TSSG

onko muilla ollut tarkkaa, mihin aikaan kierrosta tssg tehdään? Tajusin tänään, että pitää varata aikaa munatorvienaukiolotutkimukseen (TYKS*issä ) ja mulle tarjottiin aikaa MAALISKUULLE, kuulemma tekevät niitä vain kerran viikossa ja se täytyy tehdä kierron alussa - kiukuttelin sitten, että ei voi olla mahista, että vaan kerran viikossa tehdään, siitähän jää vain yksi päivä/kk mahdolliseksi, kun eivät tekis enää kierron puolessa välissä. Sain sitten lopulta "tädin" ylipuhuttua antamaan mulle aika 17.2, se on juuri ennen kierron puoltaväliä. KUMMAA!!! Miten mahtaa onnistua inssiin meno? Oli joulukuussa polillä käydessä juttua, että "tammikuun kierrosta tssg ja sitten vaikka heti helmikuussa inssiin", mutta noinkohan se onnistuu - miten mahtaa inssiin meno pitkittyä? PRKL - mä taas ymmärrän niitä, jotka on yksityisellä hoidossa!!!
 
Muistaakseni mulle on sanottu että sen voi tehdä myöhäisintään kp 12, ja aikaisintaan sitten kun vuoto on loppunut. Eli osuisko tuo haarukkaan 5-12 päivä. Tosin jostakin palstalta luin, että jos kierto on poikkeuksellisen pitkä, niin saattavat muutamalla päivällä venyttää sitä takarajaa, koska riskiä munasolun häiritsemisestä ei enää ole.

Tässä on yhden sairaalan potilasohje, jossa mainintaan tuo enintään 12 vrk:
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=apo00922
 
Mulle tehdään aukiolotutkimus ensi viikolla, kiertopäivänä 14. Halusin päästä tutkimuksissa eteenpäin, joten otin tuon vaikka se tarkoittaakin että ehkäisyä on tässä kierrossa käytettävä. Nimittäin jos tässä kierrossa ovuloisinkin aiemmin ja munasolu hedelmöttyisi (mitä siis ei ole 1½ vuoteen tapahtunut) niin olisi suuri kohdun ulkoisen riski. Näin ymmärsin.

En sitten tiedä pitääkö tutkimuksen jälkeenkin jatkaa ehkäisyä. Meillä kun vasta kp 14 ovulaatiotesti plussaa eli periaatteessa sitä saisi ehkä tähänkin kiertoon yrittää, jos lääkäri lupaa tai kannattaa... Taukokin voisi tehdä hyvää. Aion kyllä kysyä tuosta joten voin palata asiaan ensi viikon perjantaina :)
 
Mulle sanoi parikin lääkäriä, että siinä kierrossa missä aukiolotutkimus tehdään saattaa olla hieman tavallista paremmat mahdollisuudet raskautua kun on "röörit" puhtaat. Elikkä siinä mielessä ei kyllä kannata ehkäisyä käyttää enää tutkimuksen jälkeen...
 
Minulle tehdään huomenna KYSissä aukiolotutkimus ja kiertopäiväni on kahdeksan. Lääkäri sanoi joulukuussa käydessämme, että kiertopäivän tulisi olla 8-10. Jotain hän ovulaatiosta puhui ja sen selvittämisestä muistaakseni ehkä, tai sitten kuulin omiani..

Onko toimenpide kuinka kivulias?
 
OK, eli oli siinä perää, hölmöä silti, että niitä tehdään vain tosiaan yhtenä päivänä viikossa - enhän mä pääsis ikinä, kun menkat alkaa torstaina, niin seuraavan viikkoon olis aika saatava - ja sitähän ei saa, kun muitakin on, jotka ajan tarvii, seuraavalla viikolla periaatteessa olias jo liian myöhäistä, mä nyt koitan kuitenkin pitää kiinni siitä ajasta, jonka sain. Jos ongelma on kohdunulkoisen riski, niin meillä sitä ei ole - siittiöitä on tasan nolla eikä niitä sinne kehity, kertaakaan ei ole seitsemään vuoteen kehittynyt ja tarvii lääkkeitä kehittyäkseen, tosin meillä nekään ei auttaneet.

Jospa sitten saisin sen inssin maaliskuussa, miten muut on saanut inssejään sovittua? Siihen kiertoon, johon on halunnut, vain onko ollut jonoa (julkisella).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arcatha:
Minulle tehdään huomenna KYSissä aukiolotutkimus ja kiertopäiväni on kahdeksan. Lääkäri sanoi joulukuussa käydessämme, että kiertopäivän tulisi olla 8-10. Jotain hän ovulaatiosta puhui ja sen selvittämisestä muistaakseni ehkä, tai sitten kuulin omiani..

Onko toimenpide kuinka kivulias?
Periaatteessa mä en sit pääsis ollenkaan tyksissä noilla päivillä, jos vaan kerran viikossa tekevät ja mun kierto on täsmällinen, jotta kp 8-10 ei osu tiistaille :headwall: |O
 
Terveisiä Kuopiosta!

Onnistunut käynti oli,
oikea on täysin auki ja varmaankin myös vasen munatorvi vaikkakin on hieman oudosti suolen takana ja siis hieman jumissa siellä.

Painoa pudotellaan hiljalleen, terolutit jätän kokonaan pois ja katsotaan tasaako metforem kierron. Jos täti ei tule vierailulle saa testin tehdä aikaisintaan kp 40 :LOL: Jos testi tuolloin nega, aloitan terolutit jotta vuoto alkaa. Sama seuraavassa kierrossa. Niin ja tuossa viikon parin päästä menen verikokeeseen jossa selviää onko ovulaatio tapahtunut.

Jos kierto ei tasaannu pelkällä metuilla, niin sitten aloitetaan clomit. Mieheltä otetaan verikokeet vielä myöhemmässä vaiheessa ja vissiin myös uusitaan parin kolmen kuun päästä sperma-analyysi.

Hiljaa edetään ja katsellaan kuinka käy :)
 
Muistinpa tämänkin pinon ja ajattelin infota, miten meni. HYVIN SUJUI!
Eilen oli TSSG ja se oli nopea ja täysin kivuton toimenpide, katetria laitettaessa oli hetken HYVIN PIENI epämielyttävä tunne, mutta siis oikeasti yhtään ei sattunut. Olin ottanut 1,5h enne aikaa 600mg Buranan, se kuulemma helpottaa kohdun supistelua (ja tietty lievittää kipua). Itse tutkimus kesti noin 5min.
Ensin lääkäri tutki ultralla paikat, sitten laitton jonkun levittimen emättimeen (en sen pahempi, kuin normaali levitin kynetutkimuksessa), sitten alapää pestiin sisältä pumpilitupoilla, sitten laitettiin kohtuun ohut katetri ja siitä täytettiin pallo, jotta se pysyy kohdussa (tämä oli se ainaoa vähänkään epämiellyttävä hetki), sitten levitin pois ja vettä varovasti ruiskutetiin vuorotellen ilman kanssa, kokoajan lääkäri kertoi, mitä tekee ja samalla katsoi sillä ultauslaitteella emättimen kautta, miten kuplat kulkee.

Eli kokemnus ei ollut kovin paha, pahaa en edes odottanut, mutta tuo oli vielä helpompi, kuin luulin. Pystyin ajamaan sairaalasta kotiin ja toimin illan normaalisti, vähän tuntui hartioissa kipua siinä 5-6h jälkeenpäi, se kuulemma on normaalia. Nyt tulee aavistus vaaleanpunaista limaa alapäästä, mutta ei edes pikkuhousunsuojaa tarvi, luulisin olevan normaalia, kun kohtuun kuitenkin meni vettä, niin nyt se huuhtoutuu pois. Kipuja ei ole.

Ensikuussa inssi, jos ovin osuu odotetusti pääsiäisen jälkeen, jännää.
 

Yhteistyössä