Tuleeko karenssia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuittu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja juujuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä asian pitäisi olla ehdottomasti niin, että ei autoa, ei linkkureita, ei mahdollisuutta töihin = ei työttömyyspäivärahaa eikä ansiosidonnaista
Jos ei ole valmis hankkimaan ajokorttia ja autoa tai muuttamaan lähemmäs niin on tehnyt tietoisen ratkaisun että ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

just näin! ihan turhaa selittelyä kaikki muu. jos ei kiinnosta ni sitte ei kiinnosta.

Järki käteen nyt hyvät ihmiset.

Sehän ei ole työnhakijan vika jos julkinen liikenne on perseestä. Eikä voida vaatia muuttamaan tuosta noin vain. Monella on puoliso, perhe ja talo. Puolisolla työ ja sitten muka yhtäkkiä pitääs muuttaa toisen työn takia pois? Sitten onkin helposti toinen puoliso työtön ja tilanne on sitten parempi miten?

10 kilometrin takia ei kyllä kenenkään tartte muuttaa.

Nyt puhuttiinkin asiasta yleisesti enkä mä tuonut tuota muuttamista esille.

Tarkoittaako tämä ketju sitä, että kun muuttaa korpeen asumaan, niin ei tarvitse tehdä töitä, vaan saa koko ajan avustuksia. Taidan lähteä johonkin ulkoluodolle asumaan, niin ei ole pelkoa edes linja-autojen kulusta ja saa rauhassa laskeskella lintuja ja seurata kalojen hyppimistä. Muut maksakoon elinkuluni.

On se kyllä aika kohtuutonta aatella, että kulkis 10km suuntaansa pyörällä talvellakin. Mä en kyllä siihen pystyisi. Aikoinaan kuljin 5km suuntaansa ja se oli melkoinen koitos talvella pakkasessa ja lumipyryssä, varsinkin kun työt alkoi jo kuudelta. Monestikaan ei ollut aura-auto vielä kulkenut.

Tarkoittaako tämä ketju sitä, että kun muuttaa korpeen asumaan, niin ei tarvitse tehdä töitä, vaan saa koko ajan avustuksia. Taidan lähteä johonkin ulkoluodolle asumaan, niin ei ole pelkoa edes linja-autojen kulusta ja saa rauhassa laskeskella lintuja ja seurata kalojen hyppimistä. Muut maksakoon elinkuluni.

Ei kai sentään. Minä olen lapsuuteni korvessa asunut. Ei sieltä kulkenut kuin koulukyyti ja nykyään ei sitäkään. Jokaisella oli hankittava auto/kortti, jos mieli työhön kulkea.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mun mielestä asian pitäisi olla ehdottomasti niin, että ei autoa, ei linkkureita, ei mahdollisuutta töihin = ei työttömyyspäivärahaa eikä ansiosidonnaista
Jos ei ole valmis hankkimaan ajokorttia ja autoa tai muuttamaan lähemmäs niin on tehnyt tietoisen ratkaisun että ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

just näin! ihan turhaa selittelyä kaikki muu. jos ei kiinnosta ni sitte ei kiinnosta.

Järki käteen nyt hyvät ihmiset.

Sehän ei ole työnhakijan vika jos julkinen liikenne on perseestä. Eikä voida vaatia muuttamaan tuosta noin vain. Monella on puoliso, perhe ja talo. Puolisolla työ ja sitten muka yhtäkkiä pitääs muuttaa toisen työn takia pois? Sitten onkin helposti toinen puoliso työtön ja tilanne on sitten parempi miten?

Eihän tässä kukaan ole vaatinutkaan mitään. Ei tarvitse mennä töihin, mutta turha sitten vaatia myöskään korvausta. Yksinkertaista kuin mikä.

Ei tarkoita.Mä asun 13km:n päässä keskustasta.Vain kouluvuorot kulkevat.Illalla viimisin bussi tulee tännepäin 15.30.Kesällä kulkee vain torstaisin.Työtön olen tällä hetkellä,mies tienaa, mutta silti meillä on pakko olla 2 autoa, jotta on mahdollisuus kulkea töihin, kurssille jne, kun taas sellanen tilaisuus tulee

No 10 km ei todellakaan ole pitkä matka pyöräillä :laugh:

Mä muuten kävelin talvisin 7 km töihin ja toiset 7 km takaisin kotiin päivittäin, raskaanakin ollessani.

Säännöt on sääntöjä. Vaikkei huono julkinen liikenne ole työnhakijan vika, niin näin on kuitenkin päätetty: työssäoloalueelta paikka otettava, kulku ei ole este, kieltäytyminen tietää karenssia.

Johan työnvieroksujat muuttais jonnekin bussien ulottumattomiin, jos sillä(kin) voisi kieltäytyä työnteosta.

Niinpä. Korvausta kyllä vaaditaan, mutta töissä ei edes voida käydä. :)

Minustakin reilu 10 kilometriä on lyhyt matka, eikä saisi siis olla este työhön menemiselle. Jos ei kerta kaikkiaan uskalla ajaa autolla, on kaksi vaihtoehtoa. Mennä autokouluun hankkimaan rohkeutta tai ruveta pyöräilemään töihin.

En asu korvessa, vaan duunipaikka ois korvessa... Mielenkiintoista, miten itse veisit lapsen loska/pakkaskelillä fillarilla hoitoon ja polkisit sitten yli kymmenen kilometriä töihin, josta osan matkaa valaisematonta tienreunaa.

Minun pitäisi siis hakea pankista lainaa ostaakseni auto, jolla en uskaltaisi ajaa...

Viisi vuotta sitten muutettiin tänne, koska pääsin kävellen töihin. Kyllä täältä bussilla liikkumaan pääsee, mutta lähinnä juuri toiseen suuntaan, kuin missä tuo työ olisi.

Minä olisin valmis muuttamaan, mutta muutaman kuukauden työsuhteen takia voi olla vähän riskaapelia laittaa taloa myyntiin ja etsiä uutta. Siinä ajassa tuota työpaikkaa tuskin olisi enää edes tarjolla.

Pää tässä hajoaa...

Siis ap:llä on kortti? Voi jestas, että jotku osaa!! :O Kuule, kyllä täällä suomen maassa ajetaan töihin autolla pitempiäkin matkoja! Ja jos et pyörällä mee niin osta auto ja aja sillä! Niin, seuraavaksi joku heittää ettei välttämättä oo rahaa ostaa sitä autoo. Ei ollut mullakaan varaa autoon ja otin pankista pienen lainan, että työmatka auton saan. No tiedoksi nyt sillekkin joka tulee sanomaan ettei kaikki saa lainaa, että se on sit oma ongelma. Toivon, että saat ap karenssin. Syysi ottaa työtä vastaan ovat naurettavat. :)

Paitsi, että todellakin kiinnostais, ois oman alan töitä ja kohtuullinen palkkakin...

Alkuperäinen kirjoittaja sn:
Minulla oli työmatka 80km suuntaansa ja en kyllä marissut yhtään kun töissä olin...Eli päivässä 160km...:o

kuljitko sen kenties pyörällä??

ja tee työkkäriin selvitys mihin liität aikataulut yms.miettikää kun lumialkaa tuleen ja teitä ei aurata kunnolla kun vinttaat jonnekin korpeen fillarilla?ja sitten vielä yövuoron jälkeen lumimoskassa ja pakkasessa takaisin kotiin..

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Minulla oli työmatka 80km suuntaansa ja en kyllä marissut yhtään kun töissä olin...Eli päivässä 160km...:o

ja tee työkkäriin selvitys mihin liität aikataulut yms.miettikää kun lumialkaa tuleen ja teitä ei aurata kunnolla kun vinttaat jonnekin korpeen fillarilla?ja sitten vielä yövuoron jälkeen lumimoskassa ja pakkasessa takaisin kotiin..

Jos huonot säät hirvittävät, täytyy opetella ajamaan ja hankkia auto. Sen voi sitten myydä taas pois, jos työt loppuvat. Tai sitten olla menemättä töihin ja kärsiä karenssi. Oikeasti, reilut 10 kilometriä ei ole mikään syy olla ottamatta töitä vastaan.

no ennemmin mä polkisin 20km pyörällä kuin ajaisin 160km autolla.

autolla... kun julkisia ei kulkenut oikeisiin aikoihin ja työaika oli aika liukuva... mutta joka päivä aamulla ja illalla työaika piteni matkojen vuoksi yli tunnilla eli jos oli 9h päivä niin siitä tuli matkojen kanssa yli 11h

Tutulle tuli 5kk työssäolo ehto, kun kieltäytyi työstä. Eli siis piti saada 5kk täyteen työssä oloa, ennen kuin alkoi saada taas päivärahaa. Pätkä hommia teki, että sai tuon täyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Paitsi, että todellakin kiinnostais, ois oman alan töitä ja kohtuullinen palkkakin...

Osta skootteri, mopo, hommaa kimppakyyti, pyydä miestä heittään..... Mies voi varmaan ainakin lapset viedä hoitoon?

Tai sitten piirrä karttaan talon ympäri 2 km halkasijalla ympyrä ja postita se työkkäriin, ja sano että haluat sen sisältä töitä koska haluat kävellä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja dfgh:
Siis ap:llä on kortti? Voi jestas, että jotku osaa!! :O Kuule, kyllä täällä suomen maassa ajetaan töihin autolla pitempiäkin matkoja! Ja jos et pyörällä mee niin osta auto ja aja sillä! Niin, seuraavaksi joku heittää ettei välttämättä oo rahaa ostaa sitä autoo. Ei ollut mullakaan varaa autoon ja otin pankista pienen lainan, että työmatka auton saan. No tiedoksi nyt sillekkin joka tulee sanomaan ettei kaikki saa lainaa, että se on sit oma ongelma. Toivon, että saat ap karenssin. Syysi ottaa työtä vastaan ovat naurettavat. :)

Minua ei paljoa naurata, en ole uskaltanut ajaa autoa sen jälkeen, kun kaverini kuoli kolarissa. Pelkästä ajatuksesta tulee hirveä ahdistus. Vaati paljon terapiaa, että uskallan edes kyydissä olla.

Jos se on sinusta naurettavaa, niin sille minä en voi mitään.

:(

Esim. työmatkavähennyksissä oman auton käyttöön oikeuttaa, jos julkiset odotteluaikoja tulee 2 tuntia.

Joten aika turha nyyhkiä 10 km polkemisesta. Joutuu lukiolaisetkin hommautuun kouluun vaikka kuinka ois 10 km.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dfgh:

Minua ei paljoa naurata, en ole uskaltanut ajaa autoa sen jälkeen, kun kaverini kuoli kolarissa. Pelkästä ajatuksesta tulee hirveä ahdistus. Vaati paljon terapiaa, että uskallan edes kyydissä olla.

Jos se on sinusta naurettavaa, niin sille minä en voi mitään.

:(

No oletko sä siellä terapiassa tuon ajokammos takia?

Jos et ole, niin kyllä, se on sekä säälittävää että naurettavaa. Oot päättäny että olet traaginen kuoleva joutsen joka ei kaverin kohtalon vuoksi voi käydä töissä eikä päättää itte elämästään.

Toimita työkkäriin lääkärintodistus tuon trauman aiheuttamasta ajopelosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuittu:
Oisin saanut työpaikan ( TE-toimisto antanut tiedot työnantajalle), mutta bussilla en pääsisi kulkemaan ja minulla ei ole autoa... joten en voinut ottaa tarjottua työtä. Nyt pelottaa tuo karenssi. TE-keskuksella tieto, ettei minulla ole autoa, eikä ajotaitoa.

Toivottavasti tulee.

Hieno homma... eli auton ostoon ja pika-ajokurssille ja lapselle paikka vuoropäiväkotiin, että pääsen ensviikolla aloittamaan työt. Tarkistin matkan, se on muuten tasan 25,4 km suuntaansa. On se vaan niin helppoa!!!
Jos tosta kerenssia tulee, niin ihme ettei kukaan ehdottanut taksia kulkemiseen.
Ja tosiaan pelkään ajamista, saati että rattiin olisi lähdettävä kylmiltään liukkailla ja pimeillä keleillä. Joillekin ajotaito ja varmuus tuntuu olevan itsestäänselvyys.

No 10 km ei todellakaan ole pitkä matka pyöräillä :laugh:

Mä muuten kävelin talvisin 7 km töihin ja toiset 7 km takaisin kotiin päivittäin, raskaanakin ollessani.

Säännöt on sääntöjä. Vaikkei huono julkinen liikenne ole työnhakijan vika, niin näin on kuitenkin päätetty: työssäoloalueelta paikka otettava, kulku ei ole este, kieltäytyminen tietää karenssia.

Johan työnvieroksujat muuttais jonnekin bussien ulottumattomiin, jos sillä(kin) voisi kieltäytyä työnteosta.

Olisiko pitänyt sitten sanoa, että otan työn ja sitten soitella perään, etten pääse kuin silloin ja silloin tulemaan... ei sekään olisi ollut reilua työnantajaa kohtaan. ;)

Yhteistyössä