Tuleeko teidän kaikki lapsenne perimään suunnillee saman määrän rahaa ja omaisuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä noi lapset peri sentilleen saman summan isältänsä. Minulta todennäköisesti samoin kun sen aika on. Ainoa mikä aiheuttaa epätasa-arvoa on lapseton läheinen joka on testamentanut omaisuutensa toiselle lapselle. Mutta senkin läheisen mieli voi muuttua vielä moneen kertaan ;)

Reilua kai se olisi, mutta itse antaisin euroja sille joka niitä tarvitsee. Ja lapseni varmasti ymmärtäisivät tämän!

Että jos vaikka kahdesta lapsesta toinen on hoitanut asiansa kunnolla, käy töissä jne ja toinen jäänyt "työttömäksi pummiksi", niin perintökin vaan sille pummille? Juuri tässä monet vanhemmat tekevät niin väärin, kun "palkitsevat" sitä lasta joka ei huolehdi itse asioistaan. Niin tekivät minunkin, eli esim. itse maksoin oman ajokorttini säästetyistä rahoista, mutta kun sisar oli tuhlannut kaiken sitä mukaan kun rahaa tuli, niin tadaa, hänelle isä maksoi ajokortin. Ja sama meno on jatkunut aina, sisarella ei raha pysy käsissä eikä töitä viitsi tehdä, joten vanhemmat maksavat hänelle ties mitä menoja. Itse taas olen aina ollut ahkera ja säästäväinen, joten en saa vanhemmilta mitään.

Monilla myös vanhemmat kaatavat rahaa suurperheelliselle lapselleen, kun toinen lapseton (tai vähemmän lapsia omaava) jää nuolemaan näppejään. Se ei ole reilua, molemmat ovat itse elämästään vastuussa ja ansaitsevat ihan saman verran vanhempien avustusta.

Ei, en todellakaan ymmärrä enkä hyväksy sitä että lapsia kohdellaan epäreilusti.

Jos lapsilla esim. eri isät ja vaikka esikoisen isä ihan peeaa ja sitten kuopuksen isä suht.varakas niin tekeekö silloin kuopuksen isä testamentin että esikoinenkin saa jotakin vaikka ei ole esikoisen isä?

Kuopuksella parhaiten pullat uunissa, ei tuu oleen köyhä eikä kipee..vanhemmat lapset taas...noh, ei nekään tuu nälkään kuolemaan. Ja en odota, että ukko jättää mun lapsille jotain, munhan ne on, siis nuo vanhemmat.

Ei, en todellakaan ymmärrä enkä hyväksy sitä että lapsia kohdellaan epäreilusti.

Minä taas koen, että reilua on nimenomaan se, että jokainen saa tarpeensa ja elämäntilanteensa mukaan eikä se, että saa eurollisesti saman summan.
Itse esim. toivon, että veljeni ottavat aikanaan "kontolleen" suvun maaomaisuuden, koska en itse en halua sen hoitoon paneutua. Näin siitä huolimatta, että silloin "saavat" paljon enemmän kuin minä.

:)

Minä taas koen, että reilua on nimenomaan se, että jokainen saa tarpeensa ja elämäntilanteensa mukaan eikä se, että saa eurollisesti saman summan.

Eli sinusta on reilua palkita se, joka ei osaa/halua/viitsi huolehtia itse asioistaan, ja jättää se ahkerampi ilman? Jos nyt ei puhuta mistään "maajussiksi haluava saa maatilan ja hevosista tykkäävä hieman halvemman hevostallin" tms jaosta, vaan silkasta rahasta.

Itse esim. toivon, että veljeni ottavat aikanaan "kontolleen" suvun maaomaisuuden, koska en itse en halua sen hoitoon paneutua. Näin siitä huolimatta, että silloin "saavat" paljon enemmän kuin minä.

:)
Mä haluan, että lapset saavat itse tuollaisesta päättää, ei me vanhemmat. Eli kaikille sama osuus tai sitten asiat sovitaan avoimesti lasten ja vanhempien kesken esim. testamenttia laadittaessa. Tuollaista maaomaisuutta jos on, niin senhän voi lapset itse keskenäänkin sumplia. Voihan niitä omia perintöosuuksia myydä pilkkahintaan sisaruksille juuri tuollaisessa tapauksessa.

Kamalan paljon on perintöriitoja juuri tuollaisen vuoksi, että vanhemmat itse päättävät ja testamenttaavat jollekin lapsista esim. tilan - ja toisille tulee sen vuoksi vähemmän. Siksi mun mielestäni perinnönjaon pitää olla joko ennalta sovittu lasten kanssa tai sitten tasajako. Mä en halua mitään tappelua lasten kesken, enkä halua, että kummallekaan tulis sellainen tunne, että toinen on saanut enemmän ja ovat olleet eriarvoisia meidän vanhempien silmissä.

Yhteistyössä