Tuhlarista pihiksi, vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuhlariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuhlariina

Vieras
Olen semituhlari, eli ei luottoja eikä lainoja, en elä yli varojen velkaantumiseen asti, mutta tykkään ostella kivoja vaatteita lapsille ja uusia sisutusta.
Opiskeluaikana penniä on venytetty joten joskus oon osannu pihistelläkin kai.

Ongelma on se, että vaikka tulot nousee niin säästöön ei jää. Eli menot ja vaatimukset kasvaa samassa suhteessa ja toisaalta kun rahaa on enemmän tilillä niin muutaman kympin ostokset tuntuu ihan pieniltä, mutta pienistä puroista kasvaa iso virta.

Käytännön vinkkejä kaipaisinkin asennemuutokseen!

Miten oppisi olemaan ostelematta ylimääräisiä kivoja vaatteita lapsille? Tai oppisi olemaan katsomatta kotia sillä silmällä mitä voisi laittaa uusiksi?

Tahtoisin niin kovasti oppia säästäväiseksi ja järkeväksi rahankäyttäjäksi niin että olisi jonkunverran aina säästössä eikä se raha ikäänkuin polttelisi taskussa.

Sinä tarvitset selvästi jonkun ison ja houkuttavan jutun, jota varten säästät.

Riittäisikö sinulle se, että saisit säästettyä lapsillesi sievän pesämunan omistusasuntoa, autokoulua, autoa tai opiskelua varten? Eli joka kerta kun jätät ostamatta 35 euron kivan mekon ajattelet, että jos näitä jää ostamatta vaikka yksi kuussa saat vuodessa säästöön 420 euroa johonkin, joka on heille todella tärkeää? Näin tekisit ihan oikeasti heidän elämäänsä helpommaksi.

Vai onko sinulle joku isompi unelma itselläsi? Kesämökki, vene, kylpytynnyri, vuorottluvapaa vuosi, matka San Fransiscoon tai vastaavaa?

Jos lisäisit tuohon ekologisen ajattelun. Miettisit asiaa myös siltä kantilta, että ei maailmaan tarvita niin paljon uutta tavaraa. Sisustuksen uusiminen vähän väliä on tosi epäekologista. Samoin turhat vaatteet. PElasta maapallo :-)

Mulla on auttanut kaksi konstia:

1)Ostan käteisellä eli maksan harvoin kortilla ja nostan rahan etukäteen mitä olen suunnitellut voivani käyttää ostoksiin.

2)jos olen ostamassa mitään isompaa niin nukun vähintään yhden yön yli ennenkuin ostan. Moni sellainen mikä tuntuu olevan ihan "pakko" saada ei olekaan niin välttämätön kun odottaa päivän tai pari ( ei tietysti päde jos lapsille on välttämätöntä ostaa vaikka uudet kengät tms, mutta sellaisiin mitä ei ole pakko hankkia tiettynä hetkenä)

Laita aina tilipäivänä automaattiveloitus, vaikka 50 tai 200 euroa (tulotason mukaan), jonnekin säästötilille, rahastoon tms. juttuun.

Kuitenkin sellaiseen paikkaan, mistä sitä on hankala nostaa hetken mielijohteesta. Tällä tavalla pikkuhiljaa säästöön karttuu ihan mukavia summia.

Alkuperäinen kirjoittaja å:
Jos lisäisit tuohon ekologisen ajattelun. Miettisit asiaa myös siltä kantilta, että ei maailmaan tarvita niin paljon uutta tavaraa. Sisustuksen uusiminen vähän väliä on tosi epäekologista. Samoin turhat vaatteet. PElasta maapallo :-)

Tää auttaa mua. Ja se, että meille ei mahdu ylimääräistä. Mietin sitten aina, että miten mä tostakin pääsen myöhemmin eroon> helpointa se on nyt eli en osta. Lapset ei oikeesti tartte kovin monia vaatteita. Meilläkin osa jää muutamaan käyttökertaan...

No joo tunnustan, välillä on kiva shoppailla mutta silloin menen kirppikselle, säästyy rahaa ja tuen kierrätystä:)

hyviä vinkkejä.
Minä olen alkanut ajatella että "tarvitsenko todella" esim yhdet 60 euron sandaalit houkutti, mutta siten ajoin ajatella että hei; mulla on 18 paria kesäkenkiä ! En tarvitse uusia !!
Minä laitan jemmaan vaikka kymppejä. Ne menee matkatilille. Sataset laitan autotilille.
Pyrin ostamaan käteisellä ja kaikki kolikot laitan possuun. Niillä ostan vaikka sit jotain isompaa. Viimeksi trampan ja pyörän lapselle.
Kivasti onnistuu ja säästöön jää vaikka olen pienituloinen yh.

Mä aina ajattelen eka et onko aivan pakko. Onko välttämätön tarve.
Mä saan ihan hirveesti sukulaisilta vaatteita et minun ei lapsille tarvis ostaa ikinä mitään. Mut haluan joskus vaan ostaa uuttakin.
Sitten ajattelen monesti kaupassa ko on paljon kivaa mitä oli mukava ostaa ja alennuksessakin vielä.Ja kauppias yrittää päästä eroon niistä. Niin ajattelen et jos mä yhden ostaisin niin se ei auttais paljoakaan kauppiasta. Joten en osta.

RUOKA! Se on sellainen missä voi säästää satasia kuussa. Ei ole pakko ostaa Siwasta vuodeksi valmiiksi leikattuja juustosiivuja, vaan ennemmin mennä isompaan kauppaan ja ostaa kilon möhkäle.

Olin jättänyt tän aloittamani keskustelun kirjanmerkkeihin ja nyt on pakko tulla jakamaan iloni!

Tuosta on nyt vähän alle vuosi ja oon saanu säästötilile säästetyä melkein 2000 euroa!!!

Tiukkaa on välillä tehnyt mutta heräteostokset on melkein jäänyt, olen opetellut laittamaan heti kun rahaa tulee niin säästötilille. Kaikki tässä ketjussa tulleet vinkit on autaneet ja nyt huomaan että olen ihan erilainen kuluttaja kuin ikinä ennen.
Eli, näköjään voi oppia säästäväiseksi, jopa pihiksi kun oikeasti yrittää!
Terveisin, ex-tuhlariina

Yhteistyössä