin kun on seksiä, niin tuntuu suorittamiselta eikä rakastelulta. Alamäki alkoi vasektomiasta...