tuleeko työnantajalle ylim. kuluja raskaudestani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bes

Vieras
Tuli vaan mieleen kun suunnittelin tässä että koska kertoisin, että tuleeko työnantajalle ylimääräisiä kuluja raskaudestani? Varmaan tyhmä kysymys, mutta maksaako työnantaja jotain siltä ajalta kun jään äitiyslomalle? Koitin selvittää kelan sivuilta, mutta en ymmärtänyt missä tilanteessa äitiyslomalaiselle maksetaan palkaa..

Sopimukseni on määräaikainen ja jään äitiyslomalle jo ennen sen päättymistä. Mulle näin sopii hyvin, laskeskelin, että saan ihan mukavan äitiyspäivärahan ainakin verrattuna siihen mitä sain ekasta kun olin opiskeija.

Riippuu alan TESistä. Osa työpaikoista maksaa ekalta 3kk ajalta palkkaa.

Mutta ainakin kuluja tulee siitä että palkataan uusi ihminen joka täytyy perhedyttää jne.

Jaaha. kiitos vastauksesta. Mistähän saan tietää että minkälainen se mun TES sitten on?
En tiedä palkaavatko ketään kun vakituinen palaa takaisin mun lasketun ajan tienoilla.

Työsopimuksessakin saattaa olla maininta minkä tessin mukaan palkka yms. määräytyy. Se maksaako työpaikka äitiysloman ajan palkkaa vai saatko ne kelalta, riippuu paljonkin työpaikan käytännöstä.

Ok. Luulen ettei työnantajani maksa palkaa tulta ajalta, tuleehan se niin kai heille halvemmaksi. Miksiköhän joku sitten maksaa? Täytyy olla vissiin aika hyvä työehtosopimus silloin..

[QUOTE="vieras";24482041]Mutta eikös työnantaja saa haettua kelasta ainakin osaa siitä 3kk:n palkasta?[/QUOTE]

Saa haettua. Työnantajan kulut muodostuvat pääosin sen uuden ihmisen etsimisestä ja perehdytyksestä.
Jos työntekijä on paljon sairaslomalla raskausaikana, niin siitä tietenkin tulee jonkin verran kuluja, mutta ihan niinkuin muissakin saikuissa, työnantaja saa hakea kelalta korvauksen pitkistä sairauslomista Muistaakseni työnantajan maksettavaksi jää kuusi ensimmäistä päivää.

[QUOTE="vieras";24482041]Mutta eikös työnantaja saa haettua kelasta ainakin osaa siitä 3kk:n palkasta?[/QUOTE]

Kyllä saa suurimman osan. Että ei niitä suoria kuluja hirmuisesti tule. Lomat kertyvät normaalisti koko vanhempainvapaan ajan, että siitäkin toki tulee kuluja. Suurin kulu työnantajalle taitaa tulla uuden henkilön rekrytoinnista ja perehdyttämisestä, jos lyhyeksi aikaa joudutaan sijainen hankkia.

Onko joku teistä saanut palkaa äitiyslomalla?
Työnanataja saa kai sen mitä saisin äitiyspäivärahaa, jos maksaa palkkaa. Se on vähemmän kun varsinainen palkka eli minua hyödyttäisi jos saisin palkkaa, työnantaja siinä taas häviäisi hieman.

Olen saanut palkkaa ja meidän tes:ssä on maininta siitä. Harva työnantaja sitä taitaisi huvikseen maksaa, jollei olisi pakko. Etsi teidän tes, siellä siitä on maininta. Meillä on rajoituksena tes mukaan maksamiselle ainakin se, että on pitänyt olla saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kk.

Siis se mun tes taitaa olla tuo kv tes.. Olen ummikko työelämässä.. Ja siitä ymmärsin, että saisin palkaa siihen asti kun mun työsuhde päättyy, mikä olis ihan mukavaa :)

Työnantajalle aiheutuvat suorat kulut työntekijän jäädessä äitiyslomalle:

Mikäli tes niin määrää niin työnantaja maksaa työntekijälle 3 kk:n ajan täyttä palkkaa, saaden sitten Kelalta takaisin sen Kelan maksaman äitiyspäivärahan tuolta ajalta. Eli tässä työnantaja "häviää" hieman.
Lisäksi äitiys- ja vanhempainloman ajalta kertyy vuosiloma joten tästäkin tulee hieman kustannuksia, toki siitäkin saa pienen osan Kelalta takaisin.

Sille sijaisellekin kertyy tuo loma-ajan palkka samalta ajalta, joten tässäkin tulee tuplat maksettavaksi.

Se epäsuora tähän liittyvä kustannus;
mahdollinen uuden henkilön palkkaus ja koulutus

Mutta hei, aina ei voi ajatella sitä mitä se maksaa työnantajalle vaan ajatella sitä kuinka iloinen asia on odottaa sitä lasta. Työelämä yllättää joskus, tällaiset "yllärit" ovat toisille (fiksuille) työnantajille mukava asia, toisille (typeryksille) epämukava. Se kaikki kuuluu elämään.

Onnea vaan raskaudelle

t.entinen esimies ja rekrytoija joka oli iloinen kun työntekijää kohtaa onni ja hän saa perheenlisäystä

Mun kohdalla ei työnantaja jäänyt ainakaan tuon maksetun 3kk:n palkan osalta tappiolle.

Kvtesiä noudatettiin ja äitiysloman aikana (72pv) maksettiin peruspalkkaa. Kelan päiväraha on kuitenkin laskettu minulle vuosituloista, joissa on mukana vuorolisät (ilta-, yö- sulisä jne). Sen mukaan mun päiväraha on suurempi kuin ta:n maksama peruspalkka, jolloin sain rahaa sekä työnantajalta että kelalta. Ta sai siis vain maksamansa palkan osuuden mun päivärahoista ja minä sain loput päivärahat kelalta itselleni.

Ei ehkä kovin yleistä, mutta näinkin voi käydä.

Yhteistyössä