Tuija-koristepensas on vaarallinen

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja punikkitatti:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raparperia ei saa syödä raakana.
?? Olisko jotain perusteluita?? Itse olen iät ja ajat syönyt raparperin varsia raakana. Lapsena juostiin hakemaan kahvikupin pohjalle sokeria, johon vartta pökättiin ja haukattiin pala.
En jaksa kaivaa mitään linkkiä esiin, mutta siinä on ainetta, joka haurastuttaa luita!
Haloo, raparperi ihan kypsänäkin vain hidastaa kalsiumin imeytymistä, siksi suositellaan että esim. raparperipiirakkaa syödessä esim. juotais samalla lasi maitoa :D
Suurina määrinä MYRKYLLISTÄ ;D
On myrkyllistä on, mutta ei kai kukaan jaksa raparperia niin paljon syödä.
Ja tuskin kukaan viitsi syödä tuijan neulasia niin, että saisi pöntön sekaisin.
 
Mjaa...

-Jonttu- : mäkin olen pentuna syöny raparperin varsia aikasmoisesti raakana kesäsin:) Elossa olen. Siis VARRET ei ole kauhean oksaalihappopitoisia niin saa terve ihminen aika paljon popsia että saa myrkytysoireita, näin olen käsittänyt. Varmaan aika yksilöllistä oirehtiminen(?). Se raparperin LEHTILAPA taitaa olla se varsinaisesti myrkyllinen, niitten syöntiin voi kuolla(!).

Mä opin pentuna juomaan maitoa päälle kun sisarusten kanssa napsittiin ketunleipiä ja suolaheinää kesäsin naamaamme :p
 
"vieras"
"ompus" nyt voin olla huoletta asian suhteen kyllä noi on aijemmin osannu varoa myrkkyllisiä perennoja mutta en sit kun selvis että kun tilasin timanttii tuijan se onkin myrkyllinen mutta jos sulla ei ole ollu ongelmia niin ei varmana mullakaan.
 
Tytsä
Nurmijärvellä ambulanssilla sairaalaan kiidätettiin pojat, jotka olivat tuijan pikku kävyistä tehneet itse teejuomaa. Oli tosi kyseessä, mutta en tiedä miten kävi. Tapahtui viime vuonna.
 
vierailija
Niinpä ja näitä vaaroja on joka puolella.
Tiesittekö, että suurin osa kasveista on jollain tapaa vaarallisia:
Perunan & tomaatin varret on myrkyllisiä. Raparperia ei saa syödä raakana.
Vaikka muumit syö kuusen neulasia, ne ei sovi ihmisille.
Tikku voi aiheuttaa tosi vaarallisen haavan jalkapohjaa ja puun oksa voi puhkaista silmän.
Jos kiipeää puuhun, sieltä voi pudota.
jne jne jne
Raparperin lehdet on myrkyllisiä, mutta männyn neulaset erittäinkin terveellisiä.
 
Niinpä ja näitä vaaroja on joka puolella.
Tiesittekö, että suurin osa kasveista on jollain tapaa vaarallisia:
Perunan & tomaatin varret on myrkyllisiä. Raparperia ei saa syödä raakana.
Vaikka muumit syö kuusen neulasia, ne ei sovi ihmisille.
Tikku voi aiheuttaa tosi vaarallisen haavan jalkapohjaa ja puun oksa voi puhkaista silmän.
Jos kiipeää puuhun, sieltä voi pudota.
jne jne jne
Kuusenkerkkä on superfoodia

 

Yhteistyössä