Tuhannet pienkappaleet uhkaavat maapalloa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cothis

Aktiivinen jäsen
10.11.2006
21 297
0
36
14.1.2009 9:29

Arizonan yliopiston projekti löysi viime vuonna 565 uutta maalle vaarallista pienkappaletta avaruudesta.
Pienkappaleet uhkaavat maapalloa.
Pienkappaleet uhkaavat maapalloa. (NASA)

Kyseessä oli uusi ennätys, sillä esimerkiksi vuonna 2007 kappaleita löytyi 460. Maapallolle mahdollisesti vaaralliset kappaleet löysi Arizonan yliopiston Catalina Sky Survey -projekti.

Projektin tavoitteena on kartoittaa 90 prosenttia maata uhkaavista pienkappaleista. Tähän mennessä niistä on löydetty noin 85 prosenttia.

Esimerkiksi halkaisijaltaan 300 metrin kokoinen kappale aiheuttaisi maahan törmätessään räjähdyksen, jonka voima vastaisi 24-kertaisena suurimman räjäytetyn vetypommin energiaa. Neuvostoliitto räjäytti vuonna 1961 vetypommin, jonka lataus oli 58 megatonnia.

Tähän mennessä avaruudesta on löydetty 5 995 pienkappaletta, joista 763 on halkaisijaltaan yli kilometrin kokoisia asteroideja.

Uudesta havaintoennätyksestä kertoi Suomessa ensimmäisenä Ursa-yhdistyksen Tähdet ja avaruus -lehden verkkoversio.

IL
 
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
kai se on menoa sitten..ei voi mitään. :D

Nou kän duu.. äkkiä kuluttamaan, tuhlatkaa rahanne (jeesaa muuten lamaan) ja eläkää kuin viimeistä päivää :D

vai pitäiskö alkaa rakentaa rakettia ja ettiä uutta kotia..?
ja tietysti ensin ottaa se megalaina. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
vai pitäiskö alkaa rakentaa rakettia ja ettiä uutta kotia..?
ja tietysti ensin ottaa se megalaina. :whistle:

Kuin mä nyt sen lainan unohdin :o
Äkkiä lainaa, sillä voi shoppailla ja kuluttaa kaikkeen mahdolliseen. Rakettia parempi idea lienee pommisuoja? Ta no, helvetti, ottaa lainaa kummankin varalta, varmuuden varalta :xmas:
 
Mua ainakin pelottaa ajatella mitä kaikkea meihin voi osua. Aika ihme ettei osu useemmin. Naurakaa te vaan. En titysti ajattele asiaa sen kummemmin, mutta ei toi nyt mikään huvittava uutinen ole mielestäni. Hyvä jos on hauskaa, ha ha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
vai pitäiskö alkaa rakentaa rakettia ja ettiä uutta kotia..?
ja tietysti ensin ottaa se megalaina. :whistle:

Kuin mä nyt sen lainan unohdin :o
Äkkiä lainaa, sillä voi shoppailla ja kuluttaa kaikkeen mahdolliseen. Rakettia parempi idea lienee pommisuoja? Ta no, helvetti, ottaa lainaa kummankin varalta, varmuuden varalta :xmas:

hmm..mutta mitä sit jos ei eurot käy siellä uudella planeetalla? :o |O
*tappaa muutama oravakin varmuuden vuoks*
 
Alkuperäinen kirjoittaja mikä naurattaa:
Mua ainakin pelottaa ajatella mitä kaikkea meihin voi osua. Aika ihme ettei osu useemmin. Naurakaa te vaan. En titysti ajattele asiaa sen kummemmin, mutta ei toi nyt mikään huvittava uutinen ole mielestäni. Hyvä jos on hauskaa, ha ha.

Tottakai on hauskaa.. turhaan ne manaa, jos se tulee niin se tulee ja sillä sipuli. Maailmassa monta on uhkaavaa asiaa, käy se rahastus näinkin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
vai pitäiskö alkaa rakentaa rakettia ja ettiä uutta kotia..?
ja tietysti ensin ottaa se megalaina. :whistle:

Kuin mä nyt sen lainan unohdin :o
Äkkiä lainaa, sillä voi shoppailla ja kuluttaa kaikkeen mahdolliseen. Rakettia parempi idea lienee pommisuoja? Ta no, helvetti, ottaa lainaa kummankin varalta, varmuuden varalta :xmas:

Luuletko että pommisuoja suojaa sua meteorilta? Taidat kaivaa yteimeen asti sen suojan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mikä naurattaa:
Mua ainakin pelottaa ajatella mitä kaikkea meihin voi osua. Aika ihme ettei osu useemmin. Naurakaa te vaan. En titysti ajattele asiaa sen kummemmin, mutta ei toi nyt mikään huvittava uutinen ole mielestäni. Hyvä jos on hauskaa, ha ha.

ootinkin et millon tää tulee? kesti yllättävän pitkään. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja mikä naurattaa:
Mua ainakin pelottaa ajatella mitä kaikkea meihin voi osua. Aika ihme ettei osu useemmin. Naurakaa te vaan. En titysti ajattele asiaa sen kummemmin, mutta ei toi nyt mikään huvittava uutinen ole mielestäni. Hyvä jos on hauskaa, ha ha.

Tottakai on hauskaa.. turhaan ne manaa, jos se tulee niin se tulee ja sillä sipuli. Maailmassa monta on uhkaavaa asiaa, käy se rahastus näinkin :D

Tajuatko sä yhtään että niitä meteoriittejä voi tuhota avaruudessa ennenkuin ne osuu maahan, ydinpommilla esim. Joten ei ole ihan mitätön asia ottaa selvää mikä on tulossa maata kohti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja halooooo:
Luuletko että pommisuoja suojaa sua meteorilta? Taidat kaivaa yteimeen asti sen suojan.

Kyl, sellasen lämpöeristetyn minkä kaivamiseen ja tekemiseen tarttee ottaa miljoonien laina :whistle:

juu..ja saunaa ja takkahuonekin pitää olla. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Tajuatko sä yhtään että niitä meteoriittejä voi tuhota avaruudessa ennenkuin ne osuu maahan, ydinpommilla esim. Joten ei ole ihan mitätön asia ottaa selvää mikä on tulossa maata kohti.

Ootsä kattonu Armageddonin, mustakin se oli paska :xmas:
 

Similar threads

M
Viestiä
3
Luettu
534
V
O
Viestiä
6
Luettu
2K
A

Yhteistyössä