Tuet mummolle eläkkeen lisäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mummo asuu meillä ja saa eläkettä. Joudumme asumaan isommassa vuokra-asunnossa kuin normaalisti, kun meillä on ylimääräinen henkilö. Vuokrakin on isompi ja haluaisimme periä vuokraa mummolta, jos hän saisi asumistukea, mutta kun ei saa, jos asuu kanssamme.

Hänen vuokrasta maksettaisiin 85% sen sijaan, jos muuttaisi omaan vuokra-asuntoon.

Tosi typerää, koska yritämme minimoida hänen menojaan (ja samalla KELAN), mutta sitten me joudumme maksajiksi.

Onko mitään keinoa hakea mitään tukia hänelle, kun joudumme maksamaan hänenkin asumisen?

Ai, te olette ottaneet mummon teille ihan bisnesmielessä.... :LOL: No kai te vaaditte sentään siltä mummolta sen koko eläkkeen itsellenne, koska kaiken maksattekin? Vai ettekö pääsekään rikastumaan tarpeeksi, kun mummolle pitää ostaa lääkkeitä ja muuta henkilökohtaistakin välillä?

No pistäkää se mummo kirjoille jonnekin muualle, vaikka asuiskin teillä, niin tuo teille enemmän fyffee erilaisten tukien muodossa, kuten just asumistuki, eläkkeensaajan hoitotuki (vaatii kyllä yleensä isoja hoitomenoja) jne. Kelastahan näitä tukimuotoja kannattaa kysellä. Mut älä sit sano, että hän asuu teillä tai menee teiltä tienestit... :D

Ai, te olette ottaneet mummon teille ihan bisnesmielessä.... :LOL: No kai te vaaditte sentään siltä mummolta sen koko eläkkeen itsellenne, koska kaiken maksattekin? Vai ettekö pääsekään rikastumaan tarpeeksi, kun mummolle pitää ostaa lääkkeitä ja muuta henkilökohtaistakin välillä?

No pistäkää se mummo kirjoille jonnekin muualle, vaikka asuiskin teillä, niin tuo teille enemmän fyffee erilaisten tukien muodossa, kuten just asumistuki, eläkkeensaajan hoitotuki (vaatii kyllä yleensä isoja hoitomenoja) jne. Kelastahan näitä tukimuotoja kannattaa kysellä. Mut älä sit sano, että hän asuu teillä tai menee teiltä tienestit... :D
mun mielestä ap ei mitenkään ilmaissut, että yrittävät rahastaa mummolla. ota sinäkin oma äitisi tai anoppi asumaan teille, niin eiköhän sunkin mieli muutu, kyllä siitä on kulut mummostakin

mun mielestä ap ei mitenkään ilmaissut, että yrittävät rahastaa mummolla. ota sinäkin oma äitisi tai anoppi asumaan teille, niin eiköhän sunkin mieli muutu, kyllä siitä on kulut mummostakin

On on, mutta ap ei maininnutkaan, että mitkä ne mummon tulot on ja mikä on erotus esim. tuon isomman vuokran suhteen, mikä lääkkeiden osuus ym. Eli jos eläke riittää, niin miksi he eivät sitteen voi esim. sitä vuokran erotusta ja vähän ruokarahaa pyytää mummolta. Vai onko ajatus, että mummo maksaa esim. koko vuokran osuuden, joka taas ei ole oikein.

Jospa mummo maksaisi osan vuokrasta, kai se hänelle halvemmaksi tulee kuin maksaa vuokraa omastaan. Tai haette itse yleistä asumistukea. Tai laitatte mummon alivuokralaiseksi.

Jos on huonokuntoinen, niin omaishoidontukea saattaa saada. Kannattaa teettää palvelusuunnitelma, missä kartoitetaan hänen tarpeensa, jos ei enää selviä kokonaan itsekseen.

Jos ajattelisimme taloudellisesti, niin hankkisimme mummolle asunnon, mutta meistä on kiva asua yhdessä, jos se ei vaan olisi meille taloudellinen rasite. Musta on itse käsittämätöntä, että KELA tykkää maksella kaikille omat asunnot sen sijaan että perhe/sukupolvet asuisi yhdessä.

Mä en aio alkaa huijaamaan mitään. En vain käsitä, ettei mummon asumista meillä voi tukea yhtään, kun KELAhan vaan säästää rahaa.

Me jokatapauksessa myös maksamme hänen hoidoistaan ja lääkkeistään.

Olen toki kysynyt KELasta, mutta he sanoivat, että hänen pitäisi muuttaa omaan asuntoon.

Jospa mummo maksaisi osan vuokrasta, kai se hänelle halvemmaksi tulee kuin maksaa vuokraa omastaan. Tai haette itse yleistä asumistukea. Tai laitatte mummon alivuokralaiseksi.

Jos on huonokuntoinen, niin omaishoidontukea saattaa saada. Kannattaa teettää palvelusuunnitelma, missä kartoitetaan hänen tarpeensa, jos ei enää selviä kokonaan itsekseen.

No tätä ajatetelin, et jos meillä olisi mummon kanssa alivuokralaissopimus, mutta se ei käy, koska olemme samaa perhettä. Emme voi hakea asumistukea koko perhe, koska meille ei sitä myönnetä. Toki mummo on huonokuntoinen, mutta emme kyllä ole ajatelleet olevamme omaishoitajia, ei hän niin huonokuntoinen ole. Jos hän asuisi omillaan, niin toki meidän pitäisi joka päivä käydä siellä avustamassa.

Niinhän se on joka asiassa, etttei yhteisasuminen kannata.
Yksin asuva saa huomattavasti enempi!
Itse ainakin laitan omat kirjat muualle, kun sillon saan myös sossusta sekä kelasta jotaki.
+500e enempi kuussa kuin nyt, vaik maksaisin molemmista asunnoista vuokrat..

Niinhän se on joka asiassa, etttei yhteisasuminen kannata.
Yksin asuva saa huomattavasti enempi!
Itse ainakin laitan omat kirjat muualle, kun sillon saan myös sossusta sekä kelasta jotaki.
+500e enempi kuussa kuin nyt, vaik maksaisin molemmista asunnoista vuokrat..

Näin olen itsekin huomannut. Aika järkyttävää, koska veronmaksajien määrä vaan laskee ja tulottomien määrä kasvaa. Ei tästä potista enää riitä rahaa jakaa turhaan keinottelijoille. KELAn pitäisi tukea, että heidän menot saataisiin pienemmäksi.

Teillä voi olla mahdollisuus saada omaishoidontukea, kannattaa selvittää.
Mutta jos mummo ei pysty/halua asua omillaan niin eikö mummo voisi myydä sen omistusasuntonsa? Ku on vähän kummaa että on rahaksi muutettavissa olevaa arvokasta ja elämisen kannnalta tarpeetonta omaisuutta mutta silti yhteiskunnan pitäis maksaa eläminen... Ja kai sillä mummolla on vuokratuloja asunnosta, vai tyhjilläänkö sitä pidetään?

Teillä voi olla mahdollisuus saada omaishoidontukea, kannattaa selvittää.
Mutta jos mummo ei pysty/halua asua omillaan niin eikö mummo voisi myydä sen omistusasuntonsa? Ku on vähän kummaa että on rahaksi muutettavissa olevaa arvokasta ja elämisen kannnalta tarpeetonta omaisuutta mutta silti yhteiskunnan pitäis maksaa eläminen... Ja kai sillä mummolla on vuokratuloja asunnosta, vai tyhjilläänkö sitä pidetään?

Siellä on iso vesivahinko, kamalassa kunnossa, emme voi mennä korjaamaan juuri nyt, koska ei vain ole aikaa.

Siellä on iso vesivahinko, kamalassa kunnossa, emme voi mennä korjaamaan juuri nyt, koska ei vain ole aikaa.

Eli asunnossa ei voi nyt asua? Onko tarkoitus että mummo muuttaa sinne takaisin kun asunto on korjattu?

Mutta jos mummo tarvitsee teiltä huolenpitoa (niin kuin ilmeisesti tarvitsee jos teidän pitäisi päivittäin käydä hänen luonaan jos asuisi omillaan) niin kannattaa tosiaan selvittää se omaaishoidontukiasia. Eihän se mikään hirveän iso oo, alimmas on brutto muistaakseni n. 360€ mutta ois jotakin kumminkin.

Kerran mummolla on omistusasunto, niin Kelasta tukia asumiskustannuksiinne on turha hakea.

Ja mikäli mummonne tulee toimeen omillaan eli ei tarvitse vielä tuettua kotihoitoa, niin kriteerit tuen hakemiselle eivät välttämättä toteudu...mutta mikään ei estä hakemasta.

Jos ajattelisimme taloudellisesti, niin hankkisimme mummolle asunnon, mutta meistä on kiva asua yhdessä, jos se ei vaan olisi meille taloudellinen rasite. Musta on itse käsittämätöntä, että KELA tykkää maksella kaikille omat asunnot sen sijaan että perhe/sukupolvet asuisi yhdessä.

Mä en aio alkaa huijaamaan mitään. En vain käsitä, ettei mummon asumista meillä voi tukea yhtään, kun KELAhan vaan säästää rahaa.

Me jokatapauksessa myös maksamme hänen hoidoistaan ja lääkkeistään.

Olen toki kysynyt KELasta, mutta he sanoivat, että hänen pitäisi muuttaa omaan asuntoon.

Hommaatte mummolla oman asunnon, jos se kerran tulee siten edullisemmaksi. Mikään pakko mummon ei ole siellä majailla. Voitte sitten tarpeen tullen käyttää mummon asuntoa väliaikaisena asuntona jollekin muulle tai vaikkapa ottaa siihen alivuokralaisen.

Yhteistyössä