Tsi-äitiysfarkut, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Omat farkut painaa jo liian ikävästi, mutta kaupan äitiysfarkuissa on ihan liikaa mahatilaa, eli valuvat päältä. Joten ajattelin muuntaa yhdet vanhat farkut "keskiraskaushousuiksi", madallan vyötäröä vähän edestä ja lisään napakan, korkean joustovyötärön, jossa ei ole rantapallon kokoista pussia.

Tsi-äitiysfarkkuja tehtailleet, jakakaahan nyt sellaiset tyyppimokat "ai hitto tätä en ajatellut etukäteen!" :D Kun ei ole noita housuja kovin monia materiaaliksi.

Joskus aikoinaan otin matala vyötäröisistä farkuista vyötärökaitaleen pois ja resori tilalle. Hyvät tuli, pidin niitävähän aikaa synnytyksen jälkeenkin. Ongelmia oli taskuniittien kanssa, hankala ommella niiden kohdalta.

[QUOTE="vieras";28725487]Kuinka madallat sepaluksen kohdalta? Entä taskut?[/QUOTE]

Se jää ratkaistavaksi, nyt odotankin jos joku kertoo mulle miten sitä EI kannata tehdä :D Ajattelin, että ehkä ompelen koko roskan ensin "umpeen" (taskut umpeen suuaukoista, vetskari pois ja sepalus umpeen ommellen) ja leikkaan sitten etukäteen sopivaksi mitatun uurteen. Tai pitääkin katsoa miten tuo asettuisi jos poistaisikin vain sen vyötärönauha, tosin mun farkut ei ole kovin matalia...

Mutta mun paidat on aika pitkiä, joten pientä joustovaraa on ompelujäljen suhteen :)

Tein itse stretch-farkuista, kun eivät menneet enää kiinni. Leikkasin etupuolelta kaarevasti vyötäröä pois, eli reunoille jäi pidemmästi farkkua ja keskelle matalammin. Takaa en katkaissut vyötäröä ollenkaan. Mulla sattui olemaan gina tricotin 5e tarjous-farkkuleggarit laatikossa, leikkasin niistä vyötärön irti tasaisesti haarusten tasolta, eli siitä tuli yhtenäinen putkilo, suoristin ompelemalla ne haara-kaarrokkeet, ja kiinnitin tuon tasaisen putkilon farkkujen vyötäröön, niin että trikoo-osa yltää mahakumpareen yli. Etupuolelta ompelin nurjaa puolta pitkin kiinni, samoin sivuilta, mutta takapuolelta ompelin suoraa farkkujen vyötärön oikealta puolelta. Eli näyttävät persauksen puolelta tavallisilta farkuilta, etupuoli on farkun näköistä trikoota :) olivat hyvät jo rv 12, mutta sopivat edelleen nyt rv 25+ mahdollisesti joutuu kyllä loppua kohti fiksaamaan toisetkin housut.

[QUOTE="vieras";28725507]Joskus aikoinaan otin matala vyötäröisistä farkuista vyötärökaitaleen pois ja resori tilalle. Hyvät tuli, pidin niitävähän aikaa synnytyksen jälkeenkin. Ongelmia oli taskuniittien kanssa, hankala ommella niiden kohdalta.[/QUOTE]

Vetoketjun otin pois myös. Oma hommansa oli, legginseistä saisi vähemmällä vaivalla.

[QUOTE="Vieras";28725943]Farkkuihin saa erilaisia jatkopaloja jotka on suunniteltu nimenomaan tähän ongelmaan, esim
Hattentatti: RASKAUS - [/QUOTE]

Kiitos tästäkin vinkistä, hyvä jos on jollekin avuksi! Mun vartalonmallilla ja alamahan vanhoilla leikkausarpikuroumilla ei kuitenkaan toimi.

Muillekin kiitos vinkeistä ja kokemuksista. Katsotaan mitä huomenna saan aikaiseksi!

[QUOTE="Vieras";28726059]Ekö vaan helpompaa olisi ostaa ne farkut? Alesta, kirpparilta, huutonetistä...?[/QUOTE]

Mitkä farkut? Kun ongelma oli se, että tavallisen malliset ei pienenkään mahan kanssa enää toimi (en voi käyttää kovin matalia) ja äitiysfarkut taas on tehty paljon isommalle mahalle. Mulla on kolmet äitiysfarkut, joissa on kaikissa vielä liikaa ylimääräistä vyötäröllä (ja yksissä oli itse asiassa ihan loppuraskaudessakin viime kierroksella, piti kursia selästä ettei pussita), putoavat jalasta ja/tai kurttaantuvat inhottavasti. Haluan ei-matalat välivaihefarkut ja sellaisiin en ole juuri törmännyt (Lidlissä oli kerran, mutta en ollut vielä raskaana, ja netissä olen nähnyt 90e hintaan sopivalta näyttävää mallia joskus).

Ja juu, ei tämä maailmanluokan ongelma ole, mutta kun tuolla kaapissa nyt on matskua niin ajattelin kokeilla, onnistuuko vision toteutus.

Yhteistyössä