Tuleeko karenssi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva työnhakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva työnhakija

Vieras
Olen hoitovapaalla ja mulla on vakkarityöpaikka mutta olen äitiyslomalla muuttanut miehen työn vuoksi toiselle paikkakunnalle 200km päähän työpaikastani ja entisestä kotikaupungistamme. Tietääkö joku, saanko työkkäristä karenssin kun "palaan työelämään" eli irtisanoudun nykyisestä työstäni ja alan hakea töitä tältä paikkakunnalta? Tarkoituksena ei siis ole jäädä kotiin lojumaan vaan oikeasti mennä töihin mutta tässä taloustilanteessa työpaikkoja ei niin paljon välttämättä ole tarjolla että onnistuisin heti sen saamaan eikä täältä ole mahdollisuutta vanhaan työpaikkaanikaan palata tuon välimatkan vuoksi. Tietäiskö joku?

En mä halua vartavasten työttömäksi. Ilmottaudun työkkäriin vasta kun olen valmis töihin palaamaan, eli kun lapsilla on päivähoitopaikat ja jos en ole onnistunut töitä saamaan (tuskin kun en lasten kanssa haastatteluihin ym voi mennä). Mutta lähinnä tota karenssia mietin, että tuleeko sitä jos on perhesyistä muuttanut niin kauas ettei vanhaan työpaikkaan ole mahdollisuutta palata. Mielelläänhän mä sinne menisin mutta menis niin monta tuntia päivässä matkoihin ettei onnistuis millään.

Kai se sun ukkos sut elättää karenssin aikana eli mitä väliä. Varaudu sitten menemään oikeasti töihin ja koulutuksiin kun käsky työkkäristä käy.

No jotenkin kohtuutonta että mun pitäis yksin muuttaa toiselle paikkakunnalle ja jättää perhe tänne, tai saan karenssin. Mä ymmärtäisin jos sinkkuna päättäis vaan muuttaa toiselle puolelle maata mut perheellisenä sitä joutuu huomioimaan sen toisenkin aikuisen uralla etenemismahdollisuudet.

Mitkä on työkkärin mielestä päteviä syitä jos toi ei ole?!

Alkuperäinen kirjoittaja Ukkos elättää;28006357:
Kai se sun ukkos sut elättää karenssin aikana eli mitä väliä. Varaudu sitten menemään oikeasti töihin ja koulutuksiin kun käsky työkkäristä käy.

No "ukolla" on vähän muitakin kuluja varmaan maksettavana että ihan mielelläni omiakin tuloja saisin..
Ja kuule, päivääkään en oo koskaan työttömänä ollut että tavoitteena on todellakin töihin mennä. Ja oon alalla jolla työpaikkoja periaatteessa pitäs aina olla mut eihän sitä koskaan tiedä kauanko sitä paikkaa joutuu sitten etsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva työnhakija;28006365:
No jotenkin kohtuutonta että mun pitäis yksin muuttaa toiselle paikkakunnalle ja jättää perhe tänne, tai saan karenssin. Mä ymmärtäisin jos sinkkuna päättäis vaan muuttaa toiselle puolelle maata mut perheellisenä sitä joutuu huomioimaan sen toisenkin aikuisen uralla etenemismahdollisuudet.

Mitkä on työkkärin mielestä päteviä syitä jos toi ei ole?!
Lääkärintodistus siitä, ettei kyseinen työpaikka sovi sinulle terveydellisistä syistä, on useimmiten pätevä syy. Tällä tavoin puolisoni pystyi lopettamaan työnsä parin tunnin ajomatkan päässä. Ilman lääkärintodistusta olisi tullut karenssi.

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva työnhakija;28006376:
No "ukolla" on vähän muitakin kuluja varmaan maksettavana että ihan mielelläni omiakin tuloja saisin..
Ja kuule, päivääkään en oo koskaan työttömänä ollut että tavoitteena on todellakin töihin mennä. Ja oon alalla jolla työpaikkoja periaatteessa pitäs aina olla mut eihän sitä koskaan tiedä kauanko sitä paikkaa joutuu sitten etsimään.

Mikä estää hakemasta työpaikkaa jo äitiyslomasi aikana niin on se hollilla kun äitiyslomasi loppuu? Kai se nyt parempi vaihtoehto kun karenssi?

Juurikin muutin pois paikkakunnalta jossa olin töissä koska mies sai töitä toisaalta, en saanut karenssia.

Lainsäädäntö on viime vuonna muuttunut, nykyään muutto puolison perässä toiselle paikkakunnalle, työssäkäyntialueen ulkopuolelle jossa puolisolla on kokoaikainen työ on syy sanoutua irti jopa vakituisesta työstä. Toki selvitykset pitää tehdä ja karenssikäsittely on, mutta karenssia ei välttämättä ole tulossa.

Mikä estää hakemasta työpaikkaa jo äitiyslomasi aikana niin on se hollilla kun äitiyslomasi loppuu? Kai se nyt parempi vaihtoehto kun karenssi?

Se, ettei lapsille ole hoitopaikkaa. En voi mennä haastatteluun kolmen lapsen kanssa ja päiväkodit ovat täällä niin täynnä että paikat pitää hakea paljon etukäteen jotta lapsia ei tarvitse kuljetella pitkin kaupunkia.

MUTTA lähinnä haluaisin tietää, tuleeko tässä tapauksessa karenssia vai ei. Jos tulee, sitten tulee mutta jotenkin ajattelisin että perhesyyt olisi pätevä muuton syy. Täytyy selvittää työkkäristä.

[QUOTE="Maira";28006438]Juurikin muutin pois paikkakunnalta jossa olin töissä koska mies sai töitä toisaalta, en saanut karenssia.

Lainsäädäntö on viime vuonna muuttunut, nykyään muutto puolison perässä toiselle paikkakunnalle, työssäkäyntialueen ulkopuolelle jossa puolisolla on kokoaikainen työ on syy sanoutua irti jopa vakituisesta työstä. Toki selvitykset pitää tehdä ja karenssikäsittely on, mutta karenssia ei välttämättä ole tulossa.[/QUOTE]

KIITOS tiedosta!

Onko oikeasti aiemmin tullut karenssi, jos on muuttanut siksi, että toisen työpaikka on ollut muualla? Mitä oikein on ajateltu, että ihmiset tekisivät - hajottaisivat perheen työn takia?! Uskomatonta. Hyvä, että käytäntö on muuttunut.

Mulle ei tullu karenssia, kun vuosi sitten muutin miehen työn vuoksi toiselle paikkakunnalle. Mies oli silloin kulkenut useamman kuukauden reissutyössä ja asui viikot toisella paikkakunnalla. Sitten muutin lasten kanssa perässä. Asiaani käsiteltiin kyllä melko pitkään, mutta karenssia ei tullut. Työpaikka josta lähdin oli kyllä määräaikainen, mutta ei kai se asiaa muuta. Kuukauden olin uudella paikkakunnalla työttömänä.

Yhteistyössä