Tuleeko kätilö juttelemaan normaalin synnytyksen jälkeen?

Monesti olen kuullut, että synnytyksen hoitanut kätilö tulee ennen osastolta lähtöä juttelemaan synnytyksen kulusta tai vaikka vaan moikkaamaan... tehdäänkö näin ainoastaan silloin, jos synnytyksen aikana on sattunut jotain poikkeavaa? Itselläni oli "normaali ensisynnyttäjän synnytys" eikä synnytystä käyty jälkikäteen millään tavalla läpi kätiön kanssa. Mites muilla? ..ja synnytin siis kättärillä...
 
Mulla kävi synnytyksen läpi vain ponnistusvaiheessa mukana ollut kätilö, joka oli pääasiassa osastolla. Kätilö, joka hoiti alusta asti synnytyksen kävi juttelemassa ja kyselemässä fiiliksiä. Oli kiva juttu, kun sai kiittää ihan henkilökohtaisesti. Mulla normaali synnytys. (K-HKS)
 
Mä synnytin nyt 27.6. eli kolme päivää sitten. Olin kaksi vuorokautta sairaalassa, eilen pääsin kotiin. Kukaan ei koko aikana tullut juttelemaan kanssani synnytyksestäni missään muodossa, ei edes käyty synnytyskertomusta läpi.

Onneksi sentään sain paperilla synnytyskertomukseni. :( Mut silti, olis ollu hyvä et keskustelemallakin läpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anniheidihelena:
Mä synnytin nyt 27.6. eli kolme päivää sitten. Olin kaksi vuorokautta sairaalassa, eilen pääsin kotiin. Kukaan ei koko aikana tullut juttelemaan kanssani synnytyksestäni missään muodossa, ei edes käyty synnytyskertomusta läpi.

Onneksi sentään sain paperilla synnytyskertomukseni. :( Mut silti, olis ollu hyvä et keskustelemallakin läpi.
Meillä onneksi käytiin tosi mukavan neuvolatädin kanssa toi synnytys läpi kun se tuli kotiin esikäynnille. Eihän se ole sama asia, mutta oli ihan kiva kerrata synnytys kun oli hiukan saanut sulatella asiaa. Toivottavasti teillä on mukava neuvola tätsy ja sama käytäntö!

Onnea vauvasta :flower:
 
Esikoisen kohdalla kävi osastolla juttelemassa.
Toisen kohdalla juteltiin salissa läpi, kun jäi pitkälle vapaalle kätilö.
Kolmannen kohdalla juteltiin osittain salissa, mutta ei tullut enää osastolle, vaikka yksi hoitaja oli pyytänyt, kun halusin tietää, miksi vauvan päätä piti käännellä siinä vaiheessa, kun pää oli ulkona ja hengitysteitä imettiin. Vauvalta nimittäin murtui tuossa homassa solisluu. ( Se siis, että hengitystiet puhdistetaan pään ollessa ulkona on ok, mutta miksi se ihme kääntely..)
Nelosen kohdalla juteltiin salissa, samoin viidennen kohdalla.
 
Meillä ei kerennyt kätilö juttelemaan. Mainitsi kyllä jo heti synnytyksen jälkeen, että tulee seuraavana päivänä keskustelemaan, jos kerkee. Synnytys sinänsä oli normaali, mutta jotakin ensiapua vauva sai. Paperien merkintä vaan jäi epäselväksi, kun ei se kätilö tosiaan tullut selvittämään asiaa :eek:
Näin siis Kätilöopistolla.
 
Kymenlaakson keskussairaalassa olen kaksi lasta synnyttänyt ja molemmilla kerroilla on kätilö käynyt juttelemassa osastolla. Ensimmäinen oli ihan normaali synnytys, ja toisessa mutkia matkassa, mutta molemmilla kerroilla siis kävi.
 
Ei meilläkään kukaan käynyt juttelemassa. Synnytyksen jälkeen siinä heti kysyi jotain tyyliin jäikö kysyttävää, mutta siinä oli muutenkin niin sekaisin, etteipä tullut mitään mieleen...
 
oletteko ottaneet huomioon, että hoitaneella kätilöllä voi olla muitakin asiakkaita kuin te. Hän ei siis välttämättä kerkiä tulla keskustelemaan kanssanne, koska joku muu tarvitsee hänen apuaan sillä hetkellä. Myöskään kätilöt eivät ole töissä 24h vuorokaudessa ja heilläkin on vapaita. Ei kukaan sentään vapaapäivillään tule keskustelemaan synnytyksistä. Eiköhän kätilökin pyri tapaamaan näitä äitejä kenen kanssa on työskennellyt ja haluaa käydä synnytyksen lävitse ettei jäisi mahdollisia epäselvyyksiä...
 
Lohjalla mua tultiinjututtamaan heti seuraavana päivänä, sama kätilö oli vuorossa vielä... Tuli vielä vikana päivänä ihan kunnolla juttelemaan, käytiin yhdessä aiat läpi ja hän kyseli jäikö "traumoja" ja millä mielellä olen :) Synnyts oli käsittääkseni ihan normi, 17 tuntia, eikä tarvittu mitään ylimääräisiä kiekaisuja, itsekseen syntyi vajaan parin tunnin pakertamisen jälkeen!

Pisteet koko Lohjan synnytsosaston porukalle, ihan mahtava paikka muutenkin!
 
Mulla käytiin läpi synnytyksen kulku siitä eteenpäin kun olen epiduraalin saanut... Kätilö tuli huoneeseen seuraavana päivänä ja kyseli ensin että missä vaiheessa alkaa olemaan hämärtyneitä muistikuvia tapahtumista :) Ja vastaus oli siis puudutteen jälkeen... siinä kun pääsi rentoutumaan paremmin niin on hiukan pätkittäinen muisti sen jälkeen.
Mutta kaikki oli kuitenkin just niin hyvin menny ku muistelin =)
 
Olis pitäny kätilön tulla jutteleen, mutta ei ollu keren ny kun oli ollu vaan seuraavana päivänä töissä ja sitte jääny sairaslomalle. Pyysin itse jälkeenpäin keskustelua ja pääsinkin sitten käymään synnärillä juttelemassa ponnistusvaiheessa olleen kätilön kanssa.
Oyssissa vaan tuntuu olevan tapana ettei synnyttäjille kerrota mitään, etenkään ensisynnyttäjille ja tämän vuoksi (tai siis kätilön vähättelyn vuoksi) jäi silti epäselviä juttuja.. Nooh, ehkä sitte pelkopolikäynnillä selviää neki, kunhan tässä ensin tohtii hankkiutua raskaaksi..
 
Miun kätilö jäi lomalle sen jälkeen ja teki vaan yövuoroja, joten ei käyny. Mutta meni tosi hyvin ja en olis tarvinnu keskustellakaan. Synnytyskertomusta tai jotain papereita edes pyysin ja semmosii ei kuulemma ole. Paikkana oli EKKS ja kätilö oli ihana!
 
Meillä osastolla piti kätilön tulla juttelemaan samalla kun tuo paperit ja kotiuttaa, mutta koska olimme lapsen kanssa muutaman päivän pidempään lapsen tulehduksen takia, niin kotiutuspäiviänä meidät käytännössä unohdettiin. Sen jälkeen kun ilmoitin että tänään voimme lastenosaston lääkärin mukaan lähteä kotiin, niin synnyttäneiden osastolla mulle vaan heitettiin paperit sängyn viereen käymättä niitä läpi. Tuli hieman outo olo, koska sen jälkeen meidät jätettiin oman onnemme nojaan.
 
Mulla ei todellakaan jutellut kukaan mitään, (siis oikeesti, mulle ei edes kerrottu mistä saa ruokaa ja millon, tai miten valot saa pois tms). Ei edes silloin, kun olin VIHDOIN reilun kahden viikon päästä lähdössä sairaalasta. Vaikka synnytys ei ollut normaali, lapsi ei ollut terve, ja tulin vielä itsekin todella kipeäksi.
Oisin kyllä halunnut että joku ois vähän jutellu. :/

 
itse synnytin PHKS:ssä 2006 elokuussa..eikä kukaan jutellut mistään synnytykseen liittyvästä..minulla jouduttiin irrottamaan istukka leikkaussalissa..mutta siitäkään ei kukaan sanonut mitään..enkä itse kyllä osannut mitään kysellä..

Neuvolassa neuvolantäti ja lekuri kumpikin totesi,että taisi olla aika rankka kokemus? Ja miltä tuntuu? Haluatko jutella? Öö..no mun mielestä mun synnytys ei ollut mikään rankka..olihan se kuin maratoni, mutta avauduin 6cm tulikuumassa suihkussa ilman minkäänlaisia kipuja ja olin kuin rapu:)..sit jouduin piuhoihin kiinni,kun lapsivesi oli vihreää ja vika 4cm meni kipuaaltojen kanssa, mutta en ottanut niihinkään mitään lääkitystä..mulle tehtiin välilihan leikkaus ja siihen sain 3+3 tikkiä..enkä ollut synnytyksen jälkeen edes kovin kipeä..Vikana päivänä sairaalass multa otettiin verikoe,kun olin niin kauhean kalpea ja mulla oli päänsärkyä..ja just 2h ennen kotiinlähtöä mulle kerrottiin,että mun hb oli 74..kätilö ihmetteli, että miten mä olin niin pirteä ja jaksoin hoitaa vauvaani?? Eihän mua vaivannut muu kuin hedari..ÖH?..en suostunut jäämään enää sairaalaan sisälle, mutta lupasin popsia ahkerasti rautaa ja sehän auttoi :))

eli mistä olisi pitänyt keskustella?? En minä vaan tiedä..
 
se,että mulla alkoi jätkuvat supistukset pe-la välisenä yönä..ja ne loppui tiistai-iltana,kun neiti syntyi..se uuvutti mut ihan täysin..ja varsinkin,kun en osannut olla paikallani..Elettiin mahtavan kuumaa kesää 2006,joten mä poimin vadelmia puskista..ja puunasin mansikkamaata..ja vietin iltaöitä saunoen kavereiden kanssa..

Paremmin kestin ne jatkuvat kivut,kun oli koko ajan jotain tekemistä..vain klo 02 yöllä herääminen supistuksiin ja siitä seuranneet yölliset yksinäiset tunnit talomme alakerrassa olivat kauheinta,kun ei jaksanut keskittyä elokuviin..eikä pystynyt seuraamaan kirjan tekstejä..
 

Yhteistyössä